Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gasol i bilens AC  (läst 44467 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #45 skrivet: 23 mars 2006, 13:07:42 »
Ofta reagerar folk så som ni reagerar & man antar att man vet hur det är.
jag vet att jag har rätt & det räcer för mig.
Desutom har jag inte sagt att alla pirat delar har annan spec än orginal. men många har det, jag lovar!

Det där med batterierna låter intresannt. viserligen tror jag inte man har olika spec på en sån sak. Men packade ni verkligen upp batterier som var nerpackade?

idag kör volvo med Varta batterier vad jag vet & dom har ju inte ens samma färg på plasten man gjuter i som orginal ?!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #46 skrivet: 23 mars 2006, 13:33:45 »
Ofta reagerar folk så som ni reagerar & man antar att man vet hur det är.
jag vet att jag har rätt & det räcer för mig.
hallelujaaaa  ;)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #47 skrivet: 23 mars 2006, 14:17:36 »
Vi kan ju ta sachs kopplingar ,bosch, m.m som exempel...inte ställer man om en maskin frÃ¥n tillverkning av originaldelar till eftermarknadsdelar...det skulle absolut inte vara kostnadseffektivt !! Finns ju även exempel där s.k pirat är bättre än original. Men detta fenomen hittar vi ju bland hemelektroniken ocksÃ¥..blaupunkt ,phillips, panasonic...oftast samma grejer under skalet, bara priset som skiljer !!! Att entydigt säga att piratdelar är dÃ¥ligt kan man inte !!!  Lager är faktiskt ett utomordentligt exempel...ta SKF deras lager säljs under mÃ¥nga namn ute i världen...att nÃ¥n sitter o vrider pÃ¥ en "knapp" där det stÃ¥r SKF lager o "annat" lager som vi ska göra sämre är ju tämligen lÃ¥ngsökt !!!

När det gäller Sachs kopplingar kan vi ta ett mig närliggande exempel. Jag har en kusin som har en Lamborghini Diablo, där kopplingen är slut (vilket verkar vara standard på dem...).

I Sverige kostar bara kopplingen, original Lamborghini (Sachs), utan arbete, runt 50 papp (har jag för mig). Eftersom jag inte kan fÃ¥ in i skallen hur en koppling skulle kunna kosta 50 papp sÃ¥ kollade jag lite pÃ¥ Ebay, och hittade en kille i USA som sÃ¥lde original Lamborghini kopplingar för ca 21 papp. Jag beställde hem en sÃ¥n, och strax efter att den kom hem sÃ¥ kollade min kusin mest pÃ¥ skoj pÃ¥ Mekonomen, och si, de hade den ocksÃ¥, fast i Sachs-kartong, och för 10 papp  huvuddunk

Det är samma koppling även till Ferrari 550 Maranello, och ingen skall inbilla mig att Sachs skulle ställa om maskinerna när de tillverkar åt Lamborghini eller Ferrari, eller åt sig själva.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #48 skrivet: 23 mars 2006, 15:05:16 »
Ofta reagerar folk så som ni reagerar & man antar att man vet hur det är.
jag vet att jag har rätt & det räcer för mig.
Desutom har jag inte sagt att alla pirat delar har annan spec än orginal. men många har det, jag lovar!

Inte lätt Ã¥ vara wisserbesser!  ;D

Ibland är ju pirat  t o m bättre än original, där har du ju helt rätt.  Thumbsup
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #49 skrivet: 23 mars 2006, 17:19:58 »
Vi kan ju ta sachs kopplingar ,bosch, m.m som exempel...inte ställer man om en maskin från tillverkning av originaldelar till eftermarknadsdelar...det skulle absolut inte vara kostnadseffektivt !! Finns ju även exempel där s.k pirat är bättre än original. Men detta fenomen hittar vi ju bland hemelektroniken också..blaupunkt ,phillips, panasonic...oftast samma grejer under skalet, bara priset som skiljer !!! Att entydigt säga att piratdelar är dåligt kan man inte !!!  Lager är faktiskt ett utomordentligt exempel...ta SKF deras lager säljs under många namn ute i världen...att nån sitter o vrider på en "knapp" där det står SKF lager o "annat" lager som vi ska göra sämre är ju tämligen långsökt !!!

När det gäller Sachs kopplingar kan vi ta ett mig närliggande exempel. Jag har en kusin som har en Lamborghini Diablo, där kopplingen är slut (vilket verkar vara standard på dem...).

I Sverige kostar bara kopplingen, original Lamborghini (Sachs), utan arbete, runt 50 papp (har jag för mig). Eftersom jag inte kan få in i skallen hur en koppling skulle kunna kosta 50 papp så kollade jag lite på Ebay, och hittade en kille i USA som sålde original Lamborghini kopplingar för ca 21 papp. Jag beställde hem en sån, och strax efter att den kom hem så kollade min kusin mest på skoj på Mekonomen, och si, de hade den också, fast i Sachs-kartong, och för 10 papp  huvuddunk

Det är samma koppling även till Ferrari 550 Maranello, och ingen skall inbilla mig att Sachs skulle ställa om maskinerna när de tillverkar åt Lamborghini eller Ferrari, eller åt sig själva.

