Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: accumulatortannk  (läst 2250 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oleandreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tynset, Norway
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
accumulatortannk
« skrivet: 17 september 2011, 20:18:10 »
hei

noen som vet hvor man kan kjøpe acc tank som ssakl brukes som volumforstørrer til radiatoranlegg, til en grei pris ?
Behøver en på ca 300 l.

Har forstÃ¥tt det slik at man IKKE kan bruke en gammel vv bereder som akk tank, da stussene (tilkoblingene) har for liten dimensjon.  det kreves vissstnok 1 tomm stusser for Ã¥ greie av strømningen.  jeg vet ikke hvilken tilkobling vv beredere vanligvis har,  noen som kan hjelpe meg.

Hva med Ã¥ koble 2 stk vvberedere i paralell ?  da blir jo strømningsmotstanden halvparten.  Kan det være en ok løsning ?  Brukte vv beredere er det jo lett Ã¥ finne til en billig penge.
Tynset, Kaldeste plass i Norge !! - 30 til - 40 pÃ¥ vinteren.   trehus fra 1973,  2 x 130 kvm, och frittstÃ¥ende verksted 10 meters distans fra hus 2 x 50 kvm = 360 kvm.   oljefyr och radiatorer.  kjøpt inn 400 volt Thermia Duo 16 kW, legger golvvarme pÃ¥ 50 kvm resten radiatorer.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: accumulatortannk
« Svar #1 skrivet: 18 september 2011, 09:47:26 »
Eftersom det är så kort sträcka det är klenare dimension så tror inte jag att det spelar så stor roll.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: accumulatortannk
« Svar #2 skrivet: 18 september 2011, 10:29:03 »
Som purjo skriver så kommer inte den korta biten med mindre dimension att spela någon stor roll för radiator-kretsens totala motstånd. Däremot så kan en sådan trång kort passage ge upphov till turbulens, detta kan ge strömningsbiljud. Beroende på var tanken står så kan biljuden vara störande eller inte ha någon betydelse alls. Utöver detta kan det vid svår turbulens uppstå slitage på rören precis efter "flaskhalsen", men då tror jag vi diskuterar extremfall, i alla fall om man ska börja vara nervös att rören ska gå sönder. Personligen skulle jag inte tveka att sätta in en gammal standard-vvb med 22 mm-anslutningar i min vb-krets.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: accumulatortannk
« Svar #3 skrivet: 18 september 2011, 10:32:41 »
I värsta fall kan det bli svÃ¥rt att täta ut maskinen.  Jag skulle definitivt köpa en tank avsedd för ändamÃ¥let *vinkar*

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: accumulatortannk
« Svar #4 skrivet: 18 september 2011, 17:39:30 »
I värsta fall kan det bli svÃ¥rt att täta ut maskinen.  Jag skulle definitivt köpa en tank avsedd för ändamÃ¥let *vinkar*

Jag har svårt att förstå hur en volymtanks lite för små anslutningar ska kunna påverka VP? Det enda tanken gör är ju att addera volym och (i det här fallet) öka på resistensen i vb-kretsen lite grann. Så länge som man kan uppnå det vb-flöde som vp vill ha så struntar väl maskinen i hur eller var resistensen i kretsen uppkommer? Eller missförstår jag vad ditt inlägg syftar på?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: accumulatortannk
« Svar #5 skrivet: 18 september 2011, 18:36:17 »
vi vet ju inget om detta system och mitt påstående blir ett worst case scenario.

Men om vi inte fÃ¥r adekvat kylning över kondensorn sÃ¥ är risken större att vi tillverkar en lite högre temp äv vi mÃ¥ste.  Med en 16 kw maskin sÃ¥ är det ju klipp i grejerna och effekten mÃ¥ste försvinna annars kan det bli mindre optimalt.

Det kanske ser ut att funka kanon, men fungera finns i flera olika nivåer, är lite stressad så hojta till om jag förklarar dåligt *vinkar*

Om man skulle testa med VVB:n och sedan lyckas man inte få ett mindre delta än säg 7-8K
kan det vara sÃ¥ att kondenseringen ligger en eller tvÃ¥ grader för högt i förhÃ¥llande till den utgÃ¥ende värmebärar temperaturen.  Detta är ingenting som vi kommer dö av, men vi fÃ¥r tillverka varmare än vi mÃ¥ste under hela maskinens livslängd.
Detta känns synd och jag tycker då i alla fall att det verkar bättre att lägga några tusenlappar extra nu, än att betala under alla värmepumpens år *vinkar*
« Senast ändrad: 18 september 2011, 20:09:01 av VP ORAKLET »

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: accumulatortannk
« Svar #6 skrivet: 18 september 2011, 20:50:29 »
I värsta fall kan det bli svårt att täta ut maskinen.

Vad betyder "att täta ut" i det här fallet? :-)
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: accumulatortannk
« Svar #7 skrivet: 18 september 2011, 21:08:29 »
Som jag skrev i inläggen, att konndenseringstempen är den samma eller väldigt lika den temp som gÃ¥r till dina raddar.  DÃ¥ satsar du ett minimum av drivström Thumbsup

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: accumulatortannk
« Svar #8 skrivet: 18 september 2011, 23:09:15 »
vi vet ju inget om detta system och mitt påstående blir ett worst case scenario.

Men om vi inte fÃ¥r adekvat kylning över kondensorn sÃ¥ är risken större att vi tillverkar en lite högre temp äv vi mÃ¥ste.  Med en 16 kw maskin sÃ¥ är det ju klipp i grejerna och effekten mÃ¥ste försvinna annars kan det bli mindre optimalt.

Det kanske ser ut att funka kanon, men fungera finns i flera olika nivåer, är lite stressad så hojta till om jag förklarar dåligt *vinkar*

Om man skulle testa med VVB:n och sedan lyckas man inte få ett mindre delta än säg 7-8K
kan det vara sÃ¥ att kondenseringen ligger en eller tvÃ¥ grader för högt i förhÃ¥llande till den utgÃ¥ende värmebärar temperaturen.  Detta är ingenting som vi kommer dö av, men vi fÃ¥r tillverka varmare än vi mÃ¥ste under hela maskinens livslängd.
Detta känns synd och jag tycker då i alla fall att det verkar bättre att lägga några tusenlappar extra nu, än att betala under alla värmepumpens år *vinkar*

Visst har du rätt i det, att om man räknar på resistensen över vb-kretsen och kommer fram till att det är gränsfall att klara det flöde som vp vill ha, så ska man förstås inte sätta in en enda grej till som ökar resistensen. Snarare tvärtom, byta lite stammar och sånt där som jag gillar!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: accumulatortannk
« Svar #9 skrivet: 19 september 2011, 00:21:23 »
Normalt sett är nog en VVB helt ok att använda som en volymtank men med en 16 apparat hade jag nog valt att satsa på något med lite bättre flöde.

Det är en hel del KW som skall kunna hanteras och beroende på hur värmesystemet ser ut i övrigt är det kanske inte ens så att en vanlig volymtank erbjuder alla önskvärda möjligheter.

Nu har ju du ett stort hus så problemet kanske inte blir så stort trots allt. Men i det stora hela, rent ekonomiskt, kanske det vore bättre att göra det riktigt bra från början.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!