Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solpaneler till Nibe 360p frÃ¥nluftsvärmepump  (läst 6253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
Solpaneler till Nibe 360p frånluftsvärmepump
« skrivet: 18 juli 2008, 08:45:32 »
Hej,

Kul att hitta till detta trevliga forum!

Jag har precis byggt hus (ni kan se på www.walltorp.net ) och har en nyinstallerad Nibe 360P frånluftsvärmepump och vattenburen golvvärme i hela huset. Nu börjar jag fundera på solvärme. Mycket pga att jag gillar den typen av teknik och förhoppningsvis för att på sikt(kanske lång) spara lite pengar. Ett annat incitament är att kunna lagra mer varmvatten än de 170l som värmepannan rymmer.

Nibe har en dockningsskiss för hur de rekomenderar att man kopplar ihop allt, jag har bifogat den. Vore tacksam för era synpunkter, råd och tips på detta. För och nackdelar med en sån lösning?

Jag funderar pÃ¥ att montera Solenteks solpaneler, "Favorit 2 eller 3" och ackumulatortank "svesol 300 eller 500". Se http://www.solentek.se/index.php?section=59 och   http://www.solentek.se/index.php?section=24   Har ni andra tips pÃ¥

Skulle gärna vilja ha era komentarer på en sån lösning och idéer på förbättringar.

Tack på förhand!

Mvh

HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solpaneler till Nibe 360p frånluftsvärmepump
« Svar #1 skrivet: 18 juli 2008, 09:56:22 »
Jag tror du missade att bifoga skissen från Nibe. Men jag tror jag hittade den du menade...

http://www.nibeonline.com/pdf/411677-5.pdf

Det som stör mig, om jag har förstått dokumentet rätt, är att det är FLVP:n som fortfarande är huvuduppvärmningssystem.
Varmvattnet förvärms i solvärmetanken och toppas om det behövs i FLVP:n och det är ju bra.
Värme producerar FLVP:n i första hand själv och om den inte orkar med det så slår ju elaptronen normalt till, nu har man istället för elpatronen kopplat in laddningen från solvärmetanken.
Billigaste energin är ju den som finns i solvärmetanken och därför är det ju den som skall utnyttjas så mycket det bara går.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro


Warning: filemtime(): stat failed for /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/attachments/Solvrme-dockning-Nibe.pdf in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/Display.php on line 1657

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Solpaneler till Nibe 360p frånluftsvärmepump
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2008, 10:35:25 »
Hej,

Tack för ditt snabba svar! Jo, jag glömde bifoga skissen. Det var inte just den du hittade men principen är nog densamma.

Är det en nackdel att förvärma vattnet? Den enda nackdelen jag kan komma på är att när man inte använder varmvattnet så står niben och underhållsvärmer varmvattnet. Hur gör man annars?

En sak som slog mig när jag skrev detta är: Hur fungerar det med värmeslingan för golvvärmen med en sån lösning som Nibe föreslår? Så länge jag inte tar ut nåt varmvatten lär väl Niben stå för all uppvärmning av det vattnet? I så fall är det ju en väldig nackdel. Har jag fattat rätt i detta?

Har ni nåt förslag på hur man istället skulle göra en sån här lösning? Jag är nybörjare i detta så jag vore väldigt glad för en "idiotsäker" förklaring och eller skiss.

Tack på förhand!

Mvh

HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solpaneler till Nibe 360p frånluftsvärmepump
« Svar #3 skrivet: 18 juli 2008, 11:12:45 »
Nä det är bara bra att varmvattnet förvärms i solvärmetanken och sedan toppas, om det behövs, i FLVP:n. Precis som jag skrev.

Nu tittade jag på den skiss jag tror du menade.
http://www.nibeonline.com/pdf/M10394-2.pdf
Den utnyttjar endast solen till att värma varmvatten, inte alls till värme. Och speciellt om du har golvvärme kan det ju vara roligt att utnyttja solen till det också.

Om du tittar på denna skiss så är den mer komplicerad, och där utnyttjas även solen till att värma huset, men bara om FLVP:n inte orkar med att göra detta själv:
http://www.nibeonline.com/pdf/411677-5.pdf

Jag hade utgått från den senare skissen men modifierat den så att soltanken är den energikälla som utnyttjas i första hand. Förmodligen löser man det med två termostater, en i toppen på solvärmetanken och en på lämpligt ställe på tanken i FLVP:n(förmodligen en bit ner på tanken). Termostaterna får styra Laddomat N på ett sådant vis så att kompressorn i FLVP:n inte startar om det finns värme i soltanken.

Hoppas jag förklarade mitt tankesätt på ett någorlunda förståeligt. Detta intresserar mig ganska mycket eftersom min bror just nu håller på att bygga ett hus där en 360P ingår, och han har också pratat om att komplettera med solpaneler.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Solpaneler till Nibe 360p frånluftsvärmepump
« Svar #4 skrivet: 18 juli 2008, 12:41:53 »
Hej,

Tack för din beskrivning! Det ska jag utforska mer. Ska nog maila till nÃ¥gra leverantörer och höra hur deras ackumulatortankar fungerar. Kanske finns det nÃ¥n ack-tank som fungerar sÃ¥ "plug and play". Meddela gärna hur det gÃ¥r för din bror och vilken lösning han  väljer.

