Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?  (läst 23025 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #45 skrivet: 18 november 2016, 14:00:49 »
Har inte hört att det skulle vara skadligt men det är ju rören/radiatorerna som rör sig mot nått och det kan ju med tiden skava beroende på vart det rör sig. Det kan gå att smörja upphängningar till tex radiatorer och se till att allt kan röra sig så kan ljudet minska eller tom upphöra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #46 skrivet: 18 juni 2019, 09:30:51 »
Jag har 2 månader kvar att köra innan jag haft Daikins pump installerad i ett helt år och 2014 var ju ett varmt år.

Ca 26 000kWh förbrukade jag totalt under ett varmt år med min gamla IVT 480 flvp inkl hh-el.

Med BVP landar det strax under 15 000kWh inkl hh- el och då är ca 5200-5 600kWh drivenergi till pumpen.

Kåken är byggd 2000 och är nästan 300m2 och är det kallt ute så förbrukas ju fortfarande en del kWh/dygn 75-80kWh.

+ blixtsnabb vv-prod.
+ levererar vad som utlovats i stort sett.
+ snygg och kompakt installation
+ tyst merpart av driften

- krångliga menyer på de mera avancerade inställningarna.
- brummar rätt bra när den går max (13kw) men ljudet från swingkompressorn är ganska behagligt jämfört med andra typer.
- kass manual (er)

På det stora hela är jag nöjd och nu väntar jag bara på utlovad mjukvaruuppdatering.

/C

Jag citerar mig själv och konstaterar att pumpen gått felfritt i 5,5år sånär som på ett uppbrunnet "strömspikskydd" (barnsjukdom).

Totalförbrukningen ligger runt 12 500-13 500kW/h per år. Någon riktig vargavinter har vi ju inte haft sedan installationen 2014 och det återstår ju att se vad förbrukningen bli vid en vinter som den 2010.

Daikin rekommenderas! 

/C 
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad barco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #47 skrivet: 11 februari 2020, 19:17:44 »
Just nu inte alls nöjd med mitt val.
En inte ens 1.5 år gammal bergvärmepump pumpar inte runt värme i huset (men vi har varmvatten tack och lov).
Rapporterade till installatören på fredag morgon och blev lovad samtal från Daikin tekniker "under dagen". Nu har tisdagen gått utan samtal. Den snabba analysen av felet från Daiking som förmedlades via installatören är att växelventilen kanske fastnat (låter ju inte orimligt). 225kvm hus som blir kallt (tack och lov att det inte är så kallt ute) och får värmas med utplacerade elradiatorer.

Två fel alltså, en pump som går sönder alldeles för tidigt och sedan en serviceorganisation som inte verkar har kapacitet. Hade en Nibe innan och när det var fel på den (hände en gång) så hade jag en tekniker i huset på 4-5 timmar.
Kanske är jag känslig och man får vara beredd att acceptera det, men mina förväntingar var definitivt högre.

Börjar bli dags att försöka fixa själv. När den försöker gå över till "värma huset läget" så hörde jag ett konstigt motorljud från nedre delen. Sensorerna indikerar att framledning och return har i princip samma temp och runt 48grader. Den visar på flöde, men det kanske inte är till radiatorer utan ner i borrhålet.
Hade för en månad sedan ett felmeddelande C0-00 "Fel på flödessensor/switch" som gav samma symptom men efter omstart så löste det sig då.
« Senast ändrad: 11 februari 2020, 20:16:40 av barco »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #48 skrivet: 11 februari 2020, 20:33:30 »
Just nu inte alls nöjd med mitt val.
En inte ens 1.5 år gammal bergvärmepump pumpar inte runt värme i huset (men vi har varmvatten tack och lov).
Rapporterade till installatören på fredag morgon och blev lovad samtal från Daikin tekniker "under dagen". Nu har tisdagen gått utan samtal. Den snabba analysen av felet från Daiking som förmedlades via installatören är att växelventilen kanske fastnat (låter ju inte orimligt). 225kvm hus som blir kallt (tack och lov att det inte är så kallt ute) och får värmas med utplacerade elradiatorer.

