Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flytta luft  (läst 2483 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
Flytta luft
« skrivet: 10 december 2009, 20:49:32 »
Hej alla duktiga.
Min son har ett hus med en Mitsubishi värmepump placerad enligt bifogad skiss. För att fÃ¥ lite mer av den av pumpen värmda luften till vardagsrummet, sÃ¥ har vi funderat pÃ¥ att sätta in en 100 mm rörpump  och ett par meter slang i den klädkammare som finns under trappan. En sÃ¥dan pump ska teoretiskt kla 93m3/timme, men vad kan man tänka sig fÃ¥ igenom 2 meter slang och väggventiler?
Och vad tror ni om effekten av projektet? Kommer det att ha någon praktisk betydelse för LV-pumpens spridning av luften till vardagsrummet?
Skissen är inte riktigt skalenlig.

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Flytta luft
« Svar #1 skrivet: 14 december 2009, 21:18:28 »
Ingen som har någon åsikt eller erfarenhet av liknande?

Utloggad kento

  • Ã…ker helst custom, sakta pÃ¥ kurvig asfaltsväg
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flytta luft
« Svar #2 skrivet: 14 december 2009, 21:53:08 »
Du skriver LV. Är det du skriver om en luft/luft? Gissar att det är så. I såna fall är det nog inte optimal placering av innerdelen. Tror du att den skulle kunna gå att flytta??
Om så vore fallet kanske flera av dina frågor löser sig utan andra installationer . . .

Mvh Kento
Med L/L sedan 080410. ME GA25 VAH. I sommarstuga ca 70 m2. Bara positiva erfarenheter ännu, och räknar inte med nåt annat! Varför inte tidigare bara . . .

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flytta luft
« Svar #3 skrivet: 14 december 2009, 23:52:54 »
Hej inte den bästa placeringen av vpumpinnerdelen.

Hoppas det inte var installatören som valde placering av värmepumpen?

Om ni inte kan tänka er att flytta pumpen,så placera utloppet av

värmeflyttaren längst upp under taket längst in mot väggen.

Och försök att rikta vpumpens luftflöde med sidoluftriktarna,diagonalt över trappan.

Jag skulle använda plaströr istället för slang för värmeförflyttaren.
 tomte::
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Flytta luft
« Svar #4 skrivet: 15 december 2009, 10:37:49 »
Ja, det är en luft/luft pump. Installationen gjordes av förre ägaren så jag vet inte varför den hamnade där. Ritningen stämmer inte riktigt. Verkligheten är lite gynnsammare. Maskinen har några år på nacken så den får nog sitta där under sin livstid.
Kan man tänka sig att man får 50-60 m3/timme genom slangen/röret?
Och så ursprungsfrågan.
Skulle det i så fall ha någon praktisk betydelse för luftströmmen från pumpen att värma vardagsrummet?

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flytta luft
« Svar #5 skrivet: 15 december 2009, 15:50:11 »
Prova att stänga av värmen i vardagsrummet så märker ni hur bra det sprider sig idag, utan extrafläkt. Kanske räcker att ställa upp temperaturen på VP:n
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad mikaelse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Flytta luft
« Svar #6 skrivet: 15 december 2009, 19:29:02 »
Matten är enkel .  100 kubikkmeter per timme flyttar pÃ¥ 36W värme för varje grad i differens. dvs om du fÃ¥r tag i luften med ca 30 C i genomsnitt sÃ¥ ger det vid 22 C i vardagsrummet ca 300 W .
Med kanal och don blir det nog bara säg 60 kubik i timmen och 200W. Rätt dÃ¥lig effekt.. 
Bäst är att välja lite större kanal säg 160 mm och varva fläkten efter behag. Gör skillnad pÃ¥ ljudnivÃ¥n. Spelar dock STOR roll om du kan komma Ã¥t lite av utblÃ¥set frÃ¥n pumpen som kan vara 50 C varmt. 


Läs     
SV: värmeförflyttare/ventilationen mellan våningar
« Svara #4 skrivet: 27 Juli 2008, 19:03:45 »

Mikael

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Flytta luft
« Svar #7 skrivet: 15 december 2009, 21:04:42 »
Tack för alla svar.
Mikaelse, jag läste diskussionen som du hänvisade till, och lärde mig mycket. Med din formel så har jag räknat ut att effekten skulle bara bli 35-40watt, och då är det ju helt meningslöst. Ca 50 m3/timme och en tempskillnad i detta fallet på bara ett par grader. Det skulle kanske ändå vara bra för luftombytet men till priset av både pengar och ljudnivå så är det nog inte värt det.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!