Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Antal och placering av fläktkonvektorer i källare?  (läst 18271 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TomasL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag funderar på att konvertera golvvärmen i källaren till radiatorer eller fläktkonvektorer. Vad är "bäst"? Billigast? Om jag skulle välja fläktkonvektorer, hur många, storlek och var tycker ni jag skulle placera dom? (se bild nedan!) Gärna så kort dragning som möjligt...



Det är en gammal, oisolerad källare med yttermått 9,6 x 11,6 m och med 2,1 m i takhöjd. Den streckade linjen är en limträbalk som sitter i taket och sänker takhöjden under den till 1,82 m. De fönster som syns är små källarfönster. Den röda fyrkanten är en Nibe 1215-7 värmepump med ett 175 m aktivt hål.

EDIT: Det finns idag bara en termostat i källaren som styr golvvärmen, den sitter vid 3:an.

Tack på förhand!
« Senast ändrad: 01 augusti 2005, 14:38:50 av TomasL »

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Mitt förslag montera in en avfukatare i tvättrumet vid  nr 12 sÃ¥ gör den tvÃ¥ saker. Den avfuktar rummet och ger samtidigt värme sÃ¥ att din tvätt torkar bra.

Sen om du sätter en fläkt konvektor i stora rummet utmed den av de störst väggarna exv nr 8. Lämligen så att luften kan spridas rakt fram vidare genom dörr öppningen. Tvättrummet skallsen ha en utsugsfläkt och då dras den varma luften från luft konvektorn tillsammmans med avfuktarens värme ut via dess från luft. det ger den bästa spridning av din luft.

Den gör även sommartid att den kallare luften nere källaren kyler den varmare golvärmen där uppe och vise verse. Så din värme/kyla fördelas jämt inom bostaden två plan.

Detta är mina råd

/Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Antal och placering av fläktkonvektorer i källare?
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2005, 20:14:17 »
Vad har du för golvmatrial?
du kan ju köra golvvärmen på mycket låg effekt,endast för att ha en behaglig temp på golven, men för at rumet inte sak bli kalt så kan du ju ha radiatorer, eller fläktkonvektorer.

du kan få ut en mycket bra effekt även ur radiatorer, bara man överdimensionerar regält. ( i källaren kanske det duger med begagnade som du kan hitta på blocket.)

har fått förmig att det kan vara bra at ha en radiator vid trappen för att inte få kallras där.

vad har du rumena till i kälaren?
« Senast ändrad: 01 augusti 2005, 20:53:22 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad TomasL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Antal och placering av fläktkonvektorer i källare?
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2005, 21:40:21 »
Frågan är om inte även låg effekt på golvvärmen ger ganska stora förluster eftersom det krävs en hel del effekt för att göra någon skillnad? Trots att det är 18*C i källaren känns golvet rätt kallt.
Källaren är nyrenoverad och skall inredas, alla väggar och golv är "nakna". Innan jag vet hur jag skall inreda källaren så måste jag lösa uppvärmningen, skulle det inte bli allt för stora förluster med golvvärmen så kan det bli klinker på stora delar av golvet. Konverterar jag till fläktkonvektorer så blir det nog platonmatta och klick/parkett.


Det stora rummet ("disponibelt") kommer nog att bli relax/gillestuga, rummet uppe till höger blir torkrum och eventuellt bastu i framtiden. Förrådet blir just ett förråd. Trapprummet ("svale") kommer bara att vara ett trapprum d v s en passage. Tvättstuga blir tvättsuga även i fortsättningen. Det finns en radiator på övervåningen som förbygger kallras i trappan.

Tack för era förslag! Det kanske räcker med en stor fläktkonvektor (4-5 kW?) istället för två små (2 kW?) och sätta en avfuktare i torkrum/tvättstuga?

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
När du bestämmer hur golvet skall se ut tänk då på att betongplatta som har mindre isolerad under betongen skapas en kapillärkraft av fuktighet som går utifrån och in när det tidsvis är varmare yta och den sen kyls¨ner.

Så med parkett och eller tätt material kan man lätt få mögel om man ej har bra kapillär brytande skikt under det organiska materialet som trägolv är. Sen plastgolv på betong är rena fördärvet.

Det bästa är klinkers eller stengolv. eller behåll betongen som den är och låt det endast bli målat med rätt sorts färg som andas. Väggar exv målas med fördel med kalkhaltig färg. Panel måste ha luftspalter så den kan ventileras bakom den. Hoppas detta ger dig några nya råd att tänka på.

Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Antal och placering av fläktkonvektorer i källare?
« Svar #5 skrivet: 02 augusti 2005, 21:24:04 »
ett golv tips. Laminat golv är mycket kalla att gå på, riktigt trä är mycket varmare !!!

bastu & relax låter som barfota = du bör ha ett varmt golv, om du inte tar golvvärme & klinkers så kan du kanske ta sån där trä golv i fyrkanter som man bara trycker ihopp. (träbitarna siter på ett plastmönster som skapar luftspalt mellan trät & golvet)
med denna varialt klarar du dig utan kolvvärme & sliper bli kall om fötterna.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Antal och placering av fläktkonvektorer i källare?
« Svar #6 skrivet: 02 augusti 2005, 22:04:38 »
Jag tycker att jannes förslag med avfuktare, fläktradiator och frånluftsfläkt låter vettigt.

Behöver du eventuellt nån extra radiator så har jag plockat bort 2 st nästan nya radiatorer med radiatorkoppel och väggkonsoller (kompletta) som jag säljer billigt. (en på ca 400 W och en på ca 1300 W)

Jag bor i Hemmings, så resan torde inte bli lång...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TomasL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Antal och placering av fläktkonvektorer i källare?
« Svar #7 skrivet: 03 augusti 2005, 08:58:19 »
En intressant observation: jag installerade en avfuktare (Mitsubishi MJE-16SX) i förrgår. Jag har varje dag den senaste veckan läst av antal VP-starter och VP-tid, dessutom elförbrukning och luftfuktighet i källaren. Före jag installerade luftavfuktaren så startade värmepumpen mellan 42-48 ggr/dygn. Men till min förvåning så sjönk antalet starter efter att ha installerat avfuktaren till 14 det senaste dygnet!

Temperaturen är fortfarande 18*C, luftfuktigheten har sjunkit till 68% det första dygnet. (Från 77-78%, börvärde ställt på 60%)  Avfuktaren värmer upp luften så pass mycket i källaren att golvvärmen inte behöver köras lika hårt, trots att avfuktaren bara är på 230W. Temperatur och luftfuktighet är likadan i hela källaren (har flera mätare) vilket också förvånade mig något, jag trodde att det skulle skilja mer mellan olika rum. Det har fått mig att undra om inte en (istället för två) fläktkonvektor räcker för hela källaren? Värmen verkar sprida sig bättre än vad jag trodde. Då skulle man kanske kunna placera den väldigt nära värmepumpen, kanske t o m på ytterväggen till rummet där pumpen står. Ev så kommer jag att vilja stänga dörren mellan 3 och 10 på skissen för att förhindra att ljud från värmepumpen går upp i huset.

Elförbrukningen är i princip densamma, 11 kwh det senaste dygnet mot tidigare snitt 10 kwh. Ett överslag visar att avfuktaren borde dra cirka hälften av den förbruknngen och att luftburen uppvärmning är betydligt effektivare än golvvärmen! Med en COP på 3-4 så krävdes det tidigare motsvarande 30-40 kwh/dygn för att hålla 18*C i källaren med enbart golvvärme. När cirka 5 kwh tillförs luften direkt så sjunker behovet av golvvärme till 10-20 kwh/dygn. (Om jag har räknat rätt...) VP:n lär dock börja starta oftare när avfuktaren har nått börvärde 60% och kanske inte behöver gå kontinuerligt.

Janne El-energi: Ja, man måste ha ett kapillärbrytande skickt under en parkett/laminatgolv i källare. Det finns en platonmatta avsedd för detta ändamål ("blå platon"). Klinker blir nog för kallt utan golvvärme, golvet är nog så kallt nu trots att golvvärmen är på. Jag har dock tänkt ha kakel och klinker i tvättstugan, men jag får nog lägga ut mattor där...eller använda skor!

CarMan: helt rätt, jag hade inte tänkt lägga klick/parkett i rummet direkt utanför bastun utan just en sådan trall som du nämner!

Rikard: Tack för erbjudandet! Jag skall ha det i åminne när jag börjar testköra! Du bor ju dessutom på rätt sida älven :)
« Senast ändrad: 03 augusti 2005, 09:10:22 av TomasL »

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Hej jag har funnit avfuktar instruktion från WOODS det borde även gälla i stora drag alla andra avfuktare så där för bifogar jag detta här som hjälp att föstå hur de normalt fungerar.

