Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Marginal i befintligt borrhÃ¥l?  (läst 666 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ViktorB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Marginal i befintligt borrhål?
« skrivet: 18 mars 2024, 16:43:35 »
Har i dag en 20 år gammal IVT Greenline HT6 och funderar på alternativ till ny värmepump. Tar gärna hjälp av erfarenheter här i forumet.

Bostaden är ett enplanshus från 1945 med källare i Sollentuna. I dag värmer vi 186kvm till 20 grader (radiatorer och golvvärme), resterande 42kvm håller vi kring 15 grader.

Protokollet från borrning säger 0-12m lera, 12-130m morän. Kan man tolka det som 118m aktivt borrhål?
Vill ogärna dra igång med ny borrning så jag försöker förstå hur mycket effekt och energi som huset drar och vad borrhålet kan ge.

På ett år drar värmepumpen 8000-900kWh varav el-tillskottet står för ca 1000kWh.

Husets effektbehov är klurigare men en ansats är att titta på två dygn med speciellt kall väderlek. Under de två dygnen januari 7 och 8 var det under -10 grader ute, då drog kompressorn 80kWh och tillskottet stöttade med 70kWh.

Specen från IVT visar på COP 3,9 vid 0/50 vilket jag antar betyder att kompressorn hämtade upp totalt 80 * 3,9 = 312kWh från borrhålet under dessa två dygn. Tillsammans med tillskottet värmdes då huset med 70 + 312 = 382kWh. Kan jag då anta att tillförd effekt var i snitt 382 / 48 = 8kW? Skulle det i så fall vara en storlek att sikta på för en nästa värmepump?

Nästa fråga blir om det går att få ut mer effekt ur borrhålet. I dag ligger brine in ytterst sällan under +1 grad. Nu i mars på +1,3 och i kalla januari dippade den ned till +0,8 vid enstaka tillfällen, förutsatt att jag kan lita på en 20 år gammal sensor från IVT. Se brine in trenden för januari i bilden nedan. Vad jag kan förstå återhämtar sig borrhålet relativt snabbt.

Enligt kommentarer på forumet verkar det problemfritt med någon grad minus i brine in utan risk för frysning men räcker det för att utöka värmepumpens kapacitet från dagens 6 till 8kW?
Antar en IVT Geo608C skull kunna vara ett alternativ, eller blir det helt fel med tanke på borrhålets begränsningar?
« Senast ändrad: 18 mars 2024, 16:53:48 av ViktorB »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Marginal i befintligt borrhål?
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2024, 17:17:26 »
Ni har ett hus från 1945 med 228 kvm uppvärmd yta och DVUT är runt -16 °C. Med dagens synsätt säger man då 12 kW värmepump och ett borrhål som är drygt 200 m aktivt djup. Hur ni kan ha så låg energiförbrukning, och effektbehov vid -10 °C, idag kan jag inte alls förstå(??) Är huset helt omisolerat till dagens standard?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Marginal i befintligt borrhål?
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2024, 17:39:28 »
 Jag skulle prova med en kraftigare pump. Man bör tänka pÃ¥ att det är rätt korta perioder den kommer att ta ut betydligt mer värme frÃ¥n borrhÃ¥let jämfört med den gamla. BorrhÃ¥lstemperaturen kommer inte att sjunka i proportion till pumpens ökade effekt om den högre effekten tas ut under nÃ¥gra dagar.

Nya pumpar är visserligen något effektivare, vilket ökar värmeuttaget från borrhålet, men ökningen är rätt marginell.

Huset verkar välisolerat jämfört med mitt, är förvånad att det har räckt så bra men en pump på 6 kW. Tänk på att man vill ha det varmare inne när man blir äldre (om ni tänker bo kvar). Frågan är om 8 kW då skulle räcka. Man vill nog inte ha värmepumpar som behöver tillsatsel i framtiden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ViktorB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Marginal i befintligt borrhål?
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2024, 19:46:00 »
Tack för snabba kommentarer, Josth och Roland.

Visst är isoleringen förbättrad sedan 1945 men inte men inte alls till dagens standard. Det ligger ett tjockt lager ekofiber på vinden, en lite tjockare yttervägg i samband med revertering av fasaden för några år sedan, ett FTX system som återvinner värmen ut till tillluften och nu senast har några fönster fått energiglas på innerbågen. Skall erkännas att en effektiv braskamin har stöttat lite när det var som kallast, kanske det kan vara en del av förklaringen till siffrorna. Lägger till en bild på timrapport från januari för information, men tvivlar på om det tillför resonemanget. Gott höra att husets isolering verkar i relativt god kondition!

Förstår på Rolands kommentar att även kraftigare värmepumpar än 8kW kan vara aktuellt. Anledningen till att jag vill undvika borra för mer bergvärme är att vad jag förstått 1) Borra djupare i befintligt hål är det ingen borrare som vill försöka sig på, 2) ett hål till kräver samma djup som befintligt hål för att få ett jämt energiuttag, och 3) Det blir en stor investering för en marginell nytta att borra för mer bergvärme. Det skulle reducera behovet av eltillskott vilket i mitt fall står för 1000kWh per år, det blir många års avskrivning för en borrning. Kanske jag missförstått detta?

Jag ser förstås fördelar med en kraftigare värmepump men finns nackdelar om vi begränsar oss till dagens borrhål. En variant är att installera en kraftigare värmepump och se hur det går under ett år. Spelar det någon roll då om det är en on/off variant eller en varvtalssyrd modell? Noterar i andra inlägg att varvtalsstyrda värmepumpar som begränsas av tillgängligt uttaget ur borrhålet kan skapa utmaningar med värmebärarflödet i huset.
« Senast ändrad: 18 mars 2024, 20:18:45 av ViktorB »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!