Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga om till vattenburet, hur dra vattenrör?  (läst 25465 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad inkognito

  • certifierad kylmek, verkstadsmek
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump is the shit
Bygga om till vattenburet, hur dra vattenrör?
« skrivet: 19 februari 2006, 10:06:32 »
Hej allihopa

Jag bor i hus med vattenburet system just nu, men vi ska flytta uppöver till Norrbotten, och vi har tittat på an massa hus, men de flesta av dessa hus har direktverkande el, som inte jag gillar. Om man skulle köpa sig ett älvsbyhus med direktel, kan man vid en ombyggnation till vattenburet system dra vattenrören under huset, om man isolerar dem ordentligt, för jag vill inte dra dem synligt i hela huset, utan vill bara ha dem rör som ska kopplas till elementen synliga ( typ från golv till element, inte tak till element.) Jag hade tänkt dra ett 2 rörssystem i sådana fall. Rören skulle nog i sådana fall bli 15 mm stålrör, eller måste man ha grövre rör som framledning, och bara typ 15 till själva elementen. Vi har tänkt oss ett enplanshus.

Någon här som gjort detta, eller liknande, jag hade tänkt göra det mesta själv, har en kompis som är rörkrökare som kan ge miig lite råd, och jag hade tänkt ha ved/pelletsvärme.

/Stefan
Bor i 125 kvm villa som haft direktel, konverterad till vattenburet system, med en Nibe 1245-6 och ett 160m hål i september 2010.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Bygga om till vattenburet, hur dra vattenrör?
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2006, 10:22:31 »
Jag kör fram till grening av VV system med 22mm CU rör. Sen grenar jag ner till 15mm , sen har rad kopplingen 12mm.

Mina ligger i takfoten isolerade med färdig rörisolering, sen inne i bostaden synliga så praktiskt som möjligt (finns golvlist till rörförläggning). Använder plastisolerade kopparrör i takfoten sen hårda vanliga kopparör inne som jag böjer själv + klämkopplingar som t etc.

Mycke arbete men tänk igenom det väl så gå det lättast och skissa upp hur du vill ha det.

Dim. enl rinkabyrör hemsida på rad system.


Janne
« Senast ändrad: 19 februari 2006, 10:33:12 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad inkognito

  • certifierad kylmek, verkstadsmek
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump is the shit
SV: Bygga om till vattenburet, hur dra vattenrör?
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2006, 12:33:35 »
Ni som har byggt om till vattenburet, vad har det kostat för er att göra detta, typ vad har alla rör och kopplingar och element kostat  ja typ allt utom pannan?
Pannan räknar jag inte med, det kommer senare
Bor i 125 kvm villa som haft direktel, konverterad till vattenburet system, med en Nibe 1245-6 och ett 160m hål i september 2010.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Bygga om till vattenburet, hur dra vattenrör?
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2006, 12:51:31 »
 mina priser är gör det själv via byggvaruhus:


kvitto 1 ..................rör det 1500+2 rad 650+680:-
..........2...................        "  800:-
..........3...................         " 1650:-

kvitt  4.................... 5 radiatorer+ kons och rad koppl 3500:-

Rörl arbete 1/2 dag- + 1 rad 1200:- + prisolrör +rör detaljer 12000:-

+ ny VVB 100l  (ej monterad än) 4200:-
+ fläkt konvektor 5500:-

Ca 30000:- nu och är ej helt klar så beräkning ca 5000:- till med rördetaljer.
Eget arbete ca 1,5 dag+rörl 1/2.

Komplett färdigt från rörläggare ca 40000:- är min beräkning.

Somma sumarum
« Senast ändrad: 19 februari 2006, 12:53:59 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om till vattenburet, hur dra vattenrör?
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2006, 22:20:36 »
Hej Inkognito!

Jag har gjort det du frågade om.
Jag har dragit ett helt nytt system i krypgrunden till radiatorerna.
Jag hade ett högtemp enrörssystem innan, men bytte ut det i somras.

Jag använde 22 mm hårda CU-rör och hårdlödade alla skarvar. 12 mm och 15 mm upp till radiatorena.
Bilder finns på länk:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4045.0.html
Nr#13.