Två fel alltså, en pump som går sönder alldeles för tidigt och sedan en serviceorganisation som inte verkar har kapacitet. Hade en Nibe innan och när det var fel på den (hände en gång) så hade jag en tekniker i huset på 4-5 timmar.
Kanske är jag känslig och man får vara beredd att acceptera det, men mina förväntingar var definitivt högre.

Börjar bli dags att försöka fixa själv. När den försöker gå över till "värma huset läget" så hörde jag ett konstigt motorljud från nedre delen. Sensorerna indikerar att framledning och return har i princip samma temp och runt 48grader. Den visar på flöde, men det kanske inte är till radiatorer utan ner i borrhålet.
Hade för en månad sedan ett felmeddelande C0-00 "Fel på flödessensor/switch" som gav samma symptom men efter omstart så löste det sig då.

Dessvärre har tillverkaren av växelventilen (esbe) bytt material och det klarar inte av vissa vattenkvaliteter. Installatören bör kontakta oss och beställa en ny till dig.

Mvh
Daikin

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #49 skrivet: 11 februari 2020, 22:43:56 »
Just nu inte alls nöjd med mitt val.
En inte ens 1.5 år gammal bergvärmepump pumpar inte runt värme i huset (men vi har varmvatten tack och lov).
Rapporterade till installatören på fredag morgon och blev lovad samtal från Daikin tekniker "under dagen". Nu har tisdagen gått utan samtal. Den snabba analysen av felet från Daiking som förmedlades via installatören är att växelventilen kanske fastnat (låter ju inte orimligt). 225kvm hus som blir kallt (tack och lov att det inte är så kallt ute) och får värmas med utplacerade elradiatorer.

Två fel alltså, en pump som går sönder alldeles för tidigt och sedan en serviceorganisation som inte verkar har kapacitet. Hade en Nibe innan och när det var fel på den (hände en gång) så hade jag en tekniker i huset på 4-5 timmar.
Kanske är jag känslig och man får vara beredd att acceptera det, men mina förväntingar var definitivt högre.

Börjar bli dags att försöka fixa själv. När den försöker gå över till "värma huset läget" så hörde jag ett konstigt motorljud från nedre delen. Sensorerna indikerar att framledning och return har i princip samma temp och runt 48grader. Den visar på flöde, men det kanske inte är till radiatorer utan ner i borrhålet.
Hade för en månad sedan ett felmeddelande C0-00 "Fel på flödessensor/switch" som gav samma symptom men efter omstart så löste det sig då.

Intressant att veta vilken installatör du har som har så dålig jourservice så man inte väljer dom vid eventuell installation !
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad barco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #50 skrivet: 13 februari 2020, 07:45:18 »
Dessvärre har tillverkaren av växelventilen (esbe) bytt material och det klarar inte av vissa vattenkvaliteter. Installatören bör kontakta oss och beställa en ny till dig.

Mvh
Daikin

Där ser man. Ingen har kontaktat mig för det (låter nästan som det är något som borde skett utan/innan jag fick problem). Nu är jag ju ansluten till "Stand by me", vet inte om det var en slump att det mailet kom nu i veckan. Kanske jag får notifieringar där.

Nu läser vi torsdag och därmed 6 dagar (visst, ink en helg) sedan jag anmälde problemet med att det inte är någon värme i huset. Den av installatören utlovade kontakten från Daikin har inte skett. Jag var på installatören i måndags om det (igen) och de bara noterade att de visste att Daikin fortfarande inte hört av sig till mig.

Idag tar får jag börja kolla upp vad man egentligen har juridisk rätt att förvänta sig. Det är ingen höjdare med en massa direktverkade elradiatorer bland 3 barn (se till att de inte skruvar på dem, inte bränner sig, inte lägger saker på osv). Och kostnaden blir intressant att räkna ut sedan men det är ju mindre intressant just nu.