Citera
Wood´s Avfuktare

Wood´s avfuktare är utformade för att användas i fuktiga lokaler och rum som har fuktproblem t.ex. källare, garage, sommarstugan, m.m. Kondens uppstår när luftens vattenånga kommer i kontakt med en kall yta. När vattenångan kyls ned sker en kondensering varvid vattendroppar bildas. Kondens bildas på varje kall yta i ett hus t ex. fönster väggar och innertak. Vi hög luftfuktighet bildas mögel och husets inredning skadas. Även de boende kan ta skada som i svåra fall kan leda till sjukdomar. En avfuktare med hög prestanda sänker luftfuktigheten till rätt nivå. För att nå bästa effekt skall dörrar och fönster hållas stängda.

Placering:
Den mängd fuktighet som din avfuktare tar bort beror på dess placering och fuktighetsgraden i lokalen. Även vädret utomhus påverkar avfuktarens prestanda, vid kallt väder sjunker den relativa fuktigheten och därmed minskar avfuktarens fuktuttag ur luften. Avfuktaren bör inte ställas i närheten av värmeelement eller andra värmekällor och inte utsättas för direkt solljus då detta sänker prestandan.( Ett värmeelement eller värmefläkt kan dock användas för att hålla temperaturen ovan +5 Celsius.) Placera avfuktaren minst 25 cm från väggar och andra hinder. Vid placering i badrum, duschutrymmen och vid simbassänger måste avfuktaren fastmonteras. Vi rekommenderar även att avfuktaren säkras med jordfelsbrytare i dessa utrymmen.

Så använder Ni avfuktaren:
Efter att ha kontrollerat att vattenbehållaren är riktigt placerad (med flottören hängande fritt i behållaren), sätt i sladden i ett jordat eluttag. Om maskinen transporterats liggande kan det hända att olja runnit in i det slutna rörsystemet, man måste då vänta en timme innan avfuktaren tas i drift så att ev. olja hinner rinna tillbaka in i kompressorn.

Användningsområden:
Källaren, tvättstugan, garaget, husvagnen, båten, sommarstugan mm. Vid användning i sommarstugan och i kallare miljöer se tipsen i slutet av bruksanvisningen.
Avfuktaren avger i värmeeffekt den energi den drar, (beroende på modell 250 - 890 watt), samt 800 watt i värmeenergi per liter vatten den avfuktar. (Maskinen har en sk. värmepumpseffekt då den ger mer energi i värme än den drar.)

Hygrostaten
Hygrostaten stänger av och slår på maskinen automatiskt. Kör maskinen kontinuerligt till önskad relativ fuktighet uppnåtts. Vrid därefter hygrostaten motsols tills maskinen slår av. Hygrostaten kommer nu att automatiskt upprätthålla den valda fuktnivån.

Automatisk avstängning:
När vattenbehållaren är full, kommer varningsljuset lysa för att indikera att behållaren behöver tömmas, VIKTIGT. Stäng av maskinen innan Ni tar ur vattenbehållaren. Vid återplacering kontrollera att behållaren är riktigt insatt i maskinen och att flottören hänger fritt i behållaren för att den automatiska avstängningen skall fungera ordentligt. Då behållaren är full stängs maskinen av och den röda lampan på frontpanelen lyser.

Automatisk vattenavledning:
Vattnet kan avledas automatiskt (direkt) genom att koppla på en slangkoppling ("hona") på den medföljande anslutningen ("hane"). Anslutningen skruvas fast på det gängade dropptråget som är placerad över behållaren. Tag bort vattenbehållaren för att ansluta slangkopplingen och kontrollera att slangen avleder vattnet på rätt sätt. (Placera inte slangen högre än dropptråget). Avfuktaren kan också placeras rakt ovanför en golvbrunn, genom att ta bort vattenbehållaren kommer det kondenserade vattnet att droppa genom hålet i botten på avfuktaren ner till golvbrunnen.

Dammfilter:
Dammfiltret är placerad på baksidan av avfuktaren. Filtret hindrar kylslingorna från att sättas igen. Filtret skall rengöras månatligt med dammsugare eller genom att tvätta med varmt vatten och ett milt rengöringsmedel. Filtret tas enkelt ut genom att trycka ut mitten på filtret och på så sätt få ut fästnabbarna på respektive sida. Det är viktigt att hålla filtret rent för att upprätthålla rätt luftgenomströmning. Ett igensatt filter kan orsaka överhettning av avfuktaren. Utbytesfilter kan beställas hos er återförsäljare.

