Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ÖvergÃ¥ng koppar - galvat  (läst 27653 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Övergång koppar - galvat
« skrivet: 19 januari 2008, 21:13:06 »
Hej,

Var hemma och kollade pÃ¥ en VP hos en kompis idag. DÃ¥ sÃ¥g jag att rörkrökaren gÃ¥tt direkt frÃ¥n koppar till den galvade stammen utan att sätta gjutjärn emellan. Detta var alltsÃ¥ pÃ¥ varmvatten, inte pÃ¥ radiatorkretsen. Första böjen sÃ¥g dessutom lite skum ut sÃ¥ jag skrapade bort färgen med fingret och under var det fuktig rost. Det läcker alltsÃ¥ mitt pÃ¥ böjen, inte i skarven!  :o

Frågor:
Visst är det så att man måste ha gjutjärn emellan för att "döda" galvansika strömmar om man måste gå från koppar tillbaka till galvat?
Vad händer nu, kommer läckaget att öka långsamt eller finns det risk att de har källaren vattenfylld redan imorgon bitti?

Tack på förhand!

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Övergång koppar - galvat
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2008, 08:35:11 »
Jag tror det ska vara mässing emellan? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Övergång koppar - galvat
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2008, 10:05:09 »
Gjutjärnsrör har endast använts till avlopp, inte till trycksatta system.
Mässing är det som Carl N skrev.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Övergång koppar - galvat
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2008, 11:27:50 »
Vad är det då jag har i källaren (se bild). Gubbarna som satte dit den sa att "så'n måste man ha, bara mässing håller inte i längden".
 Sc:,h
Är det inte gjutjärn?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Övergång koppar - galvat
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2008, 21:44:36 »
Det är bara att erkänna,vet inte. Har aldrig sett en dylik.
Vore intressant att få det klarlagt.

Mvh AndersA
« Senast ändrad: 21 januari 2008, 08:15:41 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Övergång koppar - galvat
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2008, 22:40:54 »
Efter flera timmars surfande fann jag ett annat exemplar här:
http://www.vvs-museet.se/register/0300-0399/0304.html

Men jag lovar att det är mindre än 10 år sedan jag fick min installerad!

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Övergång koppar - galvat
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2008, 22:49:47 »
Hmmm....Jag har också lärt mig att man inte får blanda Koppar och svart utan skyddsmtrl imellan (mässing ,plast eller annat)
men blir osäker eftersom jag har lödcert, där ena provet är Koppar / svart med silverlod !
har det blivit ändringar eller ? ?

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Övergång koppar - galvat
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2008, 22:56:55 »
Fanns tidigare på dinvvsbutik:
http://www.dinvvsbutik.se/rostskyddsmuffar-20-p-4302634.html

En sökning i rsk databasen ger 12 träffar, alla på utgågna artiklar.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Övergång koppar - galvat
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2008, 10:34:26 »
Nu har han hört med sin vvs:are. Så'na klumpar har de inte använt på många år.

De hade inte tid att kolla på det direkt. Vad tror ni om risk för läckage? Kommer det öka långsamt eller kan det gå fort?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Övergång koppar - galvat
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2008, 11:00:58 »
Om jag inte är helt onykter tycker jag det ser ut som att det är mässing imellan koppar & svart?

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Övergång koppar - galvat
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2008, 11:06:24 »
På min bild går vattnet från vänster till höger. Kopparröret kommer från blandarpaketet. Sedan är det mässing, sedan "klumpen" och sedan är det galvat järnrör till tvättstugan. Resten av huset har vi bytt till koppar, det sitter ett T-stycke utanför bild till vänster, innan klumpen alltså.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Övergång koppar - galvat
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2008, 13:39:45 »
Hej,

Var hemma och kollade pÃ¥ en VP hos en kompis idag. DÃ¥ sÃ¥g jag att rörkrökaren gÃ¥tt direkt frÃ¥n koppar till den galvade stammen utan att sätta gjutjärn emellan. Detta var alltsÃ¥ pÃ¥ varmvatten, inte pÃ¥ radiatorkretsen. Första böjen sÃ¥g dessutom lite skum ut sÃ¥ jag skrapade bort färgen med fingret och under var det fuktig rost. Det läcker alltsÃ¥ mitt pÃ¥ böjen, inte i skarven!  :o

Frågor:
Visst är det så att man måste ha gjutjärn emellan för att "döda" galvansika strömmar om man måste gå från koppar tillbaka till galvat?
Vad händer nu, kommer läckaget att öka långsamt eller finns det risk att de har källaren vattenfylld redan imorgon bitti?

Tack på förhand!

mvh

Är det på varmvattnet så kommer det att spruta om det blir en läcka, det kan knappast vara en läcka mitt på röret nu för då skulle det vara en stråle. Jag tror att vattnet runnit dit från en otät skarv.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Övergång koppar - galvat
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2008, 19:39:40 »
var tvungen att fråga på lernia (där vi utför lödprov)
varför vi la prov pÃ¥ koppar/svart....svaret var pengar.  huvuddunk
billigare än koppar vitt...men lika svårt att löda !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Övergång koppar - galvat
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2008, 22:08:29 »
Koppar och svart är inga problem att få mötas utan mässing i mellan. därimot svart och rostfritt får inte vara i direkt kontakt med varandra, det blir strömmar som sätter turbofart på rosten på det svarta. något som en del missat när dom bytt expantionskärl, efter några år har röret rostat av i sista gängen med en otrevlig vatten skada som resultat


        //Ulfons//
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Övergång koppar - galvat
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2008, 23:06:35 »
Ace, de där lödningarna har jag också gjort. Thumbsup Det är ju silver emellan materialen på dem. ;)
Menar ni rostfritt när ni skriver vitt? Jag öppnade några koaxialförångare, rostfritt hölje och kopparslingor inne, kopparn var spårlöst borta vid genomgången, antagligen för att man använt kopparlod istället för silverlod. Galvaniska strömmar är ett problem. Vad händer om man har koppar silver järn? Silver är den ädlaste som de andra två måste offra till, eller? Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!