Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppgradering av värmesystem i stor herrgÃ¥rd  (läst 2360 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Askling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Uppgradering av värmesystem i stor herrgård
« skrivet: 27 januari 2016, 21:08:07 »
Hej.
Jag har ganska nyligen köpt en större herrgård där värmesystemet är i klenaste laget.
Huset är på cirka 700 kvadratmeter och det värms idag av en markvärmeanläggning på 15kW med tillskott på 9kW via en elpatron. Som ni säkert förstår har detta inte varit någon höjdare när det varit 20 grader kallt ute.
Jag har haft en firma ute som har offererat en bergvärmeanläggning till mig där man ska installera en 43kW bergvärmepump som assisteras av 6 hål med totalt cirka 950 meter borrdjup.
Det innebär att man kommer låta demontera hela min nuvarande anläggning och ersätta med den de har erbjudit. För detta har man satt priset 675-tusen och då kan jag ligga i soffan och se på TV medan de demonterar allt det gamla och installerar snyggt och bra. Värt att tillägga är att jag inte kan få ROT-avdrag för installationen så 675 är vad det troligen blir.

Vi har i huset ett stort antal kakelugnar som kommer att repareras löpande och jag har tänkt att ersätta en av kakelugnarna med en trevlig pelletskamin med lite högre effekt. Jag har hittat en som levererar 12kW pÃ¥ toppeffekt och den kostar inte mer än 30-tusen. Jag tänker mig att den är installerad och klar för cirka 50-tusen. Om vi dÃ¥ räknar igen sÃ¥ skulle det innebära att jag skulle ha mina 15kW i markvärmesystemet som jag redan har och sedan fÃ¥ ytterligare 12kW i värmeeffekt  plus den elpatron jag redan har. En komplettering med en varmvattenberedare skulle avlasta nuvarande anläggning ytterligare dÃ¥ den enbart dÃ¥ kan fokusera pÃ¥ uppvärmning.

Firman som offererat bergvärmen säger att jag kommer att spara drygt 60% av min uppvärmningskostnad som faktiskt är astronomisk men jag får tyvärr inte ihop matematiken i priset.
Borrningen kostar ungefär 200 kronor/meter plus moms. Med lite arbete runt omkring blir det 250-tusen för själva borrningen och gräv. En bergvärmepump på cirka 40kW kan man köpa på ett flertal butiker för någonstans mellan drygt 100-tusen och 150-tusen. Vi är alltså med lite generös räkning uppe i 400-tusen. Om man kan tänka sig att återanvända den markvärmeslinga som jag redan har så kan säkert borrningen minskas med 50-tusen vilket då kanske kan läggas på lite el- och VVS-arbeten.

Så, vi landar alltså på 400-tusen. Det är då ytterligare en bit upp till priset jag fick på 675-tusen.

Problemet jag har nu är att jag inte alls vet om jag ska riva den gamla anläggningen som fungerar bra och gå vidare med det här prisförslaget eller om jag ska köra in en pelletskamin som stöttar de delar av året när det är kallt och helt enkelt bara låta det vara. Det blir mycket pellets för 675-tusen.
Det är ju möjligt att installera två pelletskaminer och en varmvattenberedare för under 100-tusen.
Investeringen är då klart mindre.

Tacksam för åsikter.


/Den stelfrusne

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Uppgradering av värmesystem i stor herrgård
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2016, 21:51:32 »
Har man föreslagit en 43 kW värmepump bör maximalt effektbehov vara uppemot 50 kW. Då verkar alternativet att köra vidare med en 15 kW pump plus pelletskamin inte realistiskt, värmeeffekten räcker inte kalla dagar.

Hur gammal är den befintliga pumpen? Hur många timmar har den gått?

Jag tycker det ska vara möjligt att återanvända markslingan. Med tanke på pumpens effekt är det 2 eller 3 slingor som är parallellkopplade. Det kan bli lite pyssel med att få rätt fördelning av flödena till borrhål resp. markslingor men det är lösbart.

