Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX isolering - strumpa eller matta?  (läst 3197 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sweknox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FTX isolering - strumpa eller matta?
« skrivet: 06 oktober 2020, 12:37:10 »
Ska installera FTX och bävar över isoleringen av rören uppe på vinden, är den del jag är mest osäker på hur man ska göra korrekt.
Jag har förstått att 100mm isolering bör vara tillräckligt där jag bor (mellansverige). Rören har jag tänkt lägga löst på takstolarna. Rören är i huvudsak 100 och 125 mm och någon meter 160 + aku-comp flexdämpare.

Känns på förhand som klart enklast att montera jämfört med matta och spoltråd m.m. Går snabbt och ganska "fool-proof" tänker jag?
Rören är 1500mm och jag kan dra på strumpan innan jag skickar upp dem på vinden.

Eftersom rören kommer att ligga på takstolarna tänker jag att det går att lägga byggmatta över rören senare om man skulle vilja ha mer isolering, alternativt tilläggsisolera hela vinden med lösull över.

Vad säger expertisen och de som gjort samma manöver själva? Hur har ni gjort/tänkt?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: FTX isolering - strumpa eller matta?
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2020, 13:01:36 »
Smidigast tycker jag det är att sänka ner rören i isoleringen och lägga lite extra isolering lokalt ovanpå. Speciellt om det är lösull. Är det "plattor" så kan man såga ur lämpligt antal, sänka ner röret och lägga en extra platta ovanpå.

Testa om du ha kanalsystemet i naturlig höjd från luftdonen utan att behöva såga extra material för att komma upp på takstolarna. Går det under så kan det vara en dealbreaker.

Alla takstolar ser annorlunda ut och den ena och andra lösningen blir inte möjlig. Strumpa funkar. Sätt i en reducering i rörändan med lock på så röret blir spetsigt. Tejpa kanterna, sedan ska det gå bra att dra över.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Sweknox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTX isolering - strumpa eller matta?
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2020, 13:08:50 »
Har idag klassisk 70-tals isolering med ca 200mm byggmatta mellan takstolarna, så jag kan inte sänka ner dem i befintlig isolering och en eventuell tilläggsisolering ligger längre fram i tiden, FTX lär bli klart innan det kan vara aktuellt så jag åker på att isolera rören på ett eller annat sätt ändå.

En tanke som slog mig nu är att om jag ska isolera med matta, vilket jag antar är enklast att göra när allt är monterat, är att jag åker på att hänga upp rören i sådant fall och då faller ju min tanke på att lägga dem i lösull senare, eller hur?

Tack för tips om reducering, det låter smidigt!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: FTX isolering - strumpa eller matta?
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2020, 13:44:01 »
Ja det känns som det blir för hög isolertjocklek i så fall. Isolera inte taket överdrivet mycket bara, besparingen planar ut. Taket mår gott av lite värme. Kolla vad du har för fuktnivåer i taket i vinter så kan du avgöra hur mycket du törs isolera framöver.

Extratips, om du har eldstad och frekvent återkommande luftriktningar så kan luftintaget få olika optimala platser. Vanligaste vindriktningarna varierar mycket över landet. Avloppsluftarens position är värd att fundera på också.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/sveriges-klimat/vind-i-sverige-1.31309

Men jag tycker inte det stämmer riktigt. Tycker det blåser från Göteborg över Vänern nästan jämt. Och sen vänder samma riktning.
https://www.windy.com/ Rolig sida att kika ibland.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Sweknox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTX isolering - strumpa eller matta?
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2020, 13:57:01 »
Ja det är det jag tänker på också och jag känner väl inte för att hoppa på "isoleringståget" som gick för ett antal år sedan och visade sig innebära problem med mögel på vinden. Så som du säger tänkte jag vänta och se lite hur det blir. Klimatet på vinden borde bli bättre med FTX också då jag tror en hel del dålig luft läcker ut där idag då ventilationen är i princip obefintlig.

Huven är redan monterad i samband med takbyte, så inte mycket att göra åt nu. Satte den på syd-ost sidan för jag tänker att man kanske kan ha lite nytta av solvärmen där i början och slutet av uppvärmingssäsongen, men det kanske är marginellt. Har eldstad men den används sparsamt och skorstenen är på andra halvan av taket, tillsammans med avloppsluftningen. Passade bäst där den sitter rent estetiskt också.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTX isolering - strumpa eller matta?
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2020, 19:37:24 »
Isoleringen var det som var jobbigt/tråkigt med ftx installation. Att dra på strumpa på långa rör uppe på vinden var inte någon lek och att brottas med matta och ståltråd var rätt utmanande också. Jag hängde upp mina rör och upplevde nog matta som smidigare till slut när man hitta tekniken. Tilläggas bör att jag körde två lager strumpa bitvis för att nå 100mm tjocklek och det gjorde det inte enklare...
Matta är ett elände att kapa snyggt vid krökar.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: FTX isolering - strumpa eller matta?
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2020, 21:17:15 »
Finns färdigt isolerade rör, snabbt och billigt
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Sweknox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTX isolering - strumpa eller matta?
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2020, 21:50:11 »
Isoleringen var det som var jobbigt/tråkigt med ftx installation. Att dra på strumpa på långa rör uppe på vinden var inte någon lek och att brottas med matta och ståltråd var rätt utmanande också. Jag hängde upp mina rör och upplevde nog matta som smidigare till slut när man hitta tekniken. Tilläggas bör att jag körde två lager strumpa bitvis för att nå 100mm tjocklek och det gjorde det inte enklare...
Matta är ett elände att kapa snyggt vid krökar.

// Magnus
Ja två strumpor förstår jag var bökigt! Var det enkelt att få på den första? Idag finns ju strumpor med 100mm vilket ska vara tillräckligt vad jag förstår.

Finns färdigt isolerade rör, snabbt och billigt

Finns det verkligen med 100mm värmeisolering? Jag har bara sett med kondensisolering. Rörskål finns ju också men snuskigt dyrt. Känns inte som att färdigisolerade skulle kunna vara billigare?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: FTX isolering - strumpa eller matta?
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2020, 18:22:40 »
Nja, kallades nog för bara kondensisolering...  15mm isolering. Tumme ner Ã¥t mig
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Sweknox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTX isolering - strumpa eller matta?
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2020, 13:16:25 »
Nja, kallades nog för bara kondensisolering...  15mm isolering. Tumme ner Ã¥t mig
Äsch, ingen tumme ner det är ju en utmärkt ide som nÃ¥gon skulle ta Ã¥t sig, sÃ¥ mycket tid man skulle spara och jag hade kunnat betala lite mer för att slippa härja med isolering.  ;)

Utloggad Luugen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Bvp thermia diplomat duo10
SV: FTX isolering - strumpa eller matta?
« Svar #10 skrivet: 21 november 2020, 17:32:47 »
Jag isolerade mina rör med nätmatta då jag hängde dessa ovanför isoleringen. Det var ett helvete och du behöver mycket isolering. Jag har 55+55mm stenullsnätmatta + 100mm vanlig byggmatta på mina rör för att få accepterbara förluster. Tappar ca 5C i systemet vid 0 grader ute och 22 inne.
Lägg rören på takstolarnas bjälkar om det går och lägg bara mattor över. Bör bli mycket enklare.
Diplomat duo 10
MBH300

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!