Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min nya Daikin kommer om en vecka  (läst 5269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #15 skrivet: 16 mars 2019, 15:57:17 »
Syftet med möjligheten att kunna ställa in en lägsta temperatur på köldbäraren är att man inte vill att borrhålet ska frysa igen helt och ställa till med problem i form av hopklämda slangar. Det är då inte intressant vad som händer lokalt i förångaren utan det är temperaturen på utgående köldbärare som är den intressanta parametern. Ska man vara riktigt noga är nog risken för genomfruset borrhål en funktion av temperaturen på både in- och utgående köldbärare men väljer man att reglera efter KBut är man på säkra sidan.

På min pump är köldmediet efter expansionsventilen ungefär 4 grader kallare än utgående köldbärare. Köldmediet bör ha samma temperatur alldeles vid inloppet till förångaren. Undrar därför om inte formuleringen "områden inne i växlaren som är ca. 4 C kallare än temperaturen på köldbäraren" syftar på köldmediets temperatur.
Nu är faktiskt syftet med denna inställning att skydda förångaren mot sönderfrysning. Dock kan detta användas som ett sätt att även skydda slangen. Det är inte alla länder som tillåter en etanolblandning på 28%.

Mvh
Daikin

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #16 skrivet: 16 mars 2019, 18:08:55 »
Tack för intressanta upplysningar, hade faktiskt ingen aaning om att förångaren kunde frysa.
Men Daikin, visst är det något fel på programmeringen. När pumpen drog igång från noll, med kallvatten i vvberedaren och långt upp till börvärdet i värmeslingan, var KB ut lite över 2 plusgrader. Då var borrhålsskyddet inställt på -4, dvs mer än 6 graders marginal. Ändå så hände absolut ingenting, kompressorn vägrade starta. Då ändrade jag till -6, marginalen då över 8 grader. Fortfarande hände nästan ingenting, kompressorn gick lite då och då med lägsta varvtal. Ingen påverkan på KB ut, den låg lika med KB in och ibland lite över!
Först när jag ändrade till -8 började det hända saker. Pumpen drog igång och på mindre än en timme var varmvattnet varmt och börvärdet för värmeslingan uppnått.
Detta medförde också att KB ut gick ner till -2,9 med KB in på -0,9.
Det borde varit så att pumpen drog igång normalt redan vid inställningen -4. När sedan KB ut sjunker från över två plusgrader ner mot noll ska effekten enligt manualen sjunka gradvis men inte stoppa.
Samma resonemang gäller förstås vid inställningen -6 men i ännu högre grad.
Nu är jag inte alls missnöjd, bara lite förvånad. Min Daikin fungerar utmärkt med skyddstemperatur -8, huset är varmt liksom varmvattnet.
Kommer antagligen att göra som sign Daikin föreslår, dvs sänka till -10. Nu vet jag ju att det i realiteten betyder stopp redan vid -6 på KB ut.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #17 skrivet: 16 mars 2019, 20:54:36 »
Tack för intressanta upplysningar, hade faktiskt ingen aaning om att förångaren kunde frysa.

Med 28% sprit som köldbärarlösning kommer lÃ¥gtryckspressostaten att stanna pumpen innan det börjar frysa i förÃ¥ngaren. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #18 skrivet: 16 mars 2019, 21:00:22 »
Det finns andra begränsningar vid uppstart om vattnet är kallt. Då går kompressorn med låg frekvens tillsammans med eltillskott. När temp stiger så varvar den upp.
I ditt fall tror jag mer på ett sammanträffande.
Men det finns en skydds nivå till ovan denna inställning som är hårdkodad.

