Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ackumulatortank Bosch STH 100 eller UKV 100 till Nibe F1245?  (läst 4960 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skriver inköpslista och planerar ackumulatortank till en (förmodligen) Nibe F1245 12kW.
De jag tittar på är Bosch STH 100 som är identisk med IVT's 100-liters tank, samt Nibe UKV 100.

Bosch STH 100 är 40cm i diameter och 157cm hög, så den borde skikta bra med tanke på höjden. Den väger 47 kg. Sedan passar den ju perfekt i lite trängre utrymmen. Pris 5000kr

Nibe UKV 100 är 45cm i diameter och 97cm hög, så den skiktar förmodligen inte lika bra som Bosch'en. Den väger 31 kg. UKV'n är lite klumpigare och passar lite sämre storleksmässigt, men är ändå inte helt omöjlig. Pris 3600kr.

Vilken hade ni valt och varför? Finns det några andra fördelar/nackdelar än det som jag har nämnt, eller är det bara till att köra på vilken som? Bosch'en väger ju betydligt mer - är den bättre isolerad eller varför så mycket extra vikt? Prisskillnaden är dessvärre rätt stor men Bosch'en är billigare per kilo än Nibe'n. Fungerar bägge lika bra till Nibe F1245 12kW?

Och till sist. Finns det någon annan 100 litare eller större tank, som inte är bredare än Nibe'n (alltså max 45cm i diam.) men som på något sätt är bättre än dessa tankar, till kanske ännu lägre pris? Priset är inte helt avgörande, det viktigaste är att det är en bra acktank.

Tanken skall användas som arbetstank med 4 anslutningar omkopplingsbart till 3 och ev. 2 via ventiler.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ackumulatortank Bosch STH 100 eller UKV 100 till Nibe F1245?
« Svar #1 skrivet: 22 september 2013, 09:16:07 »
Hej!
Till en 12 kW värmepump låter en 100 liters arbetstank lite för lite.
Jag skulle nog kolla pÃ¥ en större (om du har plats) men är du begränsad till 45 cm sÃ¥ finns det inte sÃ¥ mycket att välja bland.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ackumulatortank Bosch STH 100 eller UKV 100 till Nibe F1245?
« Svar #2 skrivet: 22 september 2013, 09:26:21 »
Tror du kan välja den som passar bäst utan att tänka på skiktningen det är ganska stora flöden det handlar om till en 12 kw vp så frågan är om det blir så mycket till skiktning när kompressorn går. Men jag skulle helt klart följa Carls råd att skaffa en större tank och tanken behöver inte vara isolerad om den inte står i finrummet så man vill ha det för utseendets skull.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ackumulatortank Bosch STH 100 eller UKV 100 till Nibe F1245?
« Svar #3 skrivet: 22 september 2013, 12:31:40 »
Jag kan ju få plats med 2 ggr 40 cm i diameter, dvs 2st Bosch. Men att klämma in UKV 200 blir nog värre. Det går men det blir ju så trångt då så...
Kan man ha 2st sådana avlånga Bosch STH 100 med lika bra effekt som en tank på 200? Eller blir det sämre när man kopplar ihop 2 st?

Behöver inte tanken vara isolerad? Men då går försvinner det ju ut en massa värme där extra värme inte behövs egentligen? Pannrummet är varmt nog i vanliga fall :)

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ackumulatortank Bosch STH 100 eller UKV 100 till Nibe F1245?
« Svar #4 skrivet: 22 september 2013, 13:11:46 »
Om du sätter tanken i serie med resten av systemet "utnyttjar" du komponenterna bättre. Öppna upp termostaterna i vardagsrum, kök, hall osv och justera in värmepumpen så vald kurva ger den temp du vill ha i huset. Sedan kan du ha kvar termostater i sovrum osv så du kan sänka på vissa ställen.

På så vis kan du räkna 100l buffert + radiatorernas volym + vad radatorerna avger momentant i huset.

Dessutom slipper du en extra cirkpump som kostar ett antal tusen och kan kärva fast under sommmaren.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ackumulatortank Bosch STH 100 eller UKV 100 till Nibe F1245?
« Svar #5 skrivet: 22 september 2013, 13:23:39 »
Som kuriosa kan nämnas att CTC som "hyllas" väldig för att inte behöva "en extra tank" kör med en "4 rörs kopplad" inbyggd buffert på ynka 75 liter. Men när CTC kommer upp på tapeten, då är det aldrig någon som pratar om för liten systemvolym och en massa start och stopp.

