Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högt delta och blandning  (läst 4973 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad buffedelic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • !
Högt delta och blandning
« skrivet: 19 februari 2017, 21:58:02 »
Hej

Har läst fram och tillbaka här på forumet för att försöka hitta hjälp men lyckas inte få rätsida på allt. Varmt och gött har jag i huset, men lite bättre effektivitet önskas :)

Jag försöker hålla flytande kondensering för radiatorkretsen och shunta in det som behövs till golvvärmen.
Har problem med deltat över pumpen och att få ut tillverkad effekt till radiatorkretsen. Jag liger som bäst ca 10 grader från vp till tank kontra tank till radiatorer.
Ökar jag radiatorpumpens hastighet sjunker tempen; blandning i tanken?
Pumpen varnar även för högt delta på värmebäraren vilket känns rimligt då jag tappar så manga grader från VP till raddisarna.

Har justerat in så jag har 7 graders delta på radiatorerna samt 5 grader på golvärmeslingorna. VP och tank får ca 15-20 graders delta...
Mitt system är kopplat enl. nedan.

IVT Greenline HT Plus C7, 147m2 i två plan. Heru 100EC FTX. Raspberry pi som loggar tempar på VP och FTX, samt elförbrukning.
~14000kwh/år i uppvärmning och hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Högt delta och blandning
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2017, 05:44:34 »
Kan du inte öka hastighet på cirkpumpen mellan VP'n och tanken?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högt delta och blandning
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2017, 06:39:48 »
Mmm, dina tre flöden är ju liksom helt separata, och skall justeras in individuellt.
DeltaT över värmepumpen brukar vi i forumet säga skall vara ca 7 grader, ett modernt radiatorsystem skall ha ca 10 graders deltaT (Vid DUT) och golvvärmen kanske 4-6 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Högt delta och blandning
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2017, 07:41:31 »
Precis, det är cirkpumpen inne i värmepumpen du ska ge dig på att öka farten på.
Den skall även ställas i intermittent läge (om det inte är gjort), meny 5.10
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad buffedelic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • !
SV: Högt delta och blandning
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2017, 07:52:44 »
Jag har cirkpumpen i pannan på max redan, matning mellan tank och vp är 22mm.
Pumpen går endast med kompressorn.

Är vp pumpen underdimensionerad kanske? Det sitter en Grundfos alpha 2L 25-60 i den.
IVT Greenline HT Plus C7, 147m2 i två plan. Heru 100EC FTX. Raspberry pi som loggar tempar på VP och FTX, samt elförbrukning.
~14000kwh/år i uppvärmning och hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Högt delta och blandning
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2017, 07:57:28 »
OK, då borde delta vara lägre.

Ställ om cirkpumpen i kontinuerlig drift tillfälligt och kolla att tempgivarna T8 och T9 visar lika när kompressorn inte går.
Visar de olika då är det fel på ena tempgivaren.
Visar de lika då har du troligen problem med igenkläggade flexslangar inne i värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad buffedelic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • !
SV: Högt delta och blandning
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2017, 08:09:44 »
Låter rimligt, har även gårt i funderingar på om nån klämmring tryckt ihop röret.
Börjar det ditt förslag Carl N, sen blir det till att inspektera vidare mellan vp och tank.
NÃ¥n glömde visst sätta kran pÃ¥ tilloppet till tanken sÃ¥ man drar sig lite  ::)
IVT Greenline HT Plus C7, 147m2 i två plan. Heru 100EC FTX. Raspberry pi som loggar tempar på VP och FTX, samt elförbrukning.
~14000kwh/år i uppvärmning och hushållsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högt delta och blandning
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2017, 09:18:18 »
Det skall ju normalt sitta ett filter någonstans på varma sidan också, det kan vara det som satt igen, eventuellt som ett resultat av de där dåliga flexsslangarna som IVT har i vissa av sina pumpar (kan inte säga vilka modeller eller årgångar, men det är i alla fall ett känt problem)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad buffedelic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • !
SV: Högt delta och blandning
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2017, 11:19:48 »
Filtren är rengjorda, ska riva ur slangarna när bebben soven eftermiddag och se hur det ser ut.
Borde man passa på att spola igenom växlarn också kanske?
IVT Greenline HT Plus C7, 147m2 i två plan. Heru 100EC FTX. Raspberry pi som loggar tempar på VP och FTX, samt elförbrukning.
~14000kwh/år i uppvärmning och hushållsel.

Utloggad buffedelic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • !
SV: Högt delta och blandning
« Svar #9 skrivet: 20 februari 2017, 13:30:43 »
Ok att det är en bervärmepump, men gruvdrift!!!



Stor eloge till alla pÃ¥ det här forumet!!!  "love"

Ska man beställa nya slangar som inte samlar på värdefulla kristaller eller rengör man dom då och då?

Gumman blev glad ocksÃ¥, tydligen sÃ¥ fick man göra rent vattenlÃ¥ser i köket efter operationen  ::)
IVT Greenline HT Plus C7, 147m2 i två plan. Heru 100EC FTX. Raspberry pi som loggar tempar på VP och FTX, samt elförbrukning.
~14000kwh/år i uppvärmning och hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Högt delta och blandning
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2017, 13:38:14 »
Köp nya slangar så ska det funka. IVT köpte väl in nån billig serie för ett antal år sen där gummit blir till sten efter ett tag...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad buffedelic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • !
SV: Högt delta och blandning
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2017, 13:45:53 »
Nån speciell återförsäljare? Tänker att man inte vill köpa på sig samma slangar...
IVT Greenline HT Plus C7, 147m2 i två plan. Heru 100EC FTX. Raspberry pi som loggar tempar på VP och FTX, samt elförbrukning.
~14000kwh/år i uppvärmning och hushållsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högt delta och blandning
« Svar #12 skrivet: 20 februari 2017, 14:00:28 »
Frågan är hur mycket av det där som kan ha fastnat i värmeväxlaren?
Har du provat backspola värmeväxlaren?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad buffedelic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • !
SV: Högt delta och blandning
« Svar #13 skrivet: 20 februari 2017, 14:13:26 »
Frågan är hur mycket av det där som kan ha fastnat i värmeväxlaren?
Har du provat backspola värmeväxlaren?

Antagligen sitter det där också, jag hann inte så mkt mer än att smälla in slangarna igen för lillan vaknade. Ska byta ut slangarna och passa på att spola ur växlaren då.
Ligger något och cirkulerar antar jag det hamnar i botten på arbetstanken.
Mkt gott resultat i alla fall, ca 10 graders delta när jag kör cirk-pumpen på läget ett. Ska vänta ock låta alla tempar stabilisera sig för att se hur cirken ska ställas.
IVT Greenline HT Plus C7, 147m2 i två plan. Heru 100EC FTX. Raspberry pi som loggar tempar på VP och FTX, samt elförbrukning.
~14000kwh/år i uppvärmning och hushållsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt delta och blandning
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2017, 14:56:00 »
Om du köper slangar för varmvatten så klarar dom sig länge , finns slangar hos grossist , och slangbutiker , det primära är väl att dom går att ansluta utan större ombyggnad

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!