Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme => Ämnet startat av: bopakoster skrivet 14 februari 2019, 21:14:32
-
Idag upptäckte jag att trycket i radiatorsystemet sjunkit från 1,0 till
0,70,8 Bar på några dagar.
Den enda åtgärd som jag kan komma på är att jag stängt av en källarradiator med befintligt slottsvred för fyra dagar sedan. Radiatorn hade varit öppen i 10 dagar utan att trycket påverkats. Kan ett litet (osynligt) läckage medföra den trycksänkningen?
Jag fyllde på systemet så trycket återställdes.
-
Expansionskärl som börjar ge upp?
-
Kan kanske också vara säkerhetsventilen som börjat läcka
-
Det har inte blivit varmare utetemperatur då?
Trycket kan ju gå upp och ner beroende på temperatur på värnesystemet.
Har man på gränsen till för litet kärl kan det pendla mellan 0,7-1,3 över värmesäsongen.
-
Trycket har sjunkit en aning från igår, från 1,0 till 0,9. Bild 1634
Jag har hängt en burk under slottsventilen för att mäta läckaget. Bild 1640
Det har inte blivit varmare utetemperatur då?
Trycket kan ju gå upp och ner beroende på temperatur på värnesystemet.
Har man på gränsen till för litet kärl kan det pendla mellan 0,7-1,3 över värmesäsongen.
När VP gått en stund, dvs VBtemp ökat lite så ökade trycket till 0,95 Bild 1634 och 1642
Kan kanske också vara säkerhetsventilen som börjat läcka
Jag utgår från att du syftar på säkerhetsventilen på tryckkärlet, dess avlopp är snustorrt Bild 1643 och 1644
Expansionskärl som börjar ge upp?
Jag har inte kollat det än.
-
Dåligt/inget förtryck i tryckexpansionskärlet gör ju att ett väldigt litet läckage eller temperaturändring får stor påverkan på trycket. Det brukar märkas genom att trycket stiger fort när man fyller på vatten.
-
Dåligt/inget förtryck i tryckexpansionskärlet gör ju att ett väldigt litet läckage eller temperaturändring får stor påverkan på trycket. Det brukar märkas genom att trycket stiger fort när man fyller på vatten.
Tack, jag är inne på den tanken också, vill minnas att det gick ovanligt fort att öka trycket när jag fyllde på vatten!
Men... Sc:,h om systemet är helt stumt (Vattenfyllt) pga trasig blåsa så borde väl säkerhetsventilen öppna? det röret är ju helt torrt..? Vid vilket tryck skall säken öppna?
-
Skulle tro 1,5 när men kolla på toppen av säkerhetsventilen för att vara säker.
-
Är det inte meningen att röda skaldelen på manometern skall motsvara öppningstrycket, dvs 1.5 bar här.
-
Skulle tro 1,5 när men kolla på toppen av säkerhetsventilen för att vara säker.
OK kollar. !,5bar står det.
Är det inte meningen att röda skaldelen på manometern skall motsvara öppningstrycket, dvs 1.5 bar här.
Kanske det men det är jag som ställt den röda där nu för att se rörelsen på den svarta bättre. Nej nu förstår jag, help trodde du menade röda pilen...Röda skaldelen börjar ju vid 1,5bar.
2,5timme har gått, ingen tryckändring, 1cm vatten i glasburken har läckt på den tiden.
-
Kanske det men det är jag som ställt den röda där nu för att se rörelsen på den svarta bättre.
Inte visaren utan den röda skalan indikerar öppning från 1.5 bar.
-
Tack Ridax insåg det nyss!
-
Läckaget från slottsventilen på 4 dygn är 4x24/2,5=38 ggr mer än vad som läckt på 2,5 timmar, dvs typ 0,5 liter.
Jag lutar mot att det är orsaken till tryckfallet från 1,0 till 0,8 och inte trasig blåsa i expansionskärlet.
Vad tror ni?
-
Ja tror också på läckan i slottsventilen som orsaken. De gamla ventilerna är farliga att vrida på eftersom risken för droppläckage är så stor.
-
Man kan inte lita på att skalan på manometern är samma som öppningstrycket på säkerhetsventilen. Kolla på ovansidan på ventilen så står det där.
Har du provat dragit åt muttern på slottsvredet?
