Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kontrollampa blinkar rött - ...slutet gott, allting gott  (läst 10566 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nilton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Hej,

har en Autoterm / ElektroStandard 380 som blinkar rött, som att påvisa ett fel, men det finns inga felkoder när jag kollar i manöverpanelen.

Blinkandet sätter igång om jag börjar elda i kaminen, efter kanske 30 minuter, dvs när vi fått uypp värmen rejält i kaminen.

Någon som har något tips eller är det inget att bry sig om?

mvh
Jonas
« Senast ändrad: 28 januari 2011, 21:34:41 av nilton »
Anebyhus 120 kvm, byggår 1998
FLVP ElektroStandard 380
Vattenburen golvvärme

Garage 72 kvm, elradiatorer (vintertemp +10 gr)
Friggebod (vintertemp +16 gr)

Prognosticerad årsförbrukning 22-24 000 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kontrolllampa blinkar rött - Ingen felkod!
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2011, 20:46:21 »
Har du termostaterna på dina radiatorer aktiva?
Min gissning är då att termostaterna stänger så att din FLVP löser på högtryckspressostaten, alternativt hög returtemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nilton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Kontrolllampa blinkar rött - Ingen felkod!
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2011, 10:27:47 »
Jag har vattenburen golvvärme med Wirsbo termostater i alla rum. Dem har jag inställda på mitten och från FLVP har jag satt innetemp till 27.
Det är säkert vardagsrummets termostat som stänger för den sitter precis bredvid kaminen!

Högtryckspressostat...det var ett nytt ord för mig!!...är det något jag ska ändra i inställningar eller bara att leva med det som det är?

Jag har lite märkliga värden på mina "Ärvärden":

f1 Innetempen säger 121 gr!
f7 går aldrig över 31

Tack för hjälpen!!


mvh
Jonas
Anebyhus 120 kvm, byggår 1998
FLVP ElektroStandard 380
Vattenburen golvvärme

Garage 72 kvm, elradiatorer (vintertemp +10 gr)
Friggebod (vintertemp +16 gr)

Prognosticerad årsförbrukning 22-24 000 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kontrolllampa blinkar rött - Ingen felkod!
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2011, 12:45:01 »
Din värmepump mår bäst av att du öppnar alla termostater fullt och ställer in värmen inne med val av värmekurva.
Men styrningen på 380 är en mardröm, man ändrar på v15 och v16 för att ställa in rätt kurvlutning men exakt hur är inte så enkelt att förstå. Principen är dock att v15 ändrar lutning och v16 parallellförflyttar kurvan.
Har du en manual?

Sen är tempgivarna inte särskillt pålitliga, det låter som att både innetempgivare och hetgagivare gett upp.
Du bör nog se till att få båda bytta, jag tror innegivaren används för tempstyrningen och hetgasgivaren ska skydda kompressorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nilton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Kontrolllampa blinkar rött - Ingen felkod!
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2011, 16:29:54 »
Det här blir säkert bra till slut.

Innegivarna i alla rum kan jag ställa fullt eller ta bort ställdonen i fördelaren, men vad gör det om innertempgiveran och den andra är knas.

Var ska innetempgivaren sitta? Är den i samma lilla väggdosa som Status-dioderna sitter i. Den där en är Grön för aktivt system och den röda blinkar om något är fel?

f7 har jag sett vara nere på ca 10, men går sedan aldrig över 31. Hur vet jag om detta är fel? Är det ett enkelt fel = inte så dyrt att laga?

v15 och v16 är jag med på, jag har själv bytt kurva från 3 ner till 2 och sänkt fläktsteget från 2 till 1. Anledningen till sänkningen av fläkten var främst av komfortskäl. Det var ett väldigt högt flödesljud från takdonen som upplevdes som mycket störande.

Antalet elsteg som pannan kan koppla in har jag begränsat till 1 (av 4 möjliga) i hopp om att detta ska minska elförbrukningen något.

