Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: jehu
« skrivet: 21 maj 2006, 11:19:16 »

Har sett en hel del utbrända 850 och V70 genom åren, men inte berodde det på gasol inte!   ;) ::)
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 21 maj 2006, 00:24:04 »

nä nu har du fel!
oavsett vad det kostar så skulle jag aldrig fylla gasol i mitt AC system.
på samma sätt så föravarar jag inga gasflaskor i min såns sovrum! även om det skulle finnas plats för en där helt gratis!
Skrivet av: KOB (anbj)
« skrivet: 20 maj 2006, 18:06:32 »

oavsett om gasol briner snabt eller långsamt, så vill inte jag åka omgring mer gasol som läcktur i cupen i bilen från en trasig AC anläggning (som den här tråden igentligen handlar om)

att gasol är brandfarligt är det ju inge tvivel om! det händer årligen flara insedenter med husvagnar & gasol läckagen!

Självklart för dej att fylla R134a i AC-n. Du kan ju fylla på jobbet till kanske ingen kostnad alls.

Vore ju korkat att inte nyttja den optionen.

Precis lika korkat som det vore att du köpte reservdelar till bilen från Biltema, när du kan köpa s.k. originaldelar för netto, ungefär samma peng, på jobbet.

Farsan.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 19 maj 2006, 21:47:19 »

oavsett om gasol briner snabt eller långsamt, så vill inte jag åka omgring mer gasol som läcktur i cupen i bilen från en trasig AC anläggning (som den här tråden igentligen handlar om)

att gasol är brandfarligt är det ju inge tvivel om! det händer årligen flara insedenter med husvagnar & gasol läckagen!
Skrivet av: KOB (anbj)
« skrivet: 18 maj 2006, 22:15:28 »

Gasol i flytande form brinner inte,

Jo nog är gashastigheten genom munstycket låg alltid. Ska vara så. Släpper du på för kraftig gasström så blåser lågan ut sig själv.

Att det sedan låter som högre hastighet när det brinner, beror mest på volymutvidgningen vid förbränningen. Mycket större volymer av gas ska undan efter förbränningen.

/Knut.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 18 maj 2006, 20:06:26 »

Är det inte gasol i flytande form som du pratar om, jag har mycket svårt att tro att hastigheten skulle vara så låg i gasform, för då skulle väl inte lågan i ett gasolmunstycke hinna tända gasolen som kommer ut innan den var långt utanför munstycket för hastigheten på gasolen ut ur flaskan är betydligt höre än 0,38m/sek.
Skrivet av: KOB (anbj)
« skrivet: 17 maj 2006, 22:33:17 »

Det uppstår vid en koncentration på 3,6% (volym) i luft. Gasol tänder mera som ett poff än en smäll.

Jag har en gammmal handbok i hanterig av explosiva gaser. Där anges att explosionsrisk föreligger vid högsta/lägsta gränser för blandning med luft till 1,7-8,8 volymprocent (Gasol 25/75).

/Johan

Jo jag vet att gasol är möjlig att få eld på inom detta intervall.

Dock kvarstår att tändvilllighet och tändhastighet är störst vid 3,6% . Både tändvillighet och tändhastighet är högst där, men avtar drastiskt vid avvikelser inom intervallet.

Utanför intervallet är det hart när omöjligt att få eld på gasen.

Betänk även att frontvågens hastighet, 0,38 m/sek, promenerar du ifrån.
/Knut.
Skrivet av: KOB (anbj)
« skrivet: 17 maj 2006, 22:25:44 »

Kan nu vidimera att smällen vekligen hänt. Händelsen bekräftas av kalmarpolisen. Polisutredningen inte klar, men det spekuleras om att det skulle handla om gasol.

Har delgivit synpunkten att de bör lämna dessa spekulationer och konsultera expertis. Vad de gör av det tipset ligger utanför min kontroll.

Killen skulle åka ut på ett driftslarm när det small.

Att han var rörmokare är klarlagt. Rörisar åker alltid med gassvets i bilen, men sällan med gasoltuber. En utströmmande blandgas av syrgas och acetylen ger en helt annan explosionskraft än läckande gasol blandad med vanlig luft.