Beräkna minst en månad om du ska fixa det på din fritid. Det är ett stort jobb.

Kostnad:
Jag har betalt 75 000:- för allt utom en panna. Då ingår även en VP och en elVVB samt div el till VP som du inte lär behöva.
Har du en kompis som är VVS-are kan han kanske ordna det lite billigare. Kolla annars på webben, klart billigast.

Även om du ska elda med ved och pellets, så snika inte på radiatorena utan bygg ett ordentligt lågtempsystem. :)
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga om till vattenburet, hur dra vattenrör?
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2006, 16:37:26 »
Oavsätt vad du ska ha för värmekälla så skulle jag dram huvudstråket (huvudstammen) i 28 mm mpf rör...

Billigare än koppar, både rör och pressdetaljer....

Ha det gott

/Glenn
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Bygga om till vattenburet, hur dra vattenrör?
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2006, 16:57:34 »
Oavsätt vad du ska ha för värmekälla så skulle jag dram huvudstråket (huvudstammen) i 28 mm mpf rör...

Billigare än koppar, både rör och pressdetaljer....

Ha det gott

/Glenn
Glenn du har låg diff på vb-fram vs vb-retur.... inte bra har du inte läst på din manual riktigt :,v( bara 4 graders diff knUp
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygga om till vattenburet, hur dra vattenrör?
« Svar #7 skrivet: 05 mars 2006, 19:56:33 »
Hej allihopa

Jag bor i hus med vattenburet system just nu, men vi ska flytta uppöver till Norrbotten, och vi har tittat på an massa hus, men de flesta av dessa hus har direktverkande el, som inte jag gillar. Om man skulle köpa sig ett älvsbyhus med direktel, kan man vid en ombyggnation till vattenburet system dra vattenrören under huset, om man isolerar dem ordentligt, för jag vill inte dra dem synligt i hela huset, utan vill bara ha dem rör som ska kopplas till elementen synliga ( typ från golv till element, inte tak till element.) Jag hade tänkt dra ett 2 rörssystem i sådana fall. Rören skulle nog i sådana fall bli 15 mm stålrör, eller måste man ha grövre rör som framledning, och bara typ 15 till själva elementen. Vi har tänkt oss ett enplanshus.

Någon här som gjort detta, eller liknande, jag hade tänkt göra det mesta själv, har en kompis som är rörkrökare som kan ge miig lite råd, och jag hade tänkt ha ved/pelletsvärme.

/Stefan

Jag har konverterat mitt 1-plans Älsvsbyhus från direktel till vattenburet, drog rören i krypgrunden, borrade genom golvet och upp till radiatorerna.
I ekonomidelen där vi har "sula" drog jag rören under tak och på väggarna.

Radiatorerna (14 st) gick (med bra rabatter) på 16-17000 kr, rör och rördelar till allt gick på ca 25000 kr (även till delarna runt värmepumpen). Jag hade bra rabatter på allt, så lite beroende på hur bra rabatter du kan få kan priset variera en del.
Värt att nämna kan dock vara att jag drog 22 mm kopparrör i stammarna, 15 mm till radiatorerna och använde presskopplingar.

Om du tänkt köra med järnrör blir det naturligtvis klart billigare, men bökigare...

Isoleringen har jag gjort som följer:

Först 13 mm armaflex, limmad helt tät. Sedan 70 mm rockwool-matta, med alubeläggning runt hela paketet.

Ett tips, häng stammarna i långa pendlar från trossbotten så att du inte behövwer böka så mycket när du skall isolera, jag använde bara 75-125 mm pendelskruvar vilket visade sig bli ganska bökigt vid isoleringen.

Dra stammarna ca 50-70 cm från kanbalken så att du får gott om plats för att böja rören innan de skall upp igenom trossbotten.

Om du är händig och arbetssam, och har en sambo som står för markservicen så gör du jobbet på 14 dagar, det gjorde jag, och då var både radiatorer, rörsystem, värmepump och isolering installerad och driftsatt.

Mer rimligt är nog ändå ca 4 veckor...

Lycka till!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga om till vattenburet, hur dra vattenrör?
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2006, 18:16:17 »
Oavsätt vad du ska ha för värmekälla så skulle jag dram huvudstråket (huvudstammen) i 28 mm mpf rör...

