Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Acetec avfuktare, elkonsumption KWH/Ã¥r. Är det för högt?  (läst 23460 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,
Nu har jag räknat ut min avfuktare's årlig elkonsumption. Den drar cirka 3300KWH per år. Är det för högt? Huset (boarea 150Kvm, 1,5 våning) ligger i Blekinge, krypgrund med tre kammare, som har både frigolit och plast på marken. RF ligger runt 65% med avfuktare i krypgrunden. RF i ute luft oftast är mkt högre 75-85%.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har du tätat grunden ordentligt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Låter lite väl högt tycker jag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
hej
Har du den gående alla timmar på året?
Jag har köpt Hydro Pro tillsatsen till min så den går bara 3-4 mån/år dvs juni till okt om det är hög luftfuktighet.
HydroPro tillsatsen skall ju sänka energikostnaden 50%.
jag tror att jag kan ligga på 500 kwhmån under dessa månader.
se för övrigt denna tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21534.0
mvh kjulakalle *vinkar*
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Grunden är väl tätad och och den går hela tiden. Den växlar mellan enbart fläkt och aktiv avfuktning beroende på RF. Jag har kanske siktad för fel RF värde. Vad säger ni, räcker det med 70% RF i krypgrunden istället för 65%? Man kanske sparar en slant på detta.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Beror helt på temperaturen i grunden vilken RF som kan tillåtas. Se http://www.lfs-web.se/mogel.htm
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
Grunden är väl tätad och och den går hela tiden. Den växlar mellan enbart fläkt och aktiv avfuktning beroende på RF. Jag har kanske siktad för fel RF värde. Vad säger ni, räcker det med 70% RF i krypgrunden istället för 65%? Man kanske sparar en slant på detta.

tror du skall gå in och läsa på lfs hemsida det finns ett nytt kopplingsschema som kan hjälpa dig spara ström/kostnad
//kjulakalle *vinkar*
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
När jag tittar på Isopleth diagram på Ljungby Fuktkontolls hemsida, (http://www.lfs-web.se/mogel.htm) ser jag att man kan ligga runt 70% RF i krypgrunden utan risk för mögel angrepp. Krypgrund temp är aldrig mer än 22 grader. Nästa gången höjer jag RF till 70%. För att koppla in en annan komplicerat/dyr utrustning eller använda en annan koppling där man tappar möjlighet att skapa kontinuerlig negativ tryck i krypgrunden vill jag inte ha.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det absolut viktigaste av allt är att ha ett undertryck i krypgrunden, och en begränsad total luftomsättning.
Tror de flesta (som inte stirrar sig blinda på kostnaden) inser detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Åter aktiverar gammal tråd efter ny längre tids mätning. Nu har jag kört den i 18,64 månader (13419 timmar) och den totala elförbrukning av Actec PD 250 nu ligger på 3415 KWH. Det blir 183 KWH per månad (2198KWH/år) genomsnitt, en mer rimlig nivå jämfört med tidigare siffra. Jag bara ändrade på RF gräns till 68% (från tidigare 65%) innan jag började nya mätningen. Bytte filter idag efter 18 månader!
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Krypgrunder är ju olika, men sedan april 2009 har kondensavfuktaren som jag har dragit 2111 kWh. Då är det kring 70% RH därnere, mindre på vintern (när avfuktaren antingen är avstängd eller går halvtid) och lite mer på sommaren trots att avfuktaren då går heltid.

I ditt fall undrar jag om inte en Hygro Pro skulle löna sig.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad Knuttan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Första året jag hade avfuktare i min grund var det med en Acetec PD250, och det gick då åt ca 2000 kWh för att hålla RF strax under 70% hela året.

Sedan jag ersatte PD'n med en Woods DS15 i kombination med intelligent fläktstyrning Trygghetsvakten Vind Start, landar min årsförbrukning på omkring 500 kWh. I vintras låg RF ner mot 40 % när det var som torrast ute.
Woods jobbar bara under sommarmånaderna, medan fläktarna sköter resten av året. På vintern får jag med denna lösning förstås lägre temperatur i grunden än utan fläktarna, men i gengäld får jag en grund som verkligen mår prima året om.

Min grund är på 145 kvm/145kubik. Trygghetsvaktens originalfläkt blåser ut luft, och i andra änden av grunden sitter en svagare fläkt från CO som blåser in luft. Båda styrs av Trygghetsvaktens svarta låda som ingår i Vind Start.

En uppbar nackdel till med Acetec förutom hög energiåtgång är den höga maxeffekten under avfuktningsfasen. 1700 watt är inte försumbart med 16A huvudsäkring.
Woods maxar på ca 180W, och fläktarna tillsammans är på ca 90W. Men fläktarna går i allmänhet inte samtidigt som Woods.

Kan även nämna att jag i våras skaffade en Hygro Pro för att styra Woods med, eftersom Woods inbyggda hygrostat är lite lynnig och startar tidigare ju lägre temperatur det är, dvs precis det motsatta jämfört med hur Hygro Pro jobbar.
« Senast ändrad: 18 juli 2011, 21:10:51 av Knuttan »

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Förr, hade man inga avfuktare i torpargrunder. Och det fungerade i många år.
Varför är det inte så idag? Är det tätheten som ställer till det? Eller avsaknaden av värmen?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Det absolut viktigaste av allt är att ha ett undertryck i krypgrunden, och en begränsad total luftomsättning.
Tror de flesta (som inte stirrar sig blinda på kostnaden) inser detta.

Men är det dyrt då att fixa till undertryck och en begränsad total luftomsättning? Bara 2 fläktar som behövs eller hur menar du?

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Förr, hade man inga avfuktare i torpargrunder. Och det fungerade i många år.
Varför är det inte så idag? Är det tätheten som ställer till det? Eller avsaknaden av värmen?

Murstocken som värmde upp grunden tidigare.  Bättre isolerade golv sÃ¥ det blir svalare i grunden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 378
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!