Automatisk avfrostning:
Vid drift i lägre temperaturer (under +18 Celsius.) bildas fukt som kondenseras på kylslingorna. Om maskinen får fortsätta i drift kommer isen helt övertäckta kylslingorna och reducera avfuktningskapaciteten till nära noll. Wood´s avfuktare är särskilt utrustad med en avfrostningstimer vilket möjliggör att kylslingorna avfrostas en gång per timme. Timern stänger av kompressorn, och eliminerar därmed att kylslingorna blir kalla. Fläkten fortsätter att dra luft genom kylslingorna vilket gör att isen smälter och vattnet rinner ner i behållaren. Detta avfrostningssystem tillåter maskinen att fungera vid så låga temperaturer som +5 Celsius.

Fläkten:
Samtliga maskiner, (utom ED12-UF) har 2 st fläkthastigheter. I position 2 arbetar avfuktaren maximalt för att torka luften (högre luftgenomströmning). Position 1 ger en tystare gång (ED12-UF arbetar kontinuerligt på position 1.)

Rengöring och underhåll:
 Drag alltid ur sladden ur uttaget innan rengöring. Er avfuktare kräver rengöring, använd en dammsugare eller en borste för att göra rent frontgallret. Kylslingorna rengörs bäst med en trasa och varmt vatten och dammfiltret kan tvättas eller dammsugas. Motorn är permanent smord och kräver inget underhÃ¥ll.

Om Er avfuktare inte fungerar:
Kontrollera om ström kommer in i maskinen. (Kolla sladden och proppar).Kontrollera att flottören hänger fritt och att vattenbehållaren är placerad på rätt sättKontrollera om hygrostaten är vriden motsols.Kontrollera om behållaren är tom och att varningslampan för full behållare inte lyser.Kontrollera att alla driftsinstruktioner har följts.Om maskinens kompressor inte går igång på en gång kan det bero på att den är inne i avfrostningscykeln.Om Er avfuktare fortfarande inte fungerar kontakta Strateg Trade AB 031-290980Försök inte att öppna eller reparera maskinen själv.

Tips!
Vid användning i kalla, (under +10 Celsius) och fuktiga miljöer hinner ibland inte maskinen fukta av. Det byggs då upp is i stor mängd på kylslingan. Låt isen smälta bort och ställ avfuktaren en bit ovanför golvet. Ibland kan det vara lämpligt att använda ett frostskydd eller värmeelement/fläkt för att tillförsäkra att temperaturen inte understiger +5 Celsius. Ett annat alternativ är att avfuktaren står i ett mindre utrymme med förbindelse till omgivande utrymme, för att nyttja värmen maskinen avger.-VARNING - Den här maskinen måste vara jordad. Den här maskinen överensstämmer med EEC direktiv 76/889 + 82/499 Rekommenderade gränser för användning: Temp: +5 till +35 Celsius Relativ fuktighet: 0 till 80%
 
« Senast ändrad: 04 augusti 2005, 22:43:36 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad TomasL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Antal och placering av fläktkonvektorer i källare?
« Svar #9 skrivet: 05 augusti 2005, 15:43:42 »
Citera
Avfuktaren avger i värmeeffekt den energi den drar, (beroende på modell 250 - 890 watt), samt 800 watt i värmeenergi per liter vatten den avfuktar. (Maskinen har en sk. värmepumpseffekt då den ger mer energi i värme än den drar.)

Intressant! Avfuktaren ger alltså mer värme än 230W, jag vet dock inte hur många liter vatten den ger per dygn eftersom jag kör den med slang direkt ned i ett avlopp. Jag har funderat på att köpa en billig fläktkonvektor, kostar 250-500 kr beroende på modell hos Jula/Clas Ohlson, för att testa hur pass stor effekt luftvärme som behövs för att hålla 18-20*C i källaren. (Det går naturligtvis med en kupe-värmare också, men den har ju ingen termostat!) Då kan jag med ett överslag beräkna hur mycket energi som värmepumpen skulle använda med fläktkonvektor och jämföra det med golvvärme (som jag alltså har nu). Men jag måste nog stänga av avfuktaren [under testerna] eftersom jag inte riktigt vet hur mycket värme den tillför...

