Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten värmepump. Vad skiljer Panasonic Aqurium VS CTC m.m.  (läst 6208 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Froven40

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborgs trakten
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hej

Sitter med trasig elpanna... har vattenburen värme i huset.
Behöver nytt uppvärmningssystem som även innefattar varmvattnet.

Jag har tittat på Luft/vatten. Och jag tycker det är för mycket pengar för Nibe, CTC, thermia.

Hittade polarpumpen.se där man kan få en luft/vatten värmepump från Panasonic på 9 KW installerad och klar för ca 65000 sek. (gå in på polarpumpen.se och se)

Vad skiljer dessa åt? hur mycket sämre är det med PANASONIC AQUAREA 9kW mot de SVINdyra CTC, NIBE m.m.???






Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
Har du tittat på Sfinx 11 Kw? Kostnad ca: 26000 plus lite eget arbete. Alternativt tar du dit en rör gubbe och elektriker. och fixar dit den för bra mycket mindre peng.
Han har även tank o dyligt för vettig peng om du behöver det med.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Vanligtvis är det "du får vad du betalar för" men som alltid annars så finns det naturligtvis prisvärda guldkorn. Men först och främst är det viktigt att se till din fastighet. Vad har du haft för årsförbrukning, vad är framledningen vid DUT och exempelvis -7ºC, vart i landet bor du? Helt enkelt, är pumpen ett lämpligt val till fastigheten?

Panasonic-pumpen på polarpumpen.se verkar finns i 1-fas, har du huset avsäkrat/anpassat för detta? Med 7 kW och ett COP på 2 vid -7ºC så behöver du en hel del kräm om det är 1-fas. (Satsa på 3-fas om det finns.)

Såsom varandes ingenjör blir man också lite allergiskt mot utfästelser såsom "Mycket bra verkningsgrad (COP) på 4.10". Jaha, men vid vilken utetemperatur och framledning? ;) Detta är lite 2007-marknadsföring tyvärr, men en länk till en installationsmanual eller teknisk brochyr hade absolut varit ett bra verktyg i beslutsprocessen.

Jag är absolut inte negativ, men det är mycket viktigt att tänka på alla de fysiska faktorer som påverkar om du överhuvudtaget ska fundera på att skaffa pumpen X. Alltför många har införskaffat dyra prylar som inte ens passar fastigheten.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Antar att du tagit priset på pumpen och seda priset för en "standard installation" för att få fram di totalpris.

Jag vill då göra dig uppmärksam på att "standard installation" gäller för Luft/luft värmepump så det är inte säkert att du får detta när du köper luft/vatten.

Sen de dyra alternativen
Bemödade mig inte ens att leta utan bara öppnade en VVS firma som säljer på nätet och där hittade jag tex. Nibe 2025-8 med VVM 300 för 69500:-
Eller Bosch EHP 10 AW med CC160 (9kW patron) för 65000:-

OK för att inte installation ingår då men eftersom det bara är vatten ut till dessa maskiner så kan man göra monteringen själv (fast elektriker är bra att anlita)
Panasonicen kan du inte installera själv om du inte har vaccumsug och kylcert.

Har du sökt på forumet och sett kommentarer för panasonicen?
Brukar vara en bra start
Och som Värmeslösaren skrev är det en lagom stor pump för ditt hus?
eller behöver du en större/mindre för att få bästa ekonomi
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vad behöver du för framledningstemperatur när det är som kallast ute? Vart i landet bor du? Vad är det för fel på elpannan?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
Jag sÃ¥g en ny broschyr med en mängd nya Panasonic pump-modeller hos Ahlsell. Tyvärr finns inga sidor pÃ¥ svenska för denna modell jag är intresserat av, men här är ett engelsk datablad:  http://www.saturnsales.co.uk/images/products/editor/aquarea_compact_models.pdf

Pris i UK är under 4000£
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad Larson64

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kolla startströmmen, över 20A! Höll på att köpa en Mitsubishi Zubadan 1-fas men blev uppmärksammad på problemet. Nu vet jag inte om du kan avsäkra/har en fas där du kan dra så mycket ström men det är normalt svårt. Köpte själv en 9kW 3- fas från polarpumpen som väntar på installation.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!