Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ã…terladdning av bergvärme  (läst 26576 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Återladdning av bergvärme
« skrivet: 11 januari 2011, 21:26:27 »
Mycket intressant det du skrev om Roland.
citat:
Skall Ã¥terladdning kunna energimässigt gÃ¥ med vinst (räknat pÃ¥ köpt elenergi) är det nÃ¥gon typ av solfÃ¥ngare som krävs. En solfÃ¥ngare som med hög verkningsgrad kan ge en utgÃ¥ende köldbärartemperatur pÃ¥ 30-35  grader, sÃ¥ mycket högre temperatur behövs inte. DÃ¥ bör det vara möjligt att med en cirkulationspump som drar 30 W att tillföra ett borrhÃ¥l pÃ¥ 120 aktiva meter 10 kW med ett deltaT pÃ¥ 8 grader. Köldbärartemperaturen till borrhÃ¥let skulle behöva vara lite över 30 grader. Accepterar man temperaturer upp till 50 grader kan man tillföra uppemot 20 kW. Högre bör man nog inte gÃ¥. Här i närheten ligger ett omrÃ¥de, Anneberg, där solvärme lagras i berget till vintern. Bland det första man fick göra var att byta ut alla slangar i borrhÃ¥len. Man hade använt standard köldbärarslangar som inte tÃ¥lde värmen. Temperaturen pÃ¥ det solvärmda vattnet kunde bli upp till 70 grader.

slut citat

Flyttar till rätt trÃ¥d. Har en känsla av att mÃ¥nga mer än jag skulle vilja veta mer om Anneberg. Finns det nÃ¥gon info om det projektet? Ekonomi, funktion och verkan? PÃ¥verkar det utemiljön nÃ¥got? Hur mycket av energin som laddats fÃ¥r de tillbaka? Jag ha visserligen inget borrhÃ¥l nu, men skall vi fortsatt ha dessa vintrar samtidigt som el-priset skjuter i höjden blir det kanske nödvändigt att införskaffa ett. Stora flvp till ett litet hus som mitt är ju ingen lyckad lösning. Oavsett är tekniken bergvp och Ã¥terladdning  intressant.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2011, 22:03:12 »
Hittade följande sida: http://www.anneberg.org/generell-information/sol-och-bergvaermesystemet
MÃ¥ste vara den du menar, eller?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2011, 15:36:55 »
En privatperson har kanske ett eller ett par borrhål och detta kan inte jämföras med hur
stora anläggningar med 100 borrhål fungerar.

Principerna för lagring i enstaka borrhål är att ju bättre energibrunn vi har, desto sämre
energilager blir det. Ena extremfallet är när vi har vatten strömmande förbi borrhålet som alltid
ger KBin med samma temp. som orört berg. I ett sådant fall försvinner all eventuell energi som vi
för ner i berget och vi får alltså ingen lagring alls...

Andra extremfallet är när vi träffar på berget väldigt långt ner, och/eller om bergarten har dålig
värmeledningsförmåga och vi har heller inga vattenströmmar förbi borrhålet.. Vi får då en dålig
energibrunn som snabbt förlorar temperatur vid energiuttag och som återhämtar sig långsamt.
En sådan brunn kan då bli ett ganska bra energilager och det lönar sig definitivt att återladda
hålet med hjälp av solen.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2011, 17:00:41 »
Jag har provat med återladdning av borrhål och jag kunde inte mäta någon skillnad i temperatur på borrhålet när värmesäsongen började
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2011, 19:10:16 »
Jag har provat med återladdning av borrhål och jag kunde inte mäta någon skillnad i temperatur på borrhålet när värmesäsongen började

Hur gjordes återladdningen och ungefär hur många kWh fick borrhålet i sig?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2011, 19:42:57 »
Återladdningen gjordes med två st. bafflar a 2 kW. nominell effekt. När utetemperaturen gick över 15 gr. startade pumpen och värmde hålet. Tyvärr tänkte jag inte på timräknare på pumpen. Dessutom är ju verklig effekt svår att bedöma, men temp.skillnaden upp och ner i hålet var i närheten av värmepumpens uttag. Så jag kände mig väldig nöjd den sommaren, men eftersom jag inte kunde se någon skillnad på brunnstemperaturen gjorde jag inte om försöket. Jag bor ganska högt och i sluttande terräng, så det känns rimligt att jag har rörligt grundvatten. Speciellt med tanke på jag tar ut över 60 W/m borrhål, och behöver tillskott från -2. Så borrhålet är hårt belastat. I år blev det minusgrader upp redan i dec. Men sedan sjunker det inte mer. -1 upp och -3 ner
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2011, 10:48:53 »
@Plutus: Om ditt borrhål når sin lägsta temperatur redan i december, så tycker jag det verkar
som om du har en "bra" energibrunn (om än hårt belastad). Ny energi kommer alltså genom berget
i den takt du tar upp, hela vintern igenom. Detta innebär förstås att all energi som medvetet stoppas
ner i borrhålet på sommaren, försvinner lika kvickt bort från hålet. Ditt försök med återladdning fick
precis förväntat resultat....

