Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska det se ut sÃ¥här?  (läst 5300 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
Ska det se ut såhär?
« skrivet: 08 november 2007, 15:04:11 »
Ser lite konstigt ut när jag kopplar tanken som volymförstorare... är det normalt?
VB-F i toppen, och mot huset i botten.
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska det se ut såhär?
« Svar #1 skrivet: 08 november 2007, 17:02:02 »
Var sitter tempgivaren för vbf
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ska det se ut såhär?
« Svar #2 skrivet: 08 november 2007, 18:42:14 »
Har du lite dålig cirkulation? Det ser ut som framledningen stiger ungefär 10 grader direkt vid pumpstart!?

Med din koppling får du skiktning vid drift och inblandning när vp står stilla.

Om du kopplar med "stigen" i botten blir det en stabilare temp efter pumpstopp, då det uppstår skiktning i botten av det kalla vattnet som kommer via stigen när pumpen står.

Skiktningen störs också av att man har relativt högt flöde!

Har du golvvärme eller radiatorer!?


« Senast ändrad: 08 november 2007, 18:47:11 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Ska det se ut såhär?
« Svar #3 skrivet: 09 november 2007, 07:58:37 »
Var sitter tempgivaren för vbf
VB-F sitter direkt efter pumpen.
Har du lite dålig cirkulation? Det ser ut som framledningen stiger ungefär 10 grader direkt vid pumpstart!?
Kanske lite... pumpen får gå på 3'an.. och då är det 9 grader över pumpen.
Med din koppling får du skiktning vid drift och inblandning när vp står stilla.

Om du kopplar med "stigen" i botten blir det en stabilare temp efter pumpstopp, då det uppstår skiktning i botten av det kalla vattnet som kommer via stigen när pumpen står.

Skiktningen störs också av att man har relativt högt flöde!
Tror att det var nån här som rekomenderade detta sättet... orkar nästan inte att ändra, det ser redan ut som et bryghus med alla dom rör.
Har du golvvärme eller radiatorer!?
Båda.. golvvärme i nedra våningen, och raddar på övra.
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Ska det se ut såhär?
« Svar #4 skrivet: 09 november 2007, 10:44:38 »
Med din koppling får du skiktning vid drift och inblandning när vp står stilla.

Om du kopplar med "stigen" i botten blir det en stabilare temp efter pumpstopp, då det uppstår skiktning i botten av det kalla vattnet som kommer via stigen när pumpen står.

Skiktningen störs också av att man har relativt högt flöde!
Tror att det var nån här som rekomenderade detta sättet... orkar nästan inte att ändra, det ser redan ut som et bryghus med alla dom rör.
Alla verkar rekommendera den koppling som ojacobsen gjort och enbart Bertil verkar rekommendera den andra.  SÃ¥ jag gjorde som Bertil sa och är nöjd med det...  ;)
« Senast ändrad: 09 november 2007, 11:01:12 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Ska det se ut såhär?
« Svar #5 skrivet: 09 november 2007, 10:52:29 »
Även jag kör med "Bertils variant" och är nöjd med detta.
Jag har "böjbara slangar" så jag kan enkelt skifta botten och toppen om jag skulle vilja, men ser ingen anledning till detta.
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Ska det se ut såhär?
« Svar #6 skrivet: 09 november 2007, 17:08:58 »
Håller nu på att reglera flödet i alla raddar, men det ser ut till att det ska sänkas även mer utan termostater......
Golvvärmen är inreglerat, men här kunde man kanske öppna lite mer för dom kortare slingor... dom har även då ungefär 4-5 grader i över sig.
Det ska sägas att när den går som buffertank (pump på både sidorna), då ser min alpha+ ut att reglera flödet så det inte ses när termostaterna stänger. Här ser man ju direkt att dom stänger av (tror jag). Ända tokiga med den kopplingen är att om man kopplar den som Nibe föreskriver, då skickar den VB rätt igenom i toppen och botten, och sen när pumpen sluter gå (har kopplat CP-VB till CP-KP i det här fallet), så sjunker VB-ACC-F fort som fa'n mot VB-ACC-R, precis som när man kör utan buffer/volymförstorare. Det ser helt enkelt ut som att det inte lagras tillräckligt mycket i tanken....
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Ska det se ut såhär?
« Svar #7 skrivet: 09 november 2007, 18:25:05 »
Kolla' just smutsfiltern, lite där, men inte mycket.... får se
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Ska det se ut såhär?
« Svar #8 skrivet: 11 november 2007, 09:55:33 »
Första "kalla" natten, och huset håller värmen, men det är fortfarande 9 grader över VP'n, och kurvan ser ut som före (inte att jag trodde det skulle ändra sig).
Vet inte om jag orkar byta... Bertil: kommer det ge mer effektiv uppvärming?.
Iofs skulle det vara möjligt att byta dom två rören på VP sidan, men hur kommer det då att gå när man kör med CP på båda sidorna?. Då kommer båda CP'r att köra in i botten.....
Kanske slipper man problemet med att det inte värms upp så mycket vatten i tanken när båda pumparna går... åsikter..?...
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ska det se ut såhär?
« Svar #9 skrivet: 11 november 2007, 23:23:24 »
Skillnaden blir att vid din koppling får man skiktning vid drift av kompressor.
Med "min" koppling blir det skiktning vid kompressorstopp.

