Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fjärrvärme eller Luft/vatten värmepump?  (läst 23658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ljs-s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Fjärrvärme eller Luft/vatten värmepump?
« skrivet: 04 februari 2009, 21:25:15 »
Hejsan!

Ny både här och med hus.
Har köpt ett hus som vi ska flytta in i om några månader.
Huset är ett kedjehus ifrån 1964 på 110+25 kvm. Kall förråd och garaget hade tidigare ägaren på ca 5 grader.
Huset och jag befinner oss i Sundsvall.
Det är ett 1.5 plans hus med platta på mark som grund.
Uppvärmningen är el-panna med vattenburen värme.
Förbrukningen som tidigare ägare uppgett är 22000 kr/år inklusive hushålls el.

Nu har jag blivit erbjuden att ansluta mig till fjärrvärme, och då undrar ju jag vad man tjänar mest på.
En Luft/vatten värmepump eller fjärrvärmen?
Jag förstår ju att man får ju bättre komfort med fjärrvärme, men om det inte är allt för mycket jobb med en luft/vatten pump och jag tjänar på den så är inte det ett problem.
För vad jag har förstått så handlar det om ungefär samma investeringskostnad?

Tidigare ägarna av huset har oxå installerat en luft/luft värmepump.
Det är en panasonic pump dom köpte via ett erbjudande ifrån ikea family sa dom, men jag vet inte vilken modell det är.
Den är nyligen installerad så dom vet inte hur stor skillnad det har gjort på el-räkningen.
Men huset har väl inte direkt någon öppen planlösning så jag skulle kunna tänka mig att den inte kommer fungera optimalt kanske.
Ser ut så här:


Hur stor skillnad tror ni att den nuvarande värmepumpen kommer göra?

Tacksam för all hjälp jag fÃ¥r  :)

Jag har försökt sökt lite innan i forumet men riktigt hittat vad jag sökt.
/Mvh Lars
« Senast ändrad: 04 februari 2009, 21:30:44 av ljs-s »
Bor i ett 135 + 28 kvm stort 1.5 plans kedjehus ifrån 64. PVC 3 glas fönster.
Huset är gjort i betong och har 35 cm tjocka väggar. Står på en oisolerad betongplatta.
Uppvärmningen består av fjärrvärme.
2008: 22.500 kwh (Förra ägarna med direktverkande el)
2009: 19.000 kwh.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Fjärrvärme eller Luft/vatten värmepump?
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2009, 06:51:46 »
Du mÃ¥ste skriva vilka villkoren för fjärrvärmen är för att man skall kunna avgöra om det är ett bra alternativ eller inte.  Anslutningskostnad, fast Ã¥rskostnad och kWh-priset.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Fjärrvärme eller Luft/vatten värmepump?
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2009, 07:12:10 »
Kanske också om de är REKO-certifierade. Betyder bla. att man om man vill endast behöver köpa en delar av sitt värmebehov. http://www.svenskfjarrvarme.se/index.php3?use=publisher&id=1454&lang=1
Innan Linköpings tekniska verk blev REKO-certifierade så var de stenhårda på att den gamla primära uppvärmningskällan skulle ut, allt för att tvinga folk att köpa all energi ifrån dom, medans i Finspång som ej är Reko-certifierade ännu låter folk ha kvar sina gamla primära uppvärmningskällor om de vill, även om bortmontage av det gamla ingår i anslutningspriset.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad ljs-s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrvärme eller Luft/vatten värmepump?
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2009, 18:04:51 »
Ok, fick papperna idag ifrån sundsvalls energi och det står så här i dom:
Anslutning för fjärrvärme = 42500 kr inklusive.
Villor 70,0 öre/kWh (inklusive moms), 2009
Verkar inte vara någon årskostnad som jag ser... Jag verkar bara fått beställnings papper, står inte så mycket i dom.
Hittade lite här om vilkor: http://www.sundsvallenergi.com/Inneh%C3%A5ll/Dokument/Fj%C3%A4rrv%C3%A4rmeavtal%20och%20villkor/2009%20prislista%20villor.pdf (pdf)

Ang reko så står det: Sundsvall Energi AB, Godkända 2005 på länken som leifa.k skickade.

