Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten... kan inget  (läst 2019 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mangan234

  • Gäst
Mangan234
Luft/vatten... kan inget
« skrivet: 10 januari 2016, 19:57:32 »
Hej,
Har precis fått ersatt min vedledning med en LG Therma V 16kw luft/vatten pump med 200L vattentank.
Väldigt smidigt, alltid varmt, behöver inte göra nånting.. så långt allt bra.
Installatören var dock inte alls informativ och trots att jag var rätt på fick jag inte reda på egentligen någonting, jag tänker skötsel eller funktion... det enda han nämnde var "håll koll på trycket"...
Nu ser jag dock, 1,5 månad in efter installation, att trycket sjunkit från ca 1,2 till 0,9 bar i element. Har knappt 5 meter från exp.kärl till högsta radiatorn. Ger dock utmärkt värme i både kran, golvvärme och element, ingen luft i element etc.

Ska jag tagga ner och inte bry mig? eller är det något man behöver justera någonstans? Den ska ju sköta sig själv, det fattar jag, men från att ha full koll på vedpanna, två pumpar och tank till att inte ha någon koll alls ställer till det i hjärnan :)
Där sitter en liten kran "filling" mellan kallvatten in och retur element... ska man pilla nåt på den i detta scenariot?

Tack för tips och uppmuntrande kommentarer :)
Magnus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten... kan inget
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2016, 19:43:47 »
Hej!
Har du nån automatavluftare?
Man fyller på trycket i värmesystemet med kranen som sitter mellan tappvatten och radiatorsystemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

mangan234

  • Gäst
mangan234
SV: Luft/vatten... kan inget
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2016, 20:45:17 »
Hej och tack för svaret.
Testade att fylla pÃ¥ lite tryck med kranen och det var ju nästan för enkelt  ::)
överst i hydroboxen sitter en avluftare, men manuellt gängad som jag fattar ska vara stängd normalt sett. ska fylla upp till utgångstrycket i morgon och samtidigt öppna avluftaren lätt för att få eventuell luft att försvinna.
Tack igen


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!