Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Slang i golvet, dra i avlopp eller inte?  (läst 3977 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nidhögg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar.
Slang i golvet, dra i avlopp eller inte?
« skrivet: 14 mars 2018, 14:14:48 »
Hej!
Vi är i processen att gjuta igen vårat golv med EPS-cement för att få isolering och bärighet (och slippa möss som springer i isoleringen i golvbjälklaget...).
När vi borrade hålet för våran bergvärme så hade vi inte tänkt renovera våran tvättstuga mer än ytskikten så bergvärmeslangarna går in genom väggen, men sedan bestämde vi oss för att riva ett förråd i anslutning till tvättstugan och öppna upp till pannrummet som ska göras om till kontor, plus att vi får en större tvättstuga.

I samband med detta bestämde vi oss även för att göra det ordentligt så vi har bytt alla stammar och även tagit bort de gamla kopparrören och bytt mot nya R-i-R.
Men när vi rivit golvet så tänkte jag att jag skulle flytta slangarna till bergvärmen så de går i golvet istället för genom väggen, vilket gör att vi får mer friyta, och att det även blir snyggare när de går bakom tvättmaskinen.
Så jag bad våran rörmokare som fixat all VVS att göra det, då BVP-installatören utgår från annan ort ett antal mil bort och tyckte att det skulle bli billigare om vi tog samma lokala rörmokare till att dra slangarna i golvet, sedan kommer han och installerar BVP när den är på plats.

Arbetet utfördes iallafall enligt instruktioner från installatören, och nu ska 90°-böjen elsvetsas, något våran rörmokare inte kunde göra då han inte hade en sådan maskin. Jag tog då kontakt med ett annat VVS-bolag (som bland annat ombesörjer BVP-installationer) och de var glada i att komma ut och svetsa böjen.
Men då påpekade de under samtalet att de drar slangarna i avloppsrör om de ska gå i golv, om man eventuellt behöver byta ut dessa i framtiden.
En ganska smart tanke, men inget som installatören nämnt något om.

Så, vad är normalt förfarande vid förläggning av bergvärmeslang i golv, ska man lägga det i avloppsrör, eller håller slangarna hela golvets livslängd?
Vi hade tänkt gjuta en klack runt slangarna där de gick upp ur golvet, men hur gör vi om det blir avloppsrör, ska man gjuta in de också, eller lämna öppet?
Om man lämnar avloppsrören öppna, finns det inte då risk att kondens från slangarna/kopparrören rinner ner i avloppsrören och ut mot innerväggen som de gränsar emot? Eller ska de gå hela vägen ut genom vägg?

Känner mig lite kluven nu till att ha flyttat ner slangarna i golvet, men jag vill gärna lösa problemet då jag tror att vi kommer ångra oss senare när vi lagt på EPS, armering, golvvärme, flytspackel och ytskikt, och känner att vi ville ha den friytan ledig...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Slang i golvet, dra i avlopp eller inte?
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2018, 14:23:20 »
Det är vanligt att man drar slangarna i avloppsrör, och de skall i så fall gå hela vägen utanför plattan så att du kommer åt att byta kollektorn om det skulle bli nödvändigt.
Nu är väl risken att man skall behöva byta just de metrarna slang rätt obetydlig, den borde väl knappt åldras alls gömd under sulan.
Men som sagt, det är vanligt att man drar dem i avloppsrör för att det skall vara enkelt OM det skulle behövas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nidhögg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar.
SV: Slang i golvet, dra i avlopp eller inte?
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2018, 14:43:38 »
Tack för svar!

Ok, är det så man gör så då gör vi också så, så det blir rätt.
Men vad menar du med att dra avloppsrören utanför plattan?
Menar du ovanför plattan i höjdled, eller ut genom ytterväggen? För utanför sitter det bara två 90°-böjar, det är väl "bara" att kapa där, och dra ut slangen genom väggen?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Slang i golvet, dra i avlopp eller inte?
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2018, 15:45:14 »
Du har armaflex kring slangarna nu...eller?

att skjuta in slang+armaflex i stela pp rör.....med böj....kräver kanske 110 mm rör. Får du rum med det i golvet?

Ett alternativ är kanske att lägga slangen/armaflex i flexibelt kabelrör.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Slang i golvet, dra i avlopp eller inte?
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2018, 15:50:36 »
Tack för svar!

Ok, är det så man gör så då gör vi också så, så det blir rätt.
Men vad menar du med att dra avloppsrören utanför plattan?
Menar du ovanför plattan i höjdled, eller ut genom ytterväggen? För utanför sitter det bara två 90°-böjar, det är väl "bara" att kapa där, och dra ut slangen genom väggen?

Ned genom plattan och så under plattan ändå utanför plattan så du kan gräva fram avloppsrören utanfölr huset utan att gräva dig in under plattan.
Borrhålet måste väl ligga minst 2 (eller 4?) meter från huset.
Håller med rocas om böjbara rör, gärna med "slät insida", för att det skall gå lätt att få in en ny slang om det behöver bytas av någon anledning.
https://www.eldirekt.se/elmaterial/kabel/kabelskydd/kabelskyddsror-50-110mm
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nidhögg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar.
SV: Slang i golvet, dra i avlopp eller inte?
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2018, 18:05:28 »
Du har armaflex kring slangarna nu...eller?

att skjuta in slang+armaflex i stela pp rör.....med böj....kräver kanske 110 mm rör. Får du rum med det i golvet?

Ett alternativ är kanske att lägga slangen/armaflex i flexibelt kabelrör.....

