Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe f750 - iskallt hemma, panik  (läst 25097 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zonne84

  • Gäst
zonne84
Nibe f750 - iskallt hemma, panik
« skrivet: 08 januari 2018, 18:40:39 »
Hej alla expert! (för det är ni jämfört med en annan)

Har ett nybyggt hus från 2016. Vintern första året mixtrade jag en del med vår Nibe 750 för att få varmt i huset. Efter mycket om och men så blev det varmt.
I år är en annan historia. Sambon ringde idag och sa att det var 19 grader i huset. -1 utomhus.

Jag vet inte var jag ska börja då jag har försökt ändra på allt möjligt. Eller, inte riktigt. Jag har mixtrat med kurvan.
Nu står det helt still på 20 grader. Grabben på 8 månader är inte direkt skitnöjd.. eller sambon.
Jag kollade med grannen som har ett likadant hus och justerade kurvan efter deras, de hade 25, vi fick 19.
100 kvm i bottenplattan, 50 kvm på övervåningen där det finns golvvärme i badrum samt 3 radiatorer.

Snälla bullen, hjälp mig.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe f750 - iskallt hemma, panik
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2018, 18:47:08 »
Slå av varmvattentillverkningen tillfälligt, tills du fått den värme du vill ha. Vilken kurva har du, var bor du?
Desto kallare det blir i huset, desto sämre funkar pumpen,

Zonne84

  • Gäst
Zonne84
SV: Nibe f750 - iskallt hemma, panik
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2018, 19:05:12 »
Bor i Norrköping.
 
Kurvan ligger just nu på 6 (+2).
Missade i föregående inlägg att radiatorerna i princip aldrig blir varma. Turligt använder vi inte riktigt övervåningen.. men ändock ett problem.
I tvättstugan där niben står är det varmare än i huset. Även badrummet (vägg i vägg med tvättstugan) är varmare.

Du tänker på att jag ska ändra driftprioritering under 4.9.1 ? Sätta 0 på varmvatten?
Ursäkta för min inkompetens.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe f750 - iskallt hemma, panik
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2018, 19:13:28 »
Absolut prova med det över natten, och se om det blir bättre. Vad har du för inställningar på cp på värmebärare? framledning, retur, beräknad framledning?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe f750 - iskallt hemma, panik
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2018, 19:31:31 »
Har du verkligen bara ändrat kurvan?  :) 
Om du haft en "egen kurva" och nu ändrat till 6(+2) så kommer det som de andra säger ta ett dygn (eller fyra om du har blockerad tillsats) innan du märker skillnad.

Du har inte råkat aktivera nattsvalka med någon tokig temperaturinställning?

Vad har du för inställd fläkthastighet i meny 1.2?

Andra vanliga "felinställningar" man kan råka pilla på är:
Tillsats av\på (@ temperatur)
Värme av\på (@ temperatur)

I avancerade inställningar:
Flödesinställningar klimatsystem (golvvärme\rad\golvvärme+rad) 5.1.14

Annars, är ett tips att kolla så att tempgivaren som finns utomhus inte har snöat\frusit igen i blåsten?




Vintern första året mixtrade jag en del med vår Nibe 750 för att få varmt i huset. Efter mycket om och men så blev det varmt.
I år är en annan historia. Sambon ringde idag och sa att det var 19 grader i huset. -1 utomhus.

Jag vet inte var jag ska börja då jag har försökt ändra på allt möjligt. Eller, inte riktigt. Jag har mixtrat med kurvan.
Nu står det helt still på 20 grader.

Jag kollade med grannen som har ett likadant hus och justerade kurvan efter deras, de hade 25, vi fick 19.
100 kvm i bottenplattan, 50 kvm på övervåningen där det finns golvvärme i badrum samt 3 radiatorer.

Zonne84

  • Gäst
Zonne84
SV: Nibe f750 - iskallt hemma, panik
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2018, 19:32:42 »
Då ska vi om jag tänkt rätt.
CP, cirkulationspump, den som inte sitter ihop med niben. Den är på steg tre, av fyra. Om det är den. Den kan man även justera så det lyser l , ll eller lll. De lyser inte alls.

