Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: co2  (läst 17926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: co2
« Svar #15 skrivet: 30 mars 2006, 20:31:26 »
Mmmmm! Ett solvärmesystem funkar ju bara pÃ¥ sommar halvÃ¥ret här ivÃ¥rt avlÃ¥nga land,sÃ¥ glykol är väl inte nödvändigt. det är  ju bara att dränera ur systemet när höstmörkret faller pÃ¥.. har föresten startat upp co2an idag, det är varmt och skönt i huset, men den verkar ha det lie jobbigt trots +2 grader ute. Kompressorn ger 52 grader, men jag kommer bara upp 37-40 grader i tanken. Har ställt in 45 som börvärde.Hoppas det blir bättre när jag kommit upp till rätt innetemp i undervÃ¥ningen där innomhusgivaren sitter.. NÃ¥väl vidare kommentarer kommer när jag har fÃ¥tt bättre koll pÃ¥ läget. in justeringstips motages med största intresse.Ha dä
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad Nenad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ucklum
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #16 skrivet: 30 mars 2006, 22:14:19 »
Hej Ulfons,

Kul att din pump är igång. Solvärme går säkert att kombinera med en plattvärmeväxlare så slipper du glykol eller andra ädla drycker i systemet. Men jag tror att en tank på 123 l är för liten. Hur som så ska du få mina inställningar:

RUM (19,5°C) 20°C, ELPANNA 50°C, MAX ELPANNA 9,0 kW, SOMMARGRÄNS 17°C, MAX FRAMLEDNING 65°C, MIN FRAMLEDNING OFF, HUSKURVA 50°C, JUSTERING KURVA 0°C, TEMPSÄNKNING NEJ

Kodade inställningar: TANK MAX 60°C (Har kört 65° när det var som kallast), TANK MIN 35°, MIN PUMPHAST 15%, DIFF STAR/STOPP 5°, FRYSGRÄNS 2°, ELPATRON 9 kW

Jag bifogar även en skärmdump av de senaste 48 timmars logg på pumpens aktivitet. Genomsnittsförbrukning 44 kWh per dygn VP och 2 kWh elpanna. Utetemp 3,8°C i snitt.

/Nenad

2-plans hus med källare från 1934. 110 m² + 80 m² i plan 1 och 2. Källare 110 m² ej uppvärmt. Takhöjd 2,7 m respektive 2,55 m. Renoverat 1991. Värmde med ved, olja eller el. Garage 50 m² direkt el. Värmer nu med Sanyo Co2 LV i huset samt Sanyo 123 LL i garaget plus vedpanna, öppen spis och vedspis vid behov.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: co2
« Svar #17 skrivet: 30 mars 2006, 22:48:30 »
Tack för infon Nenad!. Ska prova dina inställningar imorgon fÃ¥ se vad som händer, vad har du för typ av villa?, jag har en enplans tegelvilla pÃ¥ 90m2  med källare, stÃ¥r som sutteräng med bo yta i halva källaren byggd 1955.har just nu tank max 45, elpanna max55 , max framlednin55 och huskurva 45+ - 1 grad utan tempsänkning.kollade nyss pumpen gav52 grader hade 39 i tanken och laddpumpen gav 49%, borde den inte gÃ¥ fortare när den inte rÃ¥r upp i önskad tank temp?
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad Nenad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ucklum
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #18 skrivet: 31 mars 2006, 06:28:13 »
Hej Ulfons,

Jag är på väg till jobbet så jag hinner inte skriva så mycket. Vad jag förstår så styr automatiken så att pumpen arbetar så optimalt som möjligt och eftersträvar att alltid ge 4,5 Kw effekt. Parametrarna som styr är bl a framledningstemp, ytetemp (påverkar frekvensen på kompressorn), tank max mm. Ett tips är att du läser lite på tråden Spetsvärme på Sanyo Co2. Där har skrivit än hel del om inställningar och värden.

