Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gasol i bilens AC  (läst 44464 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #75 skrivet: 12 maj 2006, 23:13:35 »
Drar mej till minnes att jag läst att R134a har betydligt ”slankare” molekylstruktur än de i dag förbjudna ”freonerna” t.ex. R12. :(

Det betyder att R134a är betydligt bättre på att diffundera (åla sig ut) mellan molekyler i gummi än vad R12 är. :'(

Kort repetition för läsare som ev. glömt vad de läst i skolan. Diffusion är anledningen till att bilens hjul måste pumpas med jämna mellanrum, trots att det inte handlar om punka. Luftens molekyler letar sig ut genom de små mellanrum som finns mellan molekylerna i gummit. :,v(

System designade för R134a är försedda med förstärkt barriär i slangar och kräver högre kvalitet på o-ringar och andra tätningar. Tror ändå inte vi får uppleva något R134a-system (i bilar) som håller gasen lika länge som de mest seglivade R12-systemen. Men det får vi leva med. *vinkar*

/Knut.

Utloggad Ragge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Järnforsen
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #76 skrivet: 15 maj 2006, 16:13:00 »
Har läckage på AC i min gamla Dodge (-91). Då det är ett förbjudet köldmedium (R12?) i den och jag blivit skrämd med kostnader på 15-20000 för att konvertera till modernare köldmedium så har jag låtit den vara.
Hittade nyligen denna trevliga sida http://81.216.240.206/citroen/AC/index.html där personen beskriver hur man någorlunda enkelt fyller systemet själv med mer miljövänlig gasol. (Givetivis bör läckan hittas först och åtgärdas, vilket säkerligen kostar skjortan (ny kondensor?))

Någon här som har erfarenhet av gasol i ACn? Låter som om effekten blir sämre men att man kan få fullgod effekt med rätt propanblandning. Låter frestande då man slipper anlita "experter" med expert-timtaxa varje gång systemet tappar orken. Gasol är ju billigt och miljövänligt.

Hejsan!
Läs artikeln på denna sida först. http://www.barometern.se/article.php?args=1055161,103;121;0;0

/ Roger


Villa 150 kvm har haft spån. Har nu borrat p g a olika anledningar. Borrans djup 155m
Min pump är en Thermia Diplomat TWS10. Start av pumpen 2005 09 22

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #77 skrivet: 15 maj 2006, 19:10:53 »

Hejsan!
Läs artikeln på denna sida först. http://www.barometern.se/article.php?args=1055161,103;121;0;0

/ Roger


Mmm, jag såg detta också och fick mig en tankeställare. Det varnades även för sprayflaskor i bil i någon tidning.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #78 skrivet: 16 maj 2006, 18:19:27 »
Citera
Läs artikeln på denna sida först. http://www.barometern.se/article.php?args=1055161,103;121;0;0

Citera
-det såg ut som en krigszon, det var helt bombat. Delar av bilen spreds över ett område med en radie på 50 meter. Det enda som återstod av bilen var bottenplattan

Länken gick att nå i går men har nu tydligen plockats bort.

Förefaller som att det är någon som försökt skoja med oss. Har sökt efter andra källor som skildrat den påstådda händelsen, men inte hittat något som matchar.

En bil som exploderar i Hultsfred och dödar en man borde vara en riksnyhet. I synnerhet om det handlar om en så våldsam explosion som den som skildrats.

Tydligen någon skrönodlare som varit i farten. Eftersom förmodligen rätt många hann läsa utlägget (och kanske sparat undan det) så lär storryn komma att dyka upp igen och framställas som en verifierad sanning. Det är så här skrönor föds. ???

/Knut.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #79 skrivet: 16 maj 2006, 18:33:06 »
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,825127,00.html

Kan förstås vara en skröna ändå - har inte sett fler kommentarer.

Gasoltuber i bilen enligt artikeln.
« Senast ändrad: 16 maj 2006, 18:43:02 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #80 skrivet: 16 maj 2006, 20:06:33 »
Jag såg och hörde om det på nån tv nyhets sändning
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #81 skrivet: 16 maj 2006, 22:01:01 »
Hej allihopa, jag bara undrar är det någon som kollat med polisen i Kalmar om det ens är sant ?

MVH
Messer

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #82 skrivet: 16 maj 2006, 23:19:36 »
Det beskrivna scenariot är inte möjligt att åstadkomma m.hj.a. gasol. Gasol har ett alldeles för långsamt tändförlopp.

Antändningens vågfront på gasol, har en maximal utbredningshastighet på 0,38 m/s. Det uppstår vid en koncentration på 3,6% (volym) i luft. Gasol tänder mera som ett poff än en smäll. Försök som gjorts med att provocera fram antändning av gasol i bilar har visat att det är mycket svårt att lyckas få den att tända. Krävs tämligen exakt blandningsförhållande. Något för låg eller något för hög inblandning, så tänder det inte alls. Försöken har dessutom visat att tändförloppet är tämligen tamt. De som utfört testerna hävdar att en människa sittande inne i bilen under en sådan tändning, sannolikt skulle komma undan med lite svedd hud.

Lite svedd hud är just vad människor som varit med om att läckande gasol i husvagnar antänts, brukar komma undan med.

