Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar Villa 90  (läst 15522 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lövis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • Vanlig medlem utan titel
Inställningar Villa 90
« skrivet: 20 mars 2006, 20:57:19 »
Har en Villa 90 som installerades  okt 97 har Drifttid på 36827tim och har Ts 2498 till dagens datum inställning till Nov 05 Kurva 40  Vp 60° Ts 660 ,sen har jag ändrat lite på inställningarna efter att läst här på forumet och fått lite tips.Nu har jag har jag följande siffror på pumpen.

Rumbör 20°
Utetemp -3°
Kurva 36
Vp 100°min
Ts 1600°min
Framled 36° (38°)
Returled 32° (48°)
Vv 48° (45°)
Vvtid  20min
VVB tills 55° (45°)
Värmestopp 17°
Vpintervall 20
Toppv.stopp 60°
Tp intervall 14
Vp hystes 10
Ts hystes 17
Kb in 2,6°
Kb ut -5,9°

Har slinga på 440m ,värmer 290m² fördelat på 1 1/2plan med källare byggt 1958 ,oljeförbrukning c:a 4,3-4,5³ innan  nu c:a 22000kWh inkl. husel,bastu, elgolv i badrum 800w + att vi kör motor och kupevärmare på 2 bilar under vintern, har också insats i öppna spisen sen 2år tillbaka som det eldas när det är kallt.Bor i Knallebygden. Tycker att ts går in lite för mycket därför har jag börjat justera.Tacksam för synpunkter om inställningarna är rätt eller vad ska göra ? Jag kanske ska var nöjd !
« Senast ändrad: 21 mars 2006, 12:26:16 av Lövis »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inställningar Villa 90
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2006, 22:50:59 »
kanske minska hastigheten på VB-pumpen ett snäpp och öka KB-pumpen lite annars tycker jag att det ser bra ut
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställningar Villa 90
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2006, 09:28:08 »
kanske minska hastigheten på VB-pumpen ett snäpp och öka KB-pumpen lite annars tycker jag att det ser bra ut

Du bör nog öka KB-cirkpump till max...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Norrbotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Inställningar Villa 90
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2006, 11:28:59 »
Jag har samma typ av pump och jag har också +1 in och - 6 ut på kb, jag har kb-pumpen på max, har funderat på att ev försöka få tag på en kraftigare kb-pump.
Thermia villa 90. 500 m ytjord.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Inställningar Villa 90
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2006, 16:05:50 »
Jag har en 7,5 villa tycker det låter lustigt med så stor tempdiff är ni säker på att det inte är smuts och inte luft!?

Jag tittade i papperen ev är det samma cirkpump då blir det naturligt högre tempdiff.
Mren säg att jag har tre grader borde inte ni ha högre än fyra grader med hänsyn till den högre effekten.

Jag har en Grundfoss UPS 25-60  KF 180
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar Villa 90
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2006, 16:45:09 »
Är diffen verkligen så mycket om dessa 440 resp 500m är i en slinga?

Vilken slang dimension är det? (jämfört med borrat?)

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Inställningar Villa 90
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2006, 16:55:36 »
Antar att dte är 40 mm pem 6 kg....
Om man har 10 kg slang då blir det mycket större diff!!!!!!!!!

Motsåndet/ meter är "lika" så ökar man med 25% ökar motståndet med 25% men flödet minskar inte med 25% eftersom strömningsförlusten ökar logaritmiskt vid ökat flöde.... Så minskningen i flöde blir mindre än längdökningen...

Jag har ca 400 meter slöang till min 7,5 maskin
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrbotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Inställningar Villa 90
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2006, 09:48:52 »
Jag har en 7,5 villa tycker det låter lustigt med så stor tempdiff är ni säker på att det inte är smuts och inte luft!?

Jag tittade i papperen ev är det samma cirkpump då blir det naturligt högre tempdiff.
Mren säg att jag har tre grader borde inte ni ha högre än fyra grader med hänsyn till den högre effekten.

Jag har en Grundfoss UPS 25-60  KF 180

Jag tror inte jag har luft, har luftat ganska ordentligt två ggr, inget smuts i filtrerna heller.
Min kb-pump heter ups 25-80 180.
Thermia villa 90. 500 m ytjord.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Inställningar Villa 90
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2006, 12:12:42 »
Ok dÃ¥ har du en kraftigare pump, det borde inte bli större diff än 3-4 grader! 
Då påstår jag att givarna visar fel om inte, är det luft/smuts.
Vet du om diffen har varit så här stor hela tiden???

Nu är jag av den envisa typen... har du varit innanför fronten och härjat tidigare?? Så du får loss frontplåten..