Hoppas det jag fÃ¥tt med allt nu?  :)
Bor i ett 135 + 28 kvm stort 1.5 plans kedjehus ifrån 64. PVC 3 glas fönster.
Huset är gjort i betong och har 35 cm tjocka väggar. Står på en oisolerad betongplatta.
Uppvärmningen består av fjärrvärme.
2008: 22.500 kwh (Förra ägarna med direktverkande el)
2009: 19.000 kwh.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Fjärrvärme eller Luft/vatten värmepump?
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2009, 18:18:18 »
Hej
kolla med din leverantör om det är endast kwh priset du betalar. Ofta tar de ut en effektfator eller en fast avgift som kan göra att det blir betydligt dyrare, ibland 50% - 70% högre.

////AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad ljs-s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrvärme eller Luft/vatten värmepump?
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2009, 19:13:29 »
Hittade det här i pdf filen med vilkoren: :,v(

Fjärrvärmepriset för villor består endast av ett energipris, inga andra avgifter tillkommer.
Så det verkar inte som att det tillkommer några avgifter då.

SÃ¥ vad säger ni? Vad tror ni kunniga mellan Vatten/Luft värmepump eller fjärrvärme för min del?  :)
Bor i ett 135 + 28 kvm stort 1.5 plans kedjehus ifrån 64. PVC 3 glas fönster.
Huset är gjort i betong och har 35 cm tjocka väggar. Står på en oisolerad betongplatta.
Uppvärmningen består av fjärrvärme.
2008: 22.500 kwh (Förra ägarna med direktverkande el)
2009: 19.000 kwh.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fjärrvärme eller Luft/vatten värmepump?
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2009, 07:41:50 »
Den stora fördelen med fjärrvärme är ju den låga investeringskostnaden, i ditt fall 42500:-
Då har du en anläggning som kommer att hålla flera gånger längre än en luft/vatten-pump. Och dessutom med mindre underhåll...
Så då måste du ju väga det mot en förmodad lite högre driftskostnad...

Vad kan det beräknade kWh-priset bli på en L/V-pump? 50öre/kWh?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad ljs-s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrvärme eller Luft/vatten värmepump?
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2009, 16:09:34 »
Citera
Vad kan det beräknade kWh-priset bli på en L/V-pump? 50öre/kWh?

Ingen som vet?  ???
Bor i ett 135 + 28 kvm stort 1.5 plans kedjehus ifrån 64. PVC 3 glas fönster.
Huset är gjort i betong och har 35 cm tjocka väggar. Står på en oisolerad betongplatta.
Uppvärmningen består av fjärrvärme.
2008: 22.500 kwh (Förra ägarna med direktverkande el)
2009: 19.000 kwh.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fjärrvärme eller Luft/vatten värmepump?
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2009, 17:11:33 »


Vad kan det beräknade kWh-priset bli på en L/V-pump? 50öre/kWh?

Det är nog en ganska hyfsad gissning!

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad nordic light

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fjärrvärme eller Luft/vatten värmepump?
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2009, 23:50:01 »
Hej!

När det gäller fjärrvärme, tycker jag det känns viktigare att få reda på hur länge man är bunden av kontraktet med fjärrvärmeleverantören.
Är det lätt att bryta?

