Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 633 - Tillskott  (läst 1945 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
IVT 633 - Tillskott
« skrivet: 30 november 2022, 20:25:02 »
Min IVT 633 har vad jag förstår ingen elpatron utan använder fjärrvärme som tillskott.
Vad betyder det då när lampan för tillskott tänds på panelen? Är det först då den använder fjärrvärme? För så känns det inte spontant. Fjärrvärmen är inkopplad kontinuerligt och används lite till och från hela tiden upplever jag. Även förbrukningen av fjärrvärme indikerar detta då den ökar så här års (trots att jag nästan aldrig ser lampan för tillskott vara tänd).
Kompressorn går mer eller mindre nonstop nu men några få plusgrader ute.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 633 - Tillskott
« Svar #1 skrivet: 30 november 2022, 21:24:25 »
Det finns en 9 kW elpatron för varmvattnet när kompressorn inte räcker. Lampan för eltillskott lyser när eltillskottet är aktivt. För värmen i huset är det fjärrvärmen som är tillskott men det finns ingen kontrollampa för det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: IVT 633 - Tillskott
« Svar #2 skrivet: 30 november 2022, 21:33:27 »
Det finns en 9 kW elpatron för varmvattnet när kompressorn inte räcker. Lampan för eltillskott lyser när eltillskottet är aktivt. För värmen i huset är det fjärrvärmen som är tillskott men det finns ingen kontrollampa för det.

Oh fan, jag trodde jag saknade elpatron. Känns ju lite märkligt (och onödigt?) att ha både fjärrvärme och elpatron...
Så i mitt fall är det inte så dyrt att ha 22c inomhus men dyrt att ta ett bad då om jag förstår rätt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 633 - Tillskott
« Svar #3 skrivet: 30 november 2022, 21:38:59 »
Ja fjärrvärmen har ingen del för varmvatten i IVT 633, bara för värme. Att fylla badkaret lär ju trigga även el-patronen så de kostar mycket i dagens läge.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: IVT 633 - Tillskott
« Svar #4 skrivet: 30 november 2022, 22:00:18 »
Ja fjärrvärmen har ingen del för varmvatten i IVT 633, bara för värme. Att fylla badkaret lär ju trigga även el-patronen så de kostar mycket i dagens läge.

Ok, så om jag fattar rätt:
Kompressorn med hjälp av elpatron ordnar varmvatten.
Kompressorn med hjälp av fjärrvärme värmer huset.
Stämmer det?
Hur mkt kan denna modell tänkas använda elpatronen en vinterdag som idag (ca +4c) om ingen duschat?
Kompressorn går i princip nonstop nu.

Ps. Stort tack för att du tar dig tid att svara 😊

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 633 - Tillskott
« Svar #5 skrivet: 01 december 2022, 07:05:21 »
Ja det stämmer. Om ingen duschat eller plötsligt använt mycket varmvatten så bör inte el-patronen användas alls, bara kompressorn, men de exakta styrvillkoren framgår tyvärr inte i den dokumentation jag har. Kompressorn kommer att gå non-stop om det är ca 5°-6° eller kallare även om man snålar med varmvattnet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: IVT 633 - Tillskott
« Svar #6 skrivet: 01 december 2022, 08:14:26 »
Ja det stämmer. Om ingen duschat eller plötsligt använt mycket varmvatten så bör inte el-patronen användas alls, bara kompressorn, men de exakta styrvillkoren framgår tyvärr inte i den dokumentation jag har. Kompressorn kommer att gå non-stop om det är ca 5°-6° eller kallare även om man snålar med varmvattnet.

Stort tack för denna info. Var lite oklart hur min lite ovanliga kombo fungerade...
Med denna nya kunskap inser jag ju att jag inte har så mkt. att spara på att dra ner värmen
och att familjen ska ha på tjocka kläder och raggsockar :D
Däremot kan snabba duschar istället för bad spara pengar.
En sista fråga: Har man nåt för att begränsa elpatronen till 6kw istället för 9kw som tycks vara standardläget vid leverans?
Eller är det meningslöst? Dumt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 633 - Tillskott
« Svar #7 skrivet: 01 december 2022, 08:31:13 »
Ja fjärrvärme känns ju väldigt fördelaktigt i dagens läge. Nu på vintern med höga el-priser skulle man helt kunna stänga av kompressorn och bara köra fjärrvärme om det hade gått...

Man tjänar inget på att ställa ner el-patronen. Tar bara längre tid att värma samma mängd varmvatten. Och när den värmer mycket varmvatten så stänger den shunten för att prioritera varmvatten. Det är i så fall om man har problem med säkringarna i huset som det kan passa att ställa ner effekten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: IVT 633 - Tillskott
« Svar #8 skrivet: 09 december 2022, 15:06:37 »
Ja fjärrvärme känns ju väldigt fördelaktigt i dagens läge. Nu på vintern med höga el-priser skulle man helt kunna stänga av kompressorn och bara köra fjärrvärme om det hade gått...