Vill dock inte gå i god för att det räcker som förklaring. Smällen var ju rent ut sagt enorm. Mera likt en dynamitfylld bil i Bagdad.

Man frågar sig, hade killen fiender.

/Knut.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 17 maj 2006, 21:11:04 »

Du kan nog ha rätt, men jag tror det stod gasol i Barometern. Där det verkar som om man behöver logga in/prenumerera för att kunna läsa gamla artiklar?
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 17 maj 2006, 20:48:24 »

var står det att han hade gasol i bilen? det står ju bara gasflaskor vad jag kan läsa &han hade väll en gas svets som alla andra rörisar
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 17 maj 2006, 15:12:59 »

Det uppstår vid en koncentration på 3,6% (volym) i luft. Gasol tänder mera som ett poff än en smäll.

Jag har en gammmal handbok i hanterig av explosiva gaser. Där anges att explosionsrisk föreligger vid högsta/lägsta gränser för blandning med luft till 1,7-8,8 volymprocent (Gasol 25/75).

/Johan
Skrivet av: Ragge
« skrivet: 17 maj 2006, 06:03:02 »

Det beskrivna scenariot är inte möjligt att åstadkomma m.hj.a. gasol. Gasol har ett alldeles för långsamt tändförlopp.

Antändningens vågfront på gasol, har en maximal utbredningshastighet på 0,38 m/s. Det uppstår vid en koncentration på 3,6% (volym) i luft. Gasol tänder mera som ett poff än en smäll. Försök som gjorts med att provocera fram antändning av gasol i bilar har visat att det är mycket svårt att lyckas få den att tända. Krävs tämligen exakt blandningsförhållande. Något för låg eller något för hög inblandning, så tänder det inte alls. Försöken har dessutom visat att tändförloppet är tämligen tamt. De som utfört testerna hävdar att en människa sittande inne i bilen under en sådan tändning, sannolikt skulle komma undan med lite svedd hud.

Lite svedd hud är just vad människor som varit med om att läckande gasol i husvagnar antänts, brukar komma undan med.

För att spränga en bil som den i Hultsfred, behövs en ren detonation. Då vill det till andra saker än gasol.

Grundtipset ”skröna” kvarstår.

Den som vill läsa mer om försök med gasol kan ta del av ett omfattande material på engelska.
Kolla länkbiblioteket i www.fam-bjork.se 
Välj allmänna avd. och sedan AC avd.

/Knut.

Bevisligen har det hänt. Peronen i fråga är har en Rörfirma. Kan ju vara andra gaser också. Men polisens tekniker har säkert fel. Du har ju förklarat hela händelseförloppet ovan.

// Roger
Skrivet av: KOB (anbj)
« skrivet: 16 maj 2006, 23:19:36 »

Det beskrivna scenariot är inte möjligt att åstadkomma m.hj.a. gasol. Gasol har ett alldeles för långsamt tändförlopp.

Antändningens vågfront på gasol, har en maximal utbredningshastighet på 0,38 m/s. Det uppstår vid en koncentration på 3,6% (volym) i luft. Gasol tänder mera som ett poff än en smäll. Försök som gjorts med att provocera fram antändning av gasol i bilar har visat att det är mycket svårt att lyckas få den att tända. Krävs tämligen exakt blandningsförhållande. Något för låg eller något för hög inblandning, så tänder det inte alls. Försöken har dessutom visat att tändförloppet är tämligen tamt. De som utfört testerna hävdar att en människa sittande inne i bilen under en sådan tändning, sannolikt skulle komma undan med lite svedd hud.

Lite svedd hud är just vad människor som varit med om att läckande gasol i husvagnar antänts, brukar komma undan med.

För att spränga en bil som den i Hultsfred, behövs en ren detonation. Då vill det till andra saker än gasol.

Grundtipset ”skröna” kvarstår.