Fler kommentarer och idéer mm tas tacksamt emot!

Mvh

HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solpaneler till Nibe 360p frånluftsvärmepump
« Svar #5 skrivet: 18 juli 2008, 13:11:19 »
Kolla även med Nibe och se vad dom säger, dom brukar inte vara omöjliga att prat med.

Som det är byggt idag tillkopplas VP in i första hand sedan Tillskott 1(som i detta fall är solvärmetanken) och sist Tilskott 2(som är elptaron).

De borde ganska enkelt kunna ändra inkopplingsordningen till:
1: Tillskott 1 (solvärmetank)
2: VP
3: Tillskott 2. (elpatron)

Då kan de deras dockningssats bli rena sparbössan...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Solpaneler till Nibe 360p frånluftsvärmepump
« Svar #6 skrivet: 28 juli 2008, 13:30:27 »
Hej,

Hoppas på er hjälp igen. Jag har mailat till flera leverantörer av solpaneler och alla hittils säger sig vilja använda Nibes förslag trots att jag varit tydlig med att det inte är en sån lösning jag vill ha. Det är ju semestertider så hoppas på fler svar från leverantörer som kan komma med en vettig lösning.

(Varför) är det så svårt att koppla ihop så att Ack-tanken är hjärtat och hjärnan i systemet och niben förser den med värme i en slinga när inte solen räcker till? Går det inte att göra så? Jag kan egentligen inte nåt om vvs och värme men tycker inte det borde vara så komplicerat. Hoppas på tips och råd från er Experter! Eller idéer på hur man skulle kunna göra!

Tack på förhand!

Mvh

HÃ¥kan
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad Tona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
    • www.tonysdiskus.se
SV: Solpaneler till Nibe 360p frånluftsvärmepump
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2009, 12:23:42 »
Hej HÃ¥kan,,

Jag har läst din andra tråd om hur du byggt upp allt men dessa frågor om själva inkopplingen till din panna,hur blev din lösning till sist?

Kopplade du som nibe beskriver i denna länken http://www.nibeonline.com/pdf/411677-5.pdf
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna :)

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Solpaneler till Nibe 360p frånluftsvärmepump
« Svar #8 skrivet: 01 juli 2009, 12:28:45 »
Hej,

Jag kopplade in det så att returvattnet från golvvärmen går in i tankens botten och sedan genom tanken till toppen och sen vidare till VP. För att inte returtemperaturen ska bli för hög till VP så har jag en blandningsventil som tar delar av vattnet från golvärmereturen och delar från toppen av tanken. Enda problemet med detta är att tanken töms på värme på några timmar när golvvärmen går vilket jag tycker är lite konstigt. Tänkte starta en tråd om det när jag hunnit testa lite mer. Någon som har liknande erfarenheter?

För varmvatten så har jag en Aquaheat TVA som förvärmer kallvattnet innan det går in i varmvattenberedaren i VP.

Jag laddar in solvärmen med en extern plattvärmeväxlare. Där har jag lite problem med luft i systemet när efter att pumpen stannat pga hög temperatur. Det ska fungera med partiell förångning men nåt är lite galet här. Tänkte skriva en ny tråd om det

Tycker det fungerar bra i det stora hela. Lite intrimning så blir det nog riktigt bra.

Mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Solpaneler till Nibe 360p frånluftsvärmepump
« Svar #9 skrivet: 01 juli 2009, 14:09:12 »
Hej HÃ¥kan!

Jag är ganska ny här på foumet, men jag har läst mycket som anonym gäst.
Bl.a. har jag sett dina funderingar om att man inte bör koppla ihop sol och värmepump,
så som "alla" säger att man ska. Så här har jag ritat förslag på hur man kan koppla:

http://cid-10d274b219a9fa73.skydrive.live.com/self.aspx/Energi/solov%c3%a4rmepump.jpg

Att värmen går ur tanken när du startar golvvärmen är inte alls konstig. Räkna med att en
750 liters ack.tank innehåller ca 1 kWh/grad. Om golvvärmen ligger i betong och klinker (?)
så rör det sig om stora volymer som skall värmas från kanske 15 grader och upp till 25.
Om du istället kunde köra ut 20-22 grader i golvet när du inte behöver värme så ligger golvet
i beredskap. Ingen värme överförs då till rummen eftersom de redan är varmare än så,
lite smiter iväg neråt, men isoleringen är god och framför allt: 20-gradigt vatten har du ju gratis
i stora mängder från solen.

Varmvattnet borde också det förvärmas i ack.tank.

Att ha ett värmegolv kallare än kanske 20 grader samtidigt som solpumpen stannar p.g.a.
för hög temperatur verkar ju vara två problem som är varandras lösningar. Pumpa ner i golvet förstås...
Så länge som golvets temperatur är lägre än rumstemperaturen så sker ingen värmeöverföring
till rummet, men sÃ¥ snart värmebehov uppstÃ¥r sÃ¥ ligger golvet laddat och klart  ::)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Tona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
    • www.tonysdiskus.se
SV: Solpaneler till Nibe 360p frånluftsvärmepump
« Svar #10 skrivet: 06 juli 2009, 08:46:33 »
Tack för svaret,,,,skall tänka över detta innan jag bestämmer mig för den ultimata lösningen :) Men som det ser ut nu så kommer jag koppla så som Nibe har ritat för externa docknings källor
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!