Billigare än koppar, både rör och pressdetaljer....

Ha det gott

/Glenn
Glenn du har låg diff på vb-fram vs vb-retur.... inte bra har du inte läst på din manual riktigt :,v( bara 4 graders diff knUp

Ja, jag vet... Har isolerat några rör flyttat en radiator lagt till en och inte hunnit strypa in dem.... Tack för en spark i r*ven... Fixar det nu i kväll....

/Glenn

Om några timmar har jag en diff på 6-7 grader...
« Senast ändrad: 06 mars 2006, 18:18:14 av Glenn »
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Bygga om till vattenburet, hur dra vattenrör?
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2006, 18:52:06 »
Hej allihopa

Jag bor i hus med vattenburet system just nu, men vi ska flytta uppöver till Norrbotten, och vi har tittat på an massa hus, men de flesta av dessa hus har direktverkande el, som inte jag gillar. Om man skulle köpa sig ett älvsbyhus med direktel, kan man vid en ombyggnation till vattenburet system dra vattenrören under huset, om man isolerar dem ordentligt, för jag vill inte dra dem synligt i hela huset, utan vill bara ha dem rör som ska kopplas till elementen synliga ( typ från golv till element, inte tak till element.) Jag hade tänkt dra ett 2 rörssystem i sådana fall. Rören skulle nog i sådana fall bli 15 mm stålrör, eller måste man ha grövre rör som framledning, och bara typ 15 till själva elementen. Vi har tänkt oss ett enplanshus.

Någon här som gjort detta, eller liknande, jag hade tänkt göra det mesta själv, har en kompis som är rörkrökare som kan ge miig lite råd, och jag hade tänkt ha ved/pelletsvärme.

/Stefan

Jag har konverterat mitt 1-plans Älsvsbyhus från direktel till vattenburet, drog rören i krypgrunden, borrade genom golvet och upp till radiatorerna.
I ekonomidelen där vi har "sula" drog jag rören under tak och på väggarna.

Radiatorerna (14 st) gick (med bra rabatter) på 16-17000 kr, rör och rördelar till allt gick på ca 25000 kr (även till delarna runt värmepumpen). Jag hade bra rabatter på allt, så lite beroende på hur bra rabatter du kan få kan priset variera en del.
Värt att nämna kan dock vara att jag drog 22 mm kopparrör i stammarna, 15 mm till radiatorerna och använde presskopplingar.

Om du tänkt köra med järnrör blir det naturligtvis klart billigare, men bökigare...

Isoleringen har jag gjort som följer:

Först 13 mm armaflex, limmad helt tät. Sedan 70 mm rockwool-matta, med alubeläggning runt hela paketet.

Ett tips, häng stammarna i långa pendlar från trossbotten så att du inte behövwer böka så mycket när du skall isolera, jag använde bara 75-125 mm pendelskruvar vilket visade sig bli ganska bökigt vid isoleringen.

Dra stammarna ca 50-70 cm från kanbalken så att du får gott om plats för att böja rören innan de skall upp igenom trossbotten.

Om du är händig och arbetssam, och har en sambo som står för markservicen så gör du jobbet på 14 dagar, det gjorde jag, och då var både radiatorer, rörsystem, värmepump och isolering installerad och driftsatt.

Mer rimligt är nog ändå ca 4 veckor...

Lycka till!

13mm armaflex och sen gullfiber? Sc:,h
Lite overkill ^-^

Armaflexen är bäst för isolera mot kondens (kalla rör). värme är den inte bra till.
Gullfiberskålar som man kan köpa hos isoleraren är bäst för värmeisolering.
Ta sån med aluminiumfolie och klisterremsa, den är enklast att jobba med.
Är inte så hemskans dyra heller vill jag minnas.

Ett till tips angående upphängningen av stammarna är att tiloppsstammen monteras 6-10cm högre än returledningen (så gjorde man förr) då blir det enklare att få ut avsticken till radiatorerna utan behöva göra extra böjar.