Frsmledning enligt serviceinformation 3.1 = 36,5.
Retur = 25,7
Beräknad framledning: 38.0

Zonne84

  • Gäst
Zonne84
SV: Nibe f750 - iskallt hemma, panik
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2018, 19:43:07 »
Har du verkligen bara ändrat kurvan?  :) 
Om du haft en "egen kurva" och nu ändrat till 6(+2) så kommer det som de andra säger ta ett dygn (eller fyra om du har blockerad tillsats) innan du märker skillnad.

Utetempen stämmer på niben med telefon. Däremot hittar jag inte den på fasaden, men kanske inte ska sitta där  ^-^ [\i]

Du har inte råkat aktivera nattsvalka med någon tokig temperaturinställning?
”Nattsvalka kan ej aktiveras om värme är aktiverat” får jag fram när jag ska öppna fliken.


Vad har du för inställd fläkthastighet i meny 1.2?
normal, 75%

Andra vanliga "felinställningar" man kan råka pilla på är:
Tillsats av\på (@ temperatur)
Värme av\på (@ temperatur)

I avancerade inställningar:
Flödesinställningar klimatsystem (golvvärme\rad\golvvärme+rad) 5.1.14
5.x hittar jag inte.. ens  ??? [\i]

Annars, är ett tips att kolla så att tempgivaren som finns utomhus inte har snöat\frusit igen i blåsten?



Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe f750 - iskallt hemma, panik
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2018, 20:16:14 »
1. 75% fläkthastighet är defaultvärdet och är på tok för mycket för ert hus, har någon gjort en ventilationstinställning?

Framledning enligt serviceinformation 3.1 = 36,5.
Retur = 25,7
Beräknad framledning: 38.0

Returtemperaturen på 25,7°C tyder på att du har en relativt kall betongplatta (vilket stämmer med lika kall inomhustemp på 19°C) :).
Vi har -3°C ute och plattan är 28°C just nu, (en indikation på betongplattans temperatur ges av returtemperaturen som man får vid avfrostningens senare skede).

När du säger att elementen aldrig blir varma på ovanvåningen => kolla i systeminformationen vad klimatsystem1 och klimatsystem2 har för värden.

De flesta jag känner som har problem med  F750 och kombinationen golvvärme+radiatorer har antingen fått fel inställningar i meny 5.1.14, och\eller kopplat ihop värmesystemet fel.

För att komma åt meny 5.1.14, så håller du in back-knappen i 8 sekunder, men rör inget! Observera bara vad den är inställd på (golvvärme\radiatorer\golvvärme+radiatorer) i 5.1.14.

Ditt delta tyder dock att det borde vara inställt på gv+radiator och original DVUT som är -18°C, men dubbelkolla!
« Senast ändrad: 08 januari 2018, 20:19:15 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe f750 - iskallt hemma, panik
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2018, 20:21:58 »
Crap! Glömde fråga dig om det mest uppenbara felet (förutom "du har väl stoppat in kontakten?")

Visst är alla rumstermostater vridna till max?

Zonne84

  • Gäst
Zonne84
SV: Nibe f750 - iskallt hemma, panik
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2018, 20:27:10 »
Alla är uppskruvade till max. Lyckades få de varm förra året men vette tusan hur.

Tycker också fläkten går lite för mycket men vad vet jag har jag tänkt. Vet i ärlighetensnamn inte om det gjorts någon ventilationsinställning.. :(

Finns bara klimatsystem 1.

5.1.14. . Rad.+ golvvärme
-20 DUT.

Huset var nytt när vi köpte det men kanske att man ska beställa hit någon som kan styra upp niben? Känns som det är fel inställt.. och då skicka fakturan till personen vi köpte huset av.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe f750 - iskallt hemma, panik
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2018, 20:41:19 »
Alla är uppskruvade till max. Lyckades få de varm förra året men vette tusan hur.

Tycker också fläkten går lite för mycket men vad vet jag har jag tänkt. Vet i ärlighetensnamn inte om det gjorts någon ventilationsinställning.. :(

Finns bara klimatsystem 1.

5.1.14. . Rad.+ golvvärme
-20 DUT.   


