Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NA 4000 - ISbildning  (läst 31587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fujitsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #30 skrivet: 31 december 2008, 16:54:42 »
NAF hoppas du inte känner dig påhoppad av mig, prova att flytta kabeln enligt min bild även om din termistor är felande, troligast räcker det en bra bit på vägen till du fått tag på en resistor.
Tror att värmekabeln inkopplad permanent håller din isfri trots resistorn.
Dock måste du avfrosta utedelen efteråt som du brukar göra om den är igenisad, sen slår du på värmepump läget.

Forumet är tänkt att vara en hjälpande hand ibland.

Gott nytt Ã…r
1.5 plan ingen källare, 140 kvm totalt.bygg år 1991.Direktverkande el + braskamin i vardagsrummet.Förbrukning 20kbm ved+ 25000Kwh/2006 utan luftvärmepump. Mellan 2007-2008 18876Kwh+ 7kbm ved med Fujitsu ASYA12LGC Kramfors kommun.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #31 skrivet: 31 december 2008, 20:19:49 »
Hej Nordic Air.
Att luftvärmepumpar ska vacuumsugas och fyllas med gas stämmer till 50%.

I princip alla luftvärmepumpar är förfyllda med gas/kylmedium i utedelen och efter ihopkoppling med rören, vacuumsuger man och öppnar sedan ventiler som släpper ut kylmediat i systemet från utedelen.

Mvh Thomas

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #32 skrivet: 01 januari 2009, 10:11:26 »
Hej NAF

Jag kollade lite i ELFA katalogen på NTC motstånd och det verkar som om dom har färgbeteckningar så om du kan se din termistor och kan se om den har färgbeteckningar så kan du återge dom här så ska jag försöka leta fram en bra termistor.

Tidigare i tråden var det någon som angav en del värden för termistorn och i ELFA katalogen anges värdet för termistorerna vid 25 ºC så det bör inte vara så svårt att ta fram en med relativt rätt värde.

Dom är rätt billiga dessutom så du kan ju köpa värden runtomkring också om du vill leka lite.

MVH
Messer

Utloggad NAF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #33 skrivet: 01 januari 2009, 15:04:01 »
Hej Nordic Air och Messer,

Nej, jag känner mig inte alls påhoppad. Är bara tacksam för alla råd.

Jag har också tänkt besöka ELFA efter helgen, eftersom de som skrivit att de har originaltermistor inte hör av sig vidare. I servicemedelandet som jag fått framgår ju motståndsvärden vid olika temperaturer. Det är väl värden omkring noll grader som är viktiga, så det går nog att hitta en lämplig termistor och eventuellt koppla ett motstånd i serie med den.

Gott Nytt Ã…r  önskar jag alla läsare.

Nils-Ã…ke

Utloggad Fujitsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #34 skrivet: 01 januari 2009, 17:51:18 »
Gott nytt År på er!

Har nu -7 och pumpen fungerar 100% ingen is,så groggen fick vara isfri igår ;D

Kanske skulle dom som har problem med termistorn och avfrostningen prova att koppla in ett variabelt motstånd,där man kan testa att ställa in ett lämpligare värde på problemet? Då är det ju bara att justera efter behag och ett sånt motstånd skulle ju kunnas placeras i plastkåpan för el-plinten på utomhus enheten via en ratt.

Jag fann i mitt fall att 6.6Kohm var bäst,min pump börjar avfrostar vid +0- grader,allt beror givarens tolerans/ohm värdet,den aviker ju som bekant så en nogrannare styrning är nog bästa lösningen.
1.5 plan ingen källare, 140 kvm totalt.bygg år 1991.Direktverkande el + braskamin i vardagsrummet.Förbrukning 20kbm ved+ 25000Kwh/2006 utan luftvärmepump. Mellan 2007-2008 18876Kwh+ 7kbm ved med Fujitsu ASYA12LGC Kramfors kommun.

