Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NÃ¥gon risk med för lÃ¥g hastighet pÃ¥ cirkulationspump?  (läst 17522 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kanske har snöat in totalt på det här med skillnaden mellan värmebärare in och ut men jag lyckas inte få några vettiga värden där såvida jag inte har pumpen på lägsta hastighet men jag vet inte om det kan medföra några problem i längden?

På läge 3 har jag typ 2-3 grader skillnad mellan GT8 och GT9 när kompressorn gått en stund. Vid läge 2 har jag 4 ungefär. Går jag ner på läge 1 så hamnar skillnaden på typ 6-7 grader.

Vad säger detta om min anläggning? Är det nÃ¥got som är fel eller ska jag sluta jaga grader hit och dit?  ::) Man blir lätt lite manisk i jakten pÃ¥ lägre förbrukning  ;)

I manualen står det att man bör undvika att köra pumpen på lägsta hastighet för de större modellerna och jag har en HT+ C9. Varför?

Huset (från 1927 med tillbyggd källare och påbyggnad på 70-talet) är 168kvm (1.5 plan med källare) med äldre radiatorer. Alla radiatorer står fullt öppna förutom i sovrummet på övre plan där vi vill ha det lite svalare. Har ca 1 bar i systemet.

Kan tillägga att några av radiatorerna är ganska mycket varmare än övriga. Visserligen är dom som är varmare i regel mindre än de stora så det kanske är normalt?
« Senast ändrad: 09 januari 2019, 22:23:41 av berisen »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jag har en Nibe 8kW. Där ska delta vara c:a 8 grader. Jag har fått rekommendationen att köra med lägsta möjliga flöde. Bara höja flödet om delta är mer än typ 9-10 grader. Vad som gäller din maskin vet jag inte, men jag tror 6-7 grader är OK.


Två orsaker kan jag tänka mig till för lågt delta:

- felvisande mätare. (Om de visar lika när VP inte värmer men CP går så är de OK)

- "kortslutning" i någon/några radiatorer, dvs vattnet tar en genväg genom en radiator som är för öppen (Gäller två-rörs system) Mät temperaturskillnaden mellan inkommande och utgående på de små radiatorerna. Är deltat där mycket lågt, så kolla om det går att strypa lite.

2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
En IR-termometer kan vara ett bra verktyg för att utreda om du har kortslutning i någon eller några av dina radiatorer, tycker det finns mycket som talar för det.
Det KAN också vara så att du har ett radiatorsystem som i grunden drivs av självcirkulation och då behöver ju cirkpumpen inte hjälpa till så mycket.
IR-termometer: https://www.energibutiken.se/sv/ir-termometrar/110-ir-termometer.html
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en Nibe 8kW. Där ska delta vara c:a 8 grader. Jag har fått rekommendationen att köra med lägsta möjliga flöde. Bara höja flödet om delta är mer än typ 9-10 grader. Vad som gäller din maskin vet jag inte, men jag tror 6-7 grader är OK.


Två orsaker kan jag tänka mig till för lågt delta:

- felvisande mätare. (Om de visar lika när VP inte värmer men CP går så är de OK)

- "kortslutning" i någon/några radiatorer, dvs vattnet tar en genväg genom en radiator som är för öppen (Gäller två-rörs system) Mät temperaturskillnaden mellan inkommande och utgående på de små radiatorerna. Är deltat där mycket lågt, så kolla om det går att strypa lite.

Tack för svar!
Mätaren visar korrekt tror jag för dom visar lika när kompressor inte är igång.

Det det där med kortslutning var intressant, ska försöka kolla upp det närmare. Vissa radiatorer är mycket varmare än övriga, iofs är det dom som är mycket små till ytan och det kanske är naturligt men jag vet inte. Har testat att stänga de radiatorer som är för varma lite grann men jag vet inte om jag tycker det blir någon större skillnad. Har även luftat samtliga. Det enda som gjort stor skillnad hittills på värdena är att sänka hastigheten på pumpen till lägsta.

I manualen står följande:

"Sänk värmebärarpumpens hastighet:
Använd en skruvmejsel eller ett
mynt för att sänka hastigheten på
värmebärarpumpen. Vrid ett steg medurs.
Lägsta hastigheten ska undvikas."


Men jag läser också:

"För att värmepumpen ska fungera optimalt är det viktigt att fl ödet på varma
sidan i värmepumpen kontrolleras. Värmebärarpumpen har oftast en omkopplare
för hastigheten och inställningen beror på tryckfallen i systemen.
En rekommenderad temperaturdifferens över värmepumpen på varma
sidan är mellan 7-10ºC och på den kalla sidan mellan 2-4ºC."