För att spränga en bil som den i Hultsfred, behövs en ren detonation. Då vill det till andra saker än gasol.

Grundtipset ”skröna” kvarstår.

Den som vill läsa mer om försök med gasol kan ta del av ett omfattande material på engelska.
Kolla länkbiblioteket i www.fam-bjork.se 
Välj allmänna avd. och sedan AC avd.

/Knut.

Utloggad Ragge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Järnforsen
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #83 skrivet: 17 maj 2006, 06:03:02 »
Det beskrivna scenariot är inte möjligt att åstadkomma m.hj.a. gasol. Gasol har ett alldeles för långsamt tändförlopp.

Antändningens vågfront på gasol, har en maximal utbredningshastighet på 0,38 m/s. Det uppstår vid en koncentration på 3,6% (volym) i luft. Gasol tänder mera som ett poff än en smäll. Försök som gjorts med att provocera fram antändning av gasol i bilar har visat att det är mycket svårt att lyckas få den att tända. Krävs tämligen exakt blandningsförhållande. Något för låg eller något för hög inblandning, så tänder det inte alls. Försöken har dessutom visat att tändförloppet är tämligen tamt. De som utfört testerna hävdar att en människa sittande inne i bilen under en sådan tändning, sannolikt skulle komma undan med lite svedd hud.

Lite svedd hud är just vad människor som varit med om att läckande gasol i husvagnar antänts, brukar komma undan med.

För att spränga en bil som den i Hultsfred, behövs en ren detonation. Då vill det till andra saker än gasol.

Grundtipset ”skröna” kvarstår.

Den som vill läsa mer om försök med gasol kan ta del av ett omfattande material på engelska.
Kolla länkbiblioteket i www.fam-bjork.se 
Välj allmänna avd. och sedan AC avd.

/Knut.

Bevisligen har det hänt. Peronen i fråga är har en Rörfirma. Kan ju vara andra gaser också. Men polisens tekniker har säkert fel. Du har ju förklarat hela händelseförloppet ovan.

// Roger
Villa 150 kvm har haft spån. Har nu borrat p g a olika anledningar. Borrans djup 155m
Min pump är en Thermia Diplomat TWS10. Start av pumpen 2005 09 22

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #84 skrivet: 17 maj 2006, 15:12:59 »
Det uppstår vid en koncentration på 3,6% (volym) i luft. Gasol tänder mera som ett poff än en smäll.

Jag har en gammmal handbok i hanterig av explosiva gaser. Där anges att explosionsrisk föreligger vid högsta/lägsta gränser för blandning med luft till 1,7-8,8 volymprocent (Gasol 25/75).

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #85 skrivet: 17 maj 2006, 20:48:24 »
var står det att han hade gasol i bilen? det står ju bara gasflaskor vad jag kan läsa &han hade väll en gas svets som alla andra rörisar
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #86 skrivet: 17 maj 2006, 21:11:04 »
Du kan nog ha rätt, men jag tror det stod gasol i Barometern. Där det verkar som om man behöver logga in/prenumerera för att kunna läsa gamla artiklar?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #87 skrivet: 17 maj 2006, 22:25:44 »
Kan nu vidimera att smällen vekligen hänt. Händelsen bekräftas av kalmarpolisen. Polisutredningen inte klar, men det spekuleras om att det skulle handla om gasol.

Har delgivit synpunkten att de bör lämna dessa spekulationer och konsultera expertis. Vad de gör av det tipset ligger utanför min kontroll.

Killen skulle åka ut på ett driftslarm när det small.

Att han var rörmokare är klarlagt. Rörisar åker alltid med gassvets i bilen, men sällan med gasoltuber. En utströmmande blandgas av syrgas och acetylen ger en helt annan explosionskraft än läckande gasol blandad med vanlig luft.

Vill dock inte gå i god för att det räcker som förklaring. Smällen var ju rent ut sagt enorm. Mera likt en dynamitfylld bil i Bagdad.

Man frågar sig, hade killen fiender.

/Knut.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #88 skrivet: 17 maj 2006, 22:33:17 »
Det uppstår vid en koncentration på 3,6% (volym) i luft. Gasol tänder mera som ett poff än en smäll.

Jag har en gammmal handbok i hanterig av explosiva gaser. Där anges att explosionsrisk föreligger vid högsta/lägsta gränser för blandning med luft till 1,7-8,8 volymprocent (Gasol 25/75).

/Johan

Jo jag vet att gasol är möjlig att få eld på inom detta intervall.

Dock kvarstår att tändvilllighet och tändhastighet är störst vid 3,6% . Både tändvillighet och tändhastighet är högst där, men avtar drastiskt vid avvikelser inom intervallet.

Utanför intervallet är det hart när omöjligt att få eld på gasen.

Betänk även att frontvågens hastighet, 0,38 m/sek, promenerar du ifrån.
/Knut.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #89 skrivet: 18 maj 2006, 20:06:26 »
Är det inte gasol i flytande form som du pratar om, jag har mycket svårt att tro att hastigheten skulle vara så låg i gasform, för då skulle väl inte lågan i ett gasolmunstycke hinna tända gasolen som kommer ut innan den var långt utanför munstycket för hastigheten på gasolen ut ur flaskan är betydligt höre än 0,38m/sek.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!