Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning till elpatroner pÃ¥ Diom kombipanna har slutat fungera  (läst 17452 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jeanlindroos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vaggeryd
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!
Vet inte om detta är rätt forum men ställer frågan ändå. Jag har en (gammal) kombipanna, tror den heter Diom eller nåt sådant gjord 1985 som jag eldar med ved i främst vintertid. Den har 3 st elpatroner som backup, har även en gammal jordvärmepump som än så länge funkar bra. Men elpatronerna är bra att ha som "försäkring" då man t.ex reser bort nån vecka och då främst vintertid. Jordvärmepumpen är till åren kommen och kan kan ju ge sig på att den upphör att funka just en kall vinterdag då man inte är hemma. Nåväl, i våras så upphörde plötsligt en dag elpatronerna att fungera. Jag har provat att trycka in termosäkringen ett antal gånger, tänkte att det var den som löst ut men inget händer. Vrider man termostatvredet på pannan så hör man att de olika stegen "klickar in", låter som tre reläer slår till men inget händer. Frågan är om det idag finns någon som kan laga en sådan elpatronstyrning? Eller om det ens är lönt? Tips mottages tacksamt!
"Gammal" jordvärmepump Terraterm TT15 + kombipanna som vedeldas.
Boyta 202 kvm + 101 kvm källar + 101 kvm kall vind, tilläggsisolerat -06, nya energifönster -06

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Folk i värmebranschen skakar nog bara på huvudet om det inte finns kompletta kort eller styrskåp att få tag på som reservdel. Men de som är bra på elektronik på komponentnivå i andra sammanhang - gamla tv-reparatörer, televerksgubbar etc - klarar nog av att få igång sådana där saker om de får lite tid på sig.
De gånger jag har råkat på trasiga styrkort till gamla elpannor så har felen som regel rört sig om dåliga elektrolytkondensatorer eller också triacar som ska styra kontaktorerna. I något enstaka fall åskskada som hade lett till överslag och avbrända folier på kretskortet, men faktiskt inga komponentskador.

Om din elpanna inte har någon elektronik alls utan bara en mekanisk termostat som eventuellt styr kontaktorer, så är troliga felorsaker antingen brända kontakter i termostaten eller också fel på det tidrelä som ska fördröja inkoppling av full panneffekt efter strömavbrott.
När en mekanisk termostat ska styra induktiv last (som en kontaktorspole), så blir det kraftiga ljusbågar vid varje brytning. Termostatens kontakter håller betydligt bättre om man kopplar in gnistsläckare (varistor eller ett lämpligt RC-nät) över dem.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jeanlindroos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vaggeryd
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ok, tack för det svaret. Jag var nyss nere och skruvade bort en täckplåt och fotograferade lite.

http://www.lindroos.org/DSC_1018s.jpg-for-web-LARGE.jpg
http://www.lindroos.org/DSC_1022s.jpg-for-web-LARGE.jpg
http://www.lindroos.org/DSC_1026s.jpg-for-web-LARGE.jpg

Det du säger är att det borde gå att förbikoppla elektroniken och bara ha en elektromekanisk styrning?
"Gammal" jordvärmepump Terraterm TT15 + kombipanna som vedeldas.
Boyta 202 kvm + 101 kvm källar + 101 kvm kall vind, tilläggsisolerat -06, nya energifönster -06

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Det ser ut som om den där elektroniken har någon form av effektvakt - åtminstone är ju strömtransformatorer inritade på schemat. Så om du behöver den funktionen bör man se till att hålla elektroniken fungerande.
Jag skulle tro att vad som än har hänt med det där styrkortet, som uppenbarligen är relativt enkelt, så är det nog betydligt lättare att felsöka och reparera det än att få pannan att fungera som den ska rent elektromekaniskt.

Du kan ju själv kolla uppenbara saker - trasiga säkringar, dåliga lödningar, se om det finns tecken på "katastroffel" som t ex avbrända folier, sönderbrända komponenter, spår av ljusbågar. Ta en noggrann titt på elektrolytkondensatorerna, framför allt de stående rödbruna bakelitburkarna av märke ERO. Om toppen på dem börjar bukta ut eller om det finns fina sprickor i bakeliten på toppen, så är det bara att byta dem. De har begränsad livslängd, speciellt när de sitter i varm miljö som i en panna.

Tänk på att göra pannan helt spänningslös genom att ta ur säkringar OCH slå från arbetsbrytare innan du börjar titta närmare på kortet. Om strömtransformatorerna är anslutna, så tänk på att hålla ledarna från dem kortslutna. Om det inte går att få dit kortslutningsbyglar på plinten där de ledningarna är inkopplade i pannan, så slå av huvudströmbrytaren för huset först, lossa ledningarna från kortet och tvinna ihop dem med varandra, därefter kan du slå på strömmen igen. En strömtransformator får nämligen aldrig lämnas "öppen" på sekundärsidan då det flyter ström genom primärlindningen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej glöm inte kolla överhettnings skyddet så det släpper fram ström.
Jag hade tagit den enkla vägen och kopplat bort kretskortet och dragit kontaktorerna direkt av termostaten med lämplig effekt.
En sån koppling borde en elektriker fixa på under 1 timme.
Glöm bara inte ha överhettnings skyddet inkopplat.
Jag tror varje patron har har 3 slingor där 2st är på 2kw och en på 1kw
På efter följaren Diom DT 20 från början på 90 talet är det så iaf
pannan är nog diom DT 15 men inte helt säker mer än att det är en Diom DT xx
« Senast ändrad: 14 oktober 2009, 01:11:07 av Göran.w »
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

David J

  • Gäst
David J
SV: Styrning till elpatroner på Diom kombipanna har slutat fungera
« Svar #5 skrivet: 30 april 2013, 19:40:42 »
Hej!

Medveten om att detta var ett antal år sedan - men är det någon som vet hur det gick med pannan? Vi har nämligen en nästan identisk panna med likartat fel

vänliga hälsningar,
david

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!