Klockrent exempel? det var ju knapast en standard bil med standard grejor!
Hur kom ni förestan fram till att det var samma  grejor?
Dom andvänder nog vanliga racing grejor så det kan du nog hitta på andra ställen & sen har återförsäljaren gåjort ett påslag



om vi tar kopplingar till vanliga bilar så set man ofta jätte stora skilnader i Balancering & gods tjocklek, infästningar m.m. men det man inte ser är vilken blandmning på matrialet i lammelen det är & här fins stora skilnader på egenskaper!
« Senast ändrad: 23 mars 2006, 17:21:29 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #50 skrivet: 23 mars 2006, 20:19:45 »
Näe grabbar och föralldel tjejer nu släpper vi Carman som nykokt potatis i näven, han kommer aldrig att ge sig.Han är ju VP-Dignitär med 2095 inlägg.Ger man han på nöten med motargument så inte f...n vågar han fullfölja det ämnet utan han hittar på nåt annat att dravla om.Håller hans andra 2087 inlägg samma klass så då vet iallafall jag vad jag ska undvika.Tack för mej

PS Carman använd stavningskontrollen vid inläggen

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #51 skrivet: 23 mars 2006, 20:57:56 »
Den stora skilnadenmellan er & mig väll att jag varit innan för väggarna & fått kollat på testresultat fårn vissa pirat delar som jämförts mot orginal delar.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #52 skrivet: 23 mars 2006, 21:15:32 »
Den stora skilnadenmellan er & mig väll att jag varit innan för väggarna & fått kollat på testresultat fårn vissa pirat delar som jämförts mot orginal delar.
Märk väl...VISSA...delar...hade jag varit komponenttillverkare sÃ¥ hade ju jag ocksÃ¥ haft förstÃ¥nd nog att jämföra mina delar mot betydligt sämre delar !!  Det viktigaste med att vara konsument är att vara en medveten konsument !!! Personligen gillar jag sÃ¥dana här diskussioner sÃ¥ CARMAN...stÃ¥ pÃ¥ dig !! (trist vore det ju om vi alla tyckt likadant)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #53 skrivet: 23 mars 2006, 21:37:58 »
CARMAN du har mitt fulla stöd DET är SKILLNAD och den är i min branch (El) kan jag utan att tveka påstå att PRIS och KVALITET går hand i hand med ytterst få undantag
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #54 skrivet: 23 mars 2006, 21:45:25 »
CARMAN du har mitt fulla stöd DET är SKILLNAD och den är i min branch (El) kan jag utan att tveka påstå att PRIS och KVALITET går hand i hand med ytterst få undantag
Om jag köper 20 meter kabel över disk i butik eller samma kabel av min kompis som har el-firma för ett betydligt billigare pris betyder det dÃ¥ att den billigare kabeln är sämre för att den är billigare men kommer frÃ¥n samma tillverkare....jag bara undrar !!  a:gl
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #55 skrivet: 23 mars 2006, 21:58:57 »
Jag har många exempel men jag återkommer till "samma" Cylinda elspis den ena tillverkad i polen den andra i sverige den polska 1000:- billigare i inköp den polska har annan ugnstermostat, annan isolering, andra plattor. Så att det inte fins ett samband mellan priset och kvaliten är mer ovanligt än vanligt, och så vet jag att det fungerar med mycket som jag hanterar tex. kabel från samma fabrik till olika leverantörer med olika kvalitet. Men för att märka att det skiljer måste man nog jobba med varorna mer än vid något enstaka tillfälle.
För som ett känntlågprisvauhus säger samma vara till lägre pris KAN vara sant i visa fall men inte alltid. Det är väl så i dom flesta fabriker att resultatet på produkten varierar och sorteras ut i olika kvaliter och därmed olika priser.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #56 skrivet: 23 mars 2006, 22:04:05 »
ja du Kek din årsmedeltemp slår jag inte . Men i älvsbyn har vi ofta kallast i sverige på vintern o varmast i sverige på sommarn. Ni vinner tack vare att ni bara har 3 årstider ( höst,vinter,vår) *vinkar*

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #57 skrivet: 23 mars 2006, 22:13:44 »
Att de är skilnad på pirat och orginal är väll klart i vissa fall.
Köper man bilreservdelar på biltema och mikro och tror de är lika bra som orginal
då kan jag förstå att man blir upprörd.
Men att komma och säga samma om pirata oginaldelar då är man ju bara tjurig, när ända skillnaden
är att de inte står bilmärkets logga på kartongen utan bara tillverkarens och detaljen har exakt
samma nummer på sig som orginal.
Vad får er att tro att de är nån jävla superkvalite som man får via orginal, då skulle väll bilarna hålla
mycke bättre då än vad dom gör också.

Sen till ac skulle jag aldrig i helvete köpa en orginal kondensor till en volvo när jag får en för mindre
än halva priset på Avantia som hållen mycke högre kvalite än vad orginal, när som sagt orginal
är i aluminium och Avantia har koppar på dom flesta av sina.
Kan jag få ett svar på den CarMan

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #58 skrivet: 24 mars 2006, 08:53:42 »
Amen!

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #59 skrivet: 24 mars 2006, 09:07:34 »


Sen till ac skulle jag aldrig i helvete köpa en orginal kondensor till en volvo när jag får en för mindre
än halva priset på Avantia som hållen mycke högre kvalite än vad orginal, när som sagt orginal
är i aluminium och Avantia har koppar på dom flesta av sina.
Kan jag få ett svar på den CarMan
samma med övertrycksventilen (dumpventil) till V.A.G:s turbon...original i plast och för samma pengar fÃ¥r man en ställbar i aluminium !!!  Den här "trÃ¥den" lär nog inte dö ut sÃ¥ lätt  Thumbsup  Älvsbyn...är det nÃ¥gonstans i Sverige ???  ;)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!