Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10 Next
1
Frikyla! / SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Senaste inlägg av Walle85 skrivet Idag kl. 15:34:56 »
Fylla KB är enkelt, men inte avlufta vid start. Fram med lååånga trädgårdsslangen ( helst genomskinlig ), fyll den med KB. koppla med  gardena på sägerhetsventilen, koppla andra ändan till en vattenkran, öppna kranen, vrid på säkerhetsventilen med en polygrip lite grann, det ska vara som en pyspunka in. Håll koll på manometern, vid tryck ca 0,8 bar är det klart, kan bli ett par varv till att fylla slangen med KB.

Tack för info!
En fråga då, är det enklast att göra den sista påfyllningen via säkerhetsventilen, eller kan/bör man bygga in någon bra koppling för detta när man ändå håller på?

Funderar även på om man på något smart sätt kan göra så att man lätt kan tömma slingan till och från konvektorerna, tänker på om det skulle bli en extremt kall vinter och min isolering inte skulle vara tillräcklig. Konvektorerna är ju monterade uppe på kallvinden och har jag förstått det rätt så är det ca -14 grader KB tål innan den fryser. Under de två vintrar jag mätt temperaturer så har det inte blivit fullt så kallt, men man vet ju aldrig.
Stänga kulventilerna till och från konvektorerna, tömma via en säkerhetsventil långsamt tills trycket är borta för att sedan bara tömma resten. Fylla på igen när våren kommer kan man då kanske göra via kopplet på vanligt sätt för att sedan köra metoden du nämnde ovan? Eller kan det bli problem på något sätt att öppna kulventilerna igen så att trycket försvinner innan man fyller på på nytt?
2
IVT / SV: Sommarurkoppling av externa cirkpumpar på IVT Greenline HT+
« Senaste inlägg av Staffan9 skrivet Idag kl. 15:34:01 »
Arbetstanken är på 100 liter och det är golvvärme och konvektorer i huset. Det låter som att det inte är mycket vatten i värmesystemet. För on/off-pumpar bör det vara 20 liter vatten per kW pumpeffekt för att det inte ska bli för många starter då sådana sliter på kompressorn. Då pumpen är på 14 kW bör det vara minst ca 300 liter vatten i värmesystemet, alltså 200 liter utöver arbetstankens volym.

Pumpens effekt i förhållande till husets maximala värmebehov spelar roll för antalet starter. Det blir maximalt antal starter per dygn när pumpen går 50% av tiden. Om det sammanfaller med med normal vintertemperatur blir det många starter jämfört med situationen där pumpen är lite klent dimensionerad så att den går dygnet runt vid normala vintertemperaturer. Kan vara värt att kolla upp hur det är med mängden vatten i systemet och cykeltider. Tyvärr finns det ingen räknare för antal starter på IVT:s pumpar (kanske finns numer). En så kraftig pump som 14 kW tycker jag borde vara dimensionerad för rätt hög effekt i förhållande till husets maximala effektbehov.

Nu hamnar vi kanske på ett sidospår i den här tråden men uppskattar dina observationer och passar på att beskriva systemet lite mer.

Såvitt jag kan bedöma verkar pumpen vara rätt dimensionerad för att täcka 100% av uppvärmningsbehovet vid DUT. Projekteringsunderlag följde med och i det kan jag se beräknat effektbehov i alla rum och totalt blir det ca 14 kW.

Det är ett tvåplans suterränghus på 250 kvm strax utanför Stockholmsområdet byggt 2007. Betongbjälklag med vattenburen golvvärme samt konvektorer som komplement vid större glaspartier. Mekanisk frånluft utan någon form av återvinning. Varmvattencirkulation. Ska ett sådant hus behöva 14kW kan man fråga sig. Ja, det verkar inte bättre. Så nu sitter jag här och letar energibesparingar :)

Jag har justerat kurva och GV-slingor och tycker jag fått till det någorlunda. Med alla termostater fullt öppna har jag en jämn innetemperatur runt 20-21 grader. DeltaT på värmebärare ut/in från VP ligger runt 7 grader. DeltaT på värmebärare efter arbetstanken ligger runt 10 grader. DeltaT på GV-systemet, alltså efter shuntgruppen, ligger runt 5 grader. DeltaT för köldbärare från borran ligger runt 3 grader, dessvärre är inkommande kallt och sjunker till -1 som kallast. Borrdjup okänt.

Angående vattenvolymen. Arbetstanken är på 100L, konvektorkretsen ska innehålla 9L enligt underlaget. Total längd govlvärmeslingor är 980m med dimension 17X2. Om jag beräknar volymen i GV-slingorna plus några tiotal meter matarledning hamnar totalen faktiskt väldigt nära 300L.

Gångtiderna tycker jag är imponerande långa. Vid temperaturer runt nollan går kompressorn för värme i 2, 3, 4 timmer i stöten. Därtill kommer ett antal, kanske 4-5, laddningar av VVB per dygn som kan lägga till någon start. Vid -10 eller strax därunder går pumpen dygnet runt och om kraftiga tappvarmvattenuttag då görs behöver elpatronen gå in. Nu vet jag inte vilken DUT som användes i projekteringen men den borde ligga strax under -10 så det beräknade effektbehovet verkar (dessvärre) överensstämma med verkligheten.