Den som vill läsa mer om försök med gasol kan ta del av ett omfattande material på engelska.
Kolla länkbiblioteket i www.fam-bjork.se 
Välj allmänna avd. och sedan AC avd.

/Knut.
Skrivet av: messer
« skrivet: 16 maj 2006, 22:01:01 »

Hej allihopa, jag bara undrar är det någon som kollat med polisen i Kalmar om det ens är sant ?

MVH
Messer
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 16 maj 2006, 20:06:33 »

Jag såg och hörde om det på nån tv nyhets sändning
Skrivet av: jehu
« skrivet: 16 maj 2006, 18:33:06 »

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,825127,00.html

Kan förstås vara en skröna ändå - har inte sett fler kommentarer.

Gasoltuber i bilen enligt artikeln.
Skrivet av: KOB (anbj)
« skrivet: 16 maj 2006, 18:19:27 »

Citera
Läs artikeln på denna sida först. http://www.barometern.se/article.php?args=1055161,103;121;0;0

Citera
-det såg ut som en krigszon, det var helt bombat. Delar av bilen spreds över ett område med en radie på 50 meter. Det enda som återstod av bilen var bottenplattan

Länken gick att nå i går men har nu tydligen plockats bort.

Förefaller som att det är någon som försökt skoja med oss. Har sökt efter andra källor som skildrat den påstådda händelsen, men inte hittat något som matchar.

En bil som exploderar i Hultsfred och dödar en man borde vara en riksnyhet. I synnerhet om det handlar om en så våldsam explosion som den som skildrats.

Tydligen någon skrönodlare som varit i farten. Eftersom förmodligen rätt många hann läsa utlägget (och kanske sparat undan det) så lär storryn komma att dyka upp igen och framställas som en verifierad sanning. Det är så här skrönor föds. ???

/Knut.
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 15 maj 2006, 19:10:53 »


Hejsan!
Läs artikeln på denna sida först. http://www.barometern.se/article.php?args=1055161,103;121;0;0

/ Roger


Mmm, jag såg detta också och fick mig en tankeställare. Det varnades även för sprayflaskor i bil i någon tidning.
Skrivet av: Ragge
« skrivet: 15 maj 2006, 16:13:00 »

Har läckage på AC i min gamla Dodge (-91). Då det är ett förbjudet köldmedium (R12?) i den och jag blivit skrämd med kostnader på 15-20000 för att konvertera till modernare köldmedium så har jag låtit den vara.
Hittade nyligen denna trevliga sida http://81.216.240.206/citroen/AC/index.html där personen beskriver hur man någorlunda enkelt fyller systemet själv med mer miljövänlig gasol. (Givetivis bör läckan hittas först och åtgärdas, vilket säkerligen kostar skjortan (ny kondensor?))

Någon här som har erfarenhet av gasol i ACn? Låter som om effekten blir sämre men att man kan få fullgod effekt med rätt propanblandning. Låter frestande då man slipper anlita "experter" med expert-timtaxa varje gång systemet tappar orken. Gasol är ju billigt och miljövänligt.

Hejsan!
Läs artikeln på denna sida först. http://www.barometern.se/article.php?args=1055161,103;121;0;0

/ Roger


Skrivet av: KOB (anbj)
« skrivet: 12 maj 2006, 23:13:35 »

Drar mej till minnes att jag läst att R134a har betydligt ”slankare” molekylstruktur än de i dag förbjudna ”freonerna” t.ex. R12. :(

Det betyder att R134a är betydligt bättre på att diffundera (åla sig ut) mellan molekyler i gummi än vad R12 är. :'(

Kort repetition för läsare som ev. glömt vad de läst i skolan. Diffusion är anledningen till att bilens hjul måste pumpas med jämna mellanrum, trots att det inte handlar om punka. Luftens molekyler letar sig ut genom de små mellanrum som finns mellan molekylerna i gummit. :,v(

System designade för R134a är försedda med förstärkt barriär i slangar och kräver högre kvalitet på o-ringar och andra tätningar. Tror ändå inte vi får uppleva något R134a-system (i bilar) som håller gasen lika länge som de mest seglivade R12-systemen. Men det får vi leva med. *vinkar*