Hej så länge
/Nenad  *vinkar*
2-plans hus med källare från 1934. 110 m² + 80 m² i plan 1 och 2. Källare 110 m² ej uppvärmt. Takhöjd 2,7 m respektive 2,55 m. Renoverat 1991. Värmde med ved, olja eller el. Garage 50 m² direkt el. Värmer nu med Sanyo Co2 LV i huset samt Sanyo 123 LL i garaget plus vedpanna, öppen spis och vedspis vid behov.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #19 skrivet: 31 mars 2006, 09:14:08 »
Ulfons,

VPn jobbar i 2 driftmoder. Vid 3 av 4 starter arbetar VPn mot radiatorbörvärde + 5 grader (default, kan ändras i kodade menyn). Den 4e starten jobbar den mot 65 grader (default, kan ändras i kodade menyn). Observera att start innebär då tankens börvärde har uppnåtts, avfrostningar räknas inte som start.

VPn verkar jobba med några olika uttemperaturer (VPut). Jag är inte hundra här, men nästan. De driftfallen är VPut 50 grader, 55 grader och 65 grader. (Det går säkert att pressa upp 65 graders fallet något om man höjer tankmax i kodade menyn). Den värmeenergi som inte behövs i systemet just nu (shuntas ut i radiatorkretsen) kommer att öka temperaturen i tanken. Så med inställning på 45 grader vid -15 så är det inte konstigt om VPn arbetar mot 40 grader vid nollan (då är troligen radiatorbörvärde runt 35 grader).

Den tankmax du pratar om är det verkligen den i den kodade menyn? Den bör du nog inte sätta till 45 grader, då kommer du ju ta bort en av finnesserna med CO2 VP - varmvattenproduktionen med bra COP.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: co2
« Svar #20 skrivet: 31 mars 2006, 10:21:14 »
Tack för infon från er. Har provat med att höja huskurvan till 50grader ,jag hade den 40,och det verkar inte räcka till för att få upp temperaturen i källaren. den ligger 19,7 och jag ha 21 grader inställt på rumstemperaturen i datorn. så om jag får önskad temp där borde resterande systemet kanske hinna komma i fatt nu, nu får den väl jobba för fullt för att komma dit. Har ifrån helt kall anläggning vid uppstart igår kollat att den har tagit ca: 60kw, ar väl inte så mördande ändå? efter som jag jämt eldat ved så har jag lite dålig kåll på kostnader för andra uppvärmningar. Rätta mig om jag har helt fel!
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: co2
« Svar #21 skrivet: 31 mars 2006, 10:43:48 »
En liten fråga till, har hört att man ska kunna se i datorn hur lång tid elpatron har jobbat och hur många kwh anläggningen har tagit, Är det så och i vilken meny ser man det??
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #22 skrivet: 31 mars 2006, 11:51:24 »
Ulfons,

Har du rumsgivare installerad? Om inte så varför? Om du vill ha 20 grader i källaren så kan du ju sätta rumsgivaren där och den kommer då att kompensera upp framledningstemperaturen. Men, sannolikt måste du då justera in flödet för elementen i boplanet, annars blir det nog varmt där. Du är väl medveten om att termostater inte skall användas för bästa funktion hos VP? Har du termostater skall dessa öppnas fullt (förutom om du har något enstaka rum där du vill ha kallare). Det är troligen mördande för elförbrukningen att styra på temperaturen i källaren och använda termostater i boplanet.

Behöver du 20 grader i källaren? Är det en källare eller boyta?

I loggen i pannan kan man se total drifttid samt VPns drifttid (totalt och sista dygnet). Tror inte du kan se logg på elpatronen.

Utloggad ToFu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: co2
« Svar #23 skrivet: 31 mars 2006, 12:29:41 »
Ulfons,

Jag laddade ner en manual från internet som ser exakt likadan ut som den som följde med Vp förutom att där anges att "Total drifttid kompressor" motsvarar förbrukning i kwh jämfört med kompressorns totala drifttid i timmar som anges i den manual som följde med Vp.
Förmodligen en tankevurpa?

