0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Verifierat att knäpptanken är kopplad i serie och på rätt sätt. Kör just nu med ett fast varvtal (6) på cirk.pumpen genom att ha ökat tempdiffen under optimuminställningarna till max.
Hej,VP installerad höst 2009. Thermias egen 100L knäpptank installerades ett par månader efter det pga väldigt mycket knäppningar. Det har inte hjälpt ett dugg och nu är vi inne på andra vintersäsongen med dessa eländiga knäppningar. Emellanåt blir vi väckta om nätterna av knäppningarna. Det börjar bli riktigt jobbigt nu och vi överväger att faktiskt sälja huset. VVS-installatör har vid flera tillfällen varit hemma och mekat med inställningarna i servicemenyn. Inget har hjälpt och vi är tillbaks till (nästan) fabriksinställningar igen.Har haft långa diskussioner med Thermia om detta och jag är införstådd med att det är cirk.pumpen som varvar upp till max innan ventilen öppnar efter VV produktion som ger upphov till dessa knäppningar, vilket enligt mig är helt vansinnigt korkat (och fler på detta forum).Jag kör version 1.0 av mjukvaran och enligt Thermia ska där finnas en "fix" i 1.4 (som troligen släpps i april) för att kunna ställa in startvarvtalet på cirk.pump. Jag hoppas verkligen på denna lösning, men det låter långsökt.Borde inte 100L extra göra åtminstone en liten märkbar skillnad?Jag kan också passa på att nämna att knäppningarna verkar komma från golv där radiatorrören troligen gnider mot bjälklaget, men det är inget litet projekt att riva upp allt och åtgärda.Verifierat att knäpptanken är kopplad i serie och på rätt sätt. Kör just nu med ett fast varvtal (6) på cirk.pumpen genom att ha ökat tempdiffen under optimuminställningarna till max.Någon här som har fler idéer eller förslag angående detta så vore jag oerhört tacksam.
Borde inte 100L extra göra åtminstone en liten märkbar skillnad?
Jag har en 80-liters tank och med den försvann alla problem med knäppningar.Iofs inte samma system i övrigt, men principen är ju den samma...
Carl N: Jag har diskuterat detta med installatören och han påstår att det är kopplat på det sättet. Det finns en röd märkning på knäppkärlet vid anslutningen till inmatningen och en blå för utamatningen? Är detta rätt?
purjo: Din är kopplad precis tvärtom. Du tar in varmvatten i botten och tar ut i toppen.
Carl N: In från VP sitter på röd redan. Nu är det total förvirring här. Är inte ut från VP uppe till vänster närmast när man står framför VP? Ska kolla upp radiatorn i pannrum. Det låter troligt att den har för högt flöde, men du menar alltså att alla radiatorer bör vara en aning strypta? Du menar strypa på returen och inte på termostat va? Hur mkt ska de strypas?
Verkar som att alla är överens om att tanken är rätt kopplad och då får jag gå vidare och testa med strykning av radiatorer och även ändra tempdiff till över 5 .Svar från Thermia: "..om det är rätt inkopplat då man ska skicka in den varma vattnet på toppen av kärlet och ta ut vattnet från botten till radsystemet."
dvil: Visst stängs tillförseln av varmvatten till huset när den gör VV, men cirk.pumpen går fortfarande på ett konstantflöde. Hur menar du att ha en egen pump till huset?
Hej ! Har aldrig hört talas om "knäpptank" . Har under hösten jobbat med en större fastighet 40 lgh där det uppstod knäppningar i vissa radiatorer då värmesystemet fylldes på eller tappades ur. I samband med det fick jag flera tips om vad det kunde vara. Radiatorer där tillopp och retur är felkopplat, spänningar i rören, kradiatorkonsoler som spände. mm Så kan det vara så att det expansionskärl som finns i anläggningen är ok ? Att gummiblåsan har rätt förtryck så att inte systemet jobbar mot ett stumt system. Jag tänkte då växelventilen jobbar så kanske det blir tryckförändringar. Mvh Petter
" Det har inget med trycket att göra. Det är rör/radiatorer som utvidgar sig när dom blir varmare."Om expkärlet ej fungerar blir systemet stumt och resultatet kan bli att expansionen tas upp i de rörledningar och radiatorer som finns. Detta skulle kunna resultera i knäppningar.Mvh Petter
Så. Kopplade om knäpptanken enligt rekommendationer, dvs VP in i botten och ut i toppen på knäppkärlet. Väntade en vecka för att vara riktigt säker på om jag uppfattar viss skillnad och jag kan tyvärr meddela att det är samma eländiga knäppande som förrut. Någon som har fler idéer?Kan 100L vara för lite volym?
Ja, precis. Nu har jag vänt på det. In i botten och ut i toppen, men det gjorde ingen som helst skillnad.
Hej!Läste den här tråden om knäppningar i rören. Vi har precis samma problem och funderar på att installera en knäpptank vs bryta upp golven och se om det går att se något problem där vs om en mjuköppnande trevägskoppling på pumpen kan göra någon skillnad.DevNull: Hur har det gått för dig? Vad har du gjort? Och hur låter det i dina rör nu?? Vi känner oss tämligen villrådiga, och får inte mycket hjälp av installatören... Vi har en Nibe F1226-6 bergvärmepump med radiatorsystem; vi konverterade från direktverkande el i oktober 2010, så vi har ett helt nytt värmesystem. Extra egendomligt är att det var tyst första vintern, men började låta värre och värre andra vintern 2011-12. Systemet låter även under sommaren, så det verkar inte vara kopplat till utetemperaturen. Det låter ifrån huvudstammen som ligger i bjälklaget från gavel till gavel. Borrade själva hålen, så vi vet att det är rakt borrat och gott om plats för rören. Ändå låter det nu. Rören drogs av rörläggare som även kopplat in och dimensionerat systemet. Fungerar väldigt bra i övrigt! Men vi kan inte använda våra sovrum på ovanvåningen... //John och Helena
Hej!Byt till CTC värmepump. De värmer 210 liter RADIATORVATTEN i tanken och har en motorshunt högst upp för radiatorvattnet. Den styrs av utegivare och givare på utgående stigare. Vid behov kan även innegivare anslutas. Komressorn startar vid cirka 50 och stannar vid cirka 55 grader. Motorshunten reglerar EXAKT utgående radiatorvatten enligt kurvan för yttertemperaturen, så det bir aldrig korta temperaturvariationer och ALDRIG KNÄPPNINGAR! Tappvarmvattnet går igenom en kopparslinga i tanken och är alltid färskt. Därför behöver inte CTC höja tempen en gång i veckan med elpatronerna för att förhindra legionellasjukan. Konstigt att CTC inte går ut med denna enastående tekniska lösning? Hej från Roland
Har man inte plats för en tank så gör man så att man tar och kopplar vv-givarna över ett växlande relä, ett tidur och ett motstånd som lurar värmepumpen att det är varmare varmvatten än vad det är under förslagsvis 20-05,30 när man vill kunna sova, mtrlpris ca 1500 spänn.
Å Cocacola. Man får skarva värme dolt forfarande. Enligt BBR. Säkert Vatten menar däremot att värmeinstallationen skall utföras på samma sätt som vatten.