Man tjänar inget på att ställa ner el-patronen. Tar bara längre tid att värma samma mängd varmvatten. Och när den värmer mycket varmvatten så stänger den shunten för att prioritera varmvatten. Det är i så fall om man har problem med säkringarna i huset som det kan passa att ställa ner effekten.

Ja detta vore ju ett mkt. intressant alternativ i dessa tider... Jag vet inte hur många kw/h kompressorn gör av med men troligen vore det fördelaktigt att få den att gå mindre och fjärrvärmen att användas mer? Precis som du säger så går eltillskottet in extremt sällan. Kan inte minnas när jag såg tillskotts-lampan lysa senast.
Finns det inge inställning som får tillskottet att gå in tidigare och att på så vis få kompressorn att gå mindre? Inser att detta är väl tvärtemot vad alla andra vill men just i mitt fall med mer prisvärt tillskott än el vore det kanske önskvärt...

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 633 - Tillskott
« Svar #9 skrivet: 09 december 2022, 15:16:45 »
Du skulle helt gå över till fjärrvärme nu. Ut med IVT 633 och in med en helt ny fjärrvärmeväxlare som ger både värme och varmvatten. Ventilationen kan lösas med en enkel kanalfläkt för några tusen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: IVT 633 - Tillskott
« Svar #10 skrivet: 09 december 2022, 15:22:40 »
Du skulle helt gå över till fjärrvärme nu. Ut med IVT 633 och in med en helt ny fjärrvärmeväxlare som ger både värme och varmvatten. Ventilationen kan lösas med en enkel kanalfläkt för några tusen.

Ja det lär det bli när IVT'n har gjort sitt förmodar jag men känns inte rätt att kasta ut en fullt fungerande maskin som bara är 10 år ca.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 633 - Tillskott
« Svar #11 skrivet: 09 december 2022, 21:06:18 »
Om elpriset är högre än tre gånger fjärrvärmepriset är det som sagt lönsamt att inte köra kompressorn utan bara fjärrvärmen. Du skulle kunna prova att manuellt stänga den övre shunten. Jag tror det är den modellen av shunt där man drar ut ratten några mm så en röd ring syns. Sedan kan man vrida ratten till helt stängt läge. Då ska ingen värme kunna hämtas från tanken utan värmen i huset borde enbart komma från fjärrvärmen. Är styrningen enkel borde den klara detta men det skulle också kunna leda till att värmestyrningen spårar ur så det får man testa.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: IVT 633 - Tillskott
« Svar #12 skrivet: 10 december 2022, 19:33:13 »
Om elpriset är högre än tre gånger fjärrvärmepriset är det som sagt lönsamt att inte köra kompressorn utan bara fjärrvärmen. Du skulle kunna prova att manuellt stänga den övre shunten. Jag tror det är den modellen av shunt där man drar ut ratten några mm så en röd ring syns. Sedan kan man vrida ratten till helt stängt läge. Då ska ingen värme kunna hämtas från tanken utan värmen i huset borde enbart komma från fjärrvärmen. Är styrningen enkel borde den klara detta men det skulle också kunna leda till att värmestyrningen spårar ur så det får man testa.

Intressant... Vet inte om jag vågar. Vill inte göra sönder nåt.
Jag förmodar du menar den översta av de 2 svarta "burkarna" på bilden?
Kommer kompressorn fortsätta värma kranvattnet?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 633 - Tillskott
« Svar #13 skrivet: 10 december 2022, 19:46:20 »
Precis den övre av de svarta burkarna är shunten för värmetanken. Kompressorn och el-patronen kommer att fortsätta värma varmvattnet. Ingenting borde kunna gå sönder alls men det kan bli lite kyligt i huset om värmestyrningen spårar ur och man inte märker det direkt. Kanske måste man också starta om värmepumpen då för att nollställa styrningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: IVT 633 - Tillskott
« Svar #14 skrivet: 14 december 2022, 21:27:34 »
Precis den övre av de svarta burkarna är shunten för värmetanken. Kompressorn och el-patronen kommer att fortsätta värma varmvattnet. Ingenting borde kunna gå sönder alls men det kan bli lite kyligt i huset om värmestyrningen spårar ur och man inte märker det direkt. Kanske måste man också starta om värmepumpen då för att nollställa styrningen.

Har inte fått testat detta ännu men kom på en annan sak... Kanske frågat tidigare... minns inte...
Det finns ju en inställning som heter typ "Endast tillskott" som väl används när man tex har fel på kompressorn?
Då mitt tillskott är fjärrvärme för 70 öre/kw så kanske det vore en möjlig sak att prova? Eller får jag andra problem då? Riskerar jag köra sönder nåt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!