Huset är på 120 kvm (byggår 98) + 80 kvm garage (värms med elradiatorer) + friggebod (värms med elradiator) och årsförbrukning enligt Eon är 22'-24' kWh

//
Jonas
Anebyhus 120 kvm, byggår 1998
FLVP ElektroStandard 380
Vattenburen golvvärme

Garage 72 kvm, elradiatorer (vintertemp +10 gr)
Friggebod (vintertemp +16 gr)

Prognosticerad årsförbrukning 22-24 000 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kontrolllampa blinkar rött - Ingen felkod!
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2011, 19:44:18 »
Var ska innetempgivaren sitta? Är den i samma lilla väggdosa som Status-dioderna sitter i. Den där en är Grön för aktivt system och den röda blinkar om något är fel?

Jepp, den borde sitta inne i dosan.

Tempgivarna måste du fråga någon IVT-service om vad du ska ha för sort.
De brukar vara rätt enkla att byta själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nilton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Kontrolllampa blinkar rött - Ingen felkod!
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2011, 20:36:31 »
Ok, ska öppna och se hur det ser ut inne i den väggdosan.

Kan du förklara ytterligare vad f7 Tryckrörstemperaturen innebär?

Hur tänkar du när du får fram ett rimligt värde? Mina siffror pendlar mellan 14-31 på displayen och vad säger att det är galet?
Menar inte att du har fel, utan vill lära mig "tänket"


PS
Det här är ju riktigt kul. Har råpluggat kurvor nu och har precis luftat systemet och sätter upp en massa olika parameterar att justera.

Tack!!


Anebyhus 120 kvm, byggår 1998
FLVP ElektroStandard 380
Vattenburen golvvärme

Garage 72 kvm, elradiatorer (vintertemp +10 gr)
Friggebod (vintertemp +16 gr)

Prognosticerad årsförbrukning 22-24 000 kWh

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Kontrolllampa blinkar rött - Ingen felkod!
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2011, 21:17:30 »
Om tryckrörstemperatur är samma sak som hetgas (det borde det väl vara..?) så ska den bli avsevärt varmare än 31, kanske uppåt 60-70-80 grader när kompressorn går, och aldrig lägre än rumstemperatur (värmepumpen står väl inne?) när kompressorn står stilla.

Högtryckspressostaten är en tryckvakt som känner trycket på varma sidan. Blir detta tryck för högt, vilket i praktiken är samma som att tempen blir för hög, innebär det att värmepumpen inte klarar att göra sig av med värmen, exempelvis på grund av dåligt flöde i värmebäraren, eller att pumpen gör alldeles för mycket värme (väldigt varm tilluft kanske).
Motsatsen, lågtryckspressostaten, är en tryckvakt på kalla sidan, där luften strömmar igenom och tar upp värmen. Blir trycket där för lågt, dvs för kallt, beror det på att den inte får tillräckligt med luft eller att luften är för kall. Frånluftsvärmepumpar brukar väl dock stanna om tilluften (frånluften är det väl egentligen, men det är ju tilluften till pumpen) blir för kall.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad nilton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Kontrolllampa blinkar rött - Ingen felkod!
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2011, 21:29:50 »
Okej, en liten bit närmare förståelse.

Men om jag nu de facto har 14-31 i värde på Tryckrörstemp/Hetgas betyder det att kompressorn är kass? Borde inte det i så fall ge någon felkod = rödblink?

Finns det något enkelt test för att veta om kompressorn verkligen går? Indikatorlampen på manöverpanelen för Värmepumpen lyser allt som oftast, är det samma sak som att kompressorn arbetar?

Dessutom står det i handboken att det är en diagnosfunktion på att Tryckrörstempen ska ha varit över 35 gr de senaste 24h annars varnar den. Det har den aldrig gjort (om det inte är detta som orsakar Rödblinket utan Felkod!)

Anebyhus 120 kvm, byggår 1998
FLVP ElektroStandard 380
Vattenburen golvvärme

Garage 72 kvm, elradiatorer (vintertemp +10 gr)
Friggebod (vintertemp +16 gr)

Prognosticerad årsförbrukning 22-24 000 kWh

Utloggad nilton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Kontrolllampa blinkar rött - Ingen felkod!
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2011, 21:46:12 »
Lite tidigare i tråden pratade vi om "Innetempgivaren" som skulle sitta i väggdosan med de två dioderna för Grön och Röd status.

Öppnade det huset nu och det är tomt sånär som på dioderna. Det ser verkligen ut att vara en dedikerad plats för någon typ av tempmätare och det finns två lediga kabelplatser i kopplingsplinten för dem.