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: co2
« Svar #24 skrivet: 31 mars 2006, 12:40:53 »
Svar till Bgn, Anledningen att jag styr vp efter källaren är att jag har bo yta där, det är kontor och 2 sovrum så jag vill ha 20-21 grader där. och då styr jag temperaturen uppe med termostater på elementen istället.
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #25 skrivet: 31 mars 2006, 13:42:58 »
Hallå,

Så kan man givetvis göra, men det kommer sannolikt att kosta kWh. Det beror lite på hur ditt system är utformat, användningen av termostater medför "obalans" då dessa stänger av ett rum. Då får ju nästa element mer flöde och därmed blir returen högre. Samtidigt ökar värmeavgivningen i de andra rummen så att dessa också stänger sina termostater. Flödet ökar ytterligare i de rum som inte har uppnått sin temperatur eller har termostater. Returtemperaturen till pannan/VP ökar ytterligare...

Detta är inte en bra lösning. Som tröst, detta gäller inte bara CO2 VPn.

CO2n har inget problem att lämna höga framledningstemperaturer, så länge som returen kan hållas låg bibehålls prestandan. Kan ditt system klara detta så är det bra med nuvarande konfiguration. Lite lurigt är det nog eftersom det är när det är kallt som det är upp till bevis.

Det du istället skall försöka göra är öppna termostatventilerna och reglera flödet så att rätt balans erhålls mellan källare och boplan. Reglera gör man med reglerventiler, avstängningsventiler, strypningar (som på moderna element ofta finns på returen). Det är lite trixande att få till detta.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: co2
« Svar #26 skrivet: 31 mars 2006, 14:08:27 »
Jag har tyvärr ett så gammalt system att jag inte har några ventiler på returen på elementen, men det är ganska grova rör i bottenvåningen, så jag kanske med lite tur har bra cirkulation om dom elementen står fullt öppna
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #27 skrivet: 31 mars 2006, 14:39:43 »
Hallå igen,

Problembilden är helt kopplad till returtemperaturen till VP. Ett stort flöde genom elementen i källaren kan medföra hög retur = dålig verkningsgrad på VP.

Men det behöver ju inte vara ett problem för dig - håll koll på VPin bara. Den skall vara låg, helst runt eller under 30 grader vid dessa utetemperaturer.

Utloggad Kaj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: co2
« Svar #28 skrivet: 31 mars 2006, 18:51:10 »
Ulfons,

Jag laddade ner en manual från internet som ser exakt likadan ut som den som följde med Vp förutom att där anges att "Total drifttid kompressor" motsvarar förbrukning i kwh jämfört med kompressorns totala drifttid i timmar som anges i den manual som följde med Vp.
Förmodligen en tankevurpa?
Hej Alla!
Har ställt frågan till min installatör angående "Total drifttid kompressor". I min manual som följde med VP:n 31:e augusti 2005 står det att det är förbrukningen i kWh. Men enligt vad Ahlsell sagt till min installatör är det kompressorns drifttid i timmar. Jag vill minnas att jag räknade på det i början och fick då en onormalt låg strömförbrukning på VP:n. Runt 5A. Dvs, alldeles för lågt eftersom den drar runt 10-12A.
[Kaj]

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: co2
« Svar #29 skrivet: 01 april 2006, 09:07:58 »
Jag blir inte riktigt klok på det här! Höll på att justerade lite igår, jag ställde in huskurva 50, då gav kompressorn 52 grader,och jag tank temp 43 (51) sänkte till huskurva 45 och får tanktemp 38 (46).varför sjunker tanktemperaturen när jag tar ut mindre effekt på elementen , när kompressorn ger lika mycket. tanktemperaturen borde väl öka? på det där viset kommer den aldrig upp i temp,och får ligga och pytsar på spetsvärme titt som tätt, och det var bara 1minusgrad ute igår.
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!