Skrivet av: BBertill
« skrivet: 10 februari 2013, 16:15:35 »Tack för era råd.
Värmekabeln fungerar nog som den ska pga att det blir ingen is i bottentråget på maskinen se bild tagen under en defrostning.Jag kollade o.5A säkringen och mätt så det är 220V ut efter tempgivaren till kabeln. Tyvärr tror jag inte att det finns någon hetgasgivare ingen "elektrisk iallafall". Skulle den kunna sitta i innedelen?
Jag bifogar en bättre bild på kopplingsschemat och där återfinns ingen. Stod ute i kylan och övervakade defrosterfasen lite. Det som händer är följande:
Om det är gasbrist låter kompressorn på något visst sätt? Kan man dektektera det?
Tack för er hjälp!
Bertil
Värmekabeln fungerar nog som den ska pga att det blir ingen is i bottentråget på maskinen se bild tagen under en defrostning.Jag kollade o.5A säkringen och mätt så det är 220V ut efter tempgivaren till kabeln. Tyvärr tror jag inte att det finns någon hetgasgivare ingen "elektrisk iallafall". Skulle den kunna sitta i innedelen?
Jag bifogar en bättre bild på kopplingsschemat och där återfinns ingen. Stod ute i kylan och övervakade defrosterfasen lite. Det som händer är följande:
- 1. Fläkten och kompressor stannar
- 2. Fyrvägsventilen pyser nog till, antar att den vänder cykeln
- 3. kompressor startar
- 4. Det blir varmt på kylflänsarna, och den slingan som var frost belagd en bit upp blir helt ren dock så klarar maskinen inte att defrosta näst nedersta slingan utan där byggs det på is. Den nedersta blir dock ren och fin. se bild.
Om det är gasbrist låter kompressorn på något visst sätt? Kan man dektektera det?
Tack för er hjälp!
Bertil