« Senast ändrad: 06 mars 2006, 19:03:44 av Jocke montör »
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygga om till vattenburet, hur dra vattenrör?
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2006, 19:02:52 »
Hej allihopa

Jag bor i hus med vattenburet system just nu, men vi ska flytta uppöver till Norrbotten, och vi har tittat på an massa hus, men de flesta av dessa hus har direktverkande el, som inte jag gillar. Om man skulle köpa sig ett älvsbyhus med direktel, kan man vid en ombyggnation till vattenburet system dra vattenrören under huset, om man isolerar dem ordentligt, för jag vill inte dra dem synligt i hela huset, utan vill bara ha dem rör som ska kopplas till elementen synliga ( typ från golv till element, inte tak till element.) Jag hade tänkt dra ett 2 rörssystem i sådana fall. Rören skulle nog i sådana fall bli 15 mm stålrör, eller måste man ha grövre rör som framledning, och bara typ 15 till själva elementen. Vi har tänkt oss ett enplanshus.

Någon här som gjort detta, eller liknande, jag hade tänkt göra det mesta själv, har en kompis som är rörkrökare som kan ge miig lite råd, och jag hade tänkt ha ved/pelletsvärme.

/Stefan

Jag har konverterat mitt 1-plans Älsvsbyhus från direktel till vattenburet, drog rören i krypgrunden, borrade genom golvet och upp till radiatorerna.
I ekonomidelen där vi har "sula" drog jag rören under tak och på väggarna.

Radiatorerna (14 st) gick (med bra rabatter) på 16-17000 kr, rör och rördelar till allt gick på ca 25000 kr (även till delarna runt värmepumpen). Jag hade bra rabatter på allt, så lite beroende på hur bra rabatter du kan få kan priset variera en del.
Värt att nämna kan dock vara att jag drog 22 mm kopparrör i stammarna, 15 mm till radiatorerna och använde presskopplingar.

Om du tänkt köra med järnrör blir det naturligtvis klart billigare, men bökigare...

Isoleringen har jag gjort som följer:

Först 13 mm armaflex, limmad helt tät. Sedan 70 mm rockwool-matta, med alubeläggning runt hela paketet.

Ett tips, häng stammarna i långa pendlar från trossbotten så att du inte behövwer böka så mycket när du skall isolera, jag använde bara 75-125 mm pendelskruvar vilket visade sig bli ganska bökigt vid isoleringen.

Dra stammarna ca 50-70 cm från kanbalken så att du får gott om plats för att böja rören innan de skall upp igenom trossbotten.

Om du är händig och arbetssam, och har en sambo som står för markservicen så gör du jobbet på 14 dagar, det gjorde jag, och då var både radiatorer, rörsystem, värmepump och isolering installerad och driftsatt.

Mer rimligt är nog ändå ca 4 veckor...

Lycka till!

13mm armaflex och sen gullfiber? Sc:,h
Lite overkill ^-^

Armaflexen är bäst för isolera mot kondens (kalla rör). värme är den inte bra till.
Gullfiberskålar som man kan köpa hos isoleraren är bäst för värmeisolering.
Ta sån med aluminiumfolie och klisterremsa, den är enklast att jobba med.
Är inte så hemskans dyra heller vill jag minnas.



Overkill, visst, det var innan Värmepumpsforum fanns!

Hade jag gjort det nu hade jag fått ditt fina tips, och tack vare det sparat några hundra kronor ytterligare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad inkognito

  • certifierad kylmek, verkstadsmek
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump is the shit
SV: Bygga om till vattenburet, hur dra vattenrör?
« Svar #11 skrivet: 08 mars 2006, 08:52:42 »
Kul att så många engagerar sig att svara och ge tips, vi har nu kollat på ett hus byggt på platta, så att dra rör i krypgrunden är inget alternativ. Jag ska fundera hur jag ska gå tillväga det är ett 1,5 planshus.
I garagedelen funderar jag på att sätta in en luftvärmepump som värmekälla, är det någon här som har någon erfarenhet av detta?
Det måste ju vara ett billigare alternativ än att köra på el i alla fall. har tänkt mig ca 15-16 grader i garaget.
Bor i 125 kvm villa som haft direktel, konverterad till vattenburet system, med en Nibe 1245-6 och ett 160m hål i september 2010.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!