Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Termostater i nybyggt hus...  (läst 1661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Allansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Termostater i nybyggt hus...
« skrivet: 05 november 2006, 12:26:45 »
Har läst en del här i forumet och undrar.. Tycker ni att termostaternaskall stå på max i alla rum eller skall man ställa dem på typ 21 grader?

Jag har ställt mina efter temperatur, pga att när jag sen eldar i öppna spisen så värmer den nästan hela huset och då kallar termostaterna till slingora inte på värme från pannan. Då kan pannan istället värma elementen på ovanvåningen. Är detta feltänkt av mig?

Har en IVT 495 Twin. Tacksam för alla svar..

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Termostater i nybyggt hus...
« Svar #1 skrivet: 05 november 2006, 13:29:42 »
495twin samt dom flesta frånluftsvärmepumparna jobbar lite annorlunda jämfört med berg/luft vätskepumparna.

I ditt fall så påverkas inte värmepumpen så mycket av att termostaterna används så det går bra att ställa som du gjort.

Däremot så är det bra att i början köra alla termostater öppna för att du ska hitta rätt värmekurva på värmepumpen.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Allansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Termostater i nybyggt hus...
« Svar #2 skrivet: 06 november 2006, 09:01:57 »
Tack för svar!

Ja det är just det som är ett litetproblem som jag har... Mina element på ovanvåningen blir ju aldrig varma, pga att pannan slänger ut 37 grader vid utetemp på +2 eller vad det nu är..

Jag kör värmekurva 4 och 0 i justering.

Vet ni vad man kan göra åt detta?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Termostater i nybyggt hus...
« Svar #3 skrivet: 06 november 2006, 09:17:34 »
Tack för svar!

Ja det är just det som är ett litetproblem som jag har... Mina element på ovanvåningen blir ju aldrig varma, pga att pannan slänger ut 37 grader vid utetemp på +2 eller vad det nu är..

Jag kör värmekurva 4 och 0 i justering.

Vet ni vad man kan göra åt detta?

Som Jocke skriver så shuntar din VP ut radiatorvattnet från pannan, den blir då mindre känslig för om termostater stryper flödet (jämfört med en VP som kör med flytande kondensering).

Det är inte så bra att köra en högre kurva än vad som behövs men du kan styra din golvvärme med termostater om du vill.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!