Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: (löst) Hjälp med läckande / trasig ESAB Regulator till MIG  (läst 7146 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Jag har en regulator till en MIG som jag lånat. Då denna MIG är helt ny för mig och så även regulatorn så blev jag lite fundersam på om den är hel eller inte.

När jag öppnar gasflaskan så börjar det pysa efter en 20-30 sekunder från hålet i en insexskruv. Regulatorn är nog gammal och jag har ingen manual till den. Den är dessutom inte använda på flera år.

Jag vill inte börja skruva på något utan att veta vad jag gör och tyvärr kan jag inte fråga ägaren då han är bortrest.

Någon som känner igen regulatorn eller iaf vet hur den fungerar/borde fungera. Jag har ringat in "läckaget" på bilderna.

« Senast ändrad: 17 februari 2011, 13:15:08 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hjälp med läckande / trasig ESAB Regulator till MIG
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2011, 09:37:25 »
Nog trodde jag att det skulle finnas någon som är lite kunnig om mig svetsar och regulatorer här på forumet.

Jag har försökt med ESAB men dom "har ingen aaaaning" om hur regulatorn fungerar. Känns lite surt att behöva köpa en ny till en lånad MIG. Funderar nästan på att köpa en egen ESAB istället
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Jag läste tråden för några dagar sedan och hoppades att någon som vet mer än jag om gasregulatorer skulle skriva något, men uppenbarligen inte. Den enda MIG-svetsregulator jag har mekat med var italiensk och såg inte alls ut på samma sätt.

Eftersom den där insexskruven är lÃ¥st med en lÃ¥smutter och sitter sÃ¥ att säga mitt emot vredet för att ställa in gasflödet, sÃ¥ skulle jag tro att det är en justeranordning för att förspänna regulatorfjädern sÃ¥ att skalan visar rätt. Det ska definitivt inte blÃ¥sa ut rakt igenom den, det tyder ju pÃ¥ att materialet har gÃ¥tt sönder i botten - kanske det har varit en por i mässingen och bara nÃ¥gon tiondels mm gods kvar efter bearbetningen pÃ¥ fabriken.  Jag skulle inte använda den regulatorn om jag inte vore absolut därtill nödd och tvungen. Och om jag ändÃ¥ skulle använda den, sÃ¥ skulle jag se till att rikta den sÃ¥ att inget ömtÃ¥ligt finns Ã¥t det hÃ¥ll dit insexskruven skulle kunna sticka iväg om det blir totalhaveri. De höga trycken i gastuber är inte att leka med.

Om du får för dig att skruva isär för att se vad som har hänt, så märk upp mycket noga i vilket läge skruven står. Gör en rits så du kan skruva tillbaks den i samma läge, och mät utsticket eller räkna gängvarv för att hålla koll på hur långt den ska skruvas in. Skruva ut reglerskruven helt (minimum gastryck eller flöde) innan du börjar lossa insexskruven. Och, såklart, ha inte regulatorn på plats på gasflaskan när du gör det. ESAB borde kunna få fram en sprängskiss på regulatorn om man lyckas fråga rätt person - inte nödvändigtvis den första man får tag i.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hjälp med läckande / trasig ESAB Regulator till MIG
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2011, 16:10:21 »
Tack för svaret. Att skruva på regulatorn med flaskan ansluten ska jag naturkligtvis inte göra ;)

Jag är nog inne på samma tanke som du med att något är trasigt och att det är en justerskruv för gasflödet. Eftersom den verkar trasig så kan det ju knappast bli värre om jag skruvar isär den. Blir till att märka upp hur delarna är ihopgängade med skjutmått och körnare.

Det svar jag fick från ESAB var att det kan finnas en sprängskiss kvar någonstans i deras pärmar men dom tyckte av naturliga skäl inte att det var lönt att leta då en ny regulator (från ESAB) går att köpa för runt 1000:-
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hjälp med läckande / trasig ESAB Regulator till MIG
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2011, 16:41:31 »
Gängtape?

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hjälp med läckande / trasig ESAB Regulator till MIG
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2011, 18:32:29 »
Gängtape?

Nja, läckaget är i mitten av insexskruven så det hjälper rätt dåligt
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hjälp med läckande / trasig ESAB Regulator till MIG
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2011, 18:36:07 »
biltema eller jula...

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hjälp med läckande / trasig ESAB Regulator till MIG
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2011, 18:52:24 »
biltema eller jula...

Det får nog bli så, alternativt skaffar jag en egen MIG.

Skruvade bort låsmutter och insexskruven. Det visade sig vara någon form av övertrycksventil. Under skruven satt en fjäder som trycker på en kolv med gummipackning som tätar ett hål. Troligen har fjädern kroknat av ålder
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Gasmäster

  • Gäst
Gasmäster
SV: (löst) Hjälp med läckande / trasig ESAB Regulator till MIG
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2013, 00:18:00 »
Anledningen till att det läcker är att "käglan" (enkelt utryckt tätningen som hindrar gasen från att okontrollerat rusa genom regulatorn) i regulatorn läcker igenom. Du får ett högre tryck än vad övertrycksventilen klarar och det pyser ut genom den. Detta händer pga att "käglan" äts upp av svavelsyran som bildas i toppen på argon/mison tuberna (därför skall man öppna kranen fullt och pysa ut det på en ny tub innan regulatorn ansluts). Denna kägla /tätning går att byta, brukar dock krävas spec verktyg. Finns företag som renoverar regulatorer och handhar bytes klockor, ex Ebbe Johansson i hallsberg.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!