Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hjälp med kalkyl; priser, verkningsgrad, täckningsgrad pÃ¥ olika system.  (läst 13094 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
Hej,

Jag är lite nybörjare på värmepumpar/system och skulle behöva råd och tips i mitt kalkylerande.
Jag föröker skaffa mig en känsla mellan tummen/pekfingret för vilket system som passar bäst.

Huset vi funderar på att renovera och byta uppvärmningssystem på, är en soutterängvilla, byggd -59.
Huset storlek är 170m2 , tegelhus, och befintligt värmesystem är oljepanna (-59) med vattenburet system.

Isoleringen idag är inte bra sÃ¥  alla fönster och isolering pÃ¥ vinden skall bytas ut/förbättras.
Ventilationen är bristfällig (självdrag) så vi har blivit rekomenderade att sätta in mekanisk frånluft
för klimatet (och fuktförbättring i källaren).

Vi har också tänkt sätta in spiskasset i den öppna spisen som finns för att ta tillvara bätttre på värmen
då det skall eldas.

SÃ¥ till de olika kalkylerna ;

Tidigare föbrukades 4m3 olja för att värma huset, det är mycket, troligen pga dålig verkningsgrad i pannan
och dålig isolering.

Jag har ansatt en värmeförbrukning på 24700kWh som en mer trolig förbrukning framöver.
För varmvatten har jag ansatt 3000kWh.

verkar det rimligt?
-----------------------------------------------------
För luft/luft har jag räknat med att:
40% av uppvärmningsbehovet görs av pumpen , pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.
60% av uppvärmningsbehovet görs av elpanna. faktor 1 i verkningsgrad mot elen.
100% av varmvattnet görs av elpanna.  faktor 1 i verkningsgrad mot elen.

Kostnad luftvärmepump (inkl. installering & moms) : 25000kr