Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny Frikyla 1½ villa  (läst 15111 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #30 skrivet: 01 maj 2017, 19:48:36 »
Kan tänkas att det är bra om det inte kan kan bli massa kondensvatten liggande med risk för bakterier o dålig lukt. Nå hur som helst är det en pytteliten pump.
SÃ¥ allt är frid och fröjd nu  :)

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #31 skrivet: 01 maj 2017, 19:49:23 »
Kör fortfarande på lägsta hastighet med ca 1.5kW kyleffekt, snart räcker det inte. Termostaten sänkt till 21grader.
1 Maj började bra med nytt ATH, 12.1kWh trots att jag använde markiserna på nedrevåningen.
Fläkten startar nu redan ca 0530 mha Switchking med ljus o tempmätare som villkor.
Vid 0600 går kylan på och står på till 1430 och går därefter alltmer sporadiskt.
Vid 8-9 tiden syns det att kyleffekten inte riktigt räcker till och rumstempen stiger till över 22 grader.

Just nu är jag grymt nöjd !!!

Kyla 2017:
Mars 41.4 kWh
April 84 kWh
Maj 12,1 kWh tom 1/5
« Senast ändrad: 01 maj 2017, 21:29:58 av Pednor »
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #32 skrivet: 01 maj 2017, 20:11:08 »
SÃ¥ allt är frid och fröjd nu  :)

Jo efter jag fick bort vibrationljudet...
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #33 skrivet: 04 maj 2017, 13:28:25 »
Vart tog "legenden" vägen i diagrammet? Jag vill gärna följa dina mätningar. Om du lägger in legenden (som nedtill i det första diagrammet du lade ut) sÃ¥ blir det mycket enklare.  tummenupp

Pen
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #34 skrivet: 09 maj 2017, 09:45:10 »
Vart tog "legenden" vägen i diagrammet? Jag vill gärna följa dina mätningar. Om du lägger in legenden (som nedtill i det första diagrammet du lade ut) sÃ¥ blir det mycket enklare.  tummenupp

Pen

Hej
Här kommer några diagram från årets första riktiga försommarvärme.

Temp inställd på 21grader och lägsta fläkthastighet.
Fläkten startar strax innan kl0600
Strax efter kl0600 går kylan för fullt.
Som synes räcker inte kyleffekten till riktigt med dryga 23graders intagsluft kl0900
Kl1600 har kylan jobbat ner temperaturen så kylan går allt mer intermittent samtidigt som solen (ljusmätare2) tappar sin intensitet (moln).
Dagen resulterade i nästan 13kWh kyla.
Vecka 18 blev en ny rekord notering med mer än 52kWh kyla loggat.
Tyvärr har jag lite problem med kyl loggningen då den inte är påslagen så får jag lite kallras vilket gör att jag i praktiken kylt mer, gissningsvis 60kWh.
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #35 skrivet: 11 maj 2017, 08:22:22 »
Tyvärr kan jag inte bidra med jämförelser. Här i Sörmland kommer vi inte ens i närheten av PiteÃ¥s värme. Ni toppar tydligen med 18 grader pÃ¥ dagen. Här kom det lite snö igÃ¥r och kvicksilvret gick aldrig över 9 grader - och dÃ¥ var det en förhÃ¥llandevis varm dag.  :(

Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #36 skrivet: 31 maj 2017, 23:19:12 »
Maj går äntligen mot sitt slut. Kommer komma ihåg denna månad som kall och eländig.
Trots vädret har kylan jobbat på rätt bra.
En solig dag går nu kylan redan vid 0400.
Bästa veckan under Maj 75.5kWh och sämsta 14.4kWh kyla.
Totalt 182 drifttimmar under Maj och totalt 308 timmar varav 268 timmar under 2017

Det börjar märkas att brinetempen är högre än normalt, det syns även på COP som är inte fullt 10% högre vid VV tillverkning.

Nu hoppas vi att sommaren och värmen kommer !!!

Om jag fortfarande är nöjd ? Om möjligt än mer nöjd !!!

Kyla sensibel 2017:                       
Mars 41.4 kWh
April 84 kWh
Maj 229 kWh
« Senast ändrad: 01 juni 2017, 00:09:12 av Pednor »
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #37 skrivet: 01 juni 2017, 06:36:46 »
Kul med loggar!

Som jämförelse har jag din veckoförkrukning på en solig dag i maj. I norra Stockholm men tror det bara handlar om sol och inte temperatur då kylan snurrade redan när jag vaknade 04:45.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #38 skrivet: 05 juni 2017, 11:39:04 »
Kul med loggar!

Som jämförelse har jag din veckoförkrukning på en solig dag i maj. I norra Stockholm men tror det bara handlar om sol och inte temperatur då kylan snurrade redan när jag vaknade 04:45.

Imponerande !! hur många kWh får du ihop på en bra dag ?
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #39 skrivet: 05 juni 2017, 12:02:04 »
Har jobbat vidare med hur jag beräknar kyleffekten.
Bifogad fil visar Kyleffekt = Effekt beräknat utan hänsyn till fläktvarvtal & Frikyla = Effekt beräkning med fläktvarvtal.

Tidigare hade jag problem när fläkten stod still, främst då nattetid men även när fläkthastigheten ökade för högre kylbehov.
Gula ringen längst till vänster visar tydlig att jag fick felaktiga värden, bla negativ kyleffekt pga att litet kallras i konvektorn.
Gula ringen i mitten visar att effekten inte allt hänger med när fläkten slås av.
Gula ringen till höger visar vad som händer du fläkthastigheten ökas från låg till medium.
Sen har jag även finjusterat Kyleffekten så den stämmer bättre.