Utloggad Fujitsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #35 skrivet: 06 januari 2009, 13:28:36 »
Då fick vi berga vintern -23 i 2 dagar och upp till -15 så gick pumpen och avfrostningen galant.
Men sen så gav den upp vid -23 och bara malde utan att ge värme i två dygn,senare sjönk tempen till +-0 och blev tvungen att köra en avfrostning manuellt via AC:n i en 1/2-timme för att få bort isberget ;D

Så smärtgränsen -23 är nog likt för dom flesta ägarna av en luftpump skulle jag tro.

Jag kan säga av egen erfarenhet att Nordicen går bäst till -10 sen får den kämpa på och har man ett stort hus som vi så skulle vi haft 2 pumpar alt 2 innerdelar. Som jag sagt tidigare så beror allt på vilken planlösning och yta man har att värma upp.

1.5 plan ingen källare, 140 kvm totalt.bygg år 1991.Direktverkande el + braskamin i vardagsrummet.Förbrukning 20kbm ved+ 25000Kwh/2006 utan luftvärmepump. Mellan 2007-2008 18876Kwh+ 7kbm ved med Fujitsu ASYA12LGC Kramfors kommun.

Utloggad Fujitsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #36 skrivet: 22 januari 2009, 12:46:12 »
En fråga till NAF!

Fick du tag på nån termistor till din NA-4000?
Fick du pumpen att fungera som tänkt?

MVH Nordic Air
1.5 plan ingen källare, 140 kvm totalt.bygg år 1991.Direktverkande el + braskamin i vardagsrummet.Förbrukning 20kbm ved+ 25000Kwh/2006 utan luftvärmepump. Mellan 2007-2008 18876Kwh+ 7kbm ved med Fujitsu ASYA12LGC Kramfors kommun.

Utloggad Fujitsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #37 skrivet: 25 januari 2009, 14:03:48 »
Nu har jag slängt ut Nordicen för gott,sämre dynga har man skådat ;D ;D

Är ju ungefär som kol eldning förr i tiden,man får vaka skapelsen för jämnan ;D

Har nu skaffat mig en bättre pump tror jag.

Ett råd till ägare av nordic Air, skrota skiten och kontakta försäkringsbolaget...
1.5 plan ingen källare, 140 kvm totalt.bygg år 1991.Direktverkande el + braskamin i vardagsrummet.Förbrukning 20kbm ved+ 25000Kwh/2006 utan luftvärmepump. Mellan 2007-2008 18876Kwh+ 7kbm ved med Fujitsu ASYA12LGC Kramfors kommun.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #38 skrivet: 25 januari 2009, 14:09:34 »
Jag ger samma råd till alla här som skriver om NA-problem till 100% Thumbsup
Mest kyla men lite värme också

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #39 skrivet: 25 januari 2009, 18:21:53 »
Lucky har fÃ¥tt en skälsfrände  ;D  ;D  ;D
Nordic Air: ditt användarnamn kan ge vissa problem med trovärdigheten i framtida inlägg........ Kanske dags att byta ut även detta  ;D ;D ;D

Mvh ACE  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Fujitsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #40 skrivet: 25 januari 2009, 19:06:49 »
Jo jag känner mig hedrad ;D

ACE har så rätt,kommer att byta namn då den nya tingelsen sitter på väggen >:D

Nu kanske jag får sinnesro då jag byter pump,man höll ju på å bli knäpp på Nordicen.

Nu kanske man kan glädjas åt värmen istället.

En liten fundering på storpajka Ace o luckyman,trots allt så verkar ju dom dra sig till Nordic forumet ;D ,kanske är dom lite småsugen trots allt och äga en?

 >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
1.5 plan ingen källare, 140 kvm totalt.bygg år 1991.Direktverkande el + braskamin i vardagsrummet.Förbrukning 20kbm ved+ 25000Kwh/2006 utan luftvärmepump. Mellan 2007-2008 18876Kwh+ 7kbm ved med Fujitsu ASYA12LGC Kramfors kommun.

Utloggad NAF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #41 skrivet: 29 januari 2009, 16:42:24 »
Hej alla,

Eftersom jag startade den här tråden så vill jag rapportera läget.

