Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att justera Cz rx50  (läst 656 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ss92

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp att justera Cz rx50
« skrivet: 30 augusti 2022, 21:31:09 »
Hej!!

Jag är ny här på forumet och tänkte inviga det med ett inlägg idag.

Det är så att jag nyligen flyttat in i ett nyproducerat radhus som har en frånluftsvärmepump i fabrikatet comfortzone med modell betäckning rx50.

Har ingen tidigare erfarenhet av värmepumpar så har lite funderingar.

Har vattenburen golvvärme på nedervåningen med vattenburna radiatorer på övervåningen.

Mitt problem är att det nu börjar bli kallare ute och jag har ställt in mina golvvärme reglage på 25 grader, samt på övervåningen står radiatorerna på fullt flöde. Men pumpen producerar ingen värme på displayen står det att lufttemperaturen är 24grader misstänker att det är därför den inte skickar ut nått. Den har ingen utgivare och styrs vad jag förstått efter inomhustemperaturen.

Hur gör jag för att öka kurvan för att kunna skjuta fram värme i både golvslingorna och i radiatorerna på övervåningen?

Tacksam för svar ni får gärna höra av er om ni behöver bilder eller dylikt för bättre översikt.

Tack på förhand

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hjälp att justera Cz rx50
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2022, 08:00:08 »
Grattis till en comfortzone, dom flesta nyproducerade hus brukar bara få en Nibe

Fryser ni? Om ni redan har 24 grader så är det troligen förklaringen att den inte producerar värme. I menyn kan man se vad inställd önskad rumstemperatur är och det är först när den underskrids som värmen börjar gå igång. Vad står den på?

Vad är det för fel, 24 grader låter mer än man egentligen vill ha?? Är det redan kalla golv?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Ss92

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att justera Cz rx50
« Svar #2 skrivet: 04 september 2022, 10:07:39 »
Hej,

Tack för snabbt svar.

Tackar, vet inte om du är ironisk eller seriös  dontknow gällande pumpen. För jag har fÃ¥tt höra blandade Ã¥sikter. Vi skulle fÃ¥tt nibe pumpar installerade men dem kunde inte leverera pga covid och därför vart det Cz.

Ja inte fryser men skulle gärna vilja få lite värme i golvet. Känns inte som den givaren visar helt rätt för det känns som betydligt kallare i luften, ska mäta lufttemperaturen i veckan själv för att se det.

Men har tagit lite bilder här, det finns ju inte att man kan ställa in önskad temp utan att peta i uppvärmingskurvan. Eller?

Vad är meningen att ha reglage för golvvärmen om dem ändå inte kan överskrida och skicka mer värme det jag tycker är konstigt. Borde väll räcka att jag höger reglaget så borde pumpen automatiskt skicka mer värme även fast det är tillräckligt varmt? Eller har jag fel.


Den sista bilden på 22c är min retur för radiatorer. Bör den justeras?

« Senast ändrad: 04 september 2022, 10:09:11 av Ss92 »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hjälp att justera Cz rx50
« Svar #3 skrivet: 04 september 2022, 17:48:51 »
Citera
Tackar, vet inte om du är ironisk eller seriös
Ja vad gissar du på? Ett tips är att kolla min signatur så ser du att jag också har en Comfortzone, dock äldre modell. Inte ett fel, går som tåget, helt som det ska va

Om du bara har 22 grader i retur så vill jag påstå att den inte producerar värme och det är ju det du konstaterat. Med 26 grader så lär den ju inte starta. När det gäller placeringen av givaren så är det lite knepigt, antar att du har en extern? Den bör sitta där det inte blir "varmt för snabbt", å inte för högt upp. Jag fick fytta runt min lite tills det blev bra och det är ju inte så kul, den är ju ansluten med sladd, till slut satte jag den nästan vid golvet i ett rum på norrväggen. Då registrerar pumpen bra när det börjar bli för kallt på golvet, fungerat perfekt i alla år

Jag har inga kurvor i min gamla pump så där kan jag inte hjälpa dig, jag ställer bara in önskad innetemperatur så löser det sig
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!