/Knut.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 12 maj 2006, 16:49:06 »

Nu tycker jag du var hård car man låt Herr brun njuta av sin fungerande kylanläggning tänk på att det kan vara sista sommaren tillsammans med den gammla bilen *vinkar*

Det är ju inte han som gör fel! det är firman som fyller bilen som inte följer bestämelserna
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 12 maj 2006, 00:21:11 »

De senaste bilarna (audi) jag haft har nog haft originalfyllingen fortfarande efter uppåt 10 år. På 20 år har jag nog bara behövt fylla en gång i en gammal audi med R12, och det var precis i vevan när det började bli väldigt knöligt att få någon att fylla R12.

Sommarbilen läcker dock ut sin laddning på två år. Jag köpte den (1984 pantera) år 2000, och då var A/C:n i stort sett tom på R12, trots att den tidigare ägaren satt i en ny japansk kompressor något år tidigare när den gamla York:en skar.

Jag konverterade till R134a, och bytte en gammal slang i samma veva, och det funkade bra i två säsonger. Fick sedan fylla den 2002 innan trippen till Frankrike, och de hittade ingen läcka. Funkade bra i två säsonger och inför trippen till Österrike och Italien 2004 var det dags igen. Nu är det slut igen, så i nästa vecka skall den in på läcksökning, och det lutar åt att vi byter tätningen på kompressoraxeln. Det finns ett par gamla långa slangar, flera meter, som är från 1984, och jag skulle nog vilja byta dem också.

Ett problem är att sommarbilen inte körs på vintern, och jag tror A/C:n skulle må bättre av att köras ibland. Eftersom jag jobbat lite med motorn i stort sett varje vinter, så har det inte gått att köra den.
Skrivet av: KOB (anbj)
« skrivet: 11 maj 2006, 23:20:30 »

Ingen AC i bil är ABSOLUT tät. ???

De som skiljer mellan dom är att en del är mindre, andra mer otäta. 8)

Hopplöst att läcktesta de mindre otäta. :'(

Kylskåp blir ofta 20 år och däröver, innan de skrotas. Vanligen har de sin originalfyllning kvar. Men har någon hört talas om en bil med AC som skrotats (av åldersskäl) som har något kvar av originalfyllningen? :(

/Knut.
Skrivet av: tolins
« skrivet: 11 maj 2006, 20:57:50 »

Att du har någon liten läcka kan man vara säker på men ibland är den hopplös att hitta utan att riva hela bilen .Lycka till på semestern jag hoppas både bil o ac fungerar hela resan *vinkar*
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 11 maj 2006, 20:22:01 »

det är olagligt att fylla ett system döär man inte lagat systemet först.
man ska desutom alltid byta torkfilter.
har du inte fyllt med R134a så kan gasen länga ut igenom slangarna.

när dom inte hitta lekaget, gjorde dom nån provtryckning då & vänta för att se om trycket sjönk?
när dom fyllde, golla dom då om trycket ändrades efter vakumsugningen, innan gasen fylldes? hur länge vänta dom?

Vad finns där att laga då inget läckage kunde hittas ;D
Det var en professionell verkstad och jag räknar med att de gjorde ett fullgott jobb (och resultatet var precis det önskade utan mutor e.d  >:D )

Och till alla som pikar mig för min gamla bil: bilar och andra fordon är som familjemedlemmar för mig. Inte byter man ut dom för att de blir gamla, eller...? Min gamla Dodge kommer jag att ta väl hand om på gamla dar, även om den har svårt att hålla tätt och är lite småskruttig.
I sommar bär det av till Kroatien i vår gamla trotjänare som varit vid Medelhavet många många gånger och dessutom hunnit med ett besök i Florida! Besiktningen passerades med blanka papper. Jag ser fram mot många härliga år tillsammans ^-^

(Vi har även en nyare (-00) slätstruken medelmåttig, tråkig, småbil, men den får frugan ratta.)
Skrivet av: tolins
« skrivet: 11 maj 2006, 20:10:09 »

