Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpsval endast en kostnadsfrÃ¥ga?  (läst 1421 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jyrgenklinsmann

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värmepumpsval endast en kostnadsfråga?
« skrivet: 26 augusti 2008, 22:57:09 »
Hej,
vi ska bygga nytt utanför Umeå och hoppas nu på lite tips från bättre vetande.

Det är ett finskt trähus på 163 kvm fördelat på 1½ plan. Såvitt jag har förstått så ska huset vara ganska energisnålt, de brukar ju inte slarvbygga nåt i vårt östra grannland. Tyvärr har vi inte de färdiga ritningarna, så någon beräknad energiförbrukning kan jag inte lägga fram. På två tomter bredvid står redan bebodda svenska nyckelfärdiga hus och dessa fick som standard någon typ av FLVP+el. Jag har inte hört om något missnöje med dessa, men så har de i o f s inte bott där så länge.

Hustillverkaren har berättat att det i Finland idag är nästan vanligast med bergvärme, men han sa även att finnarna inte har kommit lika långt i energitänkandet som i Sverige. Energiförbrukningen är helt enkelt inte en lika stor fråga där. Jag tror personligen att bergvärmen har blivit lite av en modegrej i Finland, att man bestämmer sig för det utan att egentligen tänka igenom alternativ.

Lite parametrar: Vi kommer att gjuta en typ av platta (finsk kantförstärkt variant) med golvvärme och eventuellt radiatorer på övervåningen (ej bestämt ännu). Eftersom vi har tillgång till en del ved kommer vi att ha vedeldad bastu och en riktig kamin, inget plåttjafs, mest för trivsamhetens skull. Förmodligen inte ekonomiskt försvarbart och vi kommer inte att varken kunna eller orka elda jämt, men vi räknar dock med att kunna elda bort de allra kallaste dagarna. Enligt hustillverkaren måste vi även installera ett mekaniskt ventilationssystem eftersom huset är så tätt. Berggrunden är nästan i marknivå, så jordvärme funkar inte. Vi är inga storförbrukare av energi, men huset byggs ju ändå för en normalfamilj.

Vi har läst och frågat om både luft och berg, men vi kan inte bestämma oss. Jag måste erkänna att bergvärmen lockar lite mer just nu, men jag behöver lite mer kött på benen.
Hur mycket bullrar en FLVP jämfört med bergvärmen?
FLVP kräver väl något mer som skapar värmen? Går det mycket el, eller kan man "elda bort" mycket av den förbrukningen? (Betänk att vi faktiskt har vinter här uppe)
Eftersom mekanisk ventilation är ett måste, så slipper man kanske inte bullret iallafall?
Har även läst om ComfortZone. Täcker den verkligen allt, inkl ventilationen? Är det mer värt att satsa på bergvärmen i våra breddgrader?
Kan det vara värt att kosta på sig bergvärme endast för bättre komfort?

Vore tacksamma om någon kunde komma med synpunkter och kanske hjälpa oss med detta beslut.
Planerat 1½-plans hus på 163 kvm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepumpsval endast en kostnadsfråga?
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2008, 13:30:57 »
Du borde klara dig med en 6-7 kW VP om du väljer bergvärme. Det bullrar nog inte mer än en vanlig FLVP. Comfortzone lär däremot bullra lite har jag hört.

Hur stor tomt är det?
Du kan kanske lägga ner 400 m jordvärmeslinga (ca 500 m2) som borde räcka till en 6 kW VP.

Tar du en "vanlig" FLVP så kommer du behöva elda en del på vinterhalvåret för att det inte ska gå så mycket el.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jyrgenklinsmann

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpsval endast en kostnadsfråga?
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2008, 15:04:58 »
Tack för svar. Jag antog att bergvärmen var betydligt tystare än luftvärmepumparna, men så är kanske inte fallet?
Tomten är på 1700 kvm, men den är mycket stenig och det är inte långt ner till bergrunden. Hur långt ner måste en jordvärmeslinga ligga och vilken typ av jord bör man ha? Kan man skrapa bort ytmaterial och lägga slingan nästan direkt på berget?

Om man är villig att elda en del under vintern, är det då absolut bättre att satsa på FLVP, även här uppe i norr? Då kan man kanske även lägga lite mer på en bättre braskamin.
Planerat 1½-plans hus på 163 kvm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepumpsval endast en kostnadsfråga?
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2008, 15:38:52 »
Jag vet inte om FLVP lÃ¥ter sÃ¥ mycket mer?  :-\

Jordvärme ska ligga pÃ¥ ca 1 meters djup men är det stenig jord sÃ¥ är det kanske inte sÃ¥ bra.  :-\

Vill du elda mycket så funkar det med en vanlig FLVP. En bra kamin som lagrar mycket värme är nog bra att ha då.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!