Elda i kamin är ett nyhetens behag som snabbt går över. Har du erfarenhet av det? Om inte rekommenderar jag att du tänker ett varv till. Det dyker regelbundet upp pelletsledare här på forumet som vill konvertera till värmepump. Elda i kakelugn tycker jag verkar minst lika trevligt.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uppgradering av värmesystem i stor herrgård
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2016, 08:50:55 »
jag gissar att offerten bygger på att du köpt en stor herrgård för massor av pengar.
= pengar är inget problem,  100.000 hit eller dit...

ta in fler offerter...
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Uppgradering av värmesystem i stor herrgård
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2016, 09:28:09 »
Kan du inte utöka jordvärmen (har du plats), det borde bli avsevärt mycket billigare.
200 kr/meter för bergvärme låter billigt, de priset jag hört ligger på ca 600 kr/meter för rördrivningen (hur långt till berg?) och sedan runt 300 kr.
Kanske lite billigare om de gör 6 hål på ett ställe.

Men har du bra mark så skulle det kunna gå plöja ned markkollektorer istället. 6 stycken 500 meters borde räcka.
Vet du hur mycket kollektor du har i marken idag?

För en så pass stor anläggning, med allt vad det innebär i form av risker så vill de nog ha 200 000 kr som riskpremie.
"Förmöget folk" brukar dessutom ha rätt höga krav både på installation och funktion.

Det krävs värmepump, arbetstank 500 liter, VVB 500 liter, en massa rör och kopplingar och ett gediget kunnande för att få det där att fungera bra.
Du kan inte bara räkna med priset för värmepumpen.
« Senast ändrad: 28 januari 2016, 09:30:19 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Uppgradering av värmesystem i stor herrgård
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2016, 12:55:15 »
Finns möjligheten till sjövärme är det ännu bättre.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Uppgradering av värmesystem i stor herrgård
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2016, 13:54:21 »
Har funderat över hur man kom fram till 43 kW när den befintliga pumpen är på 15 kW, låt vara att den befintliga verkar vara alldeles för klen. Har man räknat W/m2 och multiplicerat med 700 m2 kan man ha hamnat för högt i effekt, det beror på hur huset eller husen ser ut. Var 15 kW pumpen avsedd att värma alla 700 m2?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uppgradering av värmesystem i stor herrgård
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2016, 15:03:17 »
Det du inte nämner är hur dian ellemant ser ut?
Många gammla system är gjorda för 60 - 80 graders framledning. Före värmepumpen fans det en oljepanna då och fins den kvar?
då kan du få fram vilken framledning huset behöver för att värmas.
Det kan vara så att du kommer behöva bygga om värmesystemet för att få varmare än 12 grader på vintern (slotsvarmt) Hur ska huset användas.
Värmepumpar är rätt kass på att värma till 80 eller 60 grader.
Vill du få varmt i huset till en vettig peng köp en helautomatisk pelletspanna med bulkförå.
Bör inte vara långt över 200000 för 50 - 60 kW
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Uppgradering av värmesystem i stor herrgård
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2016, 16:52:20 »
Det finns lite olika lösningar för en sån anläggning .
Förutom dem 700m2 TS beskriver är även takhöjd av intresse
När man ska få till en rekomendation .
Utan värmepump om jag fÃ¥r gissa borde din förbrukning ligga pÃ¥ en 105000 KWh . 

Hur stort VV behov finns. Det finns lite kluriga lösningar på det med beroende på effekter och behov
Mvh
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Askling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uppgradering av värmesystem i stor herrgård
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2016, 20:49:18 »
Hej. Tack för era åsikter och input.

Huset har väl genomgående cirka 3 meter i takhöjd och den nuvarande 15kW-pumpen är väl runt 10 år gammal. Anledningen till att tidigare ägare valde en så liten pump var troligen att detta var ett klubbhus för en golfanläggning. Den har alltså varit aktiv mest på sommaren och hösten vilket har gjort att 15kW har räckt bra. På vintern har stället stått mer eller mindre frostfritt vilket är nätt och jämt vad man klarar med 15kW.
Om nuvarande pump hade varit helkass så hade utbytet varit enklare.

Vi har en jättegammal panna nere i källaren som troligen är över 50 år.
Det skulle även det vara en intressant lösning att låta installera en ved/pelletspanna istället för den gamla oljepannan som inte är i skick att ens tänka på att starta upp. Jag har även kikat på ved men det stupar lite på de orimliga mängderna som måste hanteras.
Och så känns det som om ett ved/pelletssystem inte lirar så speciellt bra ihop med den befintliga värmepumpen (eller gör det? Kan man kombinera ved/pelletspanna med värmepump?)
Helt klart är dock att vårt system i grunden är gjort för en högre radiatortemperatur än den som vår nuvarande värmepump skapar.