Drog ut lite statistik som visar antal starter av kompressorn per månad i år.

MånadAntal starter kompressorMedelantal per dag
Jan1214
Feb1385
Mar1796
Apr1916

Angående varmvattencirkulationen så styr jag VVC-pumpen med tidur så att den enbart är igång några timmar på morgon, samt lite fler timmar under kvällen. Men det verkar ändå vara mycket energi som går åt till VVB-laddningar.

/Staffan
3
Frikyla! / SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Senaste inlägg av Walle85 skrivet Idag kl. 15:27:59 »
Jag hade inte satt en 3 bars ventil, tror PEM kopplingarna till slangen i hålet håller PN6 men tveksam om man provtrycker det så högt. Det är inte designat att klara högt tryck så jag hade inte satt nåt högre än 1.5bar.

12l suger fint, det är väl mer att det kanske är skrymmande och svårt att få plats. Ha också gärna lite längd på röret till expansionskärlet som du kan isolera, jag har typ 20cm avstick och det är lite för lite kan jag tycka, det är svag kondensbildning på monterinskopplet med manometern.

Pumpen har jag ingen åsikt om, det duger säkert. Det är väl livslängden man kompromissar på alla pumpar funkar vid leverans :).

Tack för input, då satsar jag på en säkerhetsventil på 1,5 bar och tar den cirkulationspumpen som verkar mest prisvärd. Wilo kanske har bra kvalité, men frågan är om de håller dubbelt så länge sett till det höga priset vi verkar ha på dem i Sverige kontra t.ex. HST.
4
Hej
Har en gäststuga på Gotland som jag letar luft/luft VP till som går att ansluta till Home Assistant utan att passera molnet.

Det handlar om en stuga med två våningar om 30 kvm vardera. Vill kunna värma på kalla delen av året och kyla på sommaren.
Sannolikt två anläggningar, en per våning då en splitanläggning kostar lika mycket som två separata anläggningar.

Har forumet tips på modeller? Har svårt att hitta något som har koppling till Home Asstistant utan molnet. Har kikat på Daikin men de erbjuder bara molnanslutning på nya modeller.



5
Nibe / SV: Golvärme badrum sommar
« Senaste inlägg av Carl N skrivet Idag kl. 15:09:06 »
Meny 7.1.10.2 Stop av värme.
Ställ upp denna till önskad utetemp, t ex 25 C.
Detta gör att cirkulationspumpen går upp till inställda medelvärde på utetemp.
Värmen bestäms av kurvan i meny 1.30.1
6
Frikyla! / SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Senaste inlägg av jishi skrivet Idag kl. 13:05:26 »
Jag hade inte satt en 3 bars ventil, tror PEM kopplingarna till slangen i hålet håller PN6 men tveksam om man provtrycker det så högt. Det är inte designat att klara högt tryck så jag hade inte satt nåt högre än 1.5bar.

12l suger fint, det är väl mer att det kanske är skrymmande och svårt att få plats. Ha också gärna lite längd på röret till expansionskärlet som du kan isolera, jag har typ 20cm avstick och det är lite för lite kan jag tycka, det är svag kondensbildning på monterinskopplet med manometern.

Pumpen har jag ingen åsikt om, det duger säkert. Det är väl livslängden man kompromissar på alla pumpar funkar vid leverans :).
7
Frikyla! / SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Senaste inlägg av 25fOCUS skrivet Idag kl. 12:33:28 »
Fylla KB är enkelt, men inte avlufta vid start. Fram med lååånga trädgårdsslangen ( helst genomskinlig ), fyll den med KB. koppla med  gardena på sägerhetsventilen, koppla andra ändan till en vattenkran, öppna kranen, vrid på säkerhetsventilen med en polygrip lite grann, det ska vara som en pyspunka in. Håll koll på manometern, vid tryck ca 0,8 bar är det klart, kan bli ett par varv till att fylla slangen med KB.
8
Frikyla! / SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Senaste inlägg av Walle85 skrivet Idag kl. 11:05:10 »
Ja, påfyllningskopplet är det som sitter innanför frigoliten, mest troligt. Det som är ovanpå ditt expansionskärl är en säkerhetsventil, förmodligen 1.5 bar. Det är absolut tillräckligt.

Det går att trycksätta det plastkärlet till viss del, och på så vis jobba runt att den inte längre är högsta punkt, men ett tryckkärl kostar inte många hundralappar (tror jag köpte ett 8l på amazon för typ 350 kr), dock kostar ett anslutningskit (med manometer och säkerhetsventil) typ 500 kr. Tänk på att det behöver ha ett grundtryck på 0.5 bar, inte mer. Köper du ett med tex 1.5 bar så får du släppa ut tryck ur den innan montering. Ett tryckexpansionskärl kommer vara mycket säkrare än plastkärlet om trycket stiger.