Detta talar ju för att det kanske vore bra att sänka hastigheten till steg 1? Men stycken ovan säger ju att man bör undvika det  Sc:,h


Jag har väldigt gamla radiatorer (tror jag iaf) som inte har någon termostat eller något utan enbart en strypning nere vid värmerören. (Bifogade en bild på hur det ser ut)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Om flödet till radiatorerna som är lika varma upptill som nertill stryps kommer skillnaden mellan GT8 och GT9 att öka. Dessutom kan det bli så att värmekurvan kan sänkas utan att det blir svalare i huset. En IR-termometer är som sagt mycket bra att ha vid injustering av radiatorerna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
När du skriver att vissa radiatorer är mycket varmare, gäller det hela radiatorn, eller bara nedtill?
OM jag tolkar dina bilder rätt så har du enrörs system, det innebär att de första radiatorerna på varje slinga kommer att vara varmast och de som ligger senare i slingan blir kallare.
Det märkliga med detta (om det skulle vara enrörs) är att man brukar få väldigt stort temperaturfall i enrörs system.

Utifrån detta kanske vi får utgå ifrån att du faktiskt har tvårörs system, och då skall du mäta/känna temperaturen i toppen av varje radiator, den temperaturen bör vara samma i hela systemet.
Har du vissa radiatorer som är nästan lika varma nedtill så har du "kortslutning" i den radiator och den bör strypas.
Instrypningen görs rätt enkelt genom att mäta och jämföra med en IR-termometer.
Mät längst upp och längst ned och försök få samma skillnad i temp (5-7 grader) på alla radiatorer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
OM jag tolkar dina bilder rätt så har du enrörs system, det innebär att de första radiatorerna på varje slinga kommer att vara varmast och de som ligger senare i slingan blir kallare.

Svårt att avgöra utifrån bilden vad det är. Det vore bra med en bild som visar hur rördragningen under golvet. Jag förutsatte tvårrörssystem, det kan gärna inte bli deltaT på 2-3 grader över pumpen annars.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tycker mig se att det står AGA FRV15-1 på ventilen och det är ettrörsventil.
Men om sagt låter det knepigt att flödet blir så pass högt, det kan vara så att det monterats ettrörsventiler på tvårörsystem och då blir det lågt flödesmotstånd...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Svårt att avgöra utifrån bilden vad det är. Det vore bra med en bild som visar hur rördragningen under golvet. Jag förutsatte tvårrörssystem, det kan gärna inte bli deltaT på 2-3 grader över pumpen annars.
Såhär ser ut nere i källaren vid VP. (Finns även en till sån där föregrening lite mer till höger i bild som inte syns).

Säger det någonting om vad för typ av system det är?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Nog tycker jag det ser ut som ett tvårörssystem. Vad är det för värmekurva pumpen är inställd på. Om det är tvårörssystem med radiatorventil för enrörssystem ska det behövas rätt hög värmekurva.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nog tycker jag det ser ut som ett tvårörssystem. Vad är det för värmekurva pumpen är inställd på. Om det är tvårörssystem med radiatorventil för enrörssystem ska det behövas rätt hög värmekurva.
Har kört nÃ¥gonstans mellan 4.5 och 5 med en finjustering pÃ¥ 1 och lite +2 grader pÃ¥ knäckningen vid 0 och +5 ute, har fortfarande inte hittat rätt där tycker jag. Upplevs ofta  som för kallt inne.

Intressant det där med tvårörssystem med enrörsventiler. Vad innebär det i praktiken? Att det är för litet motstånd genom radiatorerna och därför flödar vattnet igenom alldeles för snabbt och hinner inte avge värmen i "lagom" takt?
« Senast ändrad: 10 januari 2019, 13:04:26 av berisen »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Kan den ventilen på bilden vara en sort som är möjlig att ställa om mellan en- och tvårörsmatning ?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2019, 13:30:45 »
Har kört nÃ¥gonstans mellan 4.5 och 5 med en finjustering pÃ¥ 1 och lite +2 grader pÃ¥ knäckningen vid 0 och +5 ute, har fortfarande inte hittat rätt där tycker jag. Upplevs ofta  som för kallt inne.

Intressant det där med tvårörssystem med enrörsventiler. Vad innebär det i praktiken? Att det är för litet motstånd genom radiatorerna och därför flödar vattnet igenom alldeles för snabbt och hinner inte avge värmen i "lagom" takt?

Det finns en inbyggd bypass i ventilen så om du skruvar på den yttre ratten så påverkas inte totalflödet så mycket, vattnet smiter bara förbi.
Så bästa läget är att ha dom fullt öppna.
Jag har ingen aning om det går att strypa totalflödet på nått sätt i dom där, nån som vet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2019, 13:37:38 »
Kan den ventilen på bilden vara en sort som är möjlig att ställa om mellan en- och tvårörsmatning ?

Vad jag kan hitta så är denna specifik för ettrörsystem.
Jag tror det finns andra modeller för undermontering som är omställbara.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla svar!

Har en likadan ventil i reserv liggande i garaget och när jag tittar på den så ser ut som en väldigt enkel konstruktion. Vrider man på ratten så är det en "hylsa" inuti som roteras och flödet stryps eftersom springan vattnet kan rinna förbi bli mindre och mindre tills den stängs helt och radiatorn blir helt kall ganska snabbt.

Har jag förstått det rätt att jag borde gå igenom varje radiator och försöka justera flödet till var och en tills dess att jag har samma temperatur i alla?
Eller är det en sänkning av hastigheten på cirkulationspumpen som är bästa metoden?
Eller är det helt fel att det sitter såna ventiler på ett sånt system som jag har?

 dontknow


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!