Har själv l/v pump sedan en tid tillbaka, valde det trots att fjärrvärme dragning är på gång.
Optima 900 IVT 290 A/W

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Fjärrvärme eller Luft/vatten värmepump?
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2009, 07:23:29 »
VadÃ¥ hur länge man är bunden av kontraktet?  Menar du att man skulle kunna fÃ¥ fjärrvärmen av nÃ¥gon annan sedan?  Man är ju inte "bunden" av fjärrvärmekontraktet alls, inte ens frÃ¥n start.  Om fjärrvärmeleverantören är Reko-ansluten sÃ¥ är det ju tillÃ¥tet att ha andra värmekällor vid sidan av, sÃ¥ redan frÃ¥n start är du ju obunden och kan ha vilken annan värmekälla som helst och använda fjärrvärmen som spets om du känner för det.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ljs-s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrvärme eller Luft/vatten värmepump?
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2009, 11:02:45 »
Har själv l/v pump sedan en tid tillbaka, valde det trots att fjärrvärme dragning är på gång.

Hur resonerade du när du valde fjärrvärmen?

Tror det lutar mot fjärrvärme, får även dra in fiber i kåken billigare då, vilket jag ändå hade tänkt gjort.
Bor i ett 135 + 28 kvm stort 1.5 plans kedjehus ifrån 64. PVC 3 glas fönster.
Huset är gjort i betong och har 35 cm tjocka väggar. Står på en oisolerad betongplatta.
Uppvärmningen består av fjärrvärme.
2008: 22.500 kwh (Förra ägarna med direktverkande el)
2009: 19.000 kwh.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fjärrvärme eller Luft/vatten värmepump?
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2009, 11:13:16 »
Det är inte alltför ovanligt att folk inte ansluter sig till fjärrvärme för att de känner sig låsta till en leverantör. Det finns till och med sådana "idioter" här i Luleå där fjärrvärmen kostar under 40öre/kWh och hela investeringen för fjärrvärmeinstallationen är intjänad på några få år. Ändå skaffar de inte fjärrvärme för att de känner sig låst till en leverantör. Istället fortsätter de värma villan med elpanna eller installerar bergvärme som har en mycket längre avbetalningstid.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad nordic light

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fjärrvärme eller Luft/vatten värmepump?
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2009, 18:34:16 »
nej det är väl knappast så att man kan få fjärrvärme av någon annan leverantör sedan, men man kan ju vilja
välja en annan värme  källa. Det där med Reko visste jag inget om Thumbsup, har hört att man mÃ¥ste slänga ut olje/el panna.
Optima 900 IVT 290 A/W

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fjärrvärme eller Luft/vatten värmepump?
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2009, 21:38:30 »
Har själv l/v pump sedan en tid tillbaka, valde det trots att fjärrvärme dragning är på gång.

Hur resonerade du när du valde fjärrvärmen?

Tror det lutar mot fjärrvärme, får även dra in fiber i kåken billigare då, vilket jag ändå hade tänkt gjort.


Med de villkor du beskrivit...
 Ã¤r nog fjärrvärme det självklara valet. 70öre/kWh och ingen fast avgift. Men en LV fÃ¥r du nog värme/varmvatten för cirka 50 öre/kWh i Sundsvall (Ã…rsmedelvärde). Men en hyfsad LV kostar cirka 65.000kr och det kommer att ta lÃ¥ng tid (om nÃ¥gonsin) att tjäna in mellanskillnaden.

Man kan nog bara konstatera att fjärrvärmebolaget kan räkna lika bra som du och jag! Det är egentligen litet ojust mot kunderna att lägga alla fasta kostnader på energipriset.

I det här fallet kanske du kan straffa dom. Det skulle kanske kunna vara lönsamt för dig att stänga fjärrvärmekranen i april och koppla på den igen i oktober (Inga fasta avgifter) Och köra solvärme under tiden.

Driftkostnaderna är otroligt låga, kanske bara några öre/kWh. Problemet är de höga installationskostnaderna. Men kanske kan man hitta en tillräckligt billig lösning genom att kombinera det nya "solvärmestödet" med ROT avdraget??
« Senast ändrad: 10 februari 2009, 01:05:55 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!