Fungerar inte det kan man lossa muttern och dra lite lin runt käglan.
-
Man kan inte lita på att skalan på manometern är samma som öppningstrycket på säkerhetsventilen. Kolla på ovansidan på ventilen så står det där.
Har du provat dragit åt muttern på slottsvredet?
Fungerar inte det kan man lossa muttern och dra lite lin runt käglan.
tack!, jag tog en bild på säkens lock tidigare..1,5bar står det där (inlägg nr 10, första bilden).
Nej, har inte prövat att dra åt muttern på slottsvredet. Lin runt käglan? Vad är käglan?
Nu har jag testat ventilen under expansionskärlet. Trycker på mittpinnen, kommer bara luft inget vatten, så blåsan är väl hel då?
-Hur kollar jag förtrycket,
-vad ska förtrycket i den vara
-och hur kollar man det?
-
Klart ma inte kan vara säker på att manometerskalan stämmer med säkerhetsventilen, men det är nog det som är tanken att de skall göra. Alla färdiga paket jag sett har varit anpassade så.
Angående trasig blåsa, så tror jag den kan vara trasig även om den ger luft gebom ventilen. Kommer det vatten så är den trasig, annars vet man inte.
-
Den röda pilen kan man ju vrida som man vill. Jag brukar ställa den på det tryck jag fyller på till så att jag kan se om det förändras.
-
Ja det vet jag.
Men hur kollar jag att expansionskärlet är helt?
-
Den röda pilen kan man ju vrida som man vill. Jag brukar ställa den på det tryck jag fyller på till så att jag kan se om det förändras.
Om det är svar på det jag skrev om den röda skalan så har jag ännu en gång inte uttalat mig om pilen utan skalan
-
Som expansionskärlet är monterat med bilventilen på lägsta stället, måste det absolut
vara helt, om det bara kommer ut luft. Vattnet samlas ju i botten, så även vid en liten
mängd vatten, skulle det rinna ut. (är sämre när det ligger på sidan)
Förtrycket ska stå på expansionskärlet, brukar vara 0,5 bar.
För att kolla förtrycket måste systemet vara trycklöst och säkerhetsventilen öppen,
så du inte får något mottryck från vattnet.
Har du ingen däcktrycksmätare för bilen och kompressor, är billigaste verktyget
en sån här:
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelpumpar/fotpump-2000041206
-
Tack Hasberg!
-Då är blåsan hel. Kan förtrycket ha ändrat sig på 10 år?
-Tryckmätare har jag.
Frågan är hur jag ska ordna trycklöst system?
Tömma, helst inte.
Hitta avstängning, tips var det kan finnas?
-
....... Kan förtrycket ha ändrat sig på 10 år?.........
Förtrycket kan ju läcka ut genom en dålig däcktrycksventil.
Du behöver ju inte tömma systemet, hittar du inga avstängningsventiler
räcker det ju att öppna säkerhetsventilen, det kommer ju att rinna ut en del
vatten från övervåningen men du får vara snabb med tryckmätningen.
Jag skulle nog vänta och se hur det fungerar framöver.
Slottskranen måste du ju få tätt, annars skulle jag vänta till systemet ändå
måste tappas ur av någon anledning.
Ha en ny däcktrycksventil beredd då, så du kan byta den.
-
Som expansionskärlet är monterat med bilventilen på lägsta stället, måste det absolut
vara helt, om det bara kommer ut luft.
"måste det absolut vara helt" är lite väl kategoriskt. Händer t.ex. att blåsan kletar fast/hänger sig i ett läge, så det vägrar att expandera som det skall. Råkade jag själv ut för.
-
Visserligen sjunker trycket i systemet när jag har ett läckage (i slottsventilen), men jag har en känsla av att det går fortare än vanligt att få upp trycket när jag fyller på vatten så jag tänker dels täta slottsventilen dels kolla och ev åtgärda förtrycket om det är felaktigt.
Det är för att vara säker på att exp.kärlet är OK som jag vill kolla förtrycket. Den åtgärden kommer väl att avslöja om blåsan är hel? Är det 0,5bar i den så är det bra, är det lägre tryck men tätt så ska jag se över "bil"ventilen.