Limmade fast en liten magnet på fläkthjulet sim då indikerar varvtalet. som i sin tur påverkar en gagnetbrytare till en P3IQ till en Logger2020...
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #40 skrivet: 05 juni 2017, 21:22:19 »
Imponerande !! hur många kWh får du ihop på en bra dag ?

Runt 100 kWh skulle jag uppskatta. Lite svårt att räkna på då jag inte kan mäta flödet. Jag gör en uppskattning genom att titta på köldbärartemperaturen. Men effekten varierar under dagen då borrhålet blir varmare under dagen. Men kyleffekten är alltid större än bvp orkar kyla då borrhålet snabbt stiger över 7 grader som är bergets vilotemp och går aldrig under det så länge kylan är igång.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #41 skrivet: 09 juni 2017, 11:01:47 »
Runt 100 kWh skulle jag uppskatta. Lite svårt att räkna på då jag inte kan mäta flödet. Jag gör en uppskattning genom att titta på köldbärartemperaturen. Men effekten varierar under dagen då borrhålet blir varmare under dagen. Men kyleffekten är alltid större än bvp orkar kyla då borrhålet snabbt stiger över 7 grader som är bergets vilotemp och går aldrig under det så länge kylan är igång.

Där ligger man i lä.  Nytt dagshögsta är nu ynkliga 27.9kWh men dÃ¥ kyler vi bara övervÃ¥ningen, med visst spill till BV.

Mvh

Kyla sensibel 2017:                       
Mars 41.4 kWh
April 84 kWh
Maj 229 kWh
Juni 167kWh 100h tom 9/6
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #42 skrivet: 14 juni 2017, 13:54:11 »
Med statistik går det mesta att visa.
Diagrammet visar rumstemp/utetemp i fjol jmft med i år med kyla.
Röda punkter år 2016 utan kyla och blå punkter 2017 med kyla. Punkterna samlar sig snyggt strax över 22 grader med kylan på.
Temperaturen är mätt i ett intilligande rum. Cirka 2m avstånd mellan dörröppning/fläktkonvenktor där kylan tar sig in till rummet. Sen ytterligare 3m avstånd till termometern i riktning 90 grader, alltså väl skyddat från fläktens kastområde.
Då får man komma ihåg att tidigare år var fönstrerna som regel öppnade i ventilationsläge, markiser och persienner neddragna.
Skillnaden i grader är kanske inte så stor i men den upplevda skillnaden är enorm.
« Senast ändrad: 14 juni 2017, 21:10:11 av Pednor »
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #43 skrivet: 14 juni 2017, 22:12:39 »
Nu blir jag nyfiken. Min konvektor kyler huvudsakligen bara det rum den sitter i. Den blåser mot en dörröppning på ca 3m avstånd. Precis innanför dörren är det kallt och strax utanför varmt. Det är nästan som om dörren vore stängd. Egentligen tycker jag inte det är så värst konstigt eftersom samma mängd kall luft som fraktas ut ur rummet också måste fraktas in i detsamma i form av varm luft. Jag har självdragshus så i praktiken betyder det att båda luftströmmarna skulle behöva passera samma dörröppning i olika riktningar. Då hjälper det inte så mycket om det blåser mot dörrhålet för något annat måste blåsa in. Möjligen om man kan rikta så pass att det bara blåser på ena halvan av öppningen men jag har experimenterat en del med det och inte sett någon större förändring.

Uppenbarligen har du motsatt erfarenhet och det vore intressant att se hur din planlösning och ventilation ser ut. Är det andra rummet ett genomgångsrum eller finns det mekanisk frånluftsventilation?
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #44 skrivet: 15 juni 2017, 23:56:26 »
Nu blir jag nyfiken. Min konvektor kyler huvudsakligen bara det rum den sitter i. Den blåser mot en dörröppning på ca 3m avstånd. Precis innanför dörren är det kallt och strax utanför varmt. Det är nästan som om dörren vore stängd. Egentligen tycker jag inte det är så värst konstigt eftersom samma mängd kall luft som fraktas ut ur rummet också måste fraktas in i detsamma i form av varm luft. Jag har självdragshus så i praktiken betyder det att båda luftströmmarna skulle behöva passera samma dörröppning i olika riktningar. Då hjälper det inte så mycket om det blåser mot dörrhålet för något annat måste blåsa in. Möjligen om man kan rikta så pass att det bara blåser på ena halvan av öppningen men jag har experimenterat en del med det och inte sett någon större förändring.

Uppenbarligen har du motsatt erfarenhet och det vore intressant att se hur din planlösning och ventilation ser ut. Är det andra rummet ett genomgångsrum eller finns det mekanisk frånluftsventilation?

Planlösninen är en högst ordinär 1.5plansvilla. Övervåning med 3 rum + toalett, ett större 33m2 i mitten med takkupa och 10+kvm fönster och trapp ner till BV. De 2 övriga rummen på var sida om mittenrummet med fönster i husets gavlar.
Mekanisk frånluft, spaltventiler i fönster och frånluft på toaletten. Så luftflödet möts i dörröppningen som för dig. Och visst är det varmare i sidorummen men jag kompenserar det med att jag kyler mittenrummer ännu lägre. Upplever att sidorummen är 1.5 grader varmare än mittenrummet.
Mvh
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!