Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byat Aquaes 260 system FrÃ¥nluftsvärmepump till vad?  (läst 4719 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad petrasv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
vi har idag en frÃ¥nluftsvärmepump  :Aquaes 260 system frÃ¥n Elektro Standard och den är ca 30 Ã¥r.
Vi planerar nu att göra om vårt badrum och vill nu även byta pumpen.
 
Vårt hus idag är 99kvm(enplan) vi har braskamin, el radiatorer och även en luftvärmepump.Golvvärme=el
Problemen vi har idag med vårt nuvarande frånluftsvärmepump är att vi får slut på varmvatten redan när två personer duschat.(vi är 4 st i hushållet)

Frånluftsvärmepumpen kommer att stå i vårt badrum så krav är att den är tyst
 
erfarenheter? rekommendation?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byat Aquaes 260 system Frånluftsvärmepump till vad?
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2015, 12:42:21 »
Har ni någon vattenburen värme över huvud taget? Om ni bara värmer vamrvatten med VP'n och inte har några planer på att ändra det så skulle jag ha satt in en vanlig varmvattenberedare och en frånluftfläkt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Byat Aquaes 260 system Frånluftsvärmepump till vad?
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2015, 14:41:45 »
Om du har radiatorer anslutna till frånluftvärmepumpen
Bosch compress 3000 2.0EW/9,0
Nibe F370
Nilan VGU250

Om du bara skall göra varmvatten
Bosch compress 3000 2.0EW/1,3
Nibe F110
Nilan 2131-2132
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad petrasv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byat Aquaes 260 system Frånluftsvärmepump till vad?
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2015, 11:55:20 »
vi har ingen vattenburen värme alls, jag har också fått förslaget att sätta in en varmvattenberedare och frånluftsfläkt. Nu kommer dock nästa bekymmer, vad väljer man då. Om man bara väljer en vanlig frånluft får man samma problem som idag med att kalluft strömmar in via luftspaletrna. Läste att man kan få uppvärmd tilluft men det låter dyrt att installera. Vet inte vart jag skall vända mig då man vänder sig till en ventilattionsfirma känns det bara som det ger råd för eggen vinnings skull. Jag vill vill vara säker på om vi väljer att endast ha frånluftfläkt att vi får god inomhus luft(ren) och att det byts lyft ofta. Tips på hur man installerar ett frånluftssystem? :-\

Utloggad petrasv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byat Aquaes 260 system Frånluftsvärmepump till vad?
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2015, 12:43:42 »
ytterligare en fråga , hur funkar det om man byter till annan ventilation än den vi har idag med exempelvis köksfläkten

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byat Aquaes 260 system Frånluftsvärmepump till vad?
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2015, 12:47:27 »
Skall du förvärma tilluften så måste du dra ett separat rörsystem för det till de rum där du vill ha tilluft och sätta igen spaltventilerna du har i dag. Ett ganska stor projekt med andra ord. Om jag vore du och hade dom pengarna så skulle jag lagt dom på ett vattenburet värmesystem istället.

En ny FLVP kostar drygt 30 000:- plus installation. En vanlig elektrisk varmvattenberedare ca 3-6000:-
Besparingen med en FLVP är kanske 2-3000:- per år, så det tar ganska lång tid att tjäna in den om man bara värmer tappvatten med den..


ytterligare en fråga , hur funkar det om man byter till annan ventilation än den vi har idag med exempelvis köksfläkten

Då sätter man en fläkt på taket som styrs från en panel i köket så att man kan varva upp den vid behov. Alternativt drar (nya) kanaler för frånluft från de rum man vill ta frånluften (kök och badrum) till ett centralt ställe och sätter in en 'vanlig' köksfläkt.
« Senast ändrad: 18 mars 2015, 12:49:15 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Byat Aquaes 260 system Frånluftsvärmepump till vad?
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2015, 19:38:53 »
En Nibe F110 kan man få för 24000:-

Sen att det drar i ventilerna är ganska vanligt.
Ni har väl alla ventiler öppna?
Om man stänger någon ventil i huset så skall samma mängd luft in genom färre ventiler = mer drag i övriga ventiler.

Om det är spaltventiler i fönstren kan man eventuellt skruva loss ventilen på insidan och vända den så att luftströmmen går uppåt.
På detta sätt blandas den kalla luften med varm luft och man upplever det inte så kallt längre.

Kan inte tänka mig att köksfläkten är kopplad till värmepumpen utan jag tror den går rakt upp på taket.
Att sedan bara sätta frånluftsfläkt tycker jag inte du skall göra
Se det så här
Den värmepumpen du har i dag är 30år, man kan inte garantera att nästa maskin håller lika länge men man får förutsätta det.
Kostar den 24000:- och sparar in 2000:- i varmvatten varje år är den avbetalad på 12år
Sätter man en VVB så sparar man 18000:- mot värmepumpen i inköp men å andra sidan så får man 2000:- mer elförbrukning så de 18000:- man sparar i inköp har man förlorat på 9 års drift.
Pest eller kolera?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byat Aquaes 260 system Frånluftsvärmepump till vad?
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2015, 11:01:44 »
Jag tror besparingen per år med en F110 blir lite större jämfört med elpanna/vvb. Nibe anger själva 3300-4700 kWh/år. Även om man räknar försiktigt kan besparingen bli 3500 kr/år för en familj. Sedan tillkommer dock troligen kompressorbyte efter ca 10 år vilket minskar nettobesparingen jämfört med en elpanna/vvb.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad petrasv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byat Aquaes 260 system Frånluftsvärmepump till vad?
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2015, 12:49:13 »
Tack för alla svar, tror att det lutar starkt åt en Nibe F110 enda nackdelen dontknow är att den skall stå i vårt badrum som även den gamla gör och det är tråkigt med det dova ljud den avger, den vi har idag är relativt tyst och jag är livrädd att en ny låter ännu mer, kanske kan man bygga in den i nåt skåp dontknow

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Byat Aquaes 260 system Frånluftsvärmepump till vad?
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2015, 14:06:21 »
Lägg pengarna på konvertering eller konvektorer + bvp eller ev luft/vattenvp. Samt en enkel fläkt istället för flvp.
Finns det ingenstans en bvp skulle kunna ställas? (Låter ju en del)
« Senast ändrad: 20 mars 2015, 12:37:53 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byat Aquaes 260 system Frånluftsvärmepump till vad?
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2015, 17:45:01 »
Tack för alla svar, tror att det lutar starkt åt en Nibe F110 enda nackdelen dontknow är att den skall stå i vårt badrum som även den gamla gör och det är tråkigt med det dova ljud den avger, den vi har idag är relativt tyst och jag är livrädd att en ny låter ännu mer, kanske kan man bygga in den i nåt skåp dontknow

Min erfarenhet är att kompressorerna blivit bättre och tystare med åren så ljudet inte upplevs som lika störande längre. Om man ändå vill förbättra ljudisoleringen kan man t.ex. sätta dit bildämpningsmattor av olika sorter på plåtarna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!