Som CTC kör är långt ifrån optimalt på de större 300/400 men det funkar väl drägligt eftersom man förlitar sig på att där är flöde ut på systemet för det mesta.

Det som jag tycker är lite skruvat i debatten är att så fort man börjar prata om ivt/nibe/thermia osv som inte har inbyggd arbetstank så ska man ha flera hundra liter. Och visst, det skadar inte och är kanske ingen jätteutgift, men å andra sidan så funkar det med mindre om man samtidigt ser över sitt system lite.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ackumulatortank Bosch STH 100 eller UKV 100 till Nibe F1245?
« Svar #6 skrivet: 22 september 2013, 13:59:00 »
Som kuriosa kan nämnas att CTC som "hyllas" väldig för att inte behöva "en extra tank" kör med en "4 rörs kopplad" inbyggd buffert på ynka 75 liter. Men när CTC kommer upp på tapeten, då är det aldrig någon som pratar om för liten systemvolym och en massa start och stopp.

Som CTC kör är långt ifrån optimalt på de större 300/400 men det funkar väl drägligt eftersom man förlitar sig på att där är flöde ut på systemet för det mesta.

Det som jag tycker är lite skruvat i debatten är att så fort man börjar prata om ivt/nibe/thermia osv som inte har inbyggd arbetstank så ska man ha flera hundra liter. Och visst, det skadar inte och är kanske ingen jätteutgift, men å andra sidan så funkar det med mindre om man samtidigt ser över sitt system lite.
Om du söker på forumet finns det ganska många inlägg om just många start stopp på Ctc det brukar rekommenderas att höja hur högt över bör värde den värmer just för att minska antal starter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ackumulatortank Bosch STH 100 eller UKV 100 till Nibe F1245?
« Svar #7 skrivet: 22 september 2013, 14:02:03 »
Jag kan ju få plats med 2 ggr 40 cm i diameter, dvs 2st Bosch. Men att klämma in UKV 200 blir nog värre. Det går men det blir ju så trångt då så...
Kan man ha 2st sådana avlånga Bosch STH 100 med lika bra effekt som en tank på 200? Eller blir det sämre när man kopplar ihop 2 st?

Behöver inte tanken vara isolerad? Men då går försvinner det ju ut en massa värme där extra värme inte behövs egentligen? Pannrummet är varmt nog i vanliga fall :)
Det går ju att beställa en tank i egen storlek från tex tanksvets i Husqvarna och dom brukar inte vara så dyra. Det är inte mycket värme som läcker från tanken oftast mindre än från en radiator och pannrummet brukar ofta behöva lite extra värme om det stått en olje panna där tidigare men annars får du isolera. Varför vill du ha en arbetstank och inte en volymtank ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ackumulatortank Bosch STH 100 eller UKV 100 till Nibe F1245?
« Svar #8 skrivet: 22 september 2013, 14:21:34 »
Det går ju att beställa en tank i egen storlek från tex tanksvets i Husqvarna och dom brukar inte vara så dyra. Det är inte mycket värme som läcker från tanken oftast mindre än från en radiator och pannrummet brukar ofta behöva lite extra värme om det stått en olje panna där tidigare men annars får du isolera. Varför vill du ha en arbetstank och inte en volymtank ?

Hade ju klart gärna bara köpt en färdig tank från nätet än specialbeställt, men visst går det med om priset är rätt. Tanken vill jag dock ha isolerad då jag vill sänka tempen en aning i pannrummet. Där kommer jag ha annat också som jag inte vill att det skall bli onödigt varmt.
Arbetstank vill jag ha för att det verkar vara det ultimata när man både kör med radiator och golvvärme i separata kretsar. Vill kunna styra golvvärme separat och radiatorer lika så (olika våningar). Sedan vill jag sänka start och stopp på kompressorn så mycket som möjligt.
Tänkte koppla tanken med 4 anslutningar men med ventiler på rätt ställen så jag kan använda den som en 3-rörs ansluten tank osv. Golvvärmen skall jag har shuntad förresten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!