Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ivt greenline compact c5  (läst 1731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredde7474

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ivt greenline compact c5
« skrivet: 20 augusti 2017, 20:30:49 »
Hej,

Har fått lite problem med vår värmepump från 1999, var mycket strul första åren med utegivare, växelventil mm.
Funkat klockrent sista 10 åren.
Den vill bara göra varmvatten, och växelventilen står rätt för just varmvatten.
Tillslut blir det riktigt varmt och tillskottet löser ut överhettningsskyddet.
Fel på givare i vv-beredaren? Var sitter denna givare?

Kör just nu bara tillskott för att kompressorn löser ut pressostat hög 30sek efter start.
Ingen luft i radiatorslingan, filtret rent.
Såg att det sitter en cirkulationspump i värmepumpen utöver den på kalla sidan.
Den är supervarm, men axeln gick lätt att snurra när jag testade den.
För pressostat hög kunde lösa ut vid för lågt flöde.

Ideer? :-)

Jordvärme: Ivt Greenline compact c5 1998
Luft-Luft:  Fujitsu09 LEC-N som cirkulation och komfortvärme 2016
Luft-Luft:  Fujitsu09 LEC-N i garage 2016

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Ivt greenline compact c5
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2017, 23:40:18 »
I första hand skulle jag gissa att du inte har någon cirkulation på varmvattnet i värmepumpen. Har du kollat att cirkulationspumpen verkligen snurrar? Det borde gå att kolla genom att ta bort ändlocket (som du väl redan har gjort) när kompressorn går. Att ha locket borta en kort stund borde fungera utan att det kommer ut alltför mycket vatten.

Att du får varmvatten när du kör tillskott är inte så konstigt eftersom det blir självcirkulation då.
När mina kretskort (C7) slogs ut av blixten var min VP helt död men genom att tvångsstyra elpatronen kunde vi få varmvatten ändå. Fast körde vi för många kilowatt på elpatronen började vattnet koka eftersom självcirkulationen då inte räckte till. Det hördes tydligt genom att det då började "fräsa" mycket i elpatronen.
« Senast ändrad: 21 augusti 2017, 07:41:16 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Ivt greenline compact c5
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2017, 07:31:41 »
Hei,

Du har trolig problem med sirkulasjon på den kalde siden. Dersom du er 100% sikker på at CP sirkulerer vann, så ville jeg sjekket expansjonsventilen. At CP er supervarm virker mistenkelig, da vannsirkulasjon skal gi bra kjøling. Har du luft i brine kretsen ? Blir expansjonsventilen "super kald" når du starter VP?

« Senast ändrad: 21 augusti 2017, 07:43:03 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ivt greenline compact c5
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2017, 07:54:07 »
Om motorn på cirkulationspumpen är supervarm kan det betyda att den inte roterar. Jag har råkat ut för det även fast axeln gick lätt att vrida runt. När man vrider runt den för hand pressar man axeln inåt. När den försöker gå igång själv kan kan axeln tryckas åt andra hållet och fastna. Man kan höra på ljudet om pumphjulet roterar. Tänk på att motorn brummar även om axeln inte roterar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fredde7474

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt greenline compact c5
« Svar #4 skrivet: 21 augusti 2017, 14:26:09 »
Om motorn på cirkulationspumpen är supervarm kan det betyda att den inte roterar. Jag har råkat ut för det även fast axeln gick lätt att vrida runt. När man vrider runt den för hand pressar man axeln inåt. När den försöker gå igång själv kan kan axeln tryckas åt andra hållet och fastna. Man kan höra på ljudet om pumphjulet roterar. Tänk på att motorn brummar även om axeln inte roterar.
Tack för svar Roland, tror också det är cirkulationspumpen i/under pumpen.
Har beställt en ny idag.
Tror den befintliga har temp på 70-80 grader, låter ingenting, så motorn är nog bränd även om det går att rotera.


Mvh
Fredrik
Jordvärme: Ivt Greenline compact c5 1998
Luft-Luft:  Fujitsu09 LEC-N som cirkulation och komfortvärme 2016
Luft-Luft:  Fujitsu09 LEC-N i garage 2016

Utloggad Fredde7474

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt greenline compact c5
« Svar #5 skrivet: 21 augusti 2017, 14:28:54 »
I första hand skulle jag gissa att du inte har någon cirkulation på varmvattnet i värmepumpen. Har du kollat att cirkulationspumpen verkligen snurrar? Det borde gå att kolla genom att ta bort ändlocket (som du väl redan har gjort) när kompressorn går. Att ha locket borta en kort stund borde fungera utan att det kommer ut alltför mycket vatten.

Att du får varmvatten när du kör tillskott är inte så konstigt eftersom det blir självcirkulation då.
När mina kretskort (C7) slogs ut av blixten var min VP helt död men genom att tvångsstyra elpatronen kunde vi få varmvatten ändå. Fast körde vi för många kilowatt på elpatronen började vattnet koka eftersom självcirkulationen då inte räckte till. Det hördes tydligt genom att det då började "fräsa" mycket i elpatronen.
Tack för svar, också övertygad om att det beror på cirkulationen, trodde bara det var den yttre på radiatorslingan och att det var självcirkulation i v-pumpen.
Jordvärme: Ivt Greenline compact c5 1998
Luft-Luft:  Fujitsu09 LEC-N som cirkulation och komfortvärme 2016
Luft-Luft:  Fujitsu09 LEC-N i garage 2016

Utloggad Fredde7474

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt greenline compact c5
« Svar #6 skrivet: 21 augusti 2017, 14:31:29 »
Hei,

Du har trolig problem med sirkulasjon på den kalde siden. Dersom du er 100% sikker på at CP sirkulerer vann, så ville jeg sjekket expansjonsventilen. At CP er supervarm virker mistenkelig, da vannsirkulasjon skal gi bra kjøling. Har du luft i brine kretsen ? Blir expansjonsventilen "super kald" når du starter VP?
Tack för svar, tror inte det är problem på kalla sidan då det blir pressostat hög, borde bli låg då. Men ska kolla upp det som du säger för säkerhets skull.
Vilken expansionsventil tänker du på och var sitter den?
Jordvärme: Ivt Greenline compact c5 1998
Luft-Luft:  Fujitsu09 LEC-N som cirkulation och komfortvärme 2016
Luft-Luft:  Fujitsu09 LEC-N i garage 2016

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!