Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem nibe fighter 360p  (läst 2658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pellepilot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Problem nibe fighter 360p
« skrivet: 09 februari 2022, 20:05:43 »
Hej
Har nyligen flyttat in i ett hus från 2006 på 160 kvm i sutteräng.
Sitter en frånluftsvärmepump och vi har radiatorer uppe o golvvärme nere. När vi flyttade in va det varmt o skönt men efter det har det svajat upp o ner hela tiden. Golvvärmen är varm ibland och elementen har varit ljumna några ggr.
Har luftat elementen, kollat cirk pumpen, trycket. Framledningstemp är nu runt 18 grader. Varmvatten kommer som det ska.
Vad tror ni om möjliga fel?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Problem nibe fighter 360p
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2022, 05:14:17 »
18 grader på framledning lät lågt!

Utloggad pellepilot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Problem nibe fighter 360p
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2022, 08:17:16 »
18 grader på framledning lät lågt!

Ja verkligen! Den vägrar bli högre än så hur jag än vrider o vänder på det

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem nibe fighter 360p
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2022, 09:01:05 »
Har ni innegivare kopplad till värmepumpen? Om man har golvvärme är det bäst att styra enbart på utegivare och värmekurva. Har du kollat att shunten är okej och öppnar/stänger när man t.ex. vrider upp förskjutningen och sedan ner igen?
« Senast ändrad: 10 februari 2022, 09:46:46 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad pellepilot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Problem nibe fighter 360p
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2022, 09:33:48 »
Har innegivare kopplad till värmepumpen? Om man har golvvärme är det bäst att styra enbart på utegivare och värmekurva. Har du kollat att shunten är okej och öppnar/stänger när man t.ex. vrider upp förskjutningen och sedan ner igen?

Har ingen innegivare. Bara ute. Shunten är ställd på auto. Ändras vredet på shunten om jag ändrar dessa parametrar?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem nibe fighter 360p
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2022, 09:46:30 »
Ja precis. Ökar du förskjutning med vredet på fronten så stiger beräknad framledningstemperatur och ganska direkt ska shunten öppna för att höja framledningstemperaturen och vice versa.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad pellepilot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Problem nibe fighter 360p
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2022, 09:56:36 »
Ja precis. Ökar du förskjutning med vredet på fronten så stiger beräknad framledningstemperatur och ganska direkt ska shunten öppna för att höja framledningstemperaturen och vice versa.

Ok. Då är jag med.
Det händer tyvärr ingenting när jag ökar förskjutningen.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem nibe fighter 360p
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2022, 10:07:04 »
Inte ens om du ökar mycket på vredet? I så fall kan shuntmotorn behöva bytas: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-360p-135kw-cu-089570/019-shuntmotor-till-nibe-310p-360p-410p-vvm.html

Hörs det att det klickar i reläer när du ökar/minskar förskjutningen med vredet?
« Senast ändrad: 10 februari 2022, 10:17:32 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad pellepilot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Problem nibe fighter 360p
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2022, 16:50:55 »
Inte ens om du ökar mycket på vredet? I så fall kan shuntmotorn behöva bytas: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-360p-135kw-cu-089570/019-shuntmotor-till-nibe-310p-360p-410p-vvm.html

Hörs det att det klickar i reläer när du ökar/minskar förskjutningen med vredet?

Nä det händer inget när jag ändrar upp så långt det går. Hör inget klick eller temperaturändring. Verkar som den har gett upp

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem nibe fighter 360p
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2022, 17:01:34 »
Om det inte hörs några relä-klick när man ändrar förskjutningen upp eller ner så kan det också vara fel på relä-kortet: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-360p-135kw-cu-089570/029-relakort-styr-2002.html

Man kan ju kontrollera att beräknad framledningstemperatur ändras i displayen i alla fall.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad pellepilot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Problem nibe fighter 360p
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2022, 17:05:51 »
Om det inte hörs några relä-klick när man ändrar förskjutningen upp eller ner så kan det också vara fel på relä-kortet: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-360p-135kw-cu-089570/029-relakort-styr-2002.html

Man kan ju kontrollera att beräknad framledningstemperatur ändras i displayen i alla fall.

Ok. Tack för hjälpen.
Får nog ringa hit en rörmokare som kan kolla upp ordentligt.
Mvh Pelle

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem nibe fighter 360p
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2022, 17:24:09 »
Ja eller snarare elektriker som kan mäta om det finns spänning till shuntmotorn när den ska röra sig efter man vrider på förskjutningen upp och ner.
mvh Josth
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad pellepilot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Problem nibe fighter 360p
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2022, 19:12:03 »
Ja eller snarare elektriker som kan mäta om det finns spänning till shuntmotorn när den ska röra sig efter man vrider på förskjutningen upp och ner.
mvh Josth

Helt från ingenstans så skickar den nu helt plötsligt ut 39 grader. Har stått och tuggat på 17-19 grader i några dagar nu. Det enda jag gjort är att jag ställde upp framledningen till max några ggr

Utloggad pellepilot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Problem nibe fighter 360p
« Svar #13 skrivet: 09 mars 2022, 18:00:36 »
Nu vet jag lite var problemet ligger. Så fort pumpen varit avstängd så öppnar inte shunten. Det tar några dagar innan den hoppar igång verkar det som. Vet inte vad det kan bero på?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Problem nibe fighter 360p
« Svar #14 skrivet: 09 mars 2022, 18:41:01 »
Reläkortet eller shuntmotorn kan misstänkas. Det hade varit bra om det mättes upp när den krånglar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!