Nu tycker jag du var hård car man låt Herr brun njuta av sin fungerande kylanläggning tänk på att det kan vara sista sommaren tillsammans med den gammla bilen *vinkar*
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 11 maj 2006, 19:49:58 »

det är olagligt att fylla ett system döär man inte lagat systemet först.
man ska desutom alltid byta torkfilter.
har du inte fyllt med R134a så kan gasen länga ut igenom slangarna.

när dom inte hitta lekaget, gjorde dom nån provtryckning då & vänta för att se om trycket sjönk?
när dom fyllde, golla dom då om trycket ändrades efter vakumsugningen, innan gasen fylldes? hur länge vänta dom?
Skrivet av: jehu
« skrivet: 11 maj 2006, 17:53:55 »

Är det en 91a får du nog vara glad om det blir kallt.  :)

Och räkna med att fylla en gång om året. Behövs det oftare än så är det nog klokt att köra med rutorna nere.

Eller skaffa något modernare att köra i.  Thumbsup
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 11 maj 2006, 11:16:12 »

Så här blev det till sist med min AC (Ingen gasol):
Felsökning med UV-spårgas gav inget läckage så systemet vakumsögs och påfylldes med R12-kompatibelt köldmedium SP-någonting + UV-spårvätska.

Frågan är vad man gör härnäst:
1. Kör tills det är tomt och betala för påfyllning varje år 1200 kr.
2. Kör till senhöst och försöker sen spåra läckan och åker på kompressorbyte/kondensorbyte 7-10000 kr.

Hmm, bilen är en 1991 och håller kanske inte 5 år till. Känns ganska skönt att de inte hittade läckan trots allt ;D
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 26 mars 2006, 17:48:54 »

Om du kan plocka fram det på jobb i morgon, så kolla också vilken spis som är tillverkad i Sverige.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 26 mars 2006, 17:41:19 »

Hej. jag har inte sett frågan tidigare. Men ugnstermostaten på den Polska spisen går bara till 250 ºC och den andra går till 300 ºC och vad det var mera som i detalj skiljer har jag inte i huvudet men jag ska försöka plocka fram det på jobbet i morgon.
Och att det är mera som skiljer är det väl ingen tvekan om varför skulle det skilja en tusenlapp i pris annars.
Och jag säger som alltid "man kan inte betala för en folkvagn och tro att man ska få en mercedes" åtminstonde är det så i min värld.
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 26 mars 2006, 17:15:51 »

Jag har många exempel men jag återkommer till "samma" Cylinda elspis den ena tillverkad i polen den andra i sverige den polska 1000:- billigare i inköp den polska har annan ugnstermostat, annan isolering, andra plattor. Så att det inte fins ett samband mellan priset och kvaliten är mer ovanligt än vanligt, och så vet jag att det fungerar med mycket som jag hanterar tex. kabel från samma fabrik till olika leverantörer med olika kvalitet. Men för att märka att det skiljer måste man nog jobba med varorna mer än vid något enstaka tillfälle.
För som ett känntlågprisvauhus säger samma vara till lägre pris KAN vara sant i visa fall men inte alltid. Det är väl så i dom flesta fabriker att resultatet på produkten varierar och sorteras ut i olika kvaliter och därmed olika priser.

Hej svenske kocken!

Eftersom du inte har svarat på mitt förra inlägg får jag försöka igen.
Jag refererar åter till Cylinda spisen som du hänvisar till. De spisar som säljs i Sverige och som inte är tillverkade av Gorenje har ugnstermostat och plattor ifrån EGO. Nu är det så att termostat och plattor kan jag köpa mycket billigare ifrån andra företag. T. ex. Electrolux och andra fristående företag.
Är de då sämre än de komponenter som jag köper på Elektroskandia?  Sc:,h
Självklart är de också tillverkade av EGO.