Njut nu av maskinen !
Med vänlig hälsning
D

Tack för intressanta upplysningar, hade faktiskt ingen aaning om att förångaren kunde frysa.
Men Daikin, visst är det något fel på programmeringen. När pumpen drog igång från noll, med kallvatten i vvberedaren och långt upp till börvärdet i värmeslingan, var KB ut lite över 2 plusgrader. Då var borrhålsskyddet inställt på -4, dvs mer än 6 graders marginal. Ändå så hände absolut ingenting, kompressorn vägrade starta. Då ändrade jag till -6, marginalen då över 8 grader. Fortfarande hände nästan ingenting, kompressorn gick lite då och då med lägsta varvtal. Ingen påverkan på KB ut, den låg lika med KB in och ibland lite över!
Först när jag ändrade till -8 började det hända saker. Pumpen drog igång och på mindre än en timme var varmvattnet varmt och börvärdet för värmeslingan uppnått.
Detta medförde också att KB ut gick ner till -2,9 med KB in på -0,9.
Det borde varit så att pumpen drog igång normalt redan vid inställningen -4. När sedan KB ut sjunker från över två plusgrader ner mot noll ska effekten enligt manualen sjunka gradvis men inte stoppa.
Samma resonemang gäller förstås vid inställningen -6 men i ännu högre grad.
Nu är jag inte alls missnöjd, bara lite förvånad. Min Daikin fungerar utmärkt med skyddstemperatur -8, huset är varmt liksom varmvattnet.
Kommer antagligen att göra som sign Daikin föreslår, dvs sänka till -10. Nu vet jag ju att det i realiteten betyder stopp redan vid -6 på KB ut.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #19 skrivet: 18 mars 2019, 13:56:36 »
Tack Daikin, javisst är det en njutning att höra pumpen spinna som en katt där den står i sitt hörn. Varmt och skönt blir det också. Jag tittar till den rätt ofta och ännu har jag inte kommit på den med att stå stilla. Antalet starter under de fyra dygn den har varit i drift är visserligen uppe i 32, men nästan alla inträffade nog när jag fifflade med spärrtemperaturen för KB ut de första timmarna.
Kompressorn har gått 88 timmar av de 94 timmar pumpen varit i gång, 275 kWh har producerats. Dagtid har utomhustempen varit 3-7 grader, på natten lite lägre men bara tillfälligt någon minusgrad. Driftläget verkar vara mycket bra, pumpen går med nästan lägsta effekt 2,5-3 kW och belastar inte borrhålet särskilt mycket med deltaT på KB 0,5-0,7 grader.
En parameter är ändrad, enligt handboken ska deltaT på värmeslingan ställas till 5 när man har golvvärme, installatören hade låtit värdet 8 stå kvar vilket är standard för radiatorsystem.
För övrigt en väldigt bra tanke att låta deltaT styra cp-hastigheten! Verkar funka helt OK i min pump.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #20 skrivet: 18 mars 2019, 22:14:03 »
Maskinen stoppar kompressorn varje gång den växlar mellan vvb och husvärme för att undvika knäppningar i vb samt för att undvika snabb nerkylning av laddslingan i tanken vid vvb prod. Det ökar naturligtvis antalet starter men dessa starter är skonsamma mot kompressorn.

Mvh
Daikin

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #21 skrivet: 19 mars 2019, 18:53:18 »
Ã…terkommer med mer statistik efter ytterligare 100 timmar.
Nu återstår bara att få till den klimatberoende temperaturkurvan. Ser inte alltför komplicerat ut, brytpunkterna är som standard placerade vid -20 resp +15 grader. Någorlunda vettigt. I dag har jag framledningstemp 44 resp 25 vid brytpunkterna, strävar efter en inomhustemp på 21,5 grader.
Men en sak bekymrar mig något. Man kan ju avläsa utomhustemperaturen i displayen bland alla andra givare. Och den temperatur som visas är genomgående 2,5 grader för hög, jag kan jämföra med två utomhustermometrar som sitter på samma sida huset som utegivaren.
En halv grad kan man ju tolerera, men två och en halv? Kommer väl att innebära att klimatkurvan får flyttas upp motsvarande, kommer säkert att fungera men jag gillar det inte.
Alla andra temperaturgivare verkar dock ge riktiga värden, alltid något.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #22 skrivet: 19 mars 2019, 21:10:12 »
Ã…terkommer med mer statistik efter ytterligare 100 timmar.
Nu återstår bara att få till den klimatberoende temperaturkurvan. Ser inte alltför komplicerat ut, brytpunkterna är som standard placerade vid -20 resp +15 grader. Någorlunda vettigt. I dag har jag framledningstemp 44 resp 25 vid brytpunkterna, strävar efter en inomhustemp på 21,5 grader.
Men en sak bekymrar mig något. Man kan ju avläsa utomhustemperaturen i displayen bland alla andra givare. Och den temperatur som visas är genomgående 2,5 grader för hög, jag kan jämföra med två utomhustermometrar som sitter på samma sida huset som utegivaren.
En halv grad kan man ju tolerera, men två och en halv? Kommer väl att innebära att klimatkurvan får flyttas upp motsvarande, kommer säkert att fungera men jag gillar det inte.
Alla andra temperaturgivare verkar dock ge riktiga värden, alltid något.

Inte ovanligt att utomhusgivare visar någon grad varmare då huset läcker värme. Av denna anledning kan du kompensera utomhusgivaren +/- 5 C i menyn.

