Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba RAS13 UKV-E glidlagersmörjning-hur gör man?  (läst 3309 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim Halen

  • Gäst
Joakim Halen
Toshiba RAS13 UKV-E glidlagersmörjning-hur gör man?
« skrivet: 23 september 2017, 16:42:54 »
Jag har sedan byte av fläktmotor och därmed lager på min Toshiba RAS 13 UKV-E fått en härligt tyst gång avseende högra sidan-där fläktmotorn sitter. Men, på vänstra sidan, där fläktaxeln sitter lagrad i en inkapslad lagring kvittrar det som bara den med jämna mellanrum. Hur smörjer jag denna lagring-har letat efter någon "smörjnippelöppning" för teflonfett. Nån som vet? Kan i övrigt bara säga att Sydpumpen i Halmstad som gjorde fläktmotorbytet inte överhuvudtaget velat hantera mitt elände med kvittrandet vilket jag anser vara under all kritik. Sannolikt är jag inte ensam om att ha fått dessa felsymptom efter att en ny fläktmotor installerats-och om lagringen där är beroende av en smörjning-varför görs inte det vid service och varför gjordes inte det av installationsteknikern från Sydpumpen vid bytet av fläktmotor???? Jag kan INTE rekommendera Sydpumpen-lågt, uruselt kundbemötande. Riktigt lågt.

Joakim Halen

  • Gäst
Joakim Halen
SV: Toshiba RAS13 UKV-E glidlagersmörjning-hur gör man?
« Svar #1 skrivet: 26 september 2017, 07:24:27 »
Jodå... det gick att medelst på Biltema(!) inköpt teflonsmörjning få tyst på kvittrandet-trots att jag inte riktigt hittade någon "ingång" till lagringen på motstående sida av fläktaxelns motor. Nu är min pump tyst vid drift. Jag passade på att tvätta lamellerna med såpvatten och eftersköljde med vatten några gånger-och naturligtvis gick värmeleveransen upp ytterligare med en nytvättad pump. Återigen-akta er för Sydpumpen i Mellbystrand/Halmstad. De gör amatörmässiga jobb som jag förut skrev.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Toshiba RAS13 UKV-E glidlagersmörjning-hur gör man?
« Svar #2 skrivet: 17 augusti 2018, 19:51:27 »
Tømte silikonolje i sprøyte kjøpt på apoteket, å sprøytet inn i gummihette rundt akseltapp ved trommeloppheng på min Toshiba, fungerte kanonbra.
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Använd ALDRIG fett eller ett smörjmedel som innehÃ¥ller teflon eller nÃ¥got annat finfördelat i fast form, för att eftersmörja en självsmörjande lagerbussning!  SÃ¥dana saker täpper igen porerna i den sintrade bussningen och förstör de självsmörjande egenskaperna, sÃ¥ har man en gÃ¥ng smort lagret med nÃ¥got olämpligt mÃ¥ste man vara framme med oljekannan stup i kvarten sedan.

Det är bättre med någon vanlig ren mineralolja - antingen t ex motorolja eller en tunn hydraulolja, eller en sprayolja som t ex 5-56 eller försvarets Smörjolja 042.

Har en självsmörjande bussning väl fÃ¥tt porerna igentäppta kan man ibland rädda den genom att ta loss den, lägga ner den i ren mineralolja och värma oljan sakta upp till drygt 100  celcius. Man brukar kunna se hur ett moln av smuts väller ut ur bussningen vid en viss temperatur, om den har dragit Ã¥t sig vatten kan oljan även börja skumma. Flytta sedan bussningen till ett rent ställe av oljebadet och lÃ¥t den ligga kvar tills det har kallnat, därefter sätter man ihop lagret och provkör, förhoppningsvis fungerar allt bra.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är väl plast lager i dessa?

Joakim Halén

  • Gäst
Joakim Halén
SV: Toshiba RAS13 UKV-E glidlagersmörjning-hur gör man?
« Svar #5 skrivet: 27 september 2020, 23:16:23 »
Mitt gamla inlägg finns ju kvar! Jättebra.

Nu är det kanske snart dags att smörja den vänstra lagringen på axeln till luftvärmepumpen. Jag använde ju, som jag ovan skrev-för tre år sedan-, att jag använde ett teflonbaserat fett till lagringen.

Jag hade köpt det efter dialog med "någon kunnig" som jag sannolikt fick kontakt med här på forumet. Vill minnas att jag ringde och frågade honom, han var verksam som montör/service av luftvärmepumpar, om vilken slags fett som var lämpligt för den vänstra lagringen. (Den lagring som sitter på motsatt sida av där motorn är belägen).

Han hävdade, lika tvärsäkert som Torbjörn Forsman hävdar det motsatta, att fett innehållande teflon skulle vara bra. MIN fråga nu är den ursprungliga-vilken slags smörjning ska jag använda på den vänstra lagringen? För tre år sedan använde jag teflonbaserat fett.

Det har fungerat bra men då visste jag inget alls om det som Torbjörn Forsman beskriver.

Vilken smörjning ska lagringen ha?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Har du sett vilken slags lagerbussning som sitter där? Är det en plastbussning eller är det en sintrad brons/mässingsbussning?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Malmen

  • Gäst
Malmen
SV: Toshiba RAS13 UKV-E glidlagersmörjning-hur gör man?
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2020, 16:03:58 »
Jag brukar ta loss lagerhållaren och trycka i lite av biltemas cykelteflon jox. Har inte hört klagomål efter det. Ifall man får upprepa proceduren efter några år är det väl inte hela världen. De lagerhållare jag gjort detta på har inte varit avancerade bronslager utan en plastkopp med fett i. 3 år funkar det bevisligen där jag provat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 662
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!