Kan jag på något sätt tvinga växelventilen i annat läge? För mig skulle det LÄTT vara värt att ändra läge på den manuellt var 2-4 h för att kunna slippa elradiatorerna.
« Senast ändrad: 13 februari 2020, 08:49:43 av barco »

Utloggad barco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #51 skrivet: 13 februari 2020, 07:48:17 »
Intressant att veta vilken installatör du har som har så dålig jourservice så man inte väljer dom vid eventuell installation !
Det står glatt och fint "24h värmegaranti" i avtalet. Att det innebar att de kom och lämnade en hög av de billigaste radiatorerna från Jula var ju inte riktigt vad jag trodde det innebar, men man lär så länge man lever. Och visst kommer jag skriva ut vem/vilka det är (å andra sidan är det ju inte installatören utan Daikin jag väntar på nu), men jag vill se hur det eventuellt löser sig. Var ju ganska naivt av mig att teckna ett stort kostsamt avtal med en installatörer med tillverkare bakom UTAN att kolla upp serviceorganisationen bakom dessa. Å andra sidan ligger ju naivitet i tiden :)

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #52 skrivet: 13 februari 2020, 09:35:45 »
Intressant vem du tecknat det juridiska avtalet med. Är det installationsföretaget som sedan har Daikin bakom sig eller är det Daikin som har en servicepartner kontrakterad.

Det gäller ju inte bara här utan tex på bilen där jag har serviceavtal- Hmm måste nog kolla vad det står där.

I sakfrågan verkar det ju enkelt. Byt växelventil som tar 20 minuter max (iallafall på en IVT).
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #53 skrivet: 13 februari 2020, 16:50:07 »
Där ser man. Ingen har kontaktat mig för det (låter nästan som det är något som borde skett utan/innan jag fick problem). Nu är jag ju ansluten till "Stand by me", vet inte om det var en slump att det mailet kom nu i veckan. Kanske jag får notifieringar där.

Nu läser vi torsdag och därmed 6 dagar (visst, ink en helg) sedan jag anmälde problemet med att det inte är någon värme i huset. Den av installatören utlovade kontakten från Daikin har inte skett. Jag var på installatören i måndags om det (igen) och de bara noterade att de visste att Daikin fortfarande inte hört av sig till mig.

Idag tar får jag börja kolla upp vad man egentligen har juridisk rätt att förvänta sig. Det är ingen höjdare med en massa direktverkade elradiatorer bland 3 barn (se till att de inte skruvar på dem, inte bränner sig, inte lägger saker på osv). Och kostnaden blir intressant att räkna ut sedan men det är ju mindre intressant just nu.

Kan jag på något sätt tvinga växelventilen i annat läge? För mig skulle det LÄTT vara värt att ändra läge på den manuellt var 2-4 h för att kunna slippa elradiatorerna.

Det du skriver låter konstigt då Daikin inte normalt har kontakt med slutbrukare.
Reparation skall ske av installatör/servicepartner (om inte installatören har specialkompetens)
Kan du vänligen skicka mig ett PM med dina uppgifter.
Serienummer på maskinen samt installtörsfirmans namn.

Mvh
Daikin

Utloggad barco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #54 skrivet: 14 februari 2020, 15:59:59 »
Intressant vem du tecknat det juridiska avtalet med. Är det installationsföretaget som sedan har Daikin bakom sig eller är det Daikin som har en servicepartner kontrakterad.

Det gäller ju inte bara här utan tex på bilen där jag har serviceavtal- Hmm måste nog kolla vad det står där.

I sakfrågan verkar det ju enkelt. Byt växelventil som tar 20 minuter max (iallafall på en IVT).
Jag har tecknat avtal med installatören. Han sade att det var Daikin som skulle ringa mig. Men igår så ringde det en tekniker från ett helt annat företag och berättade att han skulle komma och hjälpa mig på måndag. Mycket trevlig person som hjälpte mig med lite handson så jag nu har värme i huset (en skiftnyckel är nu installerad för att slå om växelventilen när det behövs :) ).
Det är nog så att installatören egentligen bara är en liten säljorganisation som tar in folk för att göra jobbet. Tänkte inte på det innan jag tecknade men det låter helt logiskt då borrarna inte alls hade med varken de som installerade pumpen (som inte heller var det företag jag tecknat med tror jag) eller de som lyfte ut den gamla pumpen. Och då har de såklart svårt att få hjälp att lösa problem.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #55 skrivet: 14 februari 2020, 16:10:11 »
Jag har tecknat avtal med installatören. Han sade att det var Daikin som skulle ringa mig. Men igår så ringde det en tekniker från ett helt annat företag och berättade att han skulle komma och hjälpa mig på måndag. Mycket trevlig person som hjälpte mig med lite handson så jag nu har värme i huset (en skiftnyckel är nu installerad för att slå om växelventilen när det behövs :) ).
Det är nog så att installatören egentligen bara är en liten säljorganisation som tar in folk för att göra jobbet. Tänkte inte på det innan jag tecknade men det låter helt logiskt då borrarna inte alls hade med varken de som installerade pumpen (som inte heller var det företag jag tecknat med tror jag) eller de som lyfte ut den gamla pumpen. Och då har de såklart svårt att få hjälp att lösa problem.
I mina ögon en konstig hantering.
En installatör som kan installera en maskin kan byta en 3-vägs ventil.
Detta borde ha åtgärdats för länge sedan. Speciellt om företaget skriver om 24 timmars hantering.

