Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta fjärrvärme mot en Nibe f750?  (läst 3257 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cap

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Byta fjärrvärme mot en Nibe f750?
« skrivet: 16 maj 2017, 09:22:03 »
Hej,

Behöver lite tips och råd.
Jag har idag en tvåplansvilla i sthlmsområdet på 185kvm, byggd 1999. Mekanisk frånluftsventilation och huset värms upp via fjärrvärme och vattenburna radiatorer.
- Använder ca 12-15000kwh/år till uppvärmning/varmvatten. Kommer att öka när barnen blir äldre.
- Fast kostnad för fjärrvärme: 6800:-/år
- 91öre/kwh

Jag tycker att fjärrvärmen är dyr och misstänker att frånluftsventilationen som inte har någon som helst återvinning gör att vår energiförbrukning är onödigt hög. Fjärrvärmen är såklar enkel och underhållsfri.

Min tanke är att koppla ifrån fjärrvärmen, köpa en typ nibe f750 på nätet för runt 70k och hitta en installatör som hjälper mig att installera vattendelen. Ventilation och El ordnar jag. Räknar grovt med en återbetalningstid runt 8år

Mina frågor:
1. Är detta ett projekt som är vettigt att genomföra?
2. Kan någon uppskatta årlig besparing? Har kalkyl från Nibe men vill gärna ha fler åsikter
3. Kan man låta frånluften från frånluftsaggregatet gå direkt ut genom en yttervägg där pumpen blir installerad?
4. Någon installatör som i sthlm som i så fall är intresserad?

Tacksam för alla åsikter jag kan få!!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta fjärrvärme mot en Nibe f750?
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2017, 14:01:52 »
Om man uppskattar nuvarande årskostnad till ca 19 kkr (13500 kWh) så kan man uppskatta besparingen till ca 13 kkr/år.
Jag uppskattar då att frånluftsvärmepumpen förbrukar 6000 kWh och ett elpris på 1 kr/kWh inklusive rörlig nätavgift.
Man kan nog leda ut avluften genom yttervägg.
En svårighet är att hitta en installatör som gör jobbet till ett vettigt pris i Stockholm, man får oftast räkna med ett påslag på 10-20 % för installationer i huvudstaden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta fjärrvärme mot en Nibe f750?
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2017, 16:29:49 »
Tänker du koppla bort FJV  helt eller ha den kvar , det är ju en Ã¥rskostnad för att ha tillgÃ¥ng till den ,vet inte vad fortum säger om det , för rätt mÃ¥nga Ã¥r sedan sÃ¥ fick man frÃ¥ga om man
kunde sätta in en VP  när FJV fanns utanför pÃ¥ gatan , det är ju i alla fall rätt stora avgifter för att fÃ¥ in den igen , kanske t.o.m. en slant fÃ¥r bortkopplingen ,

Utloggad cap

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Byta fjärrvärme mot en Nibe f750?
« Svar #3 skrivet: 17 maj 2017, 07:51:51 »
Tack för svar!

Ja, tanken var att koppla ifrån fjärrvärmen helt för att slippa årsavgiften på 6800:-

Jag tycker att det vore skönt att slippa vara bunden av fjärrvärmen och att ta tillvara på värmen från frånluftsventilationen istället för att blåsa den rakt ut på taket.

Det stora problemet blir antagligen att hitta en installatör som gör det till ett vettigt pris.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta fjärrvärme mot en Nibe f750?
« Svar #4 skrivet: 18 maj 2017, 16:44:12 »
Jag skulle nog bita i äpplet och kanske ha kvar FJV över vintern ävensom det kostar lite ,
detta i Ã¥tanke vad du tänker sätta in , en tanke som kommer upp , räcket det till att värma huset och VV med det nya eller blir det spets med EL , Att bara använda det nya och ha FJV i reserv , för FJV är billigare än EL  ,om det inte räcker , tror inte att det helt fel att tänka sÃ¥ ,
6800kr är ju ca 6000kw så det kan ju gå på ett ut eller bli mindre med el-patron
ingen som vet , svårt att räkna på

Utloggad cap

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Byta fjärrvärme mot en Nibe f750?
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2017, 12:08:04 »
Tänkte bara uppdatera tråden med att jag gjorde slag i saken och har nu kopplat ifrån fjärrvärmen och installerat en nibe f730 sen ca 1mån tillbaka. Känns mkt bra och modernt. Ska bli intressant att se besparing hur besparingen blir i verkligheten jmf med beräkningar.

NiclasNilsson

  • Gäst
NiclasNilsson
SV: Byta fjärrvärme mot en Nibe f750?
« Svar #6 skrivet: 11 maj 2018, 11:51:25 »
Hej TS.

Sitter i precis samma sits som du va i och undrar om du redan nu ser några för och nackdelar med ditt val?

/ Niclas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!