Du klarar dig nog på minsta möjliga (finns 4l) men de små är svåra att få tag på, och många ggr dyrare. 4-8 liter duger gott och väl, det är inte så stora temperaturskillnader på vätskan som är nere i borrhålet, så det expanderar inte så ofantligt mycket.

Gällande påfyllningspump, så funkar en sån här: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/vvs-maskiner/spol-provtryckning-och-tillbehor/rothenberger-rp-30-provtryckningspump-tt10329?channable=00a9e8736b750054543130333239f3&VAT=1&gad_source=1

Finns billigare varianter https://www.amazon.se/Handdriven-Hydraulisk-Trycktest-P%C3%A5fyllningspump-R%C3%B6rledning/dp/B07CVCPLRF vilket kanske är mer värt om man bara ska använda den ett fåtal ggr. Den rothenberger har jag och det är inte nån fantastisk kvalité heller, om jag ska vara ärlig. Det kanske finns några andra smarta sätt att fylla på med, om du tex har en tryckluftskompressor eller dylikt (så du kan trycka in vätska från nån tank) men har inget bra förslag så här på rak arm :)

Hittade detta expansionkärl på 12 liter, var ganska prisvärt tycker jag, sett till att man får med manometer och ventiler.
https://hemmatema.se/vvs/karl-och-cisterner/tryckhallning-varme-och-kyla/beulco-expansionskarl-ipx-med-armatursats/
I deras specifikation ser det ut som att den på 12 liter har ett förtryck på 0,5 bar, så behöver då antagligen inte göra någon justering sett till tryck.
https://www.beulcoarmatur.se/produkter/?t=6bb0c569-e73e-4325-ac84-b59231f5143c&d=25f88c03-4533-4f37-8244-d8b7b5bf1ddf

Alternativet är denna som även har en monteringsarm, men säkerhetsventil på 3 bar istället, oklart om 3 bar är för mycket, om det bör varq max 1,5?
https://www.amazon.se/Expansionsk%C3%A4rl-utj%C3%A4mningsbeh%C3%A5llare-v%C3%A4rmeutvidgning-tryckavlastning-m%C3%A4ssingsavluftning/dp/B0BS9L9KH5/ref=sr_1_1?crid=3GHTR72QORAW3&dib=eyJ2IjoiMSJ9.3h_u3HuAmn4AHT3Nw2XeS_GBOnSrQ6MmwOBURij2mbNAZE4LMlv6fhbH9w_-BeagleCNZjR2FRjENmZBSJnZcU9QAwJd7vCzpgVJmIADXyGVMtxFnveuHp745dyDu42rdRRRLrT7SlexoSX-hCHyp6R0lDG4WzHx0ep10_9ICUr6YorLiRadxMk65SWvxJVslkKg6XoFiRWe0gem0mZwBH_4Qxmg_d1JBXw2GVvZE9nGlaAqnK1sAJsmxOfzrvqSeY2KdVa6X_dnJOFyfmg79fnuBpy2R91iLCmN20qhooY.owUmHSTkfcq615ZqCH-v-MaGkExxtVVmVTYaZoIkTWM&dib_tag=se&keywords=expansionsk%C3%A4rl%2B8l&qid=1715937017&sprefix=expansionsk%C3%A4rl%2B8l%2Caps%2C121&sr=8-1&th=1

Btw, hade du någon input på cirkulationspumpen jag länkade till i mitt förra inlägg?
9
Panasonic / SV: CZ25ZKE värmeeffekt?
« Senaste inlägg av Josth skrivet Idag kl. 10:04:24 »
Vad som står på typskylten regleras också av internationella standarder. 3,4 kW är som sagt en slags genomsnittlig effekt på papperet som ska gå att jämföra med andra luftvärmepumpar. Förr brukade en värmepump storlek "25" ("09") ha en nominell effekt på typ 2,5 kW så utvecklingen går framåt. Men håller med om att de är tämligen ointressanta uppgifter när man bor i Nordiska länderna utan det är vad den klarar att prestera för effekt och COP vid lägre temperaturer såsom ±0, -7, -15 och kanske -25 °C beroende på var man bor. Välkända kvalitetsfabrikat brukar numera redovisa åtminstone viss data kring detta.
10
Panasonic / SV: CZ25ZKE värmeeffekt?
« Senaste inlägg av T Arvidson skrivet Idag kl. 09:22:37 »
Tack för svar, så värst mycket klokare blev jag dock inte. Jag vet ju vad "nominell" brukar betyda, men förstår inte betydelsen i det här sammanhanget.
Jag har läst på flera ställen att den här pumpen har värmeeffekt 5,3 kW, men varför står det då 3,4 kW på typskylten? Om det skulle avse ett genomsnittsvärde för en genomsnittsinstallation är det ju inte en särskilt intressant uppgift för den enskilda installationen..
Sidor: [1] 2 ... 10 Next

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!