Med vänlig hälsning
D

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #23 skrivet: 19 mars 2019, 22:04:09 »
Montera utegivaren på distanser så luft kan cirkulera mellan vägg och givare.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #24 skrivet: 24 mars 2019, 15:56:42 »
Tack, tack! Bra att veta att det går att reglera utegivaren och förslaget att montera den på distanser verkar vettigt.
Efter 10 dagar har pumpen gått 237 timmar varav kompressorn varit i drift 226 timmar. Fördelning husvärme 223 timmar och vv 3 timmar. Antal starter 82, dvs fortfarande c:a 8 per dygn.
Producerad energi 689 kWh dvs pumpen har i snitt gått med nästan exakt 3 kW effekt
Nu har förstås utetemperaturen rätt ofta varit 8-9 grader så pumpen behöver kanske inte jobba konstant. Men ännu har jag inte kommit på den med att vila!
God värme i huset! Återkommer nog inte förrän pumpen gått 1000 timmar, och riktigt intressant blir det väl inte förrän om sådär 8 månader.
« Senast ändrad: 24 mars 2019, 16:23:45 av SvempaiFloda »
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #25 skrivet: 26 mars 2019, 21:54:41 »
Definitionen av producerad energi = gratisenergi från hålet.
Avgiven energi är däremot producerad + upptagen energi.
Så pumpen har avgivit en högre effekt än 3 kW i snjtt.

Med vänlig hälsning
D

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #26 skrivet: 28 mars 2019, 18:07:30 »
Nej Daikin, det där förstår jag inte. Att den producerade energin är identisk med "gratisenergin" som kommer från borrhålet är jag förstås med på.
Men vad menar du med "upptagen energi"?
Nu är jag förvisso ingen värmepumpsexpert. Men som jag förstår det finns det bara två sorts energi:
1. Förbrukad energi, som består av den energi som pumoen hämtar från elnätet och som krävs för att driva kompressorn, cirkulationspumparna och elektroniken mm.
2. Producerad energi, som är den energi som värmer huset, såväl värmeslingan som varmvattnet.
Och vid COP=4 är den producerade energin fyra ggr större än den förbrukade energin, dvs tar pumpen 750 W från elnätet värms huset med 3 kW.
Är du kanske inne på ett entropi-resonemang, den förbrukade energin blir ju så småningom värme, som all annan energi i universum. Nu har jag hört att elektroniken behöver kylas, och att det finns en fiffig mekanism som använder den kylluften för att värma kollektorn. Men övrig förbrukad energi kan väl inte tas tillvara? En del övergår i rörelseenergi för vattnet i värmeslingan och vätskan i kollektorn, men resten blir väl bara spillvärme?
Gamla tiders pannor värmde ju det utrymme där de stod, men värmepumpar är ju snåla med det.
Förklara gärna lite närmare!
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #27 skrivet: 28 mars 2019, 19:56:45 »
Definitionen av producerad energi = gratisenergi från hålet.
Avgiven energi är däremot producerad + upptagen energi.
Så pumpen har avgivit en högre effekt än 3 kW i snjtt.

Med vänlig hälsning
D
Producerad energi är för mig ett konstigt uttryck i det här sammanhanget. Energin är oförstörbar, den kan inte uppstÃ¥ ur tomma intet och inte heller förstöras. Den kan bara omvandlas i olika former. I det här fallet handlar det i bägge fallen om termisk energi fastän vid olika temperatur. Även med en generös definition pÃ¥ producerad är den inte producerad pÃ¥ samma sätt som i ett värmekraftverk där elenergi produceras genom att termisk energi onvandlas till el. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #28 skrivet: 28 mars 2019, 20:20:06 »
Ordvalen kan diskuteras fram och åter. Så här är definitionen enligt vårt styrsystem:

Producerad energi = energi som ej har förbrukats av systemet utan energi som har producerats genom själva kylprocessen = upptagen energi från berget.

Upptagen energi = förbrukat från elnätet.

Avgiven energi = Upptagen + producerad.

Ex:
En värmepump har en avgiven effekt om 5 kW med ett COP om 5:
5 kW ut =avgiven
1 kW in =upptagen
= 4 kW gratis från i detta fall berget.= producerad.

Vet ej hur jag skall förklara det bättre men i vår panel visar vi vad maskinen har producerat, ej avgivit.

Mvh
Daikin


Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #29 skrivet: 28 mars 2019, 21:51:04 »
Daikin, jag förstår precis vad du menar. Men enligt mig har du fel. Värmepumpen förbrukar viss energi, det du kallar "upptagen energi". Men den energin är förlorad, den kommer inte husets värmesystem till godo. Den kan alltså inte räknas med när man beräknar COP.
Om den tillförda effekten ("upptagen energi") är 1 kW och den producerade effekten (eller omvandlade effekten om man så vill) är 4 kW är COP=4. Inte 5.
Om nu inte den tillförda effekten på något sätt tillförs husets värmesystem. Men enligt mig händer inte det, den går helt enkelt förlorad.
Ska jag ändra mig måste du förklara på vad sätt den elström som driver kompressorn, cirkulationspumpar mm samtidigt kan producera värme som inte är ren spillvärme. Och då givetvis på annat sätt än det primära, dvs att utvinna energi ur borrhålet.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!