Det som allt egentligen kokar ner till är om storleken på investeringen är motiverad.
Alternativet som jag ser det är som jag tidigare har nämnt att köra vidare på 15kW i min värmepump och sedan komplettera med något annat under de kallaste vintermånaderna.
En termostatstyrd pelletskamin där man ställer in den på 18 grader och fyller på en säck pellets när man kommer hem fungerar ju ganska automatiskt om man jämför med exempelvis ved där man måste tända och kladda. En pelletskamin tänder man med ett tryck på en fjärrkontroll.

Värmepumpskillen nämnde att ledningarna ut från nuvarande anläggning inte hade tillräcklig diameter för att köra en 55kW-pump men sannolikt för 40kW.

Behovet av varmvatten är ganska litet och jag kan tänka mig att låta detta hanteras av en separat elektrisk VV-beredare.

Så, frågan är alltså hur man går från 15kW till 40kW utan att spendera en halv förmögenhet.
GÃ¥r det?
Hur skulle ni gjort?
Jag kan givetvis även tänka mig att inte värma alla 700 kvadratmetrar när det blir så kallt som det varit under de senaste veckorna.

Förslag?

Tacksam för alla tankar som ni har.


/Fredrik

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Uppgradering av värmesystem i stor herrgård
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2016, 21:10:33 »
Bor en familj i hela herrgården eller drivs nå´n form av verksamhet?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Uppgradering av värmesystem i stor herrgård
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2016, 06:15:36 »
Om det är så oklart med radiatorsystemet skulle nog även jag rekommendera en helautomatisk pelletsanläggning med bulkförråd.
Du kan omöjligt värma 700 m2 med en eller två pelletskaminer utan att få dålig inomhuskomfort (för varmt i rummen med kaminerna, och för kallt i andra).
Och då får kånka på många pelletssäckar under en säsong.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uppgradering av värmesystem i stor herrgård
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2016, 13:03:09 »
Har de som lämnat offert varit och sett fastigheten (det låter banalt men jag har varit med om flera säljare som till och med skrutit om att de lyckats sälja värmepumpar utan att ens besöka fastigheten)?
Gjordes i så fall en ordentlig inventering så att de verkligen kan leverera den effekt och energi ur det radiatorsystem som sitter där?
Räcker radiatorytan till för de låga temperaturer som värmepumpen levererar?

Tänk också på att det inte bara är värmepumpen som skall kunna drivas av din matande elservis. Det låter självklart men det är inte alltid det tas i beaktande utan man "löser" det i efterhand när problem med blåsta säkringar och blinkande belysning uppstår.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Uppgradering av värmesystem i stor herrgård
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2016, 14:07:00 »
Mina erfarenheter med pellets!

Har haft pelletsanläggning i vårt bonushus, inte med någon stor silo på gården utan ett förråd man fick fylla på med säckar. tummenupp

Stopp i pelletsskruven, det är kul att tömma förrådet för att kunna få ner skruven igen ;)
För löst bunden pellets, för hårt bunden pellets!
Risk för brand!
Sotning och daglig tillsyn!
Vi skänkte bort vår pelletsmatare.

Som IVT killen sa på mässan, pelletsanläggningar är till för bönder som först kikar till pannan och sen tar hand om korna.

Finns säkert toppenfina pelletsanläggningar med stor silo man fyller från lastbil, men vem vill ha en ful silo på tomten, vi pratar herrgård och INTE bondgård och vad kostar en sån anläggning. dontknow

Man gör ofta en prisjämförelse det bästa mot det simplaste och bortser från allt löpande arbete!
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Uppgradering av värmesystem i stor herrgård
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2016, 14:23:05 »
Viktigaste känns som att få koll på radiatorsystemet.
Med lite tur kan det gå att sänka framledningstempen till vp,nivå utan allt för stor investering.
Steg 2,  verkar hÃ¥l i huvet att skrota befintlig markslinga, förtsÃ¥s vill de tjäna maximalt och hoppas du inte har koll.
Komplettera den bara med sÃ¥ mkt mer som krävs, du lär väl ha jordbruksägor intill som gÃ¥r lätt att plöja i?  Eller som sagt, nÃ¥gon vattensamling.
« Senast ändrad: 29 januari 2016, 14:59:52 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!