Jag tror jag lugnt kan konstatera att min FLVP styr på utetemp och har aldrig tänkt att styras på annat vis.

Anebyhus 120 kvm, byggår 1998
FLVP ElektroStandard 380
Vattenburen golvvärme

Garage 72 kvm, elradiatorer (vintertemp +10 gr)
Friggebod (vintertemp +16 gr)

Prognosticerad årsförbrukning 22-24 000 kWh

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Kontrolllampa blinkar rött - Ingen felkod!
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2011, 21:49:05 »
Kan mycket väl vara den lampan som indikerar att kompressorn går, för kompressorn på en frånluftskompressor går allt som oftast, i synnerhet vinterhalvåret. ;)

Se om du kan få tryckrörsgivaren bytt, då kanske felkoden försvinner. :)
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kontrolllampa blinkar rött - Ingen felkod!
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2011, 07:24:35 »
Finns det något enkelt test för att veta om kompressorn verkligen går? Indikatorlampen på manöverpanelen för Värmepumpen lyser allt som oftast, är det samma sak som att kompressorn arbetar?

På nyare FLVP:ar så kan man se avluftstemperatur, den sjunker en bit under rumstemp då kompressorns jobbar (och funkar).
Jag tror inte den går att se på 380, men du kan ju alltid pilla in en tempgivare själv under isoleringen på avluftskanalen och se om det blir kallt där?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad risön

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Kontrolllampa blinkar rött - Ingen felkod!
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2011, 13:35:14 »
Om det blinkar rött så har den gjort så många "start" försök att den löst ut
och har den det så startar den inte om utan att man manuellt har återställt den vakt som löst ut hög/låg trycks pressostat
Däremot om luftfiltervakten känner av difftryck så återställs det efter rengöring
men då borde det lysa rött med fast sken
Däremot kan symbolen för kompressorn visa drift fast den står still
Det finns en blå bok som säger en hel del om alla parametrar
Man kan ladda ned den
http://www.ivt.se/pages/documents.asp?lngCountryIdSelect=1&lngCategoryIdSelect=18&lngProductIdSelect=29&lngTypeIdSelect=0&blnArchive=1&lngID=88&lngLangID=1&lngCountryId=1&lngFirstCountryId=1&strProductType=18&SubmitSearch=1&framework=

Utloggad nilton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Kontrolllampa blinkar rött - Ingen felkod!
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2011, 21:43:04 »
Mera läsning...vad spännande.

Nästa steg är att skaffa två termometrar för att övervaka delta-tampen mellan tilluft och frånluft, detta för att se om och hur effektiv kompressorn är. Det ger mig lite fakta inför om det är kompressorn som är kass eller bara tempgivaren.


Idag har jag bytt samtliga packboxar på golvvärmefördelaren. Samtliga var rostiga och vid bytet passade jag på att lufta systemet. Enkelt och billigt byte.
Alla ställdonen är borttagna så alla golvslingor är "fullt öppna".


Tack för alla tips!
Anebyhus 120 kvm, byggår 1998
FLVP ElektroStandard 380
Vattenburen golvvärme

Garage 72 kvm, elradiatorer (vintertemp +10 gr)
Friggebod (vintertemp +16 gr)

Prognosticerad årsförbrukning 22-24 000 kWh

Utloggad nilton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Kontrolllampa blinkar rött - Ingen felkod!
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2011, 20:45:58 »
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=csDiNPLTX7w[/youtube]

Här är mitt beskrivna fel filmat.
Som synes så blinkar "Fel-lampan" och "Värmepumps-lampan" om vart annat.

I displayen står det:
0
0.0.
Där skulle det stått en felkod enligt manualen, men som vanligt helt blankt.

"f7-Högtryckstemp" har tidigare diskuterats och den är som synes på 29 gr

Elpannan går väldigt sällan och vi har mycket behaglig temp inomhus, ca 21-22 gr.


NÃ¥gra kommentarer?

« Senast ändrad: 19 januari 2011, 09:17:54 av nilton »
Anebyhus 120 kvm, byggår 1998
FLVP ElektroStandard 380
Vattenburen golvvärme

Garage 72 kvm, elradiatorer (vintertemp +10 gr)
Friggebod (vintertemp +16 gr)

Prognosticerad årsförbrukning 22-24 000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!