Kommentar?
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 24 mars 2006, 14:54:11 »

Som någon nämde märker man störst skilnad om man jobbar med grejorna.
jag har monterat många pirat deler på olika bilmärken & det är ofta skilnad på passform. (förutom at det kan vara andra toleranser & matrial grejorna)
ta bara en sån enkel grej som en framfjäder till en escort 88:a. den är konstigt nog lätare att få dit om den är orginal?

sen finns det ju visa produkter som är väldigt lika, där kan det var en sån enkel grej att orginalet har en tätare kontroll av grejorna, man kanske kör stick prov på var 1000 del, mot pirat som kollar var 10 000 del & därför kan hålla lägr pris & om man inte har otur så är delen jämförbar med orginal.

Oavsett vad ni tycker om min inställning till pirat/orginal. Så kör inte i annat än R134a i era Ac system !!!
att det är dyrt att konvertera är en myt!
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 24 mars 2006, 12:18:25 »

Jag har många exempel men jag återkommer till "samma" Cylinda elspis den ena tillverkad i polen den andra i sverige den polska 1000:- billigare i inköp den polska har annan ugnstermostat, annan isolering, andra plattor.

Hej svenske kocken!

Det hade varit intressant om du kunde "specca" vilken Cylinda spis som är tillverkad i Sverige. Mig veterligen finns det ingen. Sc:,h
Skrivet av: jehu
« skrivet: 24 mars 2006, 11:42:26 »

VOLVO ORIGINAL!!! Det känns tryggt.  ;D

Betala ALLTID fullpris, då kan du ALDRIG bli lurad.  ;D ;D

Och tro ALLTID på reklam! Varför skulle dom ljuga??  :D ;D *roflmao* Thumbsup studs *vinkar*
Skrivet av: kek29
« skrivet: 24 mars 2006, 09:07:34 »



Sen till ac skulle jag aldrig i helvete köpa en orginal kondensor till en volvo när jag får en för mindre
än halva priset på Avantia som hållen mycke högre kvalite än vad orginal, när som sagt orginal
är i aluminium och Avantia har koppar på dom flesta av sina.
Kan jag få ett svar på den CarMan
samma med övertrycksventilen (dumpventil) till V.A.G:s turbon...original i plast och för samma pengar får man en ställbar i aluminium !!!  Den här "tråden" lär nog inte dö ut så lätt  Thumbsup  Älvsbyn...är det någonstans i Sverige ???  ;)
Skrivet av: Hasse21
« skrivet: 24 mars 2006, 08:53:42 »

Amen!
Skrivet av: dragan
« skrivet: 23 mars 2006, 22:13:44 »

Att de är skilnad på pirat och orginal är väll klart i vissa fall.
Köper man bilreservdelar på biltema och mikro och tror de är lika bra som orginal
då kan jag förstå att man blir upprörd.
Men att komma och säga samma om pirata oginaldelar då är man ju bara tjurig, när ända skillnaden
är att de inte står bilmärkets logga på kartongen utan bara tillverkarens och detaljen har exakt
samma nummer på sig som orginal.
Vad får er att tro att de är nån jävla superkvalite som man får via orginal, då skulle väll bilarna hålla
mycke bättre då än vad dom gör också.

Sen till ac skulle jag aldrig i helvete köpa en orginal kondensor till en volvo när jag får en för mindre
än halva priset på Avantia som hållen mycke högre kvalite än vad orginal, när som sagt orginal
är i aluminium och Avantia har koppar på dom flesta av sina.
Kan jag få ett svar på den CarMan
Skrivet av: tolins
« skrivet: 23 mars 2006, 22:04:05 »

ja du Kek din årsmedeltemp slår jag inte . Men i älvsbyn har vi ofta kallast i sverige på vintern o varmast i sverige på sommarn. Ni vinner tack vare att ni bara har 3 årstider ( höst,vinter,vår) *vinkar*
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 23 mars 2006, 21:58:57 »

