Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög värmepump  (läst 1954 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Hög värmepump
« skrivet: 21 januari 2016, 13:25:14 »
Hej!

VÃ¥r CTC L/V pump fungerar inte.

Display visar "Hög värmepump".
ute: -10
panna: 64
framledn: 59
VP in/ut: 56/56
radiatorpump: till
fördröjn. shunt: 0

Statistik senaste 24h: tid: 0 min. 0 tim.
starter: 1
(har visat det några dagar)

Shunten står längst till vänster (max)

Som det är nu går vår EcoEl CTC bara som elpanna.

Kan någon hjälpa med tips vad som är fel är jag jättetacksam.

/Hälsningar Åke

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hög värmepump
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2016, 14:30:12 »
Er pump verkar fungera helt normalt
"hög värmepump" innebär att vattnet i nedre pannan är för varmt.
Om ni behöver 59 grader på framledningen vid -10 ute, bör ni sätta "min utetemp" till -8.
Pumpen spärras då vid -8 och elpatronen i nedre pannan går in i stället.
När sedan utetempen stiger över -8, kommer pumpen att starta igen.

Läs här om hur er pump funkar:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Alrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Hög värmepump
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2016, 14:45:05 »
Hej!

Tack erp för svar.  :)

Min pump är inställd efter dina rekommendationer tidigare och har fungerat bra.
Förra veckan blev det kallt -16 grader så jag ställde in att pannan fick ta 9kW. Jag trodde att pannan prioriterade L/V pumpen och bara använde elen när det behövdes. Jag kanske ska ställa in elpanna på 3kW så löser det sig?

/Hälsningar Åke

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hög värmepump
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2016, 15:15:33 »
Normalt ska pumpen svara för uppvärmningen och elpatronen i övre panna ska säkra varmvattentillgången.
När det är noll eller mer ute klarar pumpen alltid att hålla värmen och oftast även varmvattnet ensam.

Därför kan man då testa att sätta effekten till noll kW och tempen till 40 grader på elpatronen och se hur det funkar.
Blir det problem med varmvattnet sätter man patronen till 1,5 kW och ev höjer tempen något.

Sedan kör man på dessa inställningar tills det blir kallt, och då väntar man tills pumpen inte klarar att hålla tempen på framledningen. Då ökar man med 1,5 kW och försöker få shunten att ta vatten från övre pannan och returnera till undre pannan. Då kan man få 55-56 grader på framledningen och få tillbaka runt 40-45 grader på returen, så att pumpen värmer detta lite grand och sedan värms det ytterligar något i övre pannan. Om det blir för varmt i undre pannan, kommer pumpen att stoppas på "hög värmepump" och övre patronen stå för värmen.

Om man inte kan lösa detta måste man sätta "min utetemp" till värdet man har ute nu, så att undre elpatron kan ersätta pumpen här.
Om pumpen stannar pga hög temp, kan man få igång den genom att stänga av elpatronen tills vattnet svalnat så att pumpen startar igen. Då kan man prova att köra på 1,5 kW och se om man kan hålla igång pumpen, går det bra kan man öka effekten lite till och hela tiden se till att ligga något under alla börvärden

Ett annat sätt är att helt enkelt sänka värmekurvan och sätta in ett litet elelement i rummet man vistas i, eller hålla ner effekten på elpatronen och låta pumpen klara sig så gott den kan.
Behöver man 50-55 grader på framledningen så börjar man få problem, om man inte vill köra på ren elpanna.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hög värmepump
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2016, 19:43:23 »
Vad har du för huskurva?
Om du behöver 59 vid -10 så ser det ut som om du har kurva 64. I såna fall är risken stor att du får problem redan vid -5.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!