« Senast ändrad: 05 augusti 2005, 15:47:00 av TomasL »

Utloggad TomasL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Antal och placering av fläktkonvektorer i källare?
« Svar #10 skrivet: 08 augusti 2005, 09:45:39 »
Jag köpte i lördags en fläktkonvektor som jag nu kör på 750W (står på pos 5 på skissen i mitt första inlägg) och starterna på värmepumpen har gått ned från 22-25 till 9 första dygnet. Det kostar dock kwh att köra en elektrisk fläktkonvektor, från att ha gått 12 kwh/dygn så är jag nu uppe i 25 kwh/dygn med avfuktare, fläktkonvektor och värmepump.

Jag märkte direkt att det har blivit svalare i övriga huset (21-22*C mot tidigare 24-25*C) jämfört med att köra med golvvärme i källaren, jag gissar att det beror på att medeltemperaturen på värmebäraren är lägre eftersom värmepumpen inte går lika ofta. Alla termostater i huset står på "min", men det verkar inte stänga av golvvärmen helt på bottenvåningen och därför så blir det varmt i huset när värmepumpen försöker hålla varmt i källaren. Verkar det rimligt?

Jag har nu sänkt termostaten i källaren något och kommer att fortsätta att sänka dom närmaste dagarna för att se hur det påverkar temperatur och starter på värmepump när fläktkonvektorn får sköta uppvärmningen ensam.
« Senast ändrad: 08 augusti 2005, 09:52:15 av TomasL »

Utloggad Dr. SiC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Antal och placering av fläktkonvektorer i källare?
« Svar #11 skrivet: 08 augusti 2005, 10:38:42 »
Det har väl blivit kallare ute oxå senaste tiden (riktigt skitväder, tur man inte har semester ;) ). Men om jag förstår dig rätt så har du fördubblat förbrukningen tack vare fläktkonvektorn. Hur varmt har du i källaren nu då? Du hade 18 grader förut eller? och hur känns golven nu då?

Jag väntar med spänning på fortsättningen...
« Senast ändrad: 08 augusti 2005, 12:28:46 av Dr. SiC »

Utloggad TomasL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Antal och placering av fläktkonvektorer i källare?
« Svar #12 skrivet: 08 augusti 2005, 23:58:00 »
Ja, jag har fördubblat förbrukningen tack vare fläktkonvektorn i källaren och det var väntat eftersom enbart fläktkonvektorn drar ca: 17 kwh/dygn. När jag bara körde golvvärme så drog värmepumpen ensam ca: 11 kwh per dygn, men räknat på ett COP på 3-4 så bör det motsvara 33-44 kwh "direktverkande el", eller snarare elektrisk golvvärme. Jag har sedan jag höjde temperaturen på golvvärmen försökt hålla 18*C oavsett golvvärme eller fläktkonvektor för att kunna göra en någorlunda rättvis jämförelse.

Temperaturen utomhus kan jag tyvärr inte påverka :) men den har varit förvånansvärt "stabil" mellan 17-20*C de senaste veckorna. Jag tror även att påverkan på källaren mest kommer från temperaturen på den omgivande marken som har en rätt stor inbyggd tröghet och inte påverkas så mycket av någon enstaka varm eller kall dag. Väldigt preliminära slutsatser pekar på att det krävs 11-12 kwh/dygn med golvvärmen på och om jag skulle installera en vattenburen fläktkonvektor så skulle det gå ca: 6-8 kwh att hålla samma temperatur. Denna årstid, skillnaden kan bli större på vintern till fördel för fläktkonvektorn. Men jag måste testa mer, öka effekten på fläktkonvektorn och se om temperaturen ökar i källaren. Men det som avgör att jag nog kommer att stänga av golvvärmen och köra fläktkonvektor är att golvvärmen ökar antalet starter på värmepumpen markant och även påverkar temperaturen i övriga huset, 25*C trots termostater på "min". Troligtvis på grund av att värmepumpen går oftare och att temperaturen på VB svänger snabbare i systemet som inte hinner strypa med hög temperatur i huset som föjld.

Kommentarer om denna teori, någon?


Golvet känns konstigt nog lika kallt (eller varmt!) som tidigare. Det kan hända att man är extra känslig när man "känner om golvet är kallt" i källaren. De flesta golv är "kalla" om man känner efter, även parkettgolvet i min nuvarande bostadsrätt. Men visst, golvet i källaren är kallare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!