Men som sagt det där störs i båda fallen en hel del pga av ganska högt flöde genom acken.

Har du 2 cirkpumpar?  Inte säker att jag fattar... en primärpump för kompressorn och en sekundär efter acken?
Kopplat som volymförstorare räcker det med en cirkpump.

Vilken koppling man väljer så blir nog värmeavgivningen den samma (den värme kompressorn avger tillförs huset). Men med "min" så bibehålls framledningstempen längre efter kompressorstopp. Tempen kan ligga stbil runt börvärdet rätt länge.

"min" koppling är nog SÄMRE om man vill få bort knäppningar i rören!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Ska det se ut såhär?
« Svar #10 skrivet: 12 november 2007, 07:17:32 »
Skillnaden blir att vid din koppling får man skiktning vid drift av kompressor.
Med "min" koppling blir det skiktning vid kompressorstopp.

Men som sagt det där störs i båda fallen en hel del pga av ganska högt flöde genom acken.

Har du 2 cirkpumpar?  Inte säker att jag fattar... en primärpump för kompressorn och en sekundär efter acken?
Kopplat som volymförstorare räcker det med en cirkpump.
Jag kan göra båda... som loggen ser ut nu är den kopplad som på sista ritningen, volymförstorare http://logger.smalspor.org/details.html.
Vilken koppling man väljer så blir nog värmeavgivningen den samma (den värme kompressorn avger tillförs huset). Men med "min" så bibehålls framledningstempen längre efter kompressorstopp. Tempen kan ligga stbil runt börvärdet rätt länge.
Problemet när den går med CP på båda sidorna är att flödet går nästan rätt igenom tanken när båda CP'r går. På det sättet värms tanken inte särskilt upp före CP i VP stannar (går bara när kompressor går). På det sättet faller temperaturen snabbt till VB-ACC-R...
Vet inte om det skulle gå bra att byta dom två rören som går från VP till tanken (det går redan att koppla så att dom två rören mot huset byts, i fall den ska köra som volymförstorare).
"min" koppling är nog SÄMRE om man vill få bort knäppningar i rören!
Har inte det problemet (än).
« Senast ändrad: 12 november 2007, 07:20:05 av ojacobsen »
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ska det se ut såhär?
« Svar #11 skrivet: 12 november 2007, 16:05:33 »
På "min" ivt är det kopplat med 4 anslutningar, det är som du säger svårare att "ladda" tanken då.
Min installatör hade dessutom värmepumpens cirkpump på kontinuerlig drift. Det måste vara vansinne.
Nu går den samtidigt som kompressorn, så när kompressorn stannar tas varmt toppvatten ur acken ut till radiatorerna.

Jag har lite högre flöde från kompressorn med flit för då blir det viss laddning av tanken.
Men det är inte önskvärt när pumpen måste gå hela tiden! Det blir lite pest och kolera, svårt att välja. Men bor man på stället kanske man ska ha mera balanserat flöde under kraftigaste vintern, och ändra så att acken funkar bättre under säg 8 månader /år.
Alltså högre flöde från värmepumpen april till oktober!???

Men om jag fått välja skulle jag valt en annan koppling med en cirkpump och endast 2 anslutningar på acken.

« Senast ändrad: 12 november 2007, 16:09:14 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Ska det se ut såhär?
« Svar #12 skrivet: 12 november 2007, 17:02:32 »
På "min" ivt är det kopplat med 4 anslutningar, det är som du säger svårare att "ladda" tanken då.
Min installatör hade dessutom värmepumpens cirkpump på kontinuerlig drift. Det måste vara vansinne.
Nu går den samtidigt som kompressorn, så när kompressorn stannar tas varmt toppvatten ur acken ut till radiatorerna.
Jag har lite högre flöde från kompressorn med flit för då blir det viss laddning av tanken.
Samma här, annars blev det heltokigt. konstigt att det inte (på Nibe) finns en funktion till detta...
Men det är inte önskvärt när pumpen måste gå hela tiden! Det blir lite pest och kolera, svårt att välja. Men bor man på stället kanske man ska ha mera balanserat flöde under kraftigaste vintern, och ändra så att acken funkar bättre under säg 8 månader /år.
Alltså högre flöde från värmepumpen april till oktober!???
Om jag inte kör 3'an i VP, då funkar inget... så det är ett måste, båda kopplad som buffertank/volymförstorare.
Men om jag fått välja skulle jag valt en annan koppling med en cirkpump och endast 2 anslutningar på acken.
Tänker nästan samma saken, men det var ett försök (därför alla kopplingsmöjligheterna).
Ända "tokiga" är att jag nu kör med 5 gradminuter mot vanligtvis 60 innan den startar... men som du säger gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re  :)
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Ska det se ut såhär?
« Svar #13 skrivet: 18 november 2007, 09:49:41 »
Så där ja, nu är det klarat VB-F i botten (krävde bara en kran mera)!
Kan inte rakna helt med resultaten än, vi eldade när jag gjorde jobbet, och då blev det j*vligt varmt. Men det ser lovande ut, och nu har jag 6,5 över pumpen... det blir nog bara inte bättre.
« Senast ändrad: 18 november 2007, 09:51:42 av ojacobsen »
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Ska det se ut såhär?
« Svar #14 skrivet: 18 november 2007, 09:55:57 »
Hur kan VB-f varan en grad kallare än VB-r?  Sitter din VB-f-givare efter acken?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!