Ja, det är armeflex runt slangarna.
Rörmokaren sa att om jag ville dra det i avloppsrör så skulle han köpa ut 110 långböjar, det enda problemet han såg var att det kom lite nära brunnen, men den är ju bara att flytta i värsta fall.

Här ser du en bättre bild på resten av avloppet, man blir lite lurad av bilderna som är tagna med skarp vinkel nedåt, men överkant på dom liggande reglarna är på samma nivå på alla bilder.
https://drive.google.com/file/d/1_XeCR76FDuPa_y29tc6kDhLI5HzUgnVf/view?usp=sharing

Ned genom plattan och så under plattan ändå utanför plattan så du kan gräva fram avloppsrören utanfölr huset utan att gräva dig in under plattan.
Borrhålet måste väl ligga minst 2 (eller 4?) meter från huset.
Håller med rocas om böjbara rör, gärna med "slät insida", för att det skall gå lätt att få in en ny slang om det behöver bytas av någon anledning.
https://www.eldirekt.se/elmaterial/kabel/kabelskydd/kabelskyddsror-50-110mm

Fast drar jag ut rören genom ytterväggen, ovanpå plattan, så jag kommer ut på utsidan så kan jag svetsa på slangarna som kommer upp ur marken där?
Slangarna utomhus går sedan ner under marken, under en mur och bort till borrhålet som ligger ~6-8 meter från huset.
Sedan bygger jag ett litet hus som jag isolerar, vilket tillsammans med armaflexen gör att jag inte borde ha problem med att tappa värme på vägen.
Se bifogade bilder.

Då kan man plocka bort "huset", kapa slangarna utomhus vid 90°-skarven, antingen vid husvägg eller under, och dra ut rören.
Det borde väl fungera?

Utloggad Nidhögg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar.
SV: Slang i golvet, dra i avlopp eller inte?
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2018, 14:09:27 »
Var inte så sugen på att köpa 50m kabelskyddsrör (fanns antingen i 50m ring eller 6m rak, men dom raka var stumma och gick inte att böja).
Däremot hittade jag denna: https://www.ahlsell.se/10/el/elnatsmateriel/06-kabelskyddsmateriel/kabelskydd--tatningar-opto/ovrigt-kabelskyddstillbehor-rorbojar-fasten-andlock-etc/0661157/
Böjbar 0-90°, dubbelväggig, ligger under kategori kabelskydd, och den "klickade" och låste sig i olika vinklar när man drog den och verkade allmänt lättarbetad..

Kan den vara något?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Slang i golvet, dra i avlopp eller inte?
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2018, 18:16:13 »
Jag har två gula 110mm långkrökar, en till vardera kollektor. Hittar dem inte på nätet men din röris kanske vet. Sedan går röret helt ut under sulan och slutar ca 3m ut. Har en svag lutning på röret ifall kondens kommer så får det ligga längst ut i röret. Har båda ändarna pluggade ifall möss får för sig att gräva sig ned utomhus (och risk för lukt utifrån). Sen raka spåret till brunnen och enbart 90 graders svets där.

Har hört om de som satt 3st 30 graders krökar med.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Nidhögg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar.
SV: Slang i golvet, dra i avlopp eller inte?
« Svar #8 skrivet: 16 mars 2018, 10:34:31 »
Jag har två gula 110mm långkrökar, en till vardera kollektor. Hittar dem inte på nätet men din röris kanske vet. Sedan går röret helt ut under sulan och slutar ca 3m ut. Har en svag lutning på röret ifall kondens kommer så får det ligga längst ut i röret. Har båda ändarna pluggade ifall möss får för sig att gräva sig ned utomhus (och risk för lukt utifrån). Sen raka spåret till brunnen och enbart 90 graders svets där.

Har hört om de som satt 3st 30 graders krökar med.

Hur har du pluggat ändarna? För det är en sak jag funderat mycket på sedan jag bestämde mig för att köra slangarna i rör, jag är inte så sugen på att börja bila upp plattan i det här skedet utan jag kommer nog som sagt köra ut rören kanske 10cm utanför husväggen, och sedan bygga en isolerad låda utvändigt, men det hjälper ju inte om möss tar sig in i lådan och genom isoleringen..

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Slang i golvet, dra i avlopp eller inte?
« Svar #9 skrivet: 16 mars 2018, 11:25:32 »
Tryckte in plast utomhus och har en 110mm ändplugg inne som jag borrade hål i och trädde på röret. Tappar ifall inte ner nåt i rören om man skruvar med nåt
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Nidhögg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar.
SV: Slang i golvet, dra i avlopp eller inte?
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2018, 12:53:28 »
Ok, ja det låter ju intressant, ska fundera på om man kanske ska göra något sådant..

Rörmokaren hade hämtat ut rör nu iallafall och skulle komma imorgon och dra om, men jag är fortfarande osäker på om man ska dra ut 110-rören genom sockeln eller inte...
Eftersom det kommer komma upp ovanför marknivå så känns risken för möss-invasion påtaglig även om man bygger en isolerad låda, så frågan är, om man har isolerade bergvärmerör och även isolerar kopparrören, hur stor är risken att man får kondensvatten ner i rören?

Jag tar ju hellre risken att få möss än att stå med rutten sockel om X antal år, men det blir ju en ganska stor operation att borra 2 110-rör genom väggen...
Ganska kluven nu, är det bara att köra på med rören hela vägen igenom eller vad tror ni?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Slang i golvet, dra i avlopp eller inte?
« Svar #11 skrivet: 20 mars 2018, 16:21:57 »
Jag röstar för igenom med 110. Tänk om du behöver byta slang senare?! Eller så har du ju extra rum ifall du behöver få ut någon tråd för nånting.

PS mina krökar verkar inte finnas mera utan är den version du hittat.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!