Jag har många exempel men jag återkommer till "samma" Cylinda elspis den ena tillverkad i polen den andra i sverige den polska 1000:- billigare i inköp den polska har annan ugnstermostat, annan isolering, andra plattor. Så att det inte fins ett samband mellan priset och kvaliten är mer ovanligt än vanligt, och så vet jag att det fungerar med mycket som jag hanterar tex. kabel från samma fabrik till olika leverantörer med olika kvalitet. Men för att märka att det skiljer måste man nog jobba med varorna mer än vid något enstaka tillfälle.
För som ett känntlågprisvauhus säger samma vara till lägre pris KAN vara sant i visa fall men inte alltid. Det är väl så i dom flesta fabriker att resultatet på produkten varierar och sorteras ut i olika kvaliter och därmed olika priser.
Skrivet av: kek29
« skrivet: 23 mars 2006, 21:45:25 »

CARMAN du har mitt fulla stöd DET är SKILLNAD och den är i min branch (El) kan jag utan att tveka påstå att PRIS och KVALITET går hand i hand med ytterst få undantag
Om jag köper 20 meter kabel över disk i butik eller samma kabel av min kompis som har el-firma för ett betydligt billigare pris betyder det då att den billigare kabeln är sämre för att den är billigare men kommer från samma tillverkare....jag bara undrar !!  a:gl
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 23 mars 2006, 21:37:58 »

CARMAN du har mitt fulla stöd DET är SKILLNAD och den är i min branch (El) kan jag utan att tveka påstå att PRIS och KVALITET går hand i hand med ytterst få undantag
Skrivet av: kek29
« skrivet: 23 mars 2006, 21:15:32 »

Den stora skilnadenmellan er & mig väll att jag varit innan för väggarna & fått kollat på testresultat fårn vissa pirat delar som jämförts mot orginal delar.
Märk väl...VISSA...delar...hade jag varit komponenttillverkare så hade ju jag också haft förstånd nog att jämföra mina delar mot betydligt sämre delar !!  Det viktigaste med att vara konsument är att vara en medveten konsument !!! Personligen gillar jag sådana här diskussioner så CARMAN...stå på dig !! (trist vore det ju om vi alla tyckt likadant)
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 23 mars 2006, 20:57:56 »

Den stora skilnadenmellan er & mig väll att jag varit innan för väggarna & fått kollat på testresultat fårn vissa pirat delar som jämförts mot orginal delar.
Skrivet av: Hasse21
« skrivet: 23 mars 2006, 20:19:45 »

Näe grabbar och föralldel tjejer nu släpper vi Carman som nykokt potatis i näven, han kommer aldrig att ge sig.Han är ju VP-Dignitär med 2095 inlägg.Ger man han på nöten med motargument så inte f...n vågar han fullfölja det ämnet utan han hittar på nåt annat att dravla om.Håller hans andra 2087 inlägg samma klass så då vet iallafall jag vad jag ska undvika.Tack för mej

PS Carman använd stavningskontrollen vid inläggen
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 23 mars 2006, 17:19:58 »

Vi kan ju ta sachs kopplingar ,bosch, m.m som exempel...inte ställer man om en maskin från tillverkning av originaldelar till eftermarknadsdelar...det skulle absolut inte vara kostnadseffektivt !! Finns ju även exempel där s.k pirat är bättre än original. Men detta fenomen hittar vi ju bland hemelektroniken också..blaupunkt ,phillips, panasonic...oftast samma grejer under skalet, bara priset som skiljer !!! Att entydigt säga att piratdelar är dåligt kan man inte !!!  Lager är faktiskt ett utomordentligt exempel...ta SKF deras lager säljs under många namn ute i världen...att nån sitter o vrider på en "knapp" där det står SKF lager o "annat" lager som vi ska göra sämre är ju tämligen långsökt !!!

När det gäller Sachs kopplingar kan vi ta ett mig närliggande exempel. Jag har en kusin som har en Lamborghini Diablo, där kopplingen är slut (vilket verkar vara standard på dem...).