Om du sänker värme kurvan rejält så kompressorn står stilla, kolla även eller sänk starten för vv.
Sen kan du tvångsköra cirkpumpen manuellt med en brytare inne i maskinen, om du har tre knappar på styren. Är det en nyare version med fyra knappar då finns den funktionen i styrdatorn....

StÃ¥ flera minuter och slÃ¥ cirkpumpen pÃ¥ kalla sidan av och pÃ¥ hela tiden....  det hörs rätt väl om det finns luft... hos mig lossnade det en luftsäck efter flera Ã¥rs drift pÃ¥ det här sättet.

Man kan också i ca en sekund stänga flödet med ventilen närmast kärlet, sen tväröppna då blir det en rusning på vattnet som kan dra med sig luft det hörs mycket väl om det är så... med cirkpumpen igång!

Osså naturligtvis lufta på luftaren som sitter på "returen" på kalla sidan.

Sen är det viktigt att du stänger av brytaren annars kommer brinepumpen att gå jämt!!

Slutligen finns en luftskruv på cirkpumpen, där luftar man med pumpen igång på max.

Det där beskrivs rätt bra i NIBE´s papper. Du kan ladda hem en drift o skötsel därifrån...
Det är även sÃ¥ att cirkpumpens pumphjul och pumphus ska rengöras!!!!!!!!!!  jag undrar hur mÃ¥nga som gör det!? inte jag kan ja meddela!
Det beskrivs också i nibe´s papper!

Gå hit välj ladda hem Monterings- och skötselanvisning sid 88.... om du nu har en grundfosspump! men på dom äldre var det de....

http://www.nibe.se/vvs/produkter/mvp/F1310d.asp

Visst är jag envis som synden  :o   Om du känns osäker ska du ta hjälp med den här operationen!!   
Lycka till!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrbotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Inställningar Villa 90
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2006, 13:29:34 »
Ok då har du en kraftigare pump, det borde inte bli större diff än 3-4 grader! 
Då påstår jag att givarna visar fel om inte, är det luft/smuts.
Vet du om diffen har varit så här stor hela tiden???


Det har blivit större delta-t nu mot våren.
Det kan iofs var mina termometrar, jag har inte kallibrerat dem på ett tag. Jag har två billiga digital termometrar under isoleringen.
Thermia villa 90. 500 m ytjord.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Inställningar Villa 90
« Svar #10 skrivet: 22 mars 2006, 14:04:27 »
Vid värmedrift vid hög temp ute, då jobbar VP med låg framledning det ger bättre verkningsgrad. Detta medför att det tas mera ur borran!

Men skillnaden kan inte va mera än ca 1 grad.... Det syns rätt väl hos mig om man blåtittar vid vv produktion då blir tempdiffen miindre vid dom höga temperaturer som nån!!

Men din tempdiff verkar mysko, om inte annat ska du hålla järnkoll på den.

En frÃ¥ga fryser det pÃ¥ returen rätt rejält?? det borde det göra med sÃ¥ lÃ¥g temp!? 
Kanske Thermias kille här har nån åsikt??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar Villa 90
« Svar #11 skrivet: 22 mars 2006, 16:09:58 »
Ni som skrev att jag skulle ändra hastighet på pumparna. Då undrar jag varför ?   Sc:,h  Slangdiametern är 40mm på min slinga.

//Lövis

Du kommer att få lägre differens mellan inkommande och utgående köldbärare om du ökar flödet, dvs hastigheten på pumpen. Optimalt är - som Thermia också säger - sisådär 4 grader. Då jobbar kompressorn "optimalt".
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inställningar Villa 90
« Svar #12 skrivet: 22 mars 2006, 16:32:02 »
om inte min räknare ränar fel så är skillnaden mellan 2,6 ºC och -5,9 ºC= 8,5 ºC
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inställningar Villa 90
« Svar #13 skrivet: 22 mars 2006, 20:56:15 »
Det är bara och vrida man behöver inte stänga av pumpen, det brukar vara märkt men I  II  III eller tre oclkt stora staplar som symboliserar dom olika hastigheterna I eller minsta stapeln är lägsta hastigheten osv. det brukar även höras om hastigheten ökar eller minskar, lycka till.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inställningar Villa 90
« Svar #14 skrivet: 22 mars 2006, 21:47:40 »
Jag tror att du vred ner till min istället, eller så är det fel på omkopplaren då brukar pumarna gå ned på lägsta hastigheten. Prova och vrid den åt andra hållet så ska du se att det blir fart på pumpen, skulle det inte funka så kanske du måste byta pump :-\
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!