Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Geo 512  (läst 8995 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

vpmas4

  • Gäst
vpmas4
IVT Geo 512
« skrivet: 10 juli 2019, 15:14:58 »
Har just fått offert på en utbytespump, IVT Geo 512.
Då detta är en rätt ny IVT pump, vore jag tacksam för kommentarer, från er på forumet, som
har erfarenhet av denna pump, eller bara vill kommentera. Min tidigare pump, IVT Greenline E11.


Tack!

Utloggad art_vandelay

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 512
« Svar #1 skrivet: 11 juli 2019, 00:08:29 »
Har just fått offert på en utbytespump, IVT Geo 512.
Då detta är en rätt ny IVT pump, vore jag tacksam för kommentarer, från er på forumet, som
har erfarenhet av denna pump, eller bara vill kommentera. Min tidigare pump, IVT Greenline E11.


Tack!

Enl firman som lämnade offert till mig skulle det ta 18 år innan jag tjänade in det högre priset för Geo 512 jämfört med en premiumline hq.

Vet ej hur han räknade och vet heller inte om det stämmer. Valde ändå bort Geo 512 pga det rejält tilltagna priset.

Får glädja mig åt färgskärmen på min telefon istället för färgskärm på värmepumpen...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 512
« Svar #2 skrivet: 11 juli 2019, 09:19:18 »
Hur gammal är din nuvarande värmepump?
Har den gått i mer än 50 000 timmar så indikerar det att du i grunden har en anläggning väl anpassad för värmepump med on/off-kompressor och kan nog lika gärna välja en billigare on/off även denna gång.
Har du varit nöjd med IVT och vill ha senaste teknik så är det inverter som gäller.
Det osäkra med dessa är väl främst att de inte funnits så länge och det kan finnas barnsjukdomar som ännu inte visat sig.
Mängden elektronik, och invertern gör även att det finns mer som kan krångla - så det är nog inte säkert att man någonsin tjänar in mellanskillnaden.
« Senast ändrad: 11 juli 2019, 09:21:21 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 512
« Svar #3 skrivet: 11 juli 2019, 09:44:32 »
IVT GEO512 verkar vara en fin maskin, såg den på hem & villa i höstas. Prestanda är väldigt bra på den maskinen och styrningen verkar fin och följsam.
Vad gäller inverterhaverier så har jag tittat in i våra system och hittar inte en reklamation på inverterkortet sedan vi lanserade vår inverter under hösten 2013.
Så inverterproblematiken verkar mer vara isolerad till tillverkaren än till tekniken.

I ditt fall så måste du räkna på återbetalningstiden mellan denna maskin och alternativ produkt.

Mvh
Daikin

Jozi

  • Gäst
Jozi
SV: IVT Geo 512
« Svar #4 skrivet: 30 september 2019, 16:08:30 »
Någon som vet när den släpptes? Överväger Gro 512 vs Nibes nya S-serie.

Mvh
JZ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!