Laddning av enstaka borrhål är bara meningsfullt om det inte återhämtar sig själv inför varje ny
säsong. I riktigt dåliga energibrunnar skulle man t.o.m. kunna tänka sig att ladda upp till en nivå som
ligger rejält över den i orört berg.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2011, 16:12:33 »
Det var min slutsats också, återladdning kräver ett berg med lite grundvattenrörelser.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2011, 17:02:16 »
Då är nästa fundering om det finns nån standard för att mäta borrhålets energiavgivnings/upptagningsförmåga
eller om det bara kan bli grova uppskattningar
s k 'gissning'
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2011, 17:57:35 »
Det finns mätmetoder fast det är inget man gör själv.

http://www.automatech.se/TRT%20rapport.pdf
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2011, 16:46:38 »
Man kör VP en säsong och observerar... Om brunnen orkar stå emot ett rejält energiuttag
utan att ramla ner mot 0-strecket, så har du tecken på en bra brunn. Om den så återhämtar
sig snabbt på sommaren till temperaturer upp mot de som finns i orört berg på orten där man bor,
så har man ytterligare ett tecken på att brunnen är bra. Samtidigt så kan man säga att energilagring
i en sådan brunn är helt bortkastad. Man kan bara räkna med att komma upp i samma temp.
som orört berg i alla fall.

Omvänt gäller för en brunn som viker sig direkt vid lite större energiuttag och faller ner till nollan.
Här börjar vattnet i borrhålet och i omgivande berg att frysa till is. Tempen ligger i och för sig länge
stilla vid fryspunkten, men när allt vatten är fruset fortsätter temperatursänkningen. En sådan brunn
återhämtar sig bara väldigt långsamt på sommaren från sitt bottenfrusna tillstånd. Detta är ett exempel
på en urusel energibrunn men samtidigt en bra kandidat att ladda med överskottenergi från t.ex. solen.
För det första måste vi ju tina isen inför nästa säsong och vi kan dessutom vara säkra på att energin
vi stoppar ner i hålet inte kommer att försvinna. I detta fall kan vi börja värmesäsongen med temperaturer
i berget som ligger betydligt över orört berg. Runt hålet finns då en "hög" av energi istället för en stor "grop"
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2011, 19:42:20 »
Om den så återhämtar
sig snabbt på sommaren till temperaturer upp mot de som finns i orört berg på orten där man bor,
så har man ytterligare ett tecken på att brunnen är bra.


Alla borrhål, bra eller dåliga återhämtar sig till ca 95 % under sommaren förutsatt att man inte värmer någon pool.

Citera
Omvänt gäller för en brunn som viker sig direkt vid lite större energiuttag och faller ner till nollan. Här börjar vattnet i borrhålet och i omgivande berg att frysa till is. Tempen ligger i och för sig länge stilla vid fryspunkten, men när allt vatten är fruset fortsätter temperatursänkningen. En sådan brunn återhämtar sig bara väldigt långsamt på sommaren från sitt bottenfrusna tillstånd. Detta är ett exempel på en urusel energibrunn men samtidigt en bra kandidat att ladda med överskottenergi från t.ex. solen.

Skulle min brunn bli bottenfrusen skulle smältning av isen kräva ca 15 kWh. Det är 1/1000 av årliga värmeuttaget och kommer inte att märkas. Den återhämtar sig lika snabbt räknat som % återhämtad temperatursänkning som vilken brunn som helst. Den är inte heller bra att lagra värme i. När väl isen är tinad, vilket går på några timmar fram på vårkanten när pumpen börjar gå på deltid, läcker värmen ut i berget lika bra som vid ett icke fruset borrhål.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2011, 20:05:47 »
@Roland: Blir det inte 150 kWh för att tina isen i ditt borrhål?

Principen är i alla fall att berget har lika lätt/svårt att föra energi både bort från hålet
och till detsamma.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2011, 03:45:14 »
LÃ¥ter som gissningslek i mina öron  ;)
försöka förespå hur utfallet ska bli

nästa fundring blir då
finns det någon enda villaägare som framgångsrikt har återladdat sitt borrhål?
som dessutom kan bevisa det med några grafer
tror aldrig jag läst om någon som gjort detta

man skulle vilja se riktigt höga temperaturer i hålet
som sedan dröjer sig kvar när energin börjar flöda åt andra hållet

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!