1. Bra att termostaterna är OK!

2. Ditt hus borde ligga på 150 m2 * 0,35 l/s per m2 = 150*0,35*3,6 = 189 m3/h i informationsmenyn för lufthastighetssensor , vilket brukar motsvara mellan 45-60% på fläkten, bland annat beroende på hur tätt hus man har.  Vad har du för värde där nu?
Har ni inte väldigt dragit i huset som det är just nu?


3. Bra, då har någon åtminstone med tillgång till avancerade servicemenyer tänkt till litet eftersom man bl.a ändrat DVUT (som ska vara -18°C by default enligt servicemanualen), och ändrat från default (radiatorer) till rad+golvvärme.

Saker att titta på, men rör inget!

A. Vad har du för värde på gradminuter just nu i informationsmenyn, och vad har du för installerad effekt\effekt just nu på tillsatsen?

B. Vad har ni haft för årlig elförbrukning?

C. Enligt manualen (se bifogad bild) om man har flera värmesystem (rad + golvvärme) så ska man installera ett tillbehör som heter ECS40\ECS41.
Kolla så att det finns en extra Shuntgrupp installerad i ert hus,
ser ut såhär:
https://www.evbutiken.se/nibe-ecs-40-shuntgrupp-for-extra-varmesystem
« Senast ändrad: 08 januari 2018, 20:46:58 av kWhalp »

Zonne84

  • Gäst
Zonne84
SV: Nibe f750 - iskallt hemma, panik
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2018, 21:06:26 »
1. Skönt.

2. När jag kollar i informationsmenyn 3.1 står det BS1 180 men den skiftar. (Ser att den går från 177-180 ca) (Avfrostning just nu)
Allt är relativt, men det drar en jävla massa från, hade hur ska jag förklara den.. en vit fyrkant i sovrummet. (Finns en likadan i andra änden av huset). I sovrummet sitter den ovanför min del av sängen. Aldrig tänkt på det men när sambon somnade där klagade hon högljutt om att det drog satan.

Tror det är 146 kvm om man ska vara exakt.

3. Aktuellt värde: -448
Start komp -60
Start tillsats -700
Diff 50
Är jag rätt ute med rätt siffror
Under serviceinformation står det ”-472”

Elförbrukning måste jag kolla upp.

4. En sån svart rackare har vi installerad.

Tack så här på förhand för all hjälp!

Zonne84

  • Gäst
Zonne84
SV: Nibe f750 - iskallt hemma, panik
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2018, 21:13:08 »
Årsförbrukning 2017: 9907 kWh

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe f750 - iskallt hemma, panik
« Svar #13 skrivet: 08 januari 2018, 21:32:49 »


Japp, du rapporterar bra grejor!   tummenupp

~180 tyder på att ventilationsjustering verkar har gjorts (förutsatt att du inte hade något fönster\dörr öppet, eller körde köksfläkten samtidigt som du läste av värdet), men att ni har ett hus med annorlunda täthet än de jag tidigare sett :)

En såndär svart rackare innebär nog att du har rätt grejor också för ett golvvärme\radiator-system, men jag är osäker på varför du bara ser ett värmesystem i menyerna, (har för mig att det ska vara två i servicemenyerna  om man har golvvärme + radiator och ECS40 installerat..?)


Kolla i meny 7\15 servicemeny, för status och max inställd effekt på elpatron.


Vet du vad du hade du för kurva innan du fipplade? =)


Elförbrukningen är även den rimlig, även om det nog går optimera värmepumpen en hel del.
Har ni några stora förbrukare såsom bastu, elbil, spa-bad eller el-golvvärme?
« Senast ändrad: 08 januari 2018, 21:38:05 av kWhalp »

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nibe f750 - iskallt hemma, panik
« Svar #14 skrivet: 08 januari 2018, 21:38:07 »
vad har du för hastighet på kompressorn? Borde vara minst 80 Hz hos dig nu eftersom dina GM är runt -500. Testa att sätta cirkpumpen under pannans lucka på romersk 3:a, dvs III vilket är maxfart. Om du snabbt vill ha varmt men till högre kostnad kan du justera GM manuellt i meny 4.9.3. Ändra aktuellt värde till -1500 så hoppar elen in några timmar.

Kolla att returtempen börjar öka i meny 3.1 sida 2/16.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!