I Sverige kostar bara kopplingen, original Lamborghini (Sachs), utan arbete, runt 50 papp (har jag för mig). Eftersom jag inte kan få in i skallen hur en koppling skulle kunna kosta 50 papp så kollade jag lite på Ebay, och hittade en kille i USA som sålde original Lamborghini kopplingar för ca 21 papp. Jag beställde hem en sån, och strax efter att den kom hem så kollade min kusin mest på skoj på Mekonomen, och si, de hade den också, fast i Sachs-kartong, och för 10 papp  huvuddunk

Det är samma koppling även till Ferrari 550 Maranello, och ingen skall inbilla mig att Sachs skulle ställa om maskinerna när de tillverkar åt Lamborghini eller Ferrari, eller åt sig själva.

Klockrent exempel? det var ju knapast en standard bil med standard grejor!
Hur kom ni förestan fram till att det var samma  grejor?
Dom andvänder nog vanliga racing grejor så det kan du nog hitta på andra ställen & sen har återförsäljaren gåjort ett påslag



om vi tar kopplingar till vanliga bilar så set man ofta jätte stora skilnader i Balancering & gods tjocklek, infästningar m.m. men det man inte ser är vilken blandmning på matrialet i lammelen det är & här fins stora skilnader på egenskaper!
Skrivet av: jehu
« skrivet: 23 mars 2006, 15:05:16 »

Ofta reagerar folk så som ni reagerar & man antar att man vet hur det är.
jag vet att jag har rätt & det räcer för mig.
Desutom har jag inte sagt att alla pirat delar har annan spec än orginal. men många har det, jag lovar!

Inte lätt å vara wisserbesser!  ;D

Ibland är ju pirat  t o m bättre än original, där har du ju helt rätt.  Thumbsup
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 23 mars 2006, 14:17:36 »

Vi kan ju ta sachs kopplingar ,bosch, m.m som exempel...inte ställer man om en maskin från tillverkning av originaldelar till eftermarknadsdelar...det skulle absolut inte vara kostnadseffektivt !! Finns ju även exempel där s.k pirat är bättre än original. Men detta fenomen hittar vi ju bland hemelektroniken också..blaupunkt ,phillips, panasonic...oftast samma grejer under skalet, bara priset som skiljer !!! Att entydigt säga att piratdelar är dåligt kan man inte !!!  Lager är faktiskt ett utomordentligt exempel...ta SKF deras lager säljs under många namn ute i världen...att nån sitter o vrider på en "knapp" där det står SKF lager o "annat" lager som vi ska göra sämre är ju tämligen långsökt !!!

När det gäller Sachs kopplingar kan vi ta ett mig närliggande exempel. Jag har en kusin som har en Lamborghini Diablo, där kopplingen är slut (vilket verkar vara standard på dem...).

I Sverige kostar bara kopplingen, original Lamborghini (Sachs), utan arbete, runt 50 papp (har jag för mig). Eftersom jag inte kan få in i skallen hur en koppling skulle kunna kosta 50 papp så kollade jag lite på Ebay, och hittade en kille i USA som sålde original Lamborghini kopplingar för ca 21 papp. Jag beställde hem en sån, och strax efter att den kom hem så kollade min kusin mest på skoj på Mekonomen, och si, de hade den också, fast i Sachs-kartong, och för 10 papp  huvuddunk

Det är samma koppling även till Ferrari 550 Maranello, och ingen skall inbilla mig att Sachs skulle ställa om maskinerna när de tillverkar åt Lamborghini eller Ferrari, eller åt sig själva.
Skrivet av: kek29
« skrivet: 23 mars 2006, 13:33:45 »

Ofta reagerar folk så som ni reagerar & man antar att man vet hur det är.
jag vet att jag har rätt & det räcer för mig.
hallelujaaaa  ;)
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 23 mars 2006, 13:07:42 »

Ofta reagerar folk så som ni reagerar & man antar att man vet hur det är.
jag vet att jag har rätt & det räcer för mig.
Desutom har jag inte sagt att alla pirat delar har annan spec än orginal. men många har det, jag lovar!

Det där med batterierna låter intresannt. viserligen tror jag inte man har olika spec på en sån sak. Men packade ni verkligen upp batterier som var nerpackade?

idag kör volvo med Varta batterier vad jag vet & dom har ju inte ens samma färg på plasten man gjuter i som orginal ?!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!