Jag har möjlighet att stänga av värmesystemet så att endast två 22mmx6m horisontella stamrör i källartaket rör är kvar att lätta på trycket i genom att öppna säkerhetsventilen.
Jag gissar att det görs genom att vrida hatten på säkerhetsventilen. Men åt vilket håll? Och det räcker väl att öppna den tills trycket på manometern är nere till noll?
-
"måste det absolut vara helt" är lite väl kategoriskt. Händer t.ex. att blåsan kletar fast/hänger sig i ett läge, så det vägrar att expandera som det skall. Råkade jag själv ut för.
Säger inte att det inte kan vara möjligt, men sannolikheten är nog försvinnande
liten, dessutom i ett värmepumpssystem, som inte blir varmare än lite drygt 60° C
(Kanske värre i en vedpanna som kokar ibland och en gammal fastärgad övertrycksventil
i åldern med den läckande slottsventilen)
-
.. Men åt vilket håll? Och det räcker väl att öppna den tills trycket på manometern är nere till noll?
Har för mig att det bara går att vrida åt ett håll, det känner du.
Men skulle det bara vara 0,2 eller 0,3 bar och du fyller på luft, måste du öppna
en gång till eller om du kan ställa övertrycksventilen i ett öppet läge, innan ratten
hoppar ner igen och stänger.
tillagd: du ska ju ha 0,5 bar i kärlet utan mottryck av vatten.
-
Säger inte att det inte kan vara möjligt, men sannolikheten är nog försvinnande
liten, dessutom i ett värmepumpssystem, som inte blir varmare än lite drygt 60° C
Och vad tror du jag hade då? De senaste 30 åren har det suttit bergvärmevp i huset och de förra kom definitivt inte över 55.
Tror för övrigt att tempen på radiatorvattnet spelar mindre roll då det inte tillförs speciellt mycket energi till ett expkärl normalt monterat.
-
Överger nu den frågan, annars hamnar vi här:
https://www.youtube.com/watch?v=mCl6ILcocf8
-
Burken tömd. Det läckte 125ml på ett dygn. Dvs 1 liter på 8 dagar.
Nu drog jag åt den mutter som skiftnyckeln sitter på c:a 1/2 varv.
Burken får hänga kvar så jag kan se om det hjälpte.
Manometervisaren har inte rört sig synbart sen igår.
Jag avvaktar t.v. med att kolla expansionskärlet och förtrycket i blåsan.
OT1: vet ni att jag har vänt skiftnyckeln fel på bilden?
Jag vet, det var en gång en professor som alltid hade muntlig sluttentamen för blivande ingenjörer. Han langade över en skiftnyckel till teknologen och bad honom att dra åt en mutter. Använde du den rätt sa han "grattis ingenjörn"! Vände du fel så sa han "teknologen är välkommen åter nästa termin"!
OT2: Tecknen i brädorna på väggen? Märkning på fartygslastluckor. Blev skiljeväggar i källaren när huset byggdes.
-
Inget mera läckage från slottsventilen. trycket i exp.kärlet oförändrat.
Ska jag oroa mig för förtrycket i blåsan?
Om den vore punkterad så borde väl trycket variera ganska mycket med temperaturen på värmebäraren, dvs öka efter varje VBvärmning och sjunka tills VP startar om?
-
Laga inte något som fungerar. Det finns alltid en risk att felsökningen faktiskt orsakar ett riktigt fel.
/ErikB
-
Tack ErikB! Ditt råd är klokt. (Men stillar inte min nyfikenhet.)
-
Har du någon anledning att tro att ditt kärl inte fungerar som det skall?
-
Kanske.
När jag fyllde på systemet senast från 0,8 till 1,0 (läckaget i slottsventilen orsakade tryckförlusten) så tyckte jag att det gick mycket fortare att återställa trycket än vad jag varit "van vid".
"Van vid" är när jag behövt återställa trycket efter luftningar av radiatorer.
-
Sånt ”så tyckte jag” är förrädiskt. :)
Invänta fler och säkrare indikationer på att något är fel. Håller helt med ”ErikB” och ”Ridax”
-
Lugn Hasberg jag gör inget. Vad har Ridax sagt som du håller med om?
-
Har du någon anledning att tro att ditt kärl inte fungerar som det skall?
så här långt har du inte någon riktig anledning än 8)