Mvh
D

Utloggad barco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #56 skrivet: 14 februari 2020, 16:42:42 »
I mina ögon en konstig hantering.
En installatör som kan installera en maskin kan byta en 3-vägs ventil.
Detta borde ha åtgärdats för länge sedan. Speciellt om företaget skriver om 24 timmars hantering.

Mvh
D
I mina ögon också, men som sagt, jag borde kollat upp det hela innan. De har nog inte gjort någon installation(bara hyrt in andra för det) heller så därför har de ingen koll på 3vägsventilen. Tittade nu på deras information på allabolag och det är ju bara två anställda, dessutom på två orter (kollade innan jag köpte också, men tittade då bara på finansiella siffror). Klart de inte har någon som installerar. Och jag tror inte de är så sugna på att proaktivt kontakta mig heller om växelventilen, dels för de har helt enkelt ingen egen personal som kan byta, dels för att de vet att de fortfarande inte (trots mer än 1 år sedan) levererat allt enligt kontrakt (nätverkskorten som du så vänligt svarade mig om i en annan tråd).

Jag skickar dig deras namn och serienummer på min maskin. Nu verkar det ju som det på G, men kan ju vara intressant för framtiden.

Och firman som heter K2 Energi AB och hävdar att de har en massa medarbetare, men det tror jag inte stämmer alls. Allabolag.se säger att de varit enbart ägarna anställda i det i flera år. Kanske en viktig skillnad mellan medarbetare och anställda i detta fall. De var ju trevliga, hjälpsamma och kompetenta i införsäljningen men problemet ligger nog i uppföljningen.

« Senast ändrad: 14 februari 2020, 17:40:02 av barco »

Utloggad barco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #57 skrivet: 30 juli 2020, 13:20:11 »
Jaha, nu har min 3vägs ventil (tror jag) gett upp igen. Det sattes ju in en ny i februari men nu strejkar den igen (man hör att motorn inte mår bra/inte orkar och sedan blev det väldigt varmt i huset under natten när maskinen körde legionellakörningen).
Som tur är så fick jag ju lite mer kunskap förra gången så denna gång kunde jag helt enkelt lyfta bort motorn och dra ventilen till VVB läge manuellt (värme till radiatorerna behövs ju inte nu) så jag sitter inte i sjön. Men märkligt är det. Funkar säkert om jag motionerar den fram och tillbaka några gånger, men så kan jag ju inte hålla på med en ventil som bara är 5 månader gammal.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #58 skrivet: 30 juli 2020, 15:31:45 »
Jaha, nu har min 3vägs ventil (tror jag) gett upp igen. Det sattes ju in en ny i februari men nu strejkar den igen (man hör att motorn inte mår bra/inte orkar och sedan blev det väldigt varmt i huset under natten när maskinen körde legionellakörningen).
Som tur är så fick jag ju lite mer kunskap förra gången så denna gång kunde jag helt enkelt lyfta bort motorn och dra ventilen till VVB läge manuellt (värme till radiatorerna behövs ju inte nu) så jag sitter inte i sjön. Men märkligt är det. Funkar säkert om jag motionerar den fram och tillbaka några gånger, men så kan jag ju inte hålla på med en ventil som bara är 5 månader gammal.
Undra om du har mycket skräp i vattnet?

Testa ta isär och gör rent och byt allt systemvatten och se om det funkar ett tag till.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #59 skrivet: 30 juli 2020, 16:39:00 »
Jag tror också på mycket skit i vattnet. Vad är det för färg på vattnet om du öppnar en elementluftare och fyller ett dricksglas ?

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!