Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpen larmar när det är för varmt ute  (läst 9721 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wingqvist_

  • Gäst
Wingqvist_
Värmepumpen larmar när det är för varmt ute
« skrivet: 06 juni 2016, 10:05:38 »
Hej,

Verkar som om min värmepump, Fighter 2020, larmar på S1-16 (Korta drifttider. Uppträder då drifttiden varit kortare än 2 minuter 3 gånger i rad.) Detta händer när det är väldigt varmt ute. 25-26 grader. Annars fungerar den fint, måste dock starta om den om den ställt sig i S1-16.

Några idéer vad detta kan bero på?

Mvh
Magnus

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpen larmar när det är för varmt ute
« Svar #1 skrivet: 06 juni 2016, 10:35:30 »
Troligen har du för hög kurva inställd i styrningen så den försöker göra värme trots att det är varmt ute.
Alla termostater i huset har troligen stängt, så värmepumpen för inget flöde och stannar därför strax efter att den startat.
Om de tillåts arbeta på det där sätter så håller de normalt inte många månader/år...

Det kan också vara att den försöker göra tappvarmvatten, men att växelventilen kärvar så att värmen går mot radiatorerna (som har stängda termostatventiler) och då stänger den av sig på driftspressostaten trots att temp i VVB inte har nått upp till börvärde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepumpen larmar när det är för varmt ute
« Svar #2 skrivet: 06 juni 2016, 14:35:28 »
Hur är din 2020 inkopplad?
Sitter den ihop med typ en VVM eller är den dockad till nån annan typ av panna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Wingqvist_

  • Gäst
Wingqvist_
SV: Värmepumpen larmar när det är för varmt ute
« Svar #3 skrivet: 07 juni 2016, 16:44:34 »
Den sitter kopplad till en EVP270. Termostaterna på elementen är alltid öppna på max, detta skall ju styras av EVP:n.

Med tanke på att den bara startar och stoppar 3 ggr och sedan ställer sig i läge S1-16, så borde ju det inte slita extra på vp:n, snarare går den mer sällan? Eller tänker jag fel?

Jag har ganska hög värmekurva, men när det är så pass varmt ute borde den inte försöka göra värme alls?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Magnus

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpen larmar när det är för varmt ute
« Svar #4 skrivet: 07 juni 2016, 16:50:31 »
Du skulle kunna ha ett igensatt filter i cirkulationen mellan värmepump och panna, om flödet är lågt så blir temperatur/tryck högt i värmepumpen, och ju varmare det blir ute desto högre uteffekt får din värmepump, med högre uteffekt stiger framledningstemperaturen mer och den kan möjligen lösa ut på driftspressostaten.
När den gjort det några gånger så larmar den.
Jag är inte så bra påläst på de där sakerna, så ta detta som en möjlig orsak.
Det kan även vara cirkpumpen som fungerar dåligt, eller bör ställas upp en snäpp i hastighet.

Kolla även så att alla säkringar på matningen till värmepumpen är hela, om den går på bara två faser, och motorskyddet är ställt på automatisk återställning, skulle det kunna vara en trasig säkring som är orsaken också.
« Senast ändrad: 07 juni 2016, 16:52:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Värmepumpen larmar när det är för varmt ute
« Svar #5 skrivet: 07 juni 2016, 21:13:29 »
Hittills har jag inte sett att nån har råkat ut och nämnt problemet med varmt ute- LVVP stänger av sig, startar inte.
Det jag vet är värmespären på 30gr i styret vad det gäller CTC EcoAir.
Kan vara det fenomenet du har upplevt? Kolla manualen för din LVVP.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpen larmar när det är för varmt ute
« Svar #6 skrivet: 08 juni 2016, 00:16:15 »
Mmm, de flesta värmepumpar har en max temperatur som de kan arbeta med utan att kylprocessen blir dålig (kan skada kompressor, eller överhetta olja).
På min bergvärmepump är t.ex. max brinetemp +20 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepumpen larmar när det är för varmt ute
« Svar #7 skrivet: 08 juni 2016, 06:19:28 »
Den borde inte producera värme alls, så nåt fel på inställningarna är det. Men förmodligen är inte det enda förklaringen så kolla smutsfilter och cirkpump. Går det att se temperaturerna på inkommande och utgående vatten och framledningen börvärde strax innan den stannar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepumpen larmar när det är för varmt ute
« Svar #8 skrivet: 08 juni 2016, 07:55:41 »
Vad har du för temp och kopplingsdifferans på dockningstermostaten (kanal 20, 21 och 22) i EVP 270?
Jämför även kanal 20 med 01 på EVP 270 när värmepumpen går?
Sen bör du kolla temperaturerna T2 och T3 på nibe 2020 när den startar och går så ser du om det visar nått onormalt där?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Wingqvist_

  • Gäst
Wingqvist_
SV: Värmepumpen larmar när det är för varmt ute
« Svar #9 skrivet: 08 juni 2016, 09:46:57 »
Har nu fått samma problem även då det är svalare ute. Så vi kan nog utesluta temp ute. Det var nog bara ett sammanträffande att det hände under de varmaste dagarna. Efter vissa omstarter så går den ett tag, men sedan ställer sig i samma läge. Skall kolla filter och cirkulationspump. Låter rimligt att dessa kan vara orsaken.

Med vänlig hälsning
Magnus

Wingqvist_

  • Gäst
Wingqvist_
SV: Värmepumpen larmar när det är för varmt ute
« Svar #10 skrivet: 08 juni 2016, 23:10:42 »
Skulle skruva loss och kolla smutsfiltret. Visst, när jag väl fÃ¥tt av muttern och vattnet runnit klart märker jag att det inte finns nÃ¥gon filter under muttern. Det kan inte vara bra?  :(


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpen larmar när det är för varmt ute
« Svar #11 skrivet: 09 juni 2016, 06:33:13 »
Hur säker är du på det, filtret kan se ut som insidan på ett skitigt rör om den är igensatt....
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Wingqvist_

  • Gäst
Wingqvist_
SV: Värmepumpen larmar när det är för varmt ute
« Svar #12 skrivet: 09 juni 2016, 08:37:34 »
Är inte helt hundra, men jag kunde sticka in fingret och röra det i respektive riktning inne i "röret".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpen larmar när det är för varmt ute
« Svar #13 skrivet: 09 juni 2016, 12:01:29 »
OK, då saknas nog filtret.
Det behöver inte vara någon katastrof, men visst, någonstans sätter sig ju smutsen, i cirkpumpen eller i värmeväxlaren t.ex.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Wingqvist_

  • Gäst
Wingqvist_
SV: Värmepumpen larmar när det är för varmt ute
« Svar #14 skrivet: 16 juni 2016, 11:19:28 »
Hej,

Nu har jag kollat av fler saker. Filtret hittades, det hade hoppat ur när jag lossade muttern, det såg dock rätt ok ut.

Har även kollat av att alla radiatorer kör fullt öppet. Och cirkulationspumpen verkar fungera (surrar lite iaf) när värmepumpen går.

Vill poängtera att värmepumpen går ett par gånger under några timmar innan den ställer sig i läge "16" (korta driftstider).

Som jag ser det kan det vara två saker. Värmeväxlaren, som någon nämnt eller eventuellt att någon givare gett upp. Kan det vara rimligt?

Hur kan jag kontrollera värmeväxlaren?

Mvh
Magnus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!