Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: InblÃ¥sningtempen frÃ¥n FTX:en?  (läst 3397 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
Inblåsningtempen från FTX:en?
« skrivet: 17 mars 2013, 15:16:59 »
Hej,

Hur hög inblåsningstemp har ni på den varma sidan inne i ftx:en? Nån som mätt? Hur mäter man det förresten? Jag satte bara en givare ovanför själva värmeväxlaren på den varma sidan. Är det så man mäter det?

Jag mätte med den metoden att min var 19.4 grader och efter det slog batteriet på och grillade på tills det blev 19.5? Det är väl lite väl högt? Var borde man ligga? Att stänga av eftervärme helt och hållet är väl inte alltid att föredra, speciellt när det har varit nätter med -22 grader ute.

Just nu dagtid är det kring 0 grader och eldade lite imorse (när det ännu var -18 grader) och har nu en innetemp på 23 grader och kopplade nu tillfälligt bort eftervärmaren (vid ute temp: +4 grader) helt och hållet, nu har den tillsvidare hållit tempen på 19.5 grader. Det är kraftiga variationer på utetemp just nu. Märks att det blir vår :)

Det kan vara en av orsakerna varför jag har så hög hushållsel. Jag väntar ännu på mätare för att kolla hur mycket FTX:en bara själv drar.

Meddela även gärna ifall ni stängt av eftervärmaren helt och hållet och kör hela vintern utan det! Vad bör man tänka på innan man gör det?
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: Inblåsningtempen från FTX:en?
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2013, 17:31:45 »
Testade sätta givaren tillbaka på en tilluftsdon, eftersom jag tyckte värdet lät konstigt efter att ha kört utan eftervärmare en stund. Värdet inne i ftx:en hade nämligen blivit högre än 19.5 utan eftervärmare. Kanske jag hade den bara fel placerad :)

Jag testade byta mätställe. Före hade jag något kring 18-19 grader på tilluftsdonen. Nu när jag provade på nytt så hade jag bara 15 grader vid tilluftsdonen. Så jag satte på eftervärmaren på igen och temperaturen stiger. Utetempen har hållits samma..men börjar nu sjunka, så jag vågade inte experimentera mera med att köra utan eftervärmare.
« Senast ändrad: 17 mars 2013, 17:38:23 av tommys76 »
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Inblåsningtempen från FTX:en?
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2013, 19:49:17 »
Jag har aldrig på eftervärmaren oavsett hur kallt det har varit utomhus..

Min FTX drar:
95w normal körning
48w lågfart
maxfart  295w.

Eftersom jag har radonhus så kör jag den hela tiden på normalkörning!!!

"Ska mäta mina världen omg, återkommer"
Ute -4
21.3 innan ftx
15.5 tilluftsdonen
Avluftningen mätte jag förra vinten då låg den på 5 grader när det var -15
« Senast ändrad: 17 mars 2013, 20:02:39 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Inblåsningtempen från FTX:en?
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2013, 22:54:32 »
Hej!

Utan eftervärme, har ingen ens.

Temperaturer ungefärliga
>0°C = minst 20°C
-10°C = ca 17°C
-20°C = ca 15°C
-30°C = ca 10°C

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: Inblåsningtempen från FTX:en?
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2013, 13:00:48 »
Lite test resultat:

Före förändringar:
Inomhus: 20
Eftervärme: på (som den varit inställd)
Utetemp: -7
Tilluftsdonen: 16
Förbrukning/dygn: ca. 9,5kWh

Åtgärder:
- ställde ner tempen på eftervärmaren
- sänkte värdet på en sensor från 5 -> 4 grader på en sensor som bestämmer när tilluftsfläkten kopplas av.

Efteråt:
Eftervärme: på, men satt på betydligt lägre temp
Inomhus: ca 20
Ute: -7
Tilluftsdonen: 12.5
Förbrukning/dygn: uppskattad 2.88 kWh
Eftervärmaren kom aldrig på mera. Tilluftsfläkten gick konstant. Märkte inte av några problem med själva FTX:en. Är det något speciellt som man borde kolla upp där? Själva "kuben" hade iaf inte ännu isat till sig.

Helt klart en bra förbättring jämfört med tidigare. Inga avbrott i lufttillförseln. Inga problem med att det blir extra undertryck och att det kommer in -7 grader luft från annat håll.

FTX:en verkar ju annars inte vara speciellt modern när man ser på era andra värden. Om man skulle byta ut den mot någon bättre skulle man då kunna förvänta sig högre värden på tilluften eller beror skillnaden på att hur bra/dåligt själva ventilationsrören är isolerade?

Vågar man fortsätta köra utan eftervärme och en tilluft på 12 grader? Det är iofs markant bättre än att få inluft från andra håll som den gör om tilluften stannar totalt.

Något jag tänkte på är att om man höjer tempen inomhus så borde väl tilluften också höjas eller?
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inblåsningtempen från FTX:en?
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2013, 19:12:19 »
En reflektion: Den energi du sparar på att stänga av eftervärmaren får du tillföra huset på annat vis, vilket du kan tillföra med bättre COP om du har någon form av värmepump = vinst men inte lika stor som minskningen av energin till eftervärmaren.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: Inblåsningtempen från FTX:en?
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2013, 20:28:57 »
Ugge: Precis så jag tänker också. Den värmebehoven kompenserar jag med eldning eller höjer golvvärmen en grad som värms med luftvatten pumpen. Men inbesparningen är hoppeligen bättre än så. Nu vet jag inte om det beror på eftervärmingen eller sänkning av värmesensorn som slår av tilluften som gjorde att själva ventilationen började fungera mycket bättre.

Jag fick tidigare nämligen in kall luft -7 grader från en uteluftskanal som är till för att endast hjälpa till när man eldar i spisen på grund av den forstorade undertrycket när tilluften slog av. Den kanalen har ingenting att göra med resten av ventilationen. Antagligen hände detta också från annat håll också.

Det återstår bara att se hur detta påverkar elräkningen! :)
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inblåsningtempen från FTX:en?
« Svar #7 skrivet: 24 mars 2013, 08:51:46 »
Jag är ingen FTX expert men jag tycker det låter lite märkligt att den slår av tilluften. Varför gör den det?
Tanken med ett FTX är väl att ha ett balanserat till- och frånluftsflöde, eller är det en funktion för att minska påfrysning i växlaren?

Jag kan inte se annat än att du kan slå av eftervärmaren så länge som du inte upplever obehag och okomfort från tilluften. En förvärme är en annan historia i de fall som den finns, då den har till uppgift att undvika påfrysning i växlaren. Vad jag har förstått så gäller det främst korsvisa växlare där ett av hörnen blir kallare än de övriga och riskerar påfrysning i vissa lägen.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: Inblåsningtempen från FTX:en?
« Svar #8 skrivet: 29 mars 2013, 19:16:17 »
Det är en inbyggd funktion i FTX:en som förhindrar den från att frysa. Med andra ord borde ju den sköta om att den inte fryser och inte eftervärmaren.

Jag har inte märkt nÃ¥gra problem ännu med att ha eftervärmaren inställd pÃ¥ mycket lägre temp. förutom att elpatronen gÃ¥r mycket mindre.  tummenupp
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!