Jag köpte termistorer på ELFA, men innan jag hann börja laborera med dem, så ankom den utlovade originaltermistorn från ALFA. Jag monterade den men det gjorde ingen skillnad.
Det tog ganska lång tid att konstatera det på grund av (o)lämplig väderlek. Problem får jag ju endast när det är några plusgrader ute. Om det är minusgrader eller mer än 5 plusgrader så bildas ingen is.
Jag har försökt att seriekoppla termistorn med 6 kOhm, men det hjälper inte heller.

Det går bra att avfrosta utedelen om jag kör A/C en halvtimme, så växelventilen funkar tydligen. Men det händer inget när apparaten står i värmeläge. Som jag skrev i början av tråden så var det tidigare så att innedelen med vissa tidsmellanrum gav ifrån sig pysande och sörplande läten, men det upphörde ju.

Min slutsats blir att det är något fel i styrsystemet som gör att det aldrig går ut någon signal för avfrostning längre.

Jag trodde det var fel på termistorn men så var det tydligen inte.

Om det är några plusgrader ute, så frostar som sagt utedelen igen. Nu har jag börjat stänga av värmepumpen när jag går till sängs och sätta timern på start om 7-8 timmar. Om det har fortsatt att vara plusgrader på natten så hinner isen smälta, men om det blivit kallare så byggs det på mera is och då får jag ta till en kupevärmare under en halvtimme ungefär.

Om jag emellertid skall vara borta mer än några dagar, så vågar jag inte längre ha pumpen igång. Om det bildas för mycket is så kommer det att låta illa när fläkten blir hindrad av isen och det vill jag inte utsätta grannarna för. Om fläkten till slut blir helt stoppad så går väl kanske fläktmotorn också sönder.

Nu skall jag snart resa bort i nÃ¥gra veckor. Kommer tillbaka i slutet av februari och dÃ¥ är kanske väderleken sÃ¥dan att det inte är nÃ¥gra problem. Men inför nästa vintersäsong kommer jag att se mig om efter en annan pump. 

Jag tackar alla för visat intresse och försök att hjälpa mig.Som jag skrev i mitt första inlägg så tar jag gärna emot tips på lämpligt fabrikat.

Med vänliga hälsningar / Naf

Utloggad johan67

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #42 skrivet: 27 september 2011, 19:41:17 »
Hej Nisse, har du fortfarande styrkort till na-4000!?
Skulle vara intresserad.
Johan

robot74

  • Gäst
robot74
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #43 skrivet: 06 januari 2012, 21:36:07 »
Sålde många såna 03-04, sen fick Nordic Air problem. Var en ok pump, men tyvärr med dålig kvalitet. Tycker att du har haft tur som har haft en som fungerat så länge.

NA

  • Gäst
NA
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #44 skrivet: 16 april 2012, 05:05:54 »
jag kan nästan lova dig att din pump "spottat" ut avfrostningsgivaren ur sitt dykrör, om du lossar den lilla plåten på baksidan så hittar du ett dykrör på en av böjarna på mitten av batteriet sen hängernog givaren bredvid tryck isåfall i givaren igen & kläm försiktigt åt med en platttång så funkar den igen.........

Tack Gäst 999! Vill kommentera detta gamla inlägg pga av det just hjälpt oss. Vi har haft våran pump sedan 2004 och fick nyligen problem med avfrostningen. Vi har haft hit en reparatör som konstaterade att alla värden var okej men att nåt styrkort gällande avfrostningen troligen gett upp (och att reservdelar var svåra att hitta). Efter att själv ha sökt på felet hittade jag detta svar. Detta var precis vad som hänt oss - givaren hängde bredvid. Reparatören hade alltså ingen aning om att detta fel kunde uppstå, eftersom han aldrig skruvade bort plåten och kollade. Tur att jag var envis och inte gav upp i felsökandet. Vi